Kære Jan Gintberg: Du tager fejl, og du har ret
Ugens store historie på elbilfronten stod ingen ringere end standup-komikeren Jan Gintberg for. I søndagens udgave af Politiken skrev han et harmdirrende indlæg.
Der stod blandt andet: “Der er eklatant brug for en voksen til at kridte banen op med krav om standarder, ensartethed, massiv udbygning og roamingmuligheder i oplademarkedet!”
Jeg skal ikke gennemgå alle Jan Gintbergs udfordringer, men prøve at tage fra et par stykker. For han tager både fejl og har ret.
For det første: Jan, du købte den forkerte bil!
Jan Gintberg har ikke lyst til at købe Tesla, fordi det ville få ham til at “føle sig hensat til Moon-bevægelsens forkontor”, bare fordi det hele virkede lidt nørdet og indforstået.
I stedet valgte han en Audi e-tron, fordi han i “naivitet troede, at når først tyskerne kom – når først de store bilfabrikanter kom på banen – så ville det meste af firstmoveriet være overstået, og at man derefter ville føle det naturligt at overgå til batteridrevet kørsel.”
Nej, firstmoveriet er ikke overstået, og bare fordi Audi sender en elbil på markedet, så betyder det ikke, at det er en rigtig tysker.
En e-tron har aldrig været tænkt som et motorvejslokomotiv, og ingen tysker vil vælge den, hvis den daglige pendling foregår på autobanen mellem Hamborg og München.
Hvis vi i stedet taler om daglige småture til arbejdet og derfra til indkøbcentret og videre for at hente børnene i skolen, så vil den passe fint. Det er nemlig det segment, sådan en bil er beregnet til i Tyskland. Det gælder Mercedes GLC (og elversionen EQC), Audi Q5, BMW X3, Porsche Macan og VW Tiguan.
En tysker med et kørselsbehov som Jan Gintberg, vil vælge en dieselmotor –- helst en 3,0 V6.
Det betyder ikke, at en e-tron er en dårlig bil og ikke kan bruges til lange ture. Det er en fremragende elbil, der får ros for at være meget hurtig til at oplade mellem 20 og 80 procent batterikapacitet.
Men det kræver bare tilvænning og mådehold, hvis den skal køres optimalt og leve op til de lovede data.
Mådehold, fordi 130 km/t på motorvejen dræner batteriet hurtigere, end en standupkomiker kan skrive en elbil-joke. Fordi ingen “normale mennesker kører med alt slukket og ned ad bakke i medvind”, som Gintberg skriver.
Og tilvænning, fordi turen skal planlægges langt bedre, end Jan Gintberg tilsyneladende er parat til.
Men der var faktisk en mulighed, hvis Gintberg ville have haft en elbil i samme prissegment, som han kunne komme rundt i landet med: Tesla 3 long range med 560 km efter WLTP. Med den og superchargernettet ville turen mellem hovedstaden og Hanstholm og tilbage igen, ifølge Teslas planlægningværktøj, kunne klares med et enkelt ophold i Hedensted på en 30 min (lad os bare sige 45 min for at være på den sikre side.).
Alternativt kunne han have valgt en plugin-hybrid. De fås også i samme pris- og luksusklasse som e-tron. Hverdagen kunne så klares på el og turene mellem landsdelene
på benzin.
Så Jan, du er blevet dårligt rådgivet i valget af bil.
For det andet: Du får hverken hurtig- eller lynladere ude på landet
Der kommer til at gå rigtig lang tid, før du får hurtigladning (>50 kW) i Harboøre. Eller som Elbilalliancen skriver i et svar til indlægget i Politiken torsdag: “de danskere, der bor uden for de store byer, har egen indkørsel og oplader deres elbil hjemme, og så er det kun gæster, turister og standupkomikere i elbil tilbage til at bruge og betale for ladestanderne. Derfor er en ladestander i en lille by svær at tjene penge på.”
Og sådan må det være. Kære Jan: Du har ladet dig lulle ind i flotte kort fra Clever eller en anden udbyder, som nærmest viser, at landet er plastret til med ladestandere. Virkeligheden er bare en anden derude i landskabet, hvilket du jo også har opdaget.
Hurtigladerne kommer til at stå langs motorvejene, og det giver god mening. Det betyder også, at Jan Gintberg godt kan køre rundt i sin e-tron i udkantsområderne, han skal bare som nævnt planlægge sin opladning bedre.
Men Jan Gintberg har også ret et nok så vigtigt punkt: Hvorfor skal det være så svært at bruge opladerne på tværs af abonnementer? Jeg har lige talt med både Clever og E.ON angående dette. Clever siger, at de har teknologien på plads, mens E.ON lover, at de inden årets udgang har en løsning klar, så man kan bruge deres standere, selvom man har et Clever-abonnement.
Her er jeg helt enig med Jan Gintberg: Det er for dårligt og skulle have været et krav i aftalen om at stille ladestandere op.
Hvorfor kan jeg forøvrigt ikke bare swipe mit Dankort som på en benzintank og få fyldt kWh på batteriet? Hvor svært kan det være?
Og så er der det med informationerne. Det er noget tid siden, at jeg sidst har taget en længere tur i elbil. Men hvis det passer, at man ikke kan regne med det der står i appen angående ledigheden, så er det langt ude. Det skal bare spille. Selv hvis der står en ICE ulovligt parkeret ved en elladestander, så skal det fremgå af appen: “pladsen er optaget af en idiot”.
- emailE-mail
- linkKopier link

- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Vi har altid haft hang til italiensk design, og vi er lidt pjattede med X'ens skarpe liner.
Havde faktisk forventet at Jens så ville prakke mig en Cybertruck på :-)
I øvrigt mener jeg at Dan Grønbæk også har en Fiat, dog en Spider. Finer bil :-)
Jeg ville aldrig købe en bil lavet af finer :)
Ja, men så er det ikke helt det samme. Netop en Fiat X 1/9 synes jeg ikke er særlig køn. Det er jo en helt anden æstetik end du ser i en Triumph Spitfire eller Volvo P1800. Der er faktisk en dansk indregistreret Triumph Spitfire årgang 78 i rød til salg i øjeblikket for 68.000. Det er meget fristende, nu da foråret nærmer sig.
Jamen så skal du vel bare have lov af fruen :-) Måske vi vi løber på hinanden en dag.
Ad X'en, ja så er smag og behag som bekendt . . . . . . . Vi har altid haft hang til italiensk design, og vi er lidt pjattede med X'ens skarpe liner.
