Jeg er fan af nemme løsninger. Især den tekniske af slagsen. Alt teknologi der kan gøre mit liv lidt nemmere, spare mig for unødvendigt bøvl, eller hjælpe mig med at spare tid, er jeg fan af.
I sidste uge blev nye funktioner i MobilePay offentliggjort, og som den fan jeg er af nemme løsninger, så er jeg selvfølgelig også fan af MobilePay.
Helt kort, så indebærer de nye funktioner i MobilePay, at jeg som (for)bruger kan købe varer, jeg støder på i hverdagen med min faste følgesvend - min iPhone. Alt det kræver, er et par klik, eller rettere et scan.
Ud med pungen, valuta og indkøbssedlen – ind med mobilen
Med offentliggørelsen tager MobilePay og Danske Bank endnu et skridt mod mobiltelefonens nye rolle som den dominerende betalingsform. Og endnu en gang er den mobile løsning i gang med at ændre vores tilgang til daglige gøremål.
Jeg kan dog godt i mit stille sind frygte, at i og med at dankortet ikke engang skal op af lommen, så bliver en shoppetur hurtigt lidt dyrere. For det er som om, at pengene bare sidder lidt løsere, når de ”sidder” på mobilen. Eller er det bare mig?
På den tekniske side, så stammer de nye funktioner fra et samarbejde mellem Danske Bank og britiske Powa Technologies. Det nye samarbejde giver Danske Bank mulighed for at integrere den såkaldte Powatag-teknologi i MobilePay. Det muliggør, at man kan købe en bred vifte af forbrugsvarer ved hjælp af et enkelt scan.
Læs mere om Powatag-teknologien her
En lille løsning med stor effekt
Jeg drømmer allerede om, hvordan jeg kan slippe for lange køer ved kassen i Magasin til juletid eller måske endda undgå den daglige kø i Netto. Det er en dejlig tanke.
Måske jeg endda også slipper for at bekymre mig om at veksle penge, når jeg skal til udlandet. Danske Bank har nemlig luftet ideen om, at de nye app-funktioner også skal kunne fungere i udlandet. Lige pludselig er det ikke kun en lørdagstur på Strøget, der kan blive en dyr affære. Men effektivitet har som oftest en pris.
Hvordan MobilePay så vil tage højde for butikstyveri, alarmer i tøjet, varer uden mulighed for Powatags, online security og alle de andre praktiske udfordringer den nye teknologi medfører, står endnu ikke klart. Forhåbentligt har de taget højde for det. Måske Danske Bank vil erklære, at det er butikkernes problem. Det ville i hvert fald være ret bank-agtigt at tørre regningen af på nogle andre.
Men lige meget hvad så bliver det spændende at se, hvad de nye funktioner i MobilePay gør ved vores indkøbsvaner, weekend-shoppeture og sågar noget så lavpraktisk som indkøbssedlen.
Hvis jeg kan slippe for diverse køer (om det så er Magasin eller Netto), så er jeg næsten klar på hvad som helst.
