Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Knaldgodt nytår!

30. december 2022 kl. 11:4742
Artiklen er ældre end 30 dage

Tilbagevendende debat om vores krudtkultur

Lige nu diskuterer politikerne, om vi skal regulere danskernes forbrug af nytårskrudt - igen. Siden nytåret 2018, har Plastic Change rejst debatten om blandt andet sprængning og spredning af plastik i naturen. For eksempel når vi når vi fyrer raketter med plastik hætter af nytårsnat. Lidt af en kultur at videregive til vores børn, at det er helt lovligt at bringe et plastikemne mange meter op i luften, for derefter at sprænge det i tusinde stykker og lade det dale ned over vores højt værdsatte natur. Prøv lige at lade den stå et øjeblik - og så har vi ikke talt om tungmetaller mm endnu.

Krudt er da fedt

Indrømmet jeg hører til dem der synes, at det er mega fedt at fyre fyrværkeri af, MEN jeg er samtidig opmærksom på at der findes endnu federe oplevelser med fyrværkeri, end dem vi selv og hver især kan levere. Bare tænk på det fyrværkeri de kan levere i Tivoli. Engang så jeg en japansk fyrværkerivirtuos give den gas i København, med det mest betagende fyrværkeri jeg nogensinde har oplevet. En kæmpe kunstnerisk oplevelse der gik lige i kroppen. Med andre ord, så bør vi stærkt overveje, at samle fyrværkeriet i færre og fælles oplevelser. Et er den personlige (egoistiske) oplevelse, noget andet er at vi forbruger voldsomt meget. Ja, og så er der de mange personskader. Argumenterne er mange, men noget tyder på at der er skred i danskernes holdning. Hver anden ønsker stramninger. Er det nok, at vi indskrænker perioden der kan fyres krudt af. Det mener vi ikke, selvom det vil være et fremskridt kombineret med et forbud imod brug af plastik i fyrværkeri. Se her vores forslag til politikerne. I andre lande reguleres fyrværkeri allerede til inspiration for de danske politikere.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Fejring af engangskultur - nærmest en værdikamp

Det er som om at nytårsaften er blevet et statement. Vi slutter året af med at fejre vores engangskultur massivt. Masser af plastikglimmer, engangshatte og udklædninger. Årets engangskultur manifesterer sig denne aften og vi har nok svært ved at tænke den anderledes. Svært ved at ændre adfærd og mange forsvarer den enkeltes ret til at fyre fyrværkeri af. Er der gået værdikamp i nytårsaften og retten til at forurene? Når vi foreslår skrappere regulering af fyrværkeri og endda, at fyrværkeri kunne være fælles oplevelser, for eksempel arrangeret af kommunerne, så rejser det en skærpet debat om vores alle sammens ret til at købe fyrværkeri og forurene. Jeg mener, at vores kultur er en misforstået ret til at den enkelte må forurene. Den enkelte er ikke hævet over naturen og vores fælles behov for en renere klode. I en tid med massiv forurening fra en lang række kilder, er nytårskrudtet nok et godt fingerpeg om vores vilje til at ændre på status quo. Vi kan gøre det bedre

Godt nytår

I Plastic Change ønsker vi os en fremtid med fælles plastikfri fyrværkerioplevelser.

Må 2023 blive et knaldgodt år for jer alle

42 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
42
17. januar kl. 09:41

Kære Magnus Stor tak for komplimentet. Det er yderst værdsat at det bliver set, at vi dagligt arbejder for et renere miljø uden både dårlig kemi og plastik. Vi har fået sat en dagsorden, men der er lang vej igen. Olieindustrien sætter sin lid til at det er engangsplastik der skal opretholde deres produktion de kommende år. Det skal vi have gjort op med og dermed have nedsat vores forbrug, så det er indenfor de planetære grænser

40
12. januar kl. 01:28

professionelt arrangeret fyrværkeri,

Jeg har aldrig i mit liv købt kineser-fyrværkeri, da jeg aldrig har været tryg ved det og jeg er ved at nærme mig pensionsalderen. Det sagt så har jeg brugt penge på fyringsolie til nytårsbålet og som knægt på krudt til rørbomber og acetylen og oxygen + store plastposer, da det var hurtigt at lave gasbomber der kunne lave et ordentligt brag og man slap for flyvende stålrørsstykker.

