Online præsentationer i larmende tavshed
Da jeg forleden dag kiggede på arbejdsjournalen for et projekt, jeg arbejder på, indså jeg, at seneste journal var skrevet den 11/3-20 - den famøse dag, hvor Danmark blev lukket ned pga. coronavirus.
Siden da har projektet - som er et kursus, som en kunde har bestilt, om træning og undervisning i vores software SATSOFT - ligget helt stille, bortset fra et par e-mails frem og tilbage om, at kurset blev udskudt.
Oprindeligt skulle en håndfuld ingeniører være kommet til København, og vi skulle have afholdt kurset på TICRA med præsentationer, software-demoer og hands-on-opgaver ansigt til ansigt.
Nu har vi, mere end seks måneder senere og i fællesskab med kunden, besluttet at afholde kurset online.
Vi har også besluttet at afholde kurset som fire halve dage, da vi var enige om, at det formentlig ville blive for anstrengende både for underviser og deltagere at sidde låst foran computeren to hele dage.
Ingen smil eller nik
Nu har jeg brugt et par dage på at friske kursusmaterialet op og pudse de sidste detaljer af - samt på at tænke over hvordan det bliver at undervise foran en computerskærm i Danmark, mens kursusdeltagerne sidder flere tusinde kilometer væk.
Forleden dag præsenterede jeg internt i TICRA en produktudviklingsplan for netop SATSOFT - internt, som i til mine kolleger, men også online.
Høfligt havde alle slået mikrofonerne fra for ikke at forstyrre, og som en konsekvens var der larmende tavshed, hvor jeg præsenterede. Ligeledes var det underligt ikke at kunne se tilhørerne i øjnene, ikke at kunne fornemme et smil, et nik eller anden mimik.
Efterfølgende var der god respons fra mine kolleger, men undervejs var denne måde at præsentere på en speciel oplevelse.
Den er givetvis kommet for at blive, men jeg kan godt mærke, at jeg skal vænne mig til ikke at have den samme form for kontakt med de tilhørende.
Online opgavehjælp: Hvordan?
Til næste uges online-kursus er jeg specielt spændt på opgaverne, og hvordan vi håndterer, når den enkelte kursusdeltager går i stå i en opgave og skal have hjælp eller hints.
Det må selvsagt blive på skærmen, med en delt skærm af deltageren eller af mig, men vil dette forstyrre de andre deltagere? De kan slå lyden fra, men omvendt kunne der også komme generelle råd eller hints - som man så ikke hører. Måske skal alle slå lyden fra, og så bliver generelle beskeder annonceret i fælleschatten? Og så kun lyd på bilateral hjælp fra underviser til deltager?
Vi må prøve os frem og justere metoden i løbet af kurset.
Kamera og mikrofon hjælper, men...
Præsentationer, møder, konferencer og kurser foregår nu i markant højere grad online.
Moderne hjælpemidler, delte skærme og selvfølgelig kameraer og mikrofoner, der begge kan slås til og fra, hjælper til at skabe en form for kontakt undervejs.
Men det føles bare ikke på samme måde at præsentere i larmende tavshed og uden sådan rigtigt at kunne fornemme tilhørernes ansigtsudtryk.