Sjovt for jeg har det lige sådan. Fruen og jeg kører i Fiat X 1/9, - faktisk har vi to :-)
Ja, men så er det ikke helt det samme. Netop en Fiat X 1/9 synes jeg ikke er særlig køn. Det er jo en helt anden æstetik end du ser i en Triumph Spitfire eller Volvo P1800. Der er faktisk en dansk indregistreret Triumph Spitfire årgang 78 i rød til salg i øjeblikket for 68.000. Det er meget fristende, nu da foråret nærmer sig. Med sådan en og så en Tesla Cybertruk så er alle behov dækket.
Sådan noget i stil med f.eks. en triumph, hvor det ikke er en stor motor der er attraktionen, men den klassisk stil og lidt nostalgi. Ikke til langtur og motorvej, men bare lidt rundt på landevejene i nærheden, eller hvor man nu har ærinder en sommersøndag. Eller en Volvo P1800.
Sjovt for jeg har det lige sådan. Fruen og jeg kører i Fiat X 1/9, - faktisk har vi to :-) Der bliver kørt mange A til A ture i dem når vejret er godt. I øvrigt mener jeg at Dan Grønbæk også har en Fiat, dog en Spider. Finer bil :-)
Jeg har oplevet én Tesla S, der kørte stærkt, resten, heriblandt alle de andre elbiler, lå med 110 eller mindre.</p>
<p>Når de pendler ind ad motorvejen fra Nordsjælland er rækkevidden sikkert ikke noget problem, og så bliver kræfterne udnyttet, men ikke når de skal langt.
Nå det har du også observeret. Det går jo ikke kan du nok se :-)
Vi skal lige bemærke at det ingenlunde er en kritik, blot en konstatering.
Måske er det fordi bilen er mere lydløs ved lavere hastigheder, og det ved vi jo at mange elbilejere sætter stor pris på. For mit eget vedkommende så konstaterer jeg blot at biler siger lyde.
De observationer jeg har gjort mig, er at elbiler generalt kører mere frisk til end tilsvarende størrelse fossilbrændere.
Det både i by og på motorvej.
Jeg har i en periode pendlet over Storebælt.
Jeg har oplevet én Tesla S, der kørte stærkt, resten, heriblandt alle de andre elbiler, lå med 110 eller mindre.
Når de pendler ind ad motorvejen fra Nordsjælland er rækkevidden sikkert ikke noget problem, og så bliver kræfterne udnyttet, men ikke når de skal langt.
Model 3 er ikke en premium bil som Model S.
Den generelle konsensus så vidt jeg kan se er at Model 3 er i small/medium luxury segmentet lige som Audi A4, BMW 3-serie og Mercedes C-klasse, det synes jeg dog ikke helt at den lever op til.
Sjovt at denne tanken op kan bruges som argument af både elbilister og benzinbilister.
Som jeg forstår tager det ingen tid at tanke en elbil. Man skal blot sætte stikket i og tage det af - hver dag, og vente en rum tid imellem hver af disse aktiviteter.
Der er ingen tvivl om at elbilen har fordelen i hverdagen, problemet kommer når man skal tanke elbilen på farten og man skal vente på at den lader op. Når du spørger de fleste elbilister mener de dog slet ikke at dette er et problem, det er nærmere en fordel, men jeg er sikker på at de havde en anden holdning til det at skulle bruge 20 minutter på at tanke hvis det havde været en benzin eller diesel bil der skulle tankes.
ville jeg nu nok vælge ICEV eller PHEV istedet hvis jeg kunne gøre mit seneste bilkøb om igen.</p>
<pre><code>Jeg er svært bange for, at det er dig der tilhører minoriteten.
</code></pre>
<p>Hvordan ser salgstallene ud?
Han tager ikke fejl, jeg tilhører en minoritet, det at jeg alene har valgt at købe en elbil i første omgang er nok til at give mig dette stempel, men at jeg så efterfølgende har konstateret at jeg ikke ville vælge en igen hvis jeg skulle gøre det om gør mig jo til en ekseptionel minoritet, det svarer jo lidt til at forlade en sekt.
Men jeg siger så heller ikke at jeg aldrig vil vælge en elbil igen, jeg siger bare at skulle jeg vælge om lige nu ville jeg ikke vælge en igen. Det grunder i to ting. Den første er at jeg mener at selv om Model 3 gør det rigtig godt som elbil, er der stadig et stykke vej endnu før jeg mener at det praktiske aspekt med rækkevidde/ladning på farten er løst. Den anden ting er at Model 3 stort set er det eneste fornuftige valg hvis du skal have en elbil til en overkommelig pris. Som nævnt gør Model 3 det godt som elbil, men der hvor den i mine øjne fejler er de ting som den har til fælles med alle andre biler. Den virker på flere punkter lidt som et halvfærdigt produkt, og interiør kvaliteten føles heller ikke så lækker som i de tyske fossil konkurrenter.
I langt de fleste moderne biler kommer støjen ikke fra motor, men fra dæk og vindstøj.
Model 3 er ikke en premium bil som Model S. På min Golf GTE er man ikke i tvivl om motoren kører eller ej, hellere ikke på motorvej. Det kan godt være at du ikke tænker over det, men når man kan starte og slukke med et tryk på en knap, så er det en mærkbar forskel.
Til daglig vil jeg absolut foretrække en behagelig, stille elbil.
Det er desværre en misforståelse at bare fordi det er en elbil er den stille. I langt de fleste moderne biler kommer støjen ikke fra motor, men fra dæk og vindstøj. Min oplevelse med Model 3 er at den har markant højere støjniveau end de tyske fossidrevne konkurrenter jeg har erfaring med. Jeg har også set en del indhold på YouTube der omhandler støjdæmpning af Model 3, så jeg er åbenbart ikke den eneste der mener at støjdæmpningen fra fabrikken er mangelfuld.
Anyways - vi har tydeligvis helt forskellige holdninger til at have bil og fornøjelsen (eller ej?) ved at køre i dem.
Ja måske, og så nok alligevel ikke helt. Til daglig vil jeg absolut foretrække en behagelig, stille elbil. Men til solrige sommersøndage kunne det da være sjovt med en klassisk åben engelsk sportsvogn. Sådan noget i stil med f.eks. en triumph, hvor det ikke er en stor motor der er attraktionen, men den klassisk stil og lidt nostalgi. Ikke til langtur og motorvej, men bare lidt rundt på landevejene i nærheden, eller hvor man nu har ærinder en sommersøndag. Eller en Volvo P1800.
Det kræver dog et vist gåpåmod, da ganske enkle konkrete spørgsmål ofte mødes af thumbs down.
Jeg synes da at spørgsmål stille af interesse mødes rigtigt pænt med oplysende svar. Seneste spørgsmål om hvilke ladestandarder der findes, og om hvorfor der findes både AC og DC opladning. Det er klar at det stiller sig anderledes med retoriske spørgsmål.
vis naboen møder samme attitude kan jeg godt forstå at uvidenheden om elbiler er stor.