De sidste år har vi brændt nytårsbål med børnene og bagefter sat os foran flimrekassen med stereoanlægget for fuld udblæsning og set professionelt arrangeret fyrværkeri fra Sidney og jeg har frydet mig over, at de kan beholde al deres forurening fra fyrværkeriet på den anden side på kloden.

At tro at forureningen så kun ville påvirke miljøet lokalt, er selvfølgelig naiv ønsketænkning / vildfarelse da alt til sidst ender ude i verdenshavene og med strømmen bliver flyttet kloden rundt og det ses i et nu grindehvalene heroppe, der er så forurenede at de desværre ikke længere er menneskeføde og store mængder af plast er også fundet i fuglemaverne heroppe, sæl, haj og torsk o.a slipper heller ikke med skrækken.

Tusind tak Henrik for at du kom herop og satte fokus på plastforurening, det har hjulpet og der bliver arrangeret ryddedage ude i naturen og de unge er blevet langt mere miljøbevidste end den gamle generation var.

39
11. januar kl. 23:31

Kære debattører. Tak for debatten, med eller uden gener for dyr. Jeg opfordrer til at den gode, saglige tone opretholdes, herunder at vi ikke fortaber os i antagelser vedrørende effekter på dyr eller ej. Nogle dyr og deres ejere udtrykker stærk bekymring over at deres husdyr påvirkes negativt og det er for mig nok. Jeg vil fokusere på at skabe konkrete eksempler på, hvordan verden også kunne se ud i Danmark på en nytårsaften. Jeg vil gå i dialog med mindst en kommune (sig til hvis i kender andre interesserede) og se om vi kan få testet hvordan et kommunalt og professionelt arrangeret fyrværkeri, kunne udgøre et alternativ til den nuværende kultur. Eksempler og praksis er nogle gange bare det bedste for at bringe diskussionen videre og forhåbentlig - et godt sted hen :) Igen - et knaldgodt nytår til jer alle

38
4. januar kl. 09:31

De skræmte vilde dyr, bemærker du jo iøvrigt aldrig. Men biologerne, der studere den slags, kan fortælle os, at de findes i tusindevis, og at deres livsvilkår påvirkes væsentligt.</p>
<p>Richard Østerballe fortæller at dyrene i Givskud Zoo ikke påvirkes, så det er der vist ikke enighed om.

Det er jeg ret sikker på at der er enighed om. Jeg tror på ingen måde, at Richard Østerballe vil så tvivl om de undersøgelser, der findes om vilde dyrs reaktion på fyrværkeri, selvom dyrens i "hans" zoo ikke påvirkes.

Det vidste du vel iøvrigt også godt. Så du anvendt at argument du påforhånd viste ikke var reelt, og er dermed en uærlig debatør.

34
3. januar kl. 07:57

https://www.merriam-webster.com/dictionary/wokeSimpelthen blot mennesker - uanset race, køn, holdning, religion og hele den tyrkiske musik - som indeholder lidt empati, giver udtryk herfor og i nogen tilfælde også aktivt gør noget for at hjælpe et medmenneske med problemer.

33
2. januar kl. 23:50

Skræmte dyr. Mærkeligt som dette fænomen er vokset igennem de sidste årtier. Jeg er selv oprindelig fra en lille gård, og her mindes jeg ikke at dyr blev skræmte, selvom det var en tid med lovlige Blå Lyn, Tigerlyn og det der var ”værre”.

Om dyr blev skræmt og om du mindes det er to vidt forskellige ting. Første forudsætning for at mindes en ting er, at interessere sig for den og derfor undersøge og konstatere den.

