Svenske Koenigsegg hopper ombord i rumskibet
I dag tog jeg bilen til Ängelholm i Sverige og mødtes med Christian von Koenigsegg. Vi har over mails diskuteret muligheden for at Koenigsegg kunne stå for produktionen af sædet til rumskibet Tycho Brahe.
Hvis man ikke kender Koenigsegg, så kan jeg kort nævne at de producerer luksus racerbiler (ca. 20 om året), i labre materialer som kulfibre, alu osv, som kan køre omkring 400 km/t. Så hvis man har 5-10 millioner der ligger og brænder i lommen og har et sted at køre disse hastigheder, så var det måske noget?
Nu er det jo sådan at jeg som udgangspunkt ikke vil beskæftige mig med "eksotiske" materialer, med mindre at det viser sig at være nemt at håndtere/skaffe, eller hvis det er påkrævet, og mht sædet er dette netop tilfældet.
Tanken var at selve sædet skulle være produceret af almindeligt jern, hvor man så kunne få den sidste form-tilpasning med et skum-materiale. Jeg har dog gået rundt om mig selv de sidste par måneder, og er kommet frem til den konklusion af form-tilpasningen af sæde og person bør være så optimal som muligt, for at få den bedste oplevelse og endnu mere vigtigt..den bedste uniforme overførsel af g-kræfter over i kroppen.
Derfor kommer følgende til at ske: Jeg går fra imorgen i gang med sædetrammen, der kobler selve sædet til det indre af rumskibet. Rammen skal i forhold til skibet kunne bevæge sig i skibets længderetning mht dæmpning til fx impact i vand. På denne ramme formes en positiv flade, som skal passe til astronauten. Denne flade laves i en PVC-skum (hjembragt fra Koenigsegg idag). Når denne flade vurderes at have den bedste kropform inklusiv plads til trykbukser, faldskærm og seletøj, overdrages den til Koenigsegg, som vil bage en kulfiber-skal.
Planen er at starte med denne simple fremgangsmåde, og skride til mere avancerede formfremstillings-teknikker, hvis det viser sig at være nødvendigt.. Jeg regner/håber dog ikke med det.
Jeg vil sige velkommen til Sverige, som nu også er rodet ind i projektet.. Det er skønt
Mvh
Kristian von Bengtson