Prøv du at spørge stort set en hvilken som helst elbilsejer om elbiler, og du vil blive mødt med overstrømmende velvilje og endda tilbud om prøveture. Mange folk er faktisk ret interesserede, men jeg kan da se på dem jeg taler med i mit eget kvarter, at viden om elbiler i den grad er en mangelvare. Typisk er fordomme, mange år gamle informationer og misinformation udspredt af Clever/Eon/FDM folks eneste viden. Mange tror bogstavelig talt, at en elbil koster 700.000, kører 150 km på en opladning, tager 6 timer at lade op og kun kan lades hjemme via abonnement hos Clever/Eon. Ja og så tror en del også, at Tesla er den eneste producent der laver elbiler. Det er bostaveligt talt vidensniveauet hos mange, selvom det nok forekommer læserne på ing.dk som løgn.. Det har så også den "fordel", at en del tror at man har smidt 700.000 på en Tesla. når man kører rundt i en gammel Renault Fluence. Selv en nyuddannet ung mekaniker, der bor i min forældreres kvarter, troede, at jeg kørt Tesla. En mekaniker....en mand der arbejder med biler 8 timer hver dag.
ville jeg nu nok vælge ICEV eller PHEV istedet hvis jeg kunne gøre mit seneste bilkøb om igen.</p>
<p>Jeg er svært bange for, at det er dig der tilhører minoriteten.</p>
<p>Hvordan ser salgstallene ud?
Det kan du vel ikke se på nogle salgstal. Du må ud og spørge elbilskøberne om de ville vælge elbil igen.
Hans Jørgen tilhører en generation, hvor det kun er bøsser der kører med lavere hastighed end fartgræsen plus moms, altid. Rigtige mænd ligger i midterbanen med en hastighed på fartgrænsen og så lidt til, og praler af det ved middagsselskaber.
Og det er umuligt for andre at have andre måder at finde mest glæde ved deres kørsel. Simpelthen utænkeligt. Biler er jo lavet til at larme og køre for stærkt. Det er hele formålet med en bil.
He-he, - min første tanke med dit indlæg var, at du ikke nåede ned i temperatur indenfor de 300 sekunder, hvor vi kan redigere i vores postede indlæg, men nu hænger den derude :-) Jeg blev et andet sted skudt i skoene for at have fordomme, og ja - det har vi vist alle. Plejer at sige at fordomme er menneskets værn imod naivitet. Her tror jeg alligevel at Jens lægger moms på :-)
Anyways - vi har tydeligvis helt forskellige holdninger til at have bil og fornøjelsen (eller ej?) ved at køre i dem.
Lige mine ord. Hvorfor gide jage afsted i ydersporet for at komme 3 minutter hurtigere frem. Jeg vil hellere nyde turen og slappe af med AP aktiveret.
Hver sin smag.
Lige præcis, hver sin smag. Blot en bøn - - venligst hold øje med spejlene ;-)
Det er hovedrystende så ringe viden de allerfleste billister har om elbiler. Tror du mig ikke, så spørg bare dem der bor i dit kvarter.
Det har du sikkert ret i. Personligt søger jeg især oplysninger blandt - eksperterne her på ing.dk Det kræver dog et vist gåpåmod, da ganske enkle konkrete spørgsmål ofte mødes af thumbs down. Bevars' det er jeg vant til, så det lever jeg fint over, men hvis naboen møder samme attitude kan jeg godt forstå at uvidenheden om elbiler er stor.
Og når man så sammenligner bekvemmeligheden, ved ikke at skulle tanke i hverdagen, med ulempen ved somme tider at skulle bruge 10-20 min ved en lader på langtur, så er der i mine øjne slet ingen tvivl om, at det er ICE-bilens ulemper der vejer langt tungest.
Så hvis der kun skal være en bil, så skal det være en elbil af bekvemmelighedshensyn.
Sjovt at denne tanken op kan bruges som argument af både elbilister og benzinbilister. Som jeg forstår tager det ingen tid at tanke en elbil. Man skal blot sætte stikket i og tage det af - hver dag, og vente en rum tid imellem hver af disse aktiviteter. Jeg kører en BMW 320D og det tager 5 minutter at tanke fuld tank, så den ifølge kilometertælleren kan køre 1040 kilometer inden jeg skal bruge 5 minutter igen. Det gør jeg til gengæld slet ikke hver dag. Til gengæld koster dieselen nok noget mere end elektronerne.
Hans, Jeg er een af dem som du kan finde i innersporet OG ydersporet og jeg befinder mig ikke i innersporet fordi jeg mangler strøm eller lider af rangeanxiety (jeg har jo haft en Tesla siden 2013) - Det er bare uendelig behageligt at køre med AP aktiveret og lade dig flyde med strømmen - det koster ikke mange minutter på mine +50km ture. Dette scenarie har du fået beskrevet flere gange så hvornår sidder det fast? Eller passer det bare ikke ind i dine fordomme uanset hvor tit du får det fortalt?
Så vi KAN konstatere at visse Teslachauffører kører i indersporet, hvor de åbenbart finder det mere behageligt. Det er de naturligvis i deres fulde ret til, og jeg klandrer dem ikke. Det kan selvfølgelig også snyde lidt, da jeg netop overhaler disse, og ikke Michael Mortensens elbiler, som kører med mig i ydersporet nogle hundrede meter længere fremme eller tilbage. Jeg konstaterer så bare at der er færre med stjerner, ringe eller propelsymboler som finder så meget behag i indersporet. Fælles for alle er at jeg ikke har mulighed for at spørge dem undervejs, så mine fordomme hjælper mig med at forklare, hvilket eksempelvis Jens Olsen ikke benytter sig af.
(det var de mojies igen!) :-)
Lige mine ord. Hvorfor gide jage afsted i ydersporet for at komme 3 minutter hurtigere frem. Jeg vil hellere nyde turen og slappe af med AP aktiveret. Hver sin smag.Det er bare uendelig behageligt at køre med AP aktiveret og lade dig flyde med strømmen - det koster ikke mange minutter på mine +50km ture.
Det er fint at du kan få en elbil til at fungere i enhver situation i hverdagen, men ud fra elbilernes markedsandel i Danmark i 2019 (2,45% <a href="https://www.hvilkenbil.dk/her-er-de-50-mest-solgte-biler-i-2019/">https…;) vil jeg vurdere at du hører til blandt en minoritet
Når man ser på danske billisters kørselsmønster så synes det ellers meget tydeligt, at jeg tilhører en meget stor majoritet. Den lille andel elbilsbillister i Danmark har samme hovedårsag som i størstedelen af verden. Manglende viden. Det er hovedrystende så ringe viden de allerfleste billister har om elbiler. Tror du mig ikke, så spørg bare dem der bor i dit kvarter.
