Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Velkommen til Nexø

18. december 2014 kl. 12:2029
Artiklen er ældre end 30 dage

Kære læsere,

Ja titlen er måske lidt spøjs, det er ikke fordi jeg er taget til Nexø, men det vil blive klart lidt længere nede i bloggen. Først vil jeg fortælle lidt om gårsdagens arbejde i værkstedet. Da havde vi ”Task Force Fræser” aften, hvor vi forsøgte at komme op med en plan for manuel fræsning af injektoren til BPM5. Eller, det vil sige at det er delvist manuelt arbejde idet vi kan CNC fræse injektoren frem til det punkt hvor selve injektorhullerne skal laves. Samtlige 230 injektorhuller skal dog laves manuelt.

Illustration: CS.

De fræste komponenter til BPM5. Øverst til venstre er det injektoren som den ser ud efter CNC bearbejdning, altså uden sine mange huller.

Det er et relativt kompliceret emne, I kan se en tegning her. Som det ses er der tre forskellige tværsnit, F, G og H på tegningen, som er identiske i de yderste ringe men forskellige inde omkring centrum. Her er det altså vigtigt hele tiden at holde for øje hvilket tværsnit man er i gang med!

Artiklen fortsætter efter annoncen

Flemming justere fræserens koordinatsystem til det monterede emne.

Til aftenens forsøg havde vi lavet en injektor mockup i POM, som vi kunne træne teknikken på. Vi startede med at bore nogle af de radiale fuel-kanaler, det gik uden de store problemer. Vi gik derefter videre med tværsnit ”F” på tegningen og borede alle fuel-hullerne. Her blev vi dog ramt af en vinkelfejl, som blev sporet til enten at skyldes for meget slup i delehovedet eller at delehovedet ikke var blevet spændt ordentligt ved en af operationerne. Det var selvfølgelig ærgeligt men lærerigt. Vi besluttede drfor at tilføje nogle sigtelinier i CNC-programmet, således at vi til den manuelle del har nogle linier på selve injektor-facet at sigte efter og se om vi er kommet ud af rotation. Det var altså en lærerig aften, som overbeviste os om at det er farbart at lave injektoren manuelt, om end det dog er meget arbejdskrævende. Det er en tre-mands opgave. En mand til betjening af fræser og to til håndtering af tegning og koordinater. Vi er derfor stadig på udkig efter en 5-akset CNC løsning på den lange bane.

Vi venter desværre stadig på motorrør til BPM5, men de skulle efter sigende være få dage fra levering! Når de ankommer vil vi fluks gå i gang med at tilpasse dem flangen, de skal svejses på, så vi kan få samlet den allerførste BPM5. Det bliver en spændende process og Propagandaministeriet ved Claus Mejling vil følge arbejdet tæt, så vi kan få lavet en video der viser hele arbejdsgangen i produktion af en BPM5.

Når den første funklende BPM5 står klar starter vi testserien op. Det bliver en længere testserie hvor motoren vil blive belastet hårdere og hårdere og hvor vi vil variere nogle af kerneparametrene. Vi vil for eksempel lave en ret nøje undersøgelse af motorens performance og termiske respons på at sænke vandindholdet i ethanolen. Jo længere ned man kan komme i vandindhold uden at smelte motoren bort, desto mere brændstof er der plads til i samme tank. At sænke vandindholdet kan rykke performance op med nogle få procent, det gør det interessant, men der hvor det for alvor bliver interessant er med et trykreguleringssystem, DPR (Dynamic Pressure Regulation).

Artiklen fortsætter efter annoncen

Nå, det er vist ved at være tid til at komme til det jeg allerhelst vil fortælle i denne blog. Når man nu designer en raketmotor, så er man jo også nødt til at bygge en raket der kan flyves med den. BPM5 er ikke kun en testbænksmotor der skal bane vej for BPM100, den bliver også CS’s første flyvende LOX/ethanol motor! Det er en stor fornøjelse endelig at kunne afsløre at vi agter at flyve to raketter til sommer fra vores vanlige opsendelsested i ESD 139. De to raketter bliver identiske lige bortset fra det skelsættende DPR-system. Første opsendelse bliver altså en pressure blow down raket, hvorimod raketten til anden opsendelse bliver udstyret med et DPR-system.

Det bliver naturligvis en raket som er en hel del mindre end Spica, da der jo kun er 5 kN at løfte med. Det er altså en helt anden klasse end Spica og derfor skal den naturligvis have sit helt eget navn. Vi har i CS altid været rigtig glade for Bornholm. Bornholmerne har taget rigtig godt imod os fra allerførste gang og det er altid en fornøjelse når hele holdet er samlet i Spaceport Nexø. Nexø har et helt særligt sted i CS’ernes hjerte og derfor har vi valgt simpelthen at kalde den nye raket-klasse for ”Nexø”.