Jeg mindes heller ikke skræmte dyr, fra da jeg var 12 -13 år og foretog mig aldeles tåbelige og farlige ting med fyrværkeri. Men der var da ganske sikkert masser. De skræmte vilde dyr, bemærker du jo iøvrigt aldrig. Men biologerne, der studere den slags, kan fortælle os, at de findes i tusindevis, og at deres livsvilkår påvirkes væsentligt.

For en del år siden fandtes denne fyrværkerimodstand nærmest ikke, selvom sæsonen varede meget længere. Hvad er ændret siden da? Er drengene blevet til sure gamle mænd? (retorisk)

Der er nok sket det, at vi har indset, at frihedsrettighederne ikke kun skal gælde velhavende mænd. Men at også kvinder, folk uden høje indkomster og at sågar dyr ikke bare bør behandles vilkårligt. Derfor slut med at klappe kontoreleven i numsen og retten til at ryge andre op i hovedet, og derfor modstand mod buræg, svinavl, der tilsidesætter alle dyrnes psykiske behov, og at holde mink i små bure for pelsens skyld.

Og den udvikling gør at nogle voksne bliver til sure gamle mænd, i arrigskab over at de ikke forsat må opføre sig som uansvarlige egoistiske drenge.

30
2. januar kl. 21:26

Jeg er bestemt ikke "woke", bare realist. Afvejning af fordele og ulemper. Bilkoersel koster ogsaa liv oh lemlaestelse, det maa vi forholde os til og minimere til et niveau hvor det er acceptabelt. For eksempler er jeg ogsaa tilhaenger af at tosser der koerer vanvidskoersel ( +100% hastighed, +200km/t, +2 promille, narko ) faar makuleret koerekortet og konfiskeret bilen - for at netop minimere doedsfald/ulykker.</p>
<p>Kan du lige forholde dig til:</p>
<p>Hvor mange</p>
<p>Tons af kemikalier der spredes ud over landet
Brande der opstaar
Oejne der skades / oedelaegges
Hoereskader
Doedsfald
Skader paa fingre og haender
Skraemte dyr maa det koste at vi skal have "frihed" til at skyde krudt af? Du maa vel kunne kvantificere det nogenlunde?
Eller endnu bedre, hvorfor ikke goere som i Guds eget land, og soerge for at bevaebne hele befolkningen, saa kan vi jo foele os "sikre"? - Saa har vi jo virkelig noget bangbang!!

Siden du nu sammenligner med amerikanerne og deres beloved NRA, så er ballet helt åbent.

Det overrasker jo ikke at du er varm tilhænger af vanvidsloven, selvom den rammer skyldige og uskyldige – bare for at sikre rammegaranti. Det skal jo gøres for at tilfredsstille udkogte gamle nisser med det ene af livets mentale ben i graven. Det er de sure gamle mænd, kvinder og andre tryghedsnarkomaner, som helst vil pakkes ind i lyserød vat af ”sexede uniformerede helte”. Det er tastaturkrigerne, som lever i de mørke huler uden sociale kompetancer. Jeg orker i hvert fald ikke deres samvær med Peter Belli på radioen i baggrunden.

Men lad os tage den punkt for punkt. Jeg har ikke trawlet Google for alverdens statistikker med tal, men hvis jeg efterfølgende kan modbevises, må man endelig komme frem.

  1. Kemikaler ud over landet. Set i det store billede af hvad der hældes ud over landet, så udgør kemikaler fra fyrværkeri nok en beskeden del.

  2. Brande der opstår. De brande som opstår er ofte bevidste handlinger på steder, som man ikke kan italesætte, uden at blive kaldt for – grimme ting (kodetal 266). Andre gange efterlades man med mistanker om ”belejlige” antændelser af forladte huse.

  3. Der er sandt nok noget fyrværkeri, som bliver fyret af på uforsvarlig vis. Kunne selv efterspørge mere pyroteknisk indsigt og krav om stabile væger. Også mere klare regler om ansvar ved affyring.

  4. Høreskader. Se pkt. 3

  5. Dødsfald. De er dog forholdsvis sjældne, men hvis vi skal gå igennem forskellige potentielle fatale aktiviteter, som er underholdende men unødvendige, så bliver det rigtig omfattende.

