Steve Jobs: Tilfældige møder skaber innovation
Jeg læser for tiden Walter Isaacsons biografi om Steve Jobs, og det er en meget omfangsrig og ærlig skildring af en unik personlighed. Hvad enten man ejer et eksemplar af hver af Apples produkter eller bevidst undgår dem, er historien om Apple - som langt hen ad vejen er historien om Steve Jobs - interessant og med flere facetter, end hvad de fleste nok kender til. I det lys anbefaler jeg at læse bogen for bedre at forstå, i hvilken ånd Apple er opstået og har udviklet sig.
Steve Jobs var på mange måder en tyran, og det må have været en prøvelse at arbejde sammen med ham. Men samtidig var han en usædvanlig kreativ, innovativ og visionær person, der havde en særlig evne til at præsentere avancerede teknologier fra deres simpleste og mest brugervenlige side. Ligeledes havde han en speciel evne til at forudsige tendenser inden for teknologi.
Et eksempel på hans visionære og innovative tankegang (som ikke er relateret til Apple) var i forbindelse med, at Pixar (som Jobs var med til at grundlægge) skulle have et nyt hovedkvarter. Firmaet, med Jobs i spidsen, købte en grund i Emeryville, Californien, og byggede herpå det nye hovedkvarter. Men som med mange andre ting havde Jobs stærke holdninger til, hvordan bygningen skulle designes for at fostre mest mulig kreativ tænkning og idéer. Og på trods af at Jobs selv har været med til at promovere digitale teknologier, ville han gerne minimere brugen af disse i det nye Pixar-hovedkvarter:
"There's a temptation in our networked age to think that ideas can be developed by email and iChat. That's crazy. Creativity comes from spontaneous meetings, from random discussions. You run into someone, you ask what they're doing, you say 'Wow,' and soon you're cooking up all sorts of ideas."
Og sådan blev det: Stedet blev opbygget omkring et stort atrium (se billede), hvortil alle indgange og trapper gik, og som alle kontorer og mødelokaler stødte ud imod. Tanken var, at dette store, centrale samlingssted ville blive et naturligt udgangspunkt for tilfældige møder og uformelle idéudvekslinger.
Ifølge John Lasseter, kreavtiv leder hos Pixar, var designet af bygningen en succes:
"Steve's theory worked from day one. I kept running into people I hadn't seen for months. I've never seen a building that promoted collaboration and creativity as well as this one."
På min nye arbejdsplads skal der snart bygges en ny bygning, og ovenstående giver stof til eftertanke i forhold til, hvordan denne bør disponeres.
Hvilke arbejdsomgivelser og -miljøer har fungeret for jer - og hvorfor?