Hvis vi nogensinde skal have hovedparten af de danske bilejere over i en elbil og have udfaset forbrændingsmotoren er der nødt til enten at være et alternativ til at lade bilen for at få ekstra rækkevidde på længere ture, eller så skal der ske et kvantespring i batteriteknologien.
Næ. Allerede med den batteriteknologi vi har idag er elbiler langt mest praktisk for langt hovedparten af billister der kan oplade hjemme. Det der mangler for de billister, der ikke har opladningsmulighed ved hjemmet, er langt flere destinationsladere.
ville jeg nu nok vælge ICEV eller PHEV istedet hvis jeg kunne gøre mit seneste bilkøb om igen.
Jeg er svært bange for, at det er dig der tilhører minoriteten.
I Norge er markedsandelen for elbiler snart 50% så det må være en meget stor minoritet:</p>
<p><a href="https://cleantechnica.com/2020/02/05/norwa..">https://cleantechnica.com…;
<p>Eller det er måske meget sværere at få elbiler til at fungere i Danmark med vores store afstande, skrappe klima og høje bjerge?
Det er korrekt at de i Norge er længere fremme med skiftet til elbiler, hvilket i stor grad er hjulpet af de mange tiltag den Norske stat laver for at gøre elbilerne mere attraktive. Men markedsandelen på snart 50% er kun én side af sagen, hvis man nu kigger på hvor stor en andel BEV'ere har af den samlede flåde af biler i Norge ser billedet ikke helt så rosenrødt ud.https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_car_use_by_country#/media/File:Norweagian_stock_of_passenger_cars_by_type_of_powertrain_2018.png
Derudover skulle man jo tro at markedsandelen af elbiler i Norge var nærmere 100% hvis nu elbiler var så perfekte sammenholdt med alle de kunstige fordele de får i Norge.
Det er fint at du kan få en elbil til at fungere i enhver situation i hverdagen, men ud fra elbilernes markedsandel i Danmark i 2019 (2,45% <a href="https://www.hvilkenbil.dk/her-er-de-50-mest-solgte-biler-i-2019/">https…;) vil jeg vurdere at du hører til blandt en minoritet.
I Norge er markedsandelen for elbiler snart 50% så det må være en meget stor minoritet:
https://cleantechnica.com/2020/02/05/norway-hits-64-4-ev-market-share-in-january-up-24-year-on-year/
Eller det er måske meget sværere at få elbiler til at fungere i Danmark med vores store afstande, skrappe klima og høje bjerge?
Der findes vel ulemper og så reelle ulemper. At skulle tage 10 minutter tidligere afsted på en tur der tager det mest af dagen og indkluderer 400 km kørsel, er en så lille ubekvemmelighed, at jeg slet ikke er i tvivl om, at jeg i samme situation havde taget elbilen. Jeg finder det simpelthen bare mere behageligt at køre elbil (og jeg havde jo også sparet lidt penge).</p>
<p>Og når man så sammenligner bekvemmeligheden, ved ikke at skulle tanke i hverdagen, med ulempen ved somme tider at skulle bruge 10-20 min ved en lader på langtur, så er der i mine øjne slet ingen tvivl om, at det er ICE-bilens ulemper der vejer langt tungest.
Så hvis der kun skal være en bil, så skal det være en elbil af bekvemmelighedshensyn.
Det er fint at du kan få en elbil til at fungere i enhver situation i hverdagen, men ud fra elbilernes markedsandel i Danmark i 2019 (2,45% https://www.hvilkenbil.dk/her-er-de-50-mest-solgte-biler-i-2019/) vil jeg vurdere at du hører til blandt en minoritet.
Hvis vi nogensinde skal have hovedparten af de danske bilejere over i en elbil og have udfaset forbrændingsmotoren er der nødt til enten at være et alternativ til at lade bilen for at få ekstra rækkevidde på længere ture, eller så skal der ske et kvantespring i batteriteknologien. Tesla Model 3 er efter min mening klart det bedste bud på en elbil som kan købes idag, og selv om det er sådan en jeg har holdende på parkeringspladsen ville jeg nu nok vælge ICEV eller PHEV istedet hvis jeg kunne gøre mit seneste bilkøb om igen.
Er du virkelig så frelst og virkelighedsfjern at du ikke kan se nogle ulemper ved elbiler?
Der findes vel ulemper og så reelle ulemper. At skulle tage 10 minutter tidligere afsted på en tur der tager det mest af dagen og indkluderer 400 km kørsel, er en så lille ubekvemmelighed, at jeg slet ikke er i tvivl om, at jeg i samme situation havde taget elbilen. Jeg finder det simpelthen bare mere behageligt at køre elbil (og jeg havde jo også sparet lidt penge).
Og når man så sammenligner bekvemmeligheden, ved ikke at skulle tanke i hverdagen, med ulempen ved somme tider at skulle bruge 10-20 min ved en lader på langtur, så er der i mine øjne slet ingen tvivl om, at det er ICE-bilens ulemper der vejer langt tungest. Så hvis der kun skal være en bil, så skal det være en elbil af bekvemmelighedshensyn.
Det er bare uendelig behageligt at køre med AP aktiveret og lade dig flyde med strømmen - det koster ikke mange minutter på mine +50km ture. Dette scenarie har du fået beskrevet flere gange så hvornår sidder det fast? Eller passer det bare ikke ind i dine fordomme uanset hvor tit du får det fortalt?
Hans Jørgen tilhører en generation, hvor det kun er bøsser der kører med lavere hastighed end fartgræsen plus moms, altid. Rigtige mænd ligger i midterbanen med en hastighed på fartgrænsen og så lidt til, og praler af det ved middagsselskaber. Og det er umuligt for andre at have andre måder at finde mest glæde ved deres kørsel. Simpelthen utænkeligt. Biler er jo lavet til at larme og køre for stærkt. Det er hele formålet med en bil.
Hans, Jeg er een af dem som du kan finde i innersporet OG ydersporet og jeg befinder mig ikke i innersporet fordi jeg mangler strøm eller lider af rangeanxiety (jeg har jo haft en Tesla siden 2013) - Det er bare uendelig behageligt at køre med AP aktiveret og lade dig flyde med strømmen - det koster ikke mange minutter på mine +50km ture. Dette scenarie har du fået beskrevet flere gange så hvornår sidder det fast? Eller passer det bare ikke ind i dine fordomme uanset hvor tit du får det fortalt?Når jeg kører på motorvejen, så er det ret sjældent at jeg ser en af disse tyskere ligge i inderbanen med 100-110 Km/t, selvom der findes mange flere af disse end Teslaer S'er.