  6. Skader på fingre og hænder. Se pkt. 3

  7. Skræmte dyr. Mærkeligt som dette fænomen er vokset igennem de sidste årtier. Jeg er selv oprindelig fra en lille gård, og her mindes jeg ikke at dyr blev skræmte, selvom det var en tid med lovlige Blå Lyn, Tigerlyn og det der var ”værre”.

    For en del år siden fandtes denne fyrværkerimodstand nærmest ikke, selvom sæsonen varede meget længere. Hvad er ændret siden da? Er drengene blevet til sure gamle mænd? (retorisk)

MEN – som nævnt andetsteds, så så jeg gerne fælles andelsshows, hvor en kyndig står med lighteren. Der er bare nogle logistiske udfordringer.

29
2. januar kl. 21:21

Dine frihedsrettigheder stopper præcis der hvor andres begynder.</p>
<p>Jeg finder det ikke bare interessant men også temmelig bekymrende, at der blandt Ingeniørens debattører findes fire personer, som er Uenige i ovenstående.

Mon ikke at disputen opstår hvor dette grænseområde befinder sig. Jævnfør min woke-aversion, så breder dette uvæsen sig ind over hidtidige bestående grænser. Pludselig rager gamle begreber og betegnelser sig åbenbart ind over wokeismens (kan man sige) 'imperialistiske' grænser.

28
2. januar kl. 19:55

Dine frihedsrettigheder stopper præcis der hvor andres begynder.

Jeg finder det ikke bare interessant men også temmelig bekymrende, at der blandt Ingeniørens debattører findes fire personer, som er Uenige i ovenstående.

Mennesker som åbenbart mener, at nogle (dem selv ?) ikke har forpligtigelser over for andre mennesker, hvis dette måtte indskrænke deres ret til fri plutning ...

Mon de samme personer praktiserer denne holdning i trafikken ?

27
2. januar kl. 14:34

Så min holdning er, at man bare helt skal forbyde det.

Egentlig enig, men hvis det ikke skal forbydes helt foretraekker jeg stadig at det er professionelle der staar for det.

Boern, drengeroeve of fulderikker skal IKKE have lov til at haandtere fyrvarerkeri - punktum. Det er bare for uintelligent, og doemt til at gaa galt. Og det kan man altsaa godt mene uden at vaere venstreorienteret........

26
2. januar kl. 14:22

Hej Bo Christensen

Ligesom, desværre, på den fløj, jeg selv bekender mig til, hvor alt, vi ikke kan lide, får påhæftet prædikatet "fascistisk", uden nogen nærmere respekt for begrebets faktiske og historiske indhold.

Jeg kan kan hilse herfra og fra mine venstresnoede bekendte at vi godt kan se forskel på det vi ikke kan lide og fascisme, som vi heller kan lide.

Vi påhæfter ikke prædikater på noget, det lader vi vi f.eks de dårligt opdragede uempatiske egosister, der gemmer deres usympatiske adfærd under en anti woke undskyldning.

25
2. januar kl. 14:16

hvordan tager vi hensyn til frihedsrettighederne,

Det er sådan set ikke noget problem. Dine frihedsrettigheder stopper præcis der hvor andres begynder. Det er derfor vi (rygerne) ikke længer ryger, når vi er sammen med andre, og samler lorten op efter vores hunde.

Du kan ikke undgå at påføre andre effekterne af dit fyrværkeri, for hvem de er objektive ulemper. Derfor er dilemmaet ikke så stort. Ja faktisk er det ikke eksisterende.

24
2. januar kl. 14:12

Angående store fyrværkeri-shows, så må det være forholdsvis nemt at finde ud af, om det er at foretrække for menigmand, frem for selv at fyre raketter af. Der er intet til hinder for at der oprettes lokale grupper, som arrangerer festfyrværkerier. Det kan evt. arrangeres som et andels-foretagende.

