Vostok på bedding i Nexø
Nexø Bedding er booket til at tage Vostok op på land på onsdag den 29. Marts 2017.
Vi har nu haft vostok siden November 2012. Den har endnu ikke været på land i foreningens ejertid, vi har nøjedes med at dykkerinspicere den, hvilket kan lade sig gøre fordi en af foreningens medlemmer har "lønnet bijob" som erhvervsdykker.
Nu er det imidlertid tid til at tage Vostok på land og kigge den grundigt efter.
Købet og betalingen af Vostok
Vostok blev købt af Copenhagen Suborbitals i November 2012
Der blev samlet penge ind via ing.dk til udbetalingen, til hjemtransport fra Norge og til de første reparationer og fornyelser af udstyr ombord.
Restgælden efter udbetaling var på 260.000 norske kroner.
Der blev derfor 8. November 2012 underskrevet et gældsbrev imellem Copenhagen Suborbitals og den Norske sælger på 260.000 Norske Kroner.
Et medlem af CS, som stadigt er medlem af CS, kautionerede personligt for gælden overfor den Norske sælger.
Den gæld har CS afdraget på siden da, med 5000 kr pr måned.
I Juli 2016 indfriede CS restgælden ved en slutindbetaling på 27.000 kr.
Fordi indfrielsen af restgælden i Vostok skete i Juli 2016, druknede det kommunikationsmæssigt i opsendelsen af Nexø-I. Det var ellers en begivenhed i CS historien som var værd at fejre.
Hvorfor på land nu?
Det er blevet forår, så vi kan male udendørs.
Vi havde planlagt et beddingophold i efteråret 2016, men måtte aflyse få dage før, fordi flere af de essenteille CS medlemmer måtte melde forfald pga. hhv. sygdom og akut opstået behov for tilstedeværelse på det "lønnede bijob" og fordi vejrprognosen skiftede til for kraftig vind til at vi kunne gennemføre selve manøvren med at tage den op på beddingvognen.
Så blev det rigtigt efterår med regn, kulde og korte dage. Det er skidt når man skal male udendørs og behøver en dugfri overflade til malearbejdet.
Nu er det endeligt blevet forår, tilpas mange af CS medlemmerne med de rigtige kompetencer til opgaven kan tage nogle dage til Bornholm samtidigt og vejrprognoserne ser gode ud for opgaven. Så nu er det tiden at gennemføre beddingopholdet.
(Hvis fotosne vises uklare, så tryk på dem for at få originalen. Der er noget ved ing.dk blogsystemet som gør fotos uklare/uldne på visse browser/os kombinationer)
Hvad skal gøres?
Straks Vostok er på land spuler og skraber vi skroget helt fri for begroning. Gøres det omgående er det lige til. Venter man et par timer er specielt ruer hærdet op til stenhård konsistens og kan kun fjernes mekanisk med hammer og mejsel, gravemaskine, sprængstof eller lignende - møgdyr https://www.google.com/search?q=ruer
Med renset skrog måler vi tykkelsen med en ultralydsmåler. Resultatet sammenlignes så med notaterne fra seneste tykkelsesmåling, som er foretaget i en tidligere ejers tid, men notaterne fulgte med.
Efter den tykkelsesmåling er vi enten glade, mellemfornøjede eller travlt beskæftiget med at indhente tilbud fra ophuggere.
Derefter står den på maling.
Hempel har været så venlige at yde raketrabat, så vi har et godt udvalg af deres produkter til rådighed for malingsprojektet. Det er altid dejligt at have verdens teknologisk førende malingsproducent i ryggen, når man skal male skib. Det er også deres maling der holder Sputnik pæn og sund. Hempel har støttet CS i rigtigt mange år med maling til skibene.
Malingssystemet kræver at der males så hvert lag påføres indenfor et bestemt kort tidsinterval siden sidste lag. Venter man udover intervallet skal man vente i mange dage på en fuld hærdning, før man kan gå igang igen.
Vi må derfor udfærdige en arbejdsplan med tidspunkter og navne på hvem der maler hvornår og vi må bo og overnatte ombord eller lige i nærheden mens det står på.
Mens Vostok er på land efterser vi anoderne og fornyer efter behov. Vi renser og efterser søventiler og vi renser ror og propel.