Til gengæld har jeg ofte set disse Teslaer placere sig netop der, og jeg har overhalet en del af dem, selv når jeg blot kører 130 Km/t. Jeg kan selvsagt ikke forhøre mig hvor de skal hen eller for anden baggrund til at køre 20-30 Km/t under grænsen.
Benægter du at det er et hyppigt billede derude?
Ja en destinations lader havde været fint, men der kommer til at gå mange år før at det bliver en realitet at man kan regne med at der er sådan en tilgængelig lige meget hvor i Danmark du skal hen, og hvis prisen for at benytte den så holdes i det niveau som f.eks. Clever og Eon kører med så er jeg ikke sikker på at det er noget der ligefrem lokker kunder ind i elbilsbutikken.
Du kan være ganske sikker på at en løsning med range extender til din Tesla vil være en orden dyrere end at betale Clever og Eon takster for din relativt sjældne brug af destination charger.
Er du virkelig så frelst og virkelighedsfjern at du ikke kan se nogle ulemper ved elbiler? I så fald kan vi lige så godt stoppe diskutionen her, for så når vi ikke videre.
Jeg ser ikke nogen bedre mulighed. Det er en bunden opgave. Alternativerne er sådan noget som at nedsætte hastigheden på motorvejen, sådan som Danmark gjorde i energikrisen. Men selvom det giver endnu større ulemper end elbiler, så løser det ikke engang problemet.
PS.: Min husstand har to biler, Tesla Model 3 og Golf GTE Plugin-hybrid. Jeg ville have valgt Teslaen til din beskrevne køretur :-)
Så de her dræbte lige seks elbiler? Eller var de alle beskyttede?https://youtu.be/ZH7V2tU3iFcså er bilen kaput hvis du kører den tom.
I den beskrevne situation savner du sådan set bare destinationen chargere.
Ja en destinations lader havde været fint, men der kommer til at gå mange år før at det bliver en realitet at man kan regne med at der er sådan en tilgængelig lige meget hvor i Danmark du skal hen, og hvis prisen for at benytte den så holdes i det niveau som f.eks. Clever og Eon kører med så er jeg ikke sikker på at det er noget der ligefrem lokker kunder ind i elbilsbutikken.
Det er meget muligt at hastighedsgrænsen må sættes ned fordi det tager for lang tid at få indført elbiler og en nedsat hastighedsgrænse er en alternativ måde at spare CO2.
Er du virkelig så frelst og virkelighedsfjern at du ikke kan se nogle ulemper ved elbiler? I så fald kan vi lige så godt stoppe diskutionen her, for så når vi ikke videre.
9:10 + et par minutter.</p>
<p>Kunne du ikke bare spole, efter hvor langt han var kommet på tavlen, Baldur? ;-)
Han forsimpler bare tingene. Batteriet i en Tesla er beskyttet både foroven og forneden. Læs artiklen om hvordan Tesla har begrænset kapacitet hos nogle Model S ejere. Hvis ikke det er et bevis for at der er justerbar kapacitet i reserve? De er iøvrigt blevet begrænset foroven, således at 100% nu er ved mindre spænding end tidligere. 100% var i forvejen sat til lavere spænding end eksempelvis mobiltelefoner, fordi batteriet skal kunne holde længere.
Mere generelt er det sådan at hvis man aflader et litium ion batteri helt til nul, så destruerer man batteriet. Der er nødt til at være en grænse, ellers så er bilen kaput hvis du kører den tom.
Tesla har lavet mulighed for at man lejlighedsvis lader til en højere spænding og anbefaler at man til dagligt maksimalt lader til 90%. Tilsvarende skal man ikke lade bilen stå med meget lav spænding, men der er ikke noget i vejen for at sigte efter at ankomme med 10% ved lynladeren. Det er som sagt eneste måde hvis man vil opleve maksimal ladehastighed.
9:10 + et par minutter.Jeg gider ikke gense en lang video for måske at regne ud hvad du mener. Kan du ikke uddybe?
Kunne du ikke bare spole, efter hvor langt han var kommet på tavlen, Baldur? ;-)
Men det jeg vil frem til at at der en gang i mellem er situationer hvor en fossildrevet bil er en elbil så praktisk overlegen at det ville være dumt ikke at vælge at bruge den istedet for elbilen.
I den beskrevne situation savner du sådan set bare destinationen chargere. Derudover har du lige udregnet at det ikke tager længere tid, end dengang hastighedsgrænsen var 110 km//t.. Det er meget muligt at hastighedsgrænsen må sættes ned fordi det tager for lang tid at få indført elbiler og en nedsat hastighedsgrænse er en alternativ måde at spare CO2.
Mit årsnit siden 1. april til nu er 180 Wh/km. Lige nu klarer jeg cirka 200 Wh/km. Jeg hævder ikke at kunne køre 400 km på denne årstid men det er tæt på. 5 minutter ved en supercharger ved 10% til 20% på batteriet giver 150 kW og cirka 60 km ekstra rækkevidde, hvilket vil være nok. Ja det kan godt være at man lige giver den et par minutter ekstra, så der også kan køres lidt når man er kommet hjem. Helt ærlig, first world problem hvis man ikke kan afse 10 minutter på en dag med 4 timer i bilen. Hvad gør du hvis der er trafik?</p>
<p>Den eneste måde jeg får den op på 230 Wh/km er hvis det er meget korte ture eller der køres for stærkt.
Det lyder da rigtig godt for dig, men så har du nok også et andet kørselsmønster end mig. Pointen er at ikke alle har samme kørselmønster og behov, så derfor kan man heller ikke skære alle over en kam.
I langt de fleste tilfælde tager jeg også min egen Model 3 på sådanne ture for normalt er de 15 til 20 minutter der skal bruges på at lade for at klare turen ikke noget reelt problem ud over at det er et irritationsmoment. Men det jeg vil frem til at at der en gang i mellem er situationer hvor en fossildrevet bil er en elbil så praktisk overlegen at det ville være dumt ikke at vælge at bruge den istedet for elbilen. Hvis det så viser sig at du ikke er enig i dette må det være fordi du har markant mere overskud i tilværelsen, og det er da bare godt for dig, men det gør ikke min betragtning forkert.
Det jeg så efterlyser er en måde hvor man kan forlænge rækkevidden på en elbil uden at skulle bruge tid på at lade, mit umiddelbare forslag var en methanol drevet brændselscelle, det kan så godt være den teknologi ikke er moden til det endnu, men der er heldigvis et alternativ i form af den traditionelle plugin hybrid. Problemet med plugin hybriden er at de politiske strømninger i EU vil have udfaset forbrændingsmotoren helt med tiden, hvad skal vi så gøre? Vi kan nok ikke regne med at vi kan blive ved med at skrue op for ladehastigheden for elbiler til et niveau hvor du kan lade en elbil lige så hurtigt som du kan tanke en fossilbrænder, så derfor tænkte jeg at sådan noget som en methanol brændselscelle som range extender på den lange bane ville give god mening.