Jeg var heldig at være tilstede i Skejby, da dette spektakulære fyrværkeri gik af tidligt i december.https://www.tv2ostjylland.dk/aarhus/kendte-youtubere-stod-bag-kaempe-fyrvaerkerishow20 minutters show for 250.000 kr. En anpart på 250 eller 500 kr er overkommelig, og står helt sikkert mål med, hvad der ellers købes for pr. person derude. Blot 500 eller 1000 anparter er da nødvendig for at realisere et sådan show.

Men jeg har en mistanke om, at dem som køber krudt, gør det af andre årsager, end at det er flot at se på. Og måske - som antydet ovenfor i #3 - kan det måske være svært at få logistikken til at gå op med planlægningen af alle de andre traditioner, som hører sig nytåret til.

Men igen, lad det komme an på en prøve: opret lokale andelsfyrværkeri-foreninger, og se om det har gang på jord.

23
2. januar kl. 14:10

Hvor mange shows tror du f.eks., at Ringkøbing-Skjern Kommune skal arrangere for at dække kommunens 1500 kvadratkilometer?

Svaret er et

Jeg tror at du har misfiórstået konceptet. Ideen er ikke, at alle i kommunen skal kunne se showet fra hjemmet. Men at alle kan tage hen at se det. Det ville faktisk også blive nødvendigt i kommunerne i hovedstadsområdet. Så små er de heller ikke.

Men der ville stadigvæk være skræmte dyr og forurening. Så min holdning er, at man bare helt skal forbyde det.

22
2. januar kl. 14:03

at sikre vi alle fortsat kan få en (flottere) oplevelse af fyrværkeri, ved at lade proffer stå for det, for eksempel i kommunalt regi. Jeg er stor fan af fyrværkeri selv, men vi må kunne gøre det bedre..store oplevelser venter forude

Jamen det skal da sikkert nok fungere nogenlunde i kommunerne i hovedstadsområdet. Men herovre i det mørke Jylland er hver enkelt kommune altså mange gange større end de frimærkesmå kommuner, der findes i området omkring København.

Hvor mange shows tror du f.eks., at Ringkøbing-Skjern Kommune skal arrangere for at dække kommunens 1500 kvadratkilometer?

21
2. januar kl. 13:11

At det skulle være så slemt at overlade fyrværkeriet til professionelle fyrværkere fatter jeg ikke.

Mange mener åbenbart, at det er udtryk for grov statslig undertrykkelse, at en samling fulderikker, drengerøve og børn ikke mere får lov at spilde en masse krudt på en totalt uorganiseret gang plut som varer flere dage.

Jeg har enkelte gange oplevet fyrværkeri udført af proffer - det KAN være kunst.

Men den gang plut i plut som den nuværende praksis er udtryk for ; fri mig !

18
2. januar kl. 10:31

Kære alle debattører. Fedt at se hvordan der er "fyret op" under debatten. Tænk hvis vi kunne ændre den danske kultur, men vi står med en række dilemmaer; hvordan tager vi hensyn til frihedsrettighederne, hensyn til de traumatiserede, dyrene, fordeling mellem land og by, kommer væk fra Københavneriet, hensyn til naturen og ikke mindst de mange øjenskader mfl? Jeg foreslår at styre udenom det meste ved

  • at sikre vi alle fortsat kan få en (flottere) oplevelse af fyrværkeri, ved at lade proffer stå for det, for eksempel i kommunalt regi. Jeg er stor fan af fyrværkeri selv, men vi må kunne gøre det bedre..store oplevelser venter forude

  • at minimere de traumatiseredes lidelser ved at vi kun fyrer krudt af en gang, lige omkring at nytåret fejres ved midnatstid. Det er jo et problem, at der er en flere dage lang periode hvor de ikke kan vide, hvornår der fyres fyrværkeri af

  • at skåne miljøet for yderligere forurening i form af plastik og farlig kemi

  • at sikre at så mange som muligt, lokalt kan tilgå et flot fyrværkeri

  • at undgå øjen- og høreskader

Det kunne jo starte med at nogle kommuner gik forrest og viste hvad det kan, at en professionel arrangerer et flot fyrværkeri istedet for det spredte fægtning der foregår lige nu..vi kan gøre det bedre :)

17
2. januar kl. 09:25

diagnosen woke</p>
<p>Hvor og af hvem får man den diagnose ?