Nexø 1 og Nexø 2 raketterne som sendes op i sommeren 2015. Klik på billedet for fuld visning. Illustration: Jonas Linell.

Inden jeg fortæller mere om Nexø-raketterne skal I lige lægge mærke til den sidste del af figurteksten. Det er Jonas Linell, som I kender her fra bloggen, der har tegnet, og det gør han rigtig godt. Ham vil i se mere til i CS-sammenhæng tør jeg godt love.

Nexø-raketterne bliver omkring 300 mm i diameter. Det ligger ikke 100% fast endnu, vi skal lige være helt sikrer på at alle ventilerne kan klemmes ind i et motorrum i ø300 inden vi låser den fast, ellers må vi give køb på nogle højdemeter og øge diameteren en smule. Nexø 1 bliver omkring 440 cm høj, Nexø 2 bliver omkring 30 cm kortere på trods af at den har en højtrykstank ombord. Det hænger sammen med at ulagen i tankene bliver mindre og dermed bliver både LOX- og ethanol-tanken kortere. Til gengæld kommer der en ca. 30 cm lang DPR sektion på Nexø 2, denne vil indeholde et sæt trykreguleringsventiler og en eller to komposit højtrykstanke. Disse tanke kan på trods af en egenvægt på 1.5 kg indeholde 540 standard liter nitrogen, ganske imponerende.

Sektionsopbygning af Nexø 1 og Nexø 2. På trods af at Nexø 2 indeholder et DPR system bliver den formentlig omkring 30 cm kortere da LOX- og ethanol-tankene bliver en del kortere. Klik på billedet for fuld visning. Illustration: Jonas Linell.

Vægtmæssigt skal vi presse designet ret kraftigt, vi skal helst ikke over 185 kg GLOW (Gross Lift-Off Weight), hvis vi skal have en acceptabel udgangsacceleration. Dermed er der plads til ca. 65 kg brændstof og 120 kg raket, ventiler, motor, elektronik, batterier og faldskærm. Det bliver lidt tricky at få enderne til at mødes på vægtbudgettet for en raket af denne størrelse, men det er en udfordring der skal løses i de kommende måneder.

Som det ses på tegningerne kommer begge raketter til at flyve med jet vanes. Oprindeligt var der lagt op til at bruge gimbal på Nexø 2, men det er muligvis lige ambitiøst nok både at arbejde med gimbal og jet vanes på samme tid. Vi simplificere derfor en smule og kører jet vanes på dem begge.

Men hvis vi ikke kører med gimbal, hvor passer Nexø så ind i roadmappen mod Spica? Jo, først og fremmest er det CS’s første flyvning med en liquid bi-prop. Alle procedurerne op til launch på Sputnik vil hovedsageligt være de samme på Nexø og Spica, Nexø er derfor blandt andet en øvelse ud i at klargøre en bi-prop til havs og bringe den klar til opsendelse. Husk at det er helt tilbage i juni 2011 at CS sidst har tanket LOX på en raket til søs.

CS opsendelser i kronologisk rækkefølge. Klik på billedet for fuld visning. Illustration: Jonas Linell.

Derudover afprøver vi rigtig mange teknologier med Nexø-raketterne. Flemming Nyboe får lejlighed til at vise at Sapphire ikke blot var held, men at vi kan gøre det igen og at vi vitterligt besidder både evner og teknologi som det kræver at styre en supersonisk raket op gennem atmosfæren. Dernæst har vi indtil flere GPS moduler om bord, hvor vi skal teste deres respons på både acceleration, højde og hastighed så vi ved hvordan de i praksis håndtere båden den fysiske belastning men også deres COCOM restriktioner.

Video-feeds og radiokommunikation er en anden vigtig ting at teste. Der kommer formentlig tre kameraer om bord som gerne skulle sende live video ned i 720p til Mission Control og videre ud til live streaming på nettet.

Endelig er der CS’s stakkels faldskærmsafdeling som aldrig har fået en fair chance for at folde deres skærme ud over Østersøen. Vi kommer til at flyve med både en ballut og en faldskærm ombord. Nu hvor vi har fået et stort vakuumkammer har vi også mulighed for at teste udskydningsmekanismen til faldskærme i lavt tryk, det som fejlede på Sapphire.