Jeg går ud fra at fartgrænsen på det meste af turen er 130 km/t. Har du overvejet istedet at køre med den hastighed, der giver den hurtigste og behageligste tur (inklusive ladning). Mon ikke du have strøm til turen ved istedet at køre 110 km/t?
Ja det er korrekt at fartgrænsen på det meste af ruten er 130 km/t og jeg har også selv tænkt den tanke og endda regnet på det med hjælp fra abetterrouteplanner.com. Hvis jeg regner den pågældende dags tur vil effekten af at sætte maksimum hastigheden ned fra 130 km/t til 110 km/t være at turen tager 14 minutter længere. Jeg har ved hjælp af abetterrouteplanner.com regnet flere forskellige ture igennem med forskellig maksimum hastighed og konklusionen er at det tidsmæssigt bedst kan svare sig at køre efter fartgrænsen i langt de fleste tilfælde.
De observationer jeg har gjort mig, er at elbiler generalt kører mere frisk til end tilsvarende størrelse fossilbrændere. Det både i by og på motorvej.Til gengæld har jeg ofte set disse Teslaer placere sig netop der, og jeg har overhalet en del af dem, selv når jeg blot kører 130 Km/t. Jeg kan selvsagt ikke forhøre mig hvor de skal hen eller for anden baggrund til at køre 20-30 Km/t under grænsen.
Benægter du at det er et hyppigt billede derude?
Det der er så ensporet. Hans, kan du svare på dette? Hvor mange procent af Teslaer, som du møder, tror du er i gang med at en køretur på over 300 km? Hvorfor antager du så at de kører langsomt for at spare på strømmen?
Jeg tror at Tesla ser sig selv som en elbil ækvivalent til de sydtyske premium bilmærker, i hvert fald med hensyn til S-modellen. Når jeg kører på motorvejen, så er det ret sjældent at jeg ser en af disse tyskere ligge i inderbanen med 100-110 Km/t, selvom der findes mange flere af disse end Teslaer S'er. Til gengæld har jeg ofte set disse Teslaer placere sig netop der, og jeg har overhalet en del af dem, selv når jeg blot kører 130 Km/t. Jeg kan selvsagt ikke forhøre mig hvor de skal hen eller for anden baggrund til at køre 20-30 Km/t under grænsen. Benægter du at det er et hyppigt billede derude?
Hov - jeg formastede mig engang til at antyde at elbilbilister har rækkeviddeangst på motorvejen, og at det var grunden til at man ofte ser dem i indersporet (tak for det) med reduceret hastighed (i forhold til legal max fart). Så skal jeg da lige love for at jeg fik læst og påskrevet, for sådan noget har/gør elbilister ikke.
Det der er så ensporet. Hans, kan du svare på dette? Hvor mange procent af Teslaer, som du møder, tror du er i gang med at en køretur på over 300 km? Hvorfor antager du så at de kører langsomt for at spare på strømmen?
Tesla Bjørn laver noget han kalder the 1000 km challange. Det går ud på at køre 1000 km på så kort tid som muligt. Rekorden går til Tesla Model 3 performance på 10 timer. Startende i Tyskland med pedalen i bund (250+ km/t) og op til Osle igennem Danmark. I Tyskland får vi lov til at se speedometer men i Danmark, Sverige og Norge fjerner han den. Fordi han kører hastighedsgrænsen plus moms.
Jeg ser ikke at folk i Tesla kører anderledes end andre. Nogle kører langsomt. De fleste gør ikke.
Jeg går ud fra at fartgrænsen på det meste af turen er 130 km/t. Har du overvejet istedet at køre med den hastighed, der giver den hurtigste og behageligste tur (inklusive ladning). Mon ikke du have strøm til turen ved istedet at køre 110 km/t?
Det er helt vildt så meget længere man kan køre ved at sænke hastigheden en smule. Husk at vindmodstanden stiger med kvadratet på hastigheden. Hvis vi nu som en første tilnærmelse bare regner på dette, så bliver din rækkevidde på 315 km ved 130 km/t til 440 km ved 110 km/t.
Hov - jeg formastede mig engang til at antyde at elbilbilister har rækkeviddeangst på motorvejen, og at det var grunden til at man ofte ser dem i indersporet (tak for det) med reduceret hastighed (i forhold til legal max fart). Så skal jeg da lige love for at jeg fik læst og påskrevet, for sådan noget har/gør elbilister ikke.
En del af fornøjelsen ved at have en fin automobil er vel at - kunne følge med trafikken derude.
Så vidt jeg kan se, bl.a. i nedenstående video, har Tesla tilsyneladende ingen begrænsninger for udnyttelse af batterikapaciteten.
Jeg gider ikke gense en lang video for måske at regne ud hvad du mener. Kan du ikke uddybe?
Så vidt jeg kan se, bl.a. i nedenstående video, har Tesla tilsyneladende ingen begrænsninger for udnyttelse af batterikapaciteten.https://youtu.be/lYMRXlRoHyQDet er bare den grænse Tesla har indbygget så du ikke skader batteriet
Mit forbrug i Tesla'en på sådan en tur ved kørsel ved fartgrænsen i "vintervejr" ligger på i snit 230 Wh/km, hvilket vil sige en rækkevidde på 315 km hvis man kører batteriet fra 100% til 0%.
Mit årsnit siden 1. april til nu er 180 Wh/km. Lige nu klarer jeg cirka 200 Wh/km. Jeg hævder ikke at kunne køre 400 km på denne årstid men det er tæt på. 5 minutter ved en supercharger ved 10% til 20% på batteriet giver 150 kW og cirka 60 km ekstra rækkevidde, hvilket vil være nok. Ja det kan godt være at man lige giver den et par minutter ekstra, så der også kan køres lidt når man er kommet hjem. Helt ærlig, first world problem hvis man ikke kan afse 10 minutter på en dag med 4 timer i bilen. Hvad gør du hvis der er trafik?
Den eneste måde jeg får den op på 230 Wh/km er hvis det er meget korte ture eller der køres for stærkt.
I realiteten bør man ikke køre batteriet længere ned en 10% ifølge de anbefalinger jeg har set, så det reducerer rækkevidden yderligere.
Ikke alene er det forkert, men det er også nødvendigt at komme helt ned på 10% hvis maksimalt ladeeffekt skal opnås. Den primære årsag til at undgå at gå længere ned end 10% er at undgå at løbe tør.