Jeg har tjekket i WHOs diagnosesystem ICD (International Classification of Diseases), både i den gældende version 10, og den nye version 11 (endnu ikke officielt i anvendelse i DK), og kan ikke finde den nogetsteds :-)

(edit: tjekkede også lige det amerikanske DSM V system. Heller intet pludseligt banko-råb her)

Så, mon ikke "woke" er en praktisk kort notation for "ting jeg ikke kan lide, eller ikke har lyst til at forholde mig til".

Ligesom, desværre, på den fløj, jeg selv bekender mig til, hvor alt, vi ikke kan lide, får påhæftet prædikatet "fascistisk", uden nogen nærmere respekt for begrebets faktiske og historiske indhold.

Suk.

16
2. januar kl. 08:59

Nu har jeg prøvet at anmelde den ...

12
1. januar kl. 19:36

diagnosen woke

Hvor og af hvem får man den diagnose ?

Jeg venter spændt på et svar !

11
1. januar kl. 13:50

livet lidt sjovere

Jeg er bestemt ikke "woke", bare realist. Afvejning af fordele og ulemper. Bilkoersel koster ogsaa liv oh lemlaestelse, det maa vi forholde os til og minimere til et niveau hvor det er acceptabelt. For eksempler er jeg ogsaa tilhaenger af at tosser der koerer vanvidskoersel ( +100% hastighed, +200km/t, +2 promille, narko ) faar makuleret koerekortet og konfiskeret bilen - for at netop minimere doedsfald/ulykker.

Kan du lige forholde dig til:

Hvor mange

  • Tons af kemikalier der spredes ud over landet
  • Brande der opstaar
  • Oejne der skades / oedelaegges
  • Hoereskader
  • Doedsfald
  • Skader paa fingre og haender
  • Skraemte dyr maa det koste at vi skal have "frihed" til at skyde krudt af? Du maa vel kunne kvantificere det nogenlunde?

Eller endnu bedre, hvorfor ikke goere som i Guds eget land, og soerge for at bevaebne hele befolkningen, saa kan vi jo foele os "sikre"? - Saa har vi jo virkelig noget bangbang!!

10
1. januar kl. 12:00

Forbyd fyrvaerkeri til private, det er kun professionelle fyrvaerkere der skal have lov til at fyre af, som i Australien fx

Når sammenrendet af bedrevidende og folk med diagnosen woke endelig har fået forbudt endnu en aktivitet, som gør livet lidt sjovere, så må de sagesløse mennesker med et lysere sind finde alternativer. Det kunne netop være at arrangere "weekendophold" i Australien omkring nytår. Send flåder af charterfly med glade folk til Sidney, for at se deres spektakulære fyrværkeri. Med priserne på fyrværkeri, kan det måske være interessant.

9
31. december 2022 kl. 22:08

Jeg tager mig den frihed at tilføje en befolkningsgruppe til listen ovenfor, nemlig de tusinder traumatiserede ukrainerne der i ren overlevelse har søgt ly for terrorbombning, hensynsløs vold, lystmord og voldtægt helt ned i børnealder i fredelige Danmark.

Jeg er for en gangs skyld helt og aldeles enig med dig. Vi har i Danmark et flygtningecenter i Sandholm (Allerød). Det ligger tæt på Høvelte kaserne, og der er øvelsesterræn lige ved Sandholm. I området bliver der jævnligt øvet med kanoner, og andet artelleri. Hvad mon det betyder for i forvejen traumatiserede flygtninge?

