Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Motortest i weekenden

2. februar 2017 kl. 21:357
Artiklen er ældre end 30 dage

Skrevet af Jesper Rosendal.

Nu er det igen tid til at raketmotorerne skal brøle på Refshaleøen !

Illustration: Thomas Pedersen.

Det er igen tid til at lave en række BPM5 test.

Som Mads Wilson skrev for en uges tid siden, så afholder vi motortest på lørdag.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Testen går primært ud på at optimere driftspunktet for Nexø II flight motor. Vi skal altså prøve et antal drifttryk omkring 15 bar +- 1 eller 2 bar ved forskellige O/F-forhold. Dermed kan vi eksakt måle hvilke tank-fødetryk der giver det korrekte kammertryk på 15 bar og et O/F-forhold på 1.3.

Til formålet har Scott tilrettet DPR-koden således at vi under hver test ramper enten op, eller ned i fødetryk på den ene tank. Det er altså første gang at vi laver aktiv trykregulering, hvor vi tidligere bare har holdt et stabilt tryk. Nu ændre vi det aktivt for på én test at få mange målepunkter. Vi kommer til at ligge ca. 6 sekunder i hvert punkt før vi skifter til næste fødetryk. Vi skal derfor lave få men meget lange burns. Vi kommer altså til at fylde tankene til bristepunktet for at klemme så mange målepunkter ud af hver testrunde.

Vi regner med at have sat udstyret op og være klar til den første test ca. kl. 14. Vi kommer nok til at køre 4-5 testrunder, så det bliver en lang men spændene dag.

Ud over selve motorene, har vi også andre ting der skal testes. Emil har arbejdet et par måneder med at udvikle en LOX-sensor, så vi med den kan måle hvor meget vi hælder på tanken. Vi håber at den kan erstatte den tidligere målemetode, med lastceller, som mildest talt har voldt os en hel del problemer. Hvis LOX-sensoren viser sig at være en succes, vil vi overveje at indbygge den i LOX-tanken på Nexø II raketten.

Artiklen fortsætter efter annoncen

En stor tidsrøver ved tidligere statiske tests har været påfyldning af helium på DPR-systemet. Den tidsrøver vil vi forsøge at eliminere ved at bruge en anden metode, som Rune har brugt de mørke vinteraftner på at udvikle. Det vil forhåbentlig forkorte ventetiden mellem testene.

Som ved tidligere motortests, er der også denne gang adgang for publikum. Faktisk er der ind til flere udenlandske gæster der har meldt deres ankomst. Bl.a. en mulig kommende sponsor og en delegation fra en finsk raketklub.

Du er også meget velkommen! Der er gratis adgang fra kl. 13. Hvis du påtænker at komme og besøge os, så er der dog en vigtig ting du skal være opmærksom på: Dengang da der var skibsværft på Refshaleøen, blev området hvor vi tester kaldt Sibirien og ikke uden grund. Der kan være hundekoldt om vinteren.... Så husk endelig at tage godt med varmt tøj på. Vi skal nok sørge for at der er kaffe til at varme dig på.

Hvis du ikke har mulighed for at være der, så bliver der også streamet live fra testen. Link til stream bliver offentliggjort på copsub.com på dagen.

Remote video URL

Gense videoen fra vores rekordlange test af Franken 5. På lørdag laver vi en række test af tilsvarende længde.

Men motorer er ikke det eneste vi tester i Copenhagen Suborbitals. Vores kapseldesignere har lavet en skalamodel af det der kan blive den rumkapsel vi sender en mand i rummet med. Modellen er forholdsvis simpel, men kan alligevel give os et indtryk af hvordan den vil opføre sig på vej ned fra rummet.
Det vil blive testet på tirsdag, i vindtunnelen hos vores venner Copenhagen air experience.

Og senere på måneden bliver der lavet forsøg med landing af kapslen i vand. Alt det kommer der meget mere information om på bloggen i den kommende tid.

7 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
7
4. februar 2017 kl. 12:10

Starter ca. 13.30 på copsub.com/livestream

5
3. februar 2017 kl. 21:33

The short story: The LOX was too "warm" due to a faulty vent valve, which caused pressure and hence higher LOX boiling point (less cooling from LOX evaporating) during the LOX load. Warm LOX is less dense, so the mass was too low. Also because of this, the pressure in the LOX tank quickly dropped to a level, that caused the LOX to boil and in turn, sending a mix of LOX and GOX to the injector, resulting in even less LOX mass being used. PS: Not a CS member, just what I got from reading all the blogs....

4
3. februar 2017 kl. 17:17

Jeg elsker lange burns. Håber det går som det skal. Kigger med på computeren.

3
3. februar 2017 kl. 15:12

On the last (somewhat frustrating) motor test you had trouble getting the O/F right. Have you found out what the problem was?

2
3. februar 2017 kl. 07:32

Men hvad blev der af Teos testene???</p>
<p>Er det for ambitiøs at blande det med O/F test? Hvis det virker, som alt vel tyder på, så ville det vel være en fordel at få det testet på en BPM-5 og gerne på NEXØ II oss.

Kloge folk i CS klør sig stadigt i nakken over resultaterne fra seneste BPM-2/TEOS test.

Date fra seneste BPM-2/TEOS test ser slet og ret forkerte ud. Temperaturmålemetoden er blandt de mistænkte fejlkilder.

Så vi venter med at lave flere TEOS tests til vi har et godt bud på årsagen og på hvordan vi kommer videre med det.

En anden overvejelse er den generelle tidsplan for året. Vi tager de tests først der kan gavne årets NEXØ-2 opsendelse og tager så de tests der mest handler om "den store motor" bagefter.

På den måde er vi ikke afhængige af at kunne udføre statiske tests senere på foråret. Så "skulle det blive vinter", eller skulle testområdet blive utilgængeligt, eller skulle vi få besvær med at nå at blive færdig til opsendelse, så ligger der ikke en bydende nødvendig statisk test og kræver vores tid og opmærksomhed. Omvendt har vi senere på foråret tiden, vejret og test området til rådighed, så kan vi udføre nogle af de statiske tests der er forberedelser til "den store motor".

Der kommer formentligt/forhåbentligt en DPR statisk test aht. årets flyvning inden så frygteligt længe. Derefter burde vi være i hus med de tests der er nødvendige eller i hvert fald meget nyttige at have udført før NEXØ-2 flyver med DPR til sommer.

1
3. februar 2017 kl. 00:36

Sorry. Forsøg på joke. Men hvad blev der af Teos testene???

Er det for ambitiøs at blande det med O/F test? Hvis det virker, som alt vel tyder på, så ville det vel være en fordel at få det testet på en BPM-5 og gerne på NEXØ II oss.