Bilen har indbygget reserve så 0% betyder ikke at batteriet er rigtigt tomt. Det er bare den grænse Tesla har indbygget så du ikke skader batteriet.
Mit forbrug i Tesla'en på sådan en tur ved kørsel ved fartgrænsen i "vintervejr" ligger på i snit 230 Wh/km, hvilket vil sige en rækkevidde på 315 km hvis man kører batteriet fra 100% til 0%.
Jeg går ud fra at fartgrænsen på det meste af turen er 130 km/t. Har du overvejet istedet at køre med den hastighed, der giver den hurtigste og behageligste tur (inklusive ladning). Mon ikke du have strøm til turen ved istedet at køre 110 km/t? Det er helt vildt så meget længere man kan køre ved at sænke hastigheden en smule. Husk at vindmodstanden stiger med kvadratet på hastigheden. Hvis vi nu som en første tilnærmelse bare regner på dette, så bliver din rækkevidde på 315 km ved 130 km/t til 440 km ved 110 km/t.
Skagen til Århus er 225 km ifølge Google Maps (gik turen helt fra Skagen?). Tesla opgiver rækkevidden for Model 3 long range til 520 km.
Nej det var Hirtshals - Århus - Hirtshals, en tur på 375km, inklusiv kørsel mellem forskellige deldestinationer i Århus var turen på 400km.
Ifølge ev-database.org er Model 3 LRs brugbare batterikapacitet på 72,5 kWh, hvis man skal opnå en rækkevidde på 520 km skal man præstere et forbrug på cirka 140 Wh/km. Mit forbrug i Tesla'en på sådan en tur ved kørsel ved fartgrænsen i "vintervejr" ligger på i snit 230 Wh/km, hvilket vil sige en rækkevidde på 315 km hvis man kører batteriet fra 100% til 0%. I realiteten bør man ikke køre batteriet længere ned en 10% ifølge de anbefalinger jeg har set, så det reducerer rækkevidden yderligere. Min erfaring er at sådan en tur vil kræve ca. 20 minutters opladning på hjemvejen for at nå hjem med en forsvarlig SoC, hvilket der ikke var plads til i tidsplanen denne gang. Jeg har før lavet samme tur og længere i min Model 3 når jeg har haft mere luft i tidsplanen, så det kan sagtens lade sig gøre at køre turen, men det kræver altså at man har ekstra tid til at lade.
Min klare anbefaling til alle der overvejer at købe elbil er ikke at stole blindt på den rækkevidde producenten opgiver, lige som man ikke ville stole på et fabriksopgivet forbrugstal for en ICEV. Istedet kan jeg anbefale man kigger på ev-database.org som jeg gjorde, de tal jeg så der gjorde at jeg indså at jeg var nødt til at skulle have en Model 3 med det store batteri, istedet for en SR+ som oprindeligt var planen.
Jeg ferierte i Danmark i juni 2019 med min Tesla 3. Vi leide et sommerhus. Det eneste problemet vi fikk var at stikkontakten var ulike de norske og svenske. Det løste vi lett og hadde fulle batterier hver morgen helt uproblematisk.
I Politiken svarede Jan : <a href="https://politiken.dk/debat/debatindlaeg/ar..">https://politiken.dk/deba…;
<p>Bag betalingsmur.</p>
<p>Mvh Bjørn
Det er ikke meget vi får for mediestøtten, men vi er heller ikke aktionærer i JP Politiken
I det væsentlige : "Vi og I har et ansvar for, at vi får en pålidelig, ensartet opladeinfrastruktur, der kan tiltrække og ikke frastøde nye elbilsbrugere. Så de kan føle sig mo-bi-le. " hvor I er politikerne.Hvad svarede han, Bjørn?
Bare sådan i store træk.
Mvh Bjørn
Hvad svarede han, Bjørn? Bare sådan i store træk.I Politiken svarede Jan : <a href="https://politiken.dk/debat/debatindlaeg/ar..">https://politiken.dk/deba…;
<p>Bag betalingsmur.</p>
<p>Mvh Bjørn
Ok, så Audi skal også bare begynde at bygge sit eget netværk af ladestandere? Og KIA, VW, Nissan og Toyota... og så kan de konkurrere på flest og hurtigste ladesteder som ikke er tilgængelige for konkurrerende bilmærker... Altså det er jo en syg udvikling der er i gang hvor politikerne åbenbart først gør noget når bilkøerne hober sig op på motorvejenes ladestandere. Selv har jeg kørt KIA Niro i 4 måneder og kan sagtens genkende hvad Jan skriver. Der mangler en masterplan for hele det her og det skal ikke være 'hvad der kan betale sig lige nu', der styrer hvor der bliver sat ladestandere op, det går Danmark altså ikke konkurs af. Som Danmark ser ud nu er der flere landsdele som Hornsherred, Falster o.l. der står helt uden offentlige lademuligheder og hvor man risikerer at strande med sin elbil hvis ikke man lige planlægger sidste opladning så man kan nå både frem til destinationen og tilbage til lademuligheden. Og det gælder også Teslaer. Danmark er lille nok til at det her burde være en smal sag at løse.
I Politiken svarede Jan : https://politiken.dk/debat/debatindlaeg/art7640193/Du-%E2%80%99O.k.-boomer-splainede%E2%80%99-mig-Ida.-Fy-alts%C3%A5
Bag betalingsmur.
Mvh Bjørn
Endnu ingen kommentar fra Jan Gintberg?
Nogen steder?
Når man er så indsigtsfuld og vidende om et emne.......undskyld, er så kendt mener jeg.....så arbejder man ikke gratis. Men han skriver sikkert gerne en "morsom" opfølgende artikel på ing.dk, hvis de betaler ham for det.
Endnu ingen kommentar fra Jan Gintberg? Nogen steder?
Rimeligvis så sammenligner du antal ladestandere, som Tesla har opstillet på verdensbasis, med antal Ionity har opstillet i Europa. Endvidere kan man konstatere, at lige nu har Ionity måske behov for flere sites men ikke flere ladestandere totalt. Dem de har er ledige det meste af tiden.</p>
<p>I Danmark har Ionity 6 sites. Tesla har 9 sites. De er ikke så meget foran. Eftersom at ingen lader hos Ionity, så er der størst chance for at finde en ledig stander der ;-)
Ionity har stort set kopieret Teslas lokationer og har væsentlig færre standere.
Hvis nu Tesla og Ionity havde været et selskab, så kunne de begynde med at opstille lader der hvor det ikke kan betale sig for Tesla og endnu mindre for Ionity, men samlet ville det måske kunne betale sig.
Ionity gør den fejl at de siger at de vil tjene penge til deres ejere, hvilket det i første omgang ikke burde komme an på. For i første omgang burde opgaven være at opbygge et netværk der er pålideligt og enkelt. Måske det så engang kan blive et selskab der kan hvile i sig selv, men det behøver ikke at give overskud til ejerne.