Mvh Bjørn

8
31. december 2022 kl. 19:49

Hvor mange</p>
<p>Tons af kemikalier der spredes ud over landet
Brande der opstaar
Oejne der skades / oedelaegges
Hoereskader
Doedsfald
Skader paa fingre og haender
Skraemte dyr

Jeg tager mig den frihed at tilføje en befolkningsgruppe til listen ovenfor, nemlig de tusinder traumatiserede ukrainerne der i ren overlevelse har søgt ly for terrorbombning, hensynsløs vold, lystmord og voldtægt helt ned i børnealder i fredelige Danmark.

En flygtningeflok som over julen i et fremmendt land i relativ ensomhed, har havt deres tanker fokuseret om deres efterladte slægtninge og venner og hvor hvert enkelt nytårs-bulder og brag vil rippe op i angsten og i en aller anden voldsom grad henleder deres tanker til de rædsler de er flygtet fra.

Så man bør hold igen affyringen og derved syne hensyn og gemme bulder og brag til den jævne befolkning i Rusland har fået nok og udrydder despoterne i Kreml og det kan ske før man aner det, det er jo set før.

6
31. december 2022 kl. 18:03

Meget nemt

Forbyd fyrvaerkeri til private, det er kun professionelle fyrvaerkere der skal have lov til at fyre af, som i Australien fx. Det virker paent vanvittigt at lade uprofessionlle, og ofte fulde folk, haandtere den slags.

Dem der er uenige kan saa svare paa;

Hvor mange

  • Tons af kemikalier der spredes ud over landet
  • Brande der opstaar
  • Oejne der skades / oedelaegges
  • Hoereskader
  • Doedsfald
  • Skader paa fingre og haender
  • Skraemte dyr

maa det koste at vi skal have "frihed" til at skyde krudt af?

4
31. december 2022 kl. 16:03

Produktionsdanmark

Du er godt nok patetisk. Mener du virkelig, at det kun er i Jylland, der er produktion?

/Bjørn

3
31. december 2022 kl. 15:52

Citat;"Bare tænk på det fyrværkeri de kan levere i Tivoli. Engang så jeg en japansk fyrværkerivirtuos give den gas i København, med det mest betagende fyrværkeri jeg nogensinde har oplevet."

Har en klassisk snært af den klassiske ' Når det sker i København så er landet dækket' - ish.

Det er helt fint at Tivoli i København (tilføjet - som i - at der bor de fleste af os ikke), kan levere et flot fyrværkerishow, men hvor mange shows bør der tilbydes, for at dække landet? En nytårsaften indeholder typisk alkohol, så tilstrømningen til fyrværkeriet i - say 500 shows, kræver buskørsel for alle aldre, for at hindre spritkørsel. Hvad mon det koster? Alternativt bør folk i Produktionsdanmark fortsat have lov til at fyre krudt af.

2
31. december 2022 kl. 15:45

Mange plastikdimser i fyrværkeri kunne erstattes med nedbrydelige fittings, ganske som i mange andre sammenhænge i hverdagen. Udover at der i emballageindustrien bruges ret meget plastik, så er dene plastik ofte unødvendig vanskelig at bryde op, når varen skal pakkes ud. Tænk blot på noget så ordinært som pålæg fra køledisken.

1
31. december 2022 kl. 00:38

Kampagnen kaster resultater af sig. For år siden meldte Aalborg fyrværkeri at de producerede plastikfrit. Også Dynamitteltet er på banen og reklamerer med, at deres kemikalier er miljøvenlige, samt at de har fjernet al plastik https://scontent-cph2-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/322392994_1988367348221666_5043004215192180823_n.jpg?_nc_cat=100&ccb=1-7&_nc_sid=dbeb18&_nc_ohc=j7D0CUEK88IAX9m0xYO&tn=U2EYzTnypWTukFgW&_nc_ht=scontent-cph2-1.xx&oh=00_AfAyF5HU4Wlz6W16caYo-U-GRCdsmFsJkcUtDm86V_ie4A&oe=63B500F6Det er sådanne tiltag vi kan tage med os i det politiske arbejde, for at disse fremsynede producenter og udbydere ikke står alene, men bliver bakket op af krav i lovgivningen