Vi har naturligvis regnet en hel del på Nexø-raketternes performance og forventede flight data. Jeg håber at kunne overtale Jonas til at skrive en blog decideret om dette. Vi forventer at Nexø 1 med sin pressure blow down motor vil gå til omkring 10 km og dermed slå vores egen højderekord fra Sapphire flyvningen. Derimod forventer vi at kunne presse Nexø 2 til at nå op mod 20 km. Den store forskel er en konsekvens af at Nexø 2 kører med DPR systemet og at vi forventer at kunne bruge en mindre del af det vundne ulage volumen til at hælde lidt mere brændstof om bord. Nexø 2 vil i øvrigt blive CS’s første supersoniske raket!

Der er altså masser af ting i støbeskeen i CS, det skal nok blive interessant de kommende måneder med statisk test af BPM5 og startup af bygningen af de to Nexø-raketter.

29 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
30
23. december 2014 kl. 14:38

Hej Kristoffer

Tusind tak for din interesse.

Vi har et par stykker eksternt, der kigger på det i øjeblikket, men hvis du har lyst / enegrgi til at forsøge at lege med det, så prøv at droppe mig en mail på fr at scanomat punktum dk, så skal jeg sende dig en step fil og specs på fræser.

mvh Flemming

29
23. december 2014 kl. 12:16

Hej CS.

Det var mig der i forrig blok spurgte lidt mere indtil jeres CAM rutiner. Jeg har selv en 3 akset fræser og har lidt erfaring med 3 forskellige CAD/CAM programmer. Jeg gad godt at give det er forsøg, for at se om jeg kan generere en Haidenhain kompatibel g-code til jeres injektorhuler. Jeg lover ingenting, men er der et sted man kan downloade en 3d fil af injektoren?

Det kunne være fedt hvis i lagde jeres 3d filer tilgængeligt ud på copsub.com. Jeg ved ikke om det er et for stort arbejde, bare en ide.

Om ikke andet så ros for jeres fede blogs og virkelig godt at i er kommet igang med at tegne det hele op i CAD. Selvfølgelig skal i have en fuldautomatiseret CNC kode til jeres motor. Det er den letteste måde at opnå kontinuitet på jeres emner.

27
20. december 2014 kl. 21:44

Jeg har tænkt på hvorfor GPS er så vigtigt. Navigation er vigtigt, men kunne man ikke bruge triangulering af navigationsfyr på jorden?

På nuværende tidspunkt er GPS kun sekundært instrument for os og vi vil bruge den til bestemmelse af højde samt position i forbindelse med recovery. Den bruges ikke til at styre raket eller faldskærm, i hvert fald ikke før vi har fået bekræftet at de virker tilstrækkelig godt til det formål.

Fordelen ved GPS er at det er meget nemt at bruge. Tilslut antenne og strøm og ud kommer position og hastighed :-)

26
20. december 2014 kl. 09:28

Jeg har tænkt på hvorfor GPS er så vigtigt. Navigation er vigtigt, men kunne man ikke bruge triangulering af navigationsfyr på jorden?

For mig at se burde det give det samme, men navigationsfyr sender kraftigere, og protokollerne er direkte tilgængelige.

Det kræver naturlivis at man laver sin egen hardware/software.

25
19. december 2014 kl. 21:45

Fablab i Næstved har en 5 akset CNC maskine. Men den er muligvis for lille. Værd at undersøge.

23
18. december 2014 kl. 23:56

Og sejt at Nexø x2 har fået pighalsbånd på!! :-)

21
18. december 2014 kl. 19:40

Hej Troels! Kan anbefale at læse de tre store design blogs af Jonas eftersom de er meget definerende for det fremtidige CS virke. Har du ikke læst hans blogs om motorkøling kan de også anbefales. Og ellers klik på blog navnet for at se et overblik over hvilke blogs der er kommet siden du sidst fulgte med for at se hvad der måtte have din interesse.

Rigtig god læselyst! :-)

20
18. december 2014 kl. 19:39

Av, der kom jeg vist ud på dybt vand, Carsten - kender kun "Watch the Skies" som arbejdstitel på Close Encounters of The Third kind....(på en delt andenplads sammen med Alien efter Blade Runner hos mig...) Er iøvrigt meget bange ved tanken om Scotts Blade Runner II efter Prometheus katastrofen.

Roys tale er ren, ren gåsehud. Stort filmøjeblik.

Undskyld Thomas - tilbage på raketsporet!!!:-)

19
18. december 2014 kl. 19:33

Kære Troels,

Tak!:-) Helvetica Bold med indsat stjernehimmel har indtil videre arbejdstitlen Astra Bold, og den er slated til at blive CS's skrift. Der er, bogstaveligt talt, masser af CS design arbejde på tegnebordet, hvilket er skønt at arbejde og bidrage med. Jeg tror også vi snart bliver begunstiget med flere af Carsten Brandts vidunderlige visualiseringer!