Det kunne de have gjort sammen med Tesla og alle ejere af en elbil fra en producent der var med i netværket, ville kunne tilbyde samme enkle ladenetværk som Tesla er ene om idag.
Så ville der ikke være behov for diverse abonnements ordninger, men ens og klare priser i de forskellige lande, eventuelt baseret på elprisen i de enkelte lande, som Tesla har idag.
Der er en god grund til at BMW droppede range extender ideen.
Jamen har BMW nu også det? Det kommer vel lidt an på øjene der ser. Jeg vil sige at BMW har fundet ud af at den 600ccm Range extender de lavede til i3 var alt for dyr i forhold til i ydelsen, så derfor har de putte deres gode og gennemprøvede ICE hyldevare i bilerne, i stedet for en dyr special motor. Bilmodellerne heddder bla 225ex 330e 530e osv. og kaldes plugin hybrid. Du har 50km på el, og de gange du skal længere, har du en stærk range extender.
BMW har aldrig tænk i3 som en langtursvogn, og i den kontekst er det vel ikke mærkeligt at BMW, ikke ser en forretnings model med en rangeextender til en "bybil" der nu kan køre 200-300km på en opladning.
Den lille range extender havde også en bemærkelses lav effektivitet, i den ellers effektive elbil, og kunne kun køre 16km/l NECD og da i3 Rex også kun havde en 9liters benzin tank, var rækkevidde kun forøget med ca 150km.
Der går vel ikke mere end et pr år før det bliver almindeligt med 20kWh batterier i PHEV, i forhold til de 12-14kWh der tæt på standard idag.
Som jeg har omtalt tidligere så introducere Ford deres Kuga , med en 14,4kWh PHEV model, som også bliver den billigste i modelserien 270.000kr for en egentlig veludstyret model, hvoraf ca 40.000kr er registringsafgift. 88kW elektrisk drivlinie, og en Standard ICE motor, taget ned fra en af hylderne på 130kW, så en campingvogn på 1200kg kan trækkes over alperne, hvis dette skulle ønskes.
Da jeg købte min i3 med 22kWh batteri i 2014 kostede den 330.000 kr. Skulle jeg have REX modellen skulle jeg give 60.000 ekstra , og tilmed få en langsommer vogn.
Når Batterierne engang i en ikke så fjern fremtid, bliver 1/2 så dyre, 1/2 så tunge, og kommer til at fylde 1/2 så meget som idag, så kunne jeg godt forestille mig at BMW stiller op med deres 3cylinder benzinmotor, som basis range extender, også modelere deres modeller med forskellelige størrelser af de elektrikse drivlinier.
Den højeffektive Tesla model 3 LR, kørte fornylig en test med en Porshe Taycan, hvor man prøvede at køre så tæt på 150 km/h som det var muligt, på en ikke særlig befærdet motorvej. På grund af noget vejarbejde, blev gennemsnit hastigheden dog kun godt 130km/ h. Tesla'en, med 80kWh batteri brutto, havde rækkevidde på ca 320km., hvilket var næsten en halvering i forhold til WLTP ratingen. I praksis vil man nok køre ind og lade efter 250km. Prøv at forestille dig samme test med Audi E-tron. Jeg vil næsten tro at ved samme test skulle E-tron have et 160kWh batteri for at nå samme distance.
Så selv, om der i en ikke så fjern fremtid, er batterier som har fordoblet deres ydeevne i forhold til idag, vil der stadig være nogen der godt vil betale 20.000kr ekstra for en range extender, Altså en ICE motor, som for den sags skyld kunne køre på metanol.
Rimeligvis så sammenligner du antal ladestandere, som Tesla har opstillet på verdensbasis, med antal Ionity har opstillet i Europa. Endvidere kan man konstatere, at lige nu har Ionity måske behov for flere sites men ikke flere ladestandere totalt. Dem de har er ledige det meste af tiden.
I Danmark har Ionity 6 sites. Tesla har 9 sites. De er ikke så meget foran. Eftersom at ingen lader hos Ionity, så er der størst chance for at finde en ledig stander der ;-)
Jeg synes stadig der er den fundamentale forskel på Tesla og "de andre" at Tesla, og dermed Tesla ejerne selv, har betalt for oprettelsen af deres "ladeklub". De har tilbudt andre medlemsskab (nej jeg kender heller ikke betingelserne) men de andre har indtil videre sagt nej.
Nu har jeg regnet lidt på det.
Tesla har solgt knap 900.000 siden begyndte med Model S og frem til årsskiftet. I samme periode har de opstillet lidt over 18.000 hurtig ladestandere.
Det giver cirka en ladestander for hver 50 biler de har solgt.
Tænk hvis de tyske bilproducenter var blevet enige med Tesla om at udbygge i samme tempo og selvfølgelig også med plug and charge.
Hvilken anden bilproducent ville turde stå uden for et sådant ladenetværk. Hvor længe ville japanerne holde fast i deres CHAdeMO stik i Europa. Hvem vil købe en elbil der ikke har mulighed for at bruge et sådant netværk?
Det ville næsten gøre det umuligt for tredjepart at komme ind på markedet for hurtigladere, for hvem vil købe en elbil hvor de skal bøvle med rigtig app eller rigtig RFID chip for at lade.
Ionity kommer i år op på cirka 2400 hurtig ladestandere og Hyundai og Kia kommer også med i klubben. Men Ionity vil ikke kunne følge Teslas udbygning af ladenetværk og håber på tredjepart. Det samme gør de andre bilproducenter. Nu klager de tyske producenter istedet for over manglende lademuligheder.
Tror tyskerne først har tænkt på aktionærerne og så de bonuser som måske nok ville blive lidt mindre.
Nordjylland til Århus og tilbage, da jeg vidste at der ikke var mulighed for at lade hvor jeg skulle hen (parkering alene er et stort problem) valgte jeg at lade min Tesla Model 3 Long Range stå hjemme og i stedet låne en benzinbil af et familiemedlem for at undgå at skulle bruge 20 minutter ekstra i en allerede stram tidsplan fordi jeg skulle lade.
Skagen til Århus er 225 km ifølge Google Maps (gik turen helt fra Skagen?). Tesla opgiver rækkevidden for Model 3 long range til 520 km. Det kan vist højest være 5 minutter skulle lades? Men ja, det er jo oplagt at de 5 minutter i en tidsplan hvor der skal køres 2 timer hver vej, og så også bruges tid på destinationen, kan vælte hele planen. Det havde nok været umuligt at planlægge sig ud af, ved at køre hjemmefra 5 minutter tidligere.