V Jonas

18
18. december 2014 kl. 19:31

oh*, TAK, "bi-prop-motor", jeg fandt den dog ikke forklaret som "Dynamic Pressure Regulation (DPR) "

Carsten Olsen; BLADERUNNER, af en døende Roy (replikant) -skøn film.

*beklager evt forstyrelse jeg kan have forsaget i tråden.

17
18. december 2014 kl. 19:08

Kender desværre ikke nogen med CNC viden og/eller CNC maskiner. Men måske der er nogen i CS der kan give et overblik over hvad en maskine der er brugbar nok og rent faktisk virker vil koste? Tænkte at der måske kunne komme en indsamling og/eller noget sponsorat ind i billedet med henblik på at opnå den ønskede produktionskapacitet?

Desuden kunne det være rigtigt godt med noget mere snak om hvad jeres CAD/CAM problem egenlig er således at folk kan byde ind med viden og løsningsforslag. Det kunne jo være det er et software problem nærmere end noget der kræver en helt ny maskine.

15
18. december 2014 kl. 18:47

Tænker du på kortfilmen eller dokumentaren? Man er vel Lucas fan;0)

Jeg vil glæde mig til at se dine ideer!

Og den her elsker jeg: "I have… seen things you people wouldn't believe… Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched c-beams glitter in the dark near the Tannhäuser Gate. All those… moments… will be lost in time, like tears… in… rain. Time… to die…”

14
18. december 2014 kl. 18:34

-jeg har været borte fra Blog'sne et længere stykke tid og lige læste op på det...

WOW, - det bliver bedre og bedre.

hvad angår de lækre illustrationer, så bliver jeg her nødtil at Klikke på billedet, så det åbner .og derefter Kopiere billedets Link data, og indsætte det i et andet vindue for at kunne se alle detalier.

@Jonas L, -som grafiker nørd er det skønt at opdage hvad jeg troede var grafisk støj på bogstaverne nok egentligt er et stjernekort der ligger i dem. -potten op for lækkerhed og detalier. -Vid at de er værdsat.

f.eks det her:https://ing.dk/sites/ing/files/nexoe_12_blogillu_v2.jpg

13
18. december 2014 kl. 17:57

....det var jo en filmquiz......har nemlig luret at du er en Sci-Fi geek......så hvad er "Watch the skies"?:-)

Ja, mission patches - har skitset lidt. Thomas har født ideer til symbolik/budskaber. Skriver til dig.

11
18. december 2014 kl. 17:47

Er der noget, jeg har misforstået? Vi aftalte at holde et Nexø-møde, og nu står jeg her og venter.

Niels Foldager Nexø

10
18. december 2014 kl. 17:40

@Jonas!

Got it! Så mangler vi bare the Patches...

I øvrigt helt vildt flotte illustrationer, Jonas!

8
18. december 2014 kl. 15:13

(REDIGERET: Ups - det havde Thomas allerede skrevet i billedteksterne - undskyld.)

Kære alle,

Mine illustrationer bliver af blog-systemet vist meget små - men har lige fundet ud af at man klikke på dem og se dem større:-) Så kan man også læse teksten.

V Jonas

5
18. december 2014 kl. 13:49

Som det kan ses af Thomas blog er vi her løbet ind i et lidt irriterende teknisk problem. Er der nogen der har kontakter til en virksomhed som vil donere tid til opgaven?

Som Thomas skriver er det et fortolkningsproblem mellem CAD > CAM. Jeg er ikke 100 meter mester, men hvis du kender "nogen" så sig til - så kobler vi dem på der kan forklare problemet i detaljer!

Så del gerne - brug jeres netværk, vi kunne virkelig godt bruge en hånd her da CNC tid er dyrt.

På forhånd tak.

Mvh Morten

4
18. december 2014 kl. 13:34

@Thomas

Linket til blog om autoklave er ikke kommet med.

@Jonas

Super lækre illustrationer.

2
18. december 2014 kl. 13:02

Ja, efterhåneden fremstår Østersøen meget mere sexet end det østlige Florida.

Watch the skies (Fik du dén, Carsten Olsen?)...... Jonas

PS: Er stolt af at stå fader fil Nexø navnet - kun passende og en god anerkendelse af Spaceport Nexoe andel i det danske rumprogram.

1
18. december 2014 kl. 12:36

Title says it all...