Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

It takes one to know one

2. januar 2013 kl. 14:3322
Artiklen er ældre end 30 dage

Illustration: LR.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Dronningens Nytårs tale om at leve i et kunstigt univers: "... at virkeligheden leves på anden hånd i et slags udstillingsvindue, hvor det mere gælder om at tage sig ud end om at være sig selv." - takes one to know one.

22 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
11
7. januar 2013 kl. 12:17

Hahaha... de er sgu skægge.

Kan lige se det for mig:

Der sidder en anti-kongehus-nørd på den lokale bevreding på Nørrebro og siger til goth-ultra-marxist-leninist-trotskist-tøsen: "Jeg synes simpelthen det kongehus bare skal væltes, altså".

Hun siger: "Du er så hot, når du taler republikansk. Jeg vil ha' dig nu!", hahaha :-)))

AG

10
6. januar 2013 kl. 18:37

Jeg ville ikke bytte min tilværelse for deres.</p>
<p>Ole Bjørn :o)

Men jeg gerne min :o))

Hilsen Preben R

9
6. januar 2013 kl. 18:35

Men danskerne kan da spare en masse skattekroner, hvis vi river alle slottene ned og også vore mange museer og andre kulturinstitutioner, hvis det er det, du har ondt af.</p>
<p>Ole Bjørn :o)

Jeg tror nu mest det der trykker, er skattefriheden - hvad lønnen er, er efter en årrække ligegyldigt. Den sparede skat overgår, hvad selv en bankdirektør drømmer om i rådighedsbeløb.

8
6. januar 2013 kl. 18:29

Du er for sent ude, "Kong" Preben. Du skulle have startet uddannelsen i børnehaveklassen. Og så skulle du have givet afkald på din ret til at vælge, hvor du vil være, hvornår du skal være der, og hvordan du skal være klædt, og du ville heller ikke frit kunne vælge din kone.

Jeg ville ikke bytte min tilværelse for deres.

Ole Bjørn :o)

7
6. januar 2013 kl. 18:23

Tysklands statsoverhoved er ikke kansleren, men forbundspræsidenten. T.o. hedder han p.t. Joachim Gauck.

Måske misforstår du hvad Bent mener.

Bent er vel overbevist om at Joachim Gauck i virkeligheden er en dame, og at han slet ikke er præsident men kansler.

Det er m.a.o. Frau Merkel der er inde i Herr Gauck. ;-)

6
6. januar 2013 kl. 18:23

[quote]Merkel er statsminister, ikke præsident.

Merkel er ikke statsminister, af den simple grund at Tyskland er et forbund. Merkel er regeringschef eller som det fremgår af følgende:

https://de.wikipedia.org/wiki/Bundeskanzler_(Deutschland)[/quote]

Eller som det ikke fremgår, skulle jeg måske have skrevet (ing.dk æder afsluttende parantes, hvorfor linket ikke forklarer noget som helst :o()

5
6. januar 2013 kl. 18:20

Jo, det er for længst dokumenteret af marketingeksperter, og det er ikke uden grund, at et statsbesøg i udlandet bliver fulgt op af en hær af erhvervsfolk, der udnytter den den goodwill besøget skaber til at skaffe sig nye markeder.

Slots- og Ejendomstyrelsen betaler for vedligeholdelsen af bygningerne, ikke for de repræsentative udgifter.

Men danskerne kan da spare en masse skattekroner, hvis vi river alle slottene ned og også vore mange museer og andre kulturinstitutioner, hvis det er det, du har ondt af.

Ole Bjørn :o)

4
6. januar 2013 kl. 18:12

Det danske kongehus er et af verdens billigste, og vi er heldige med at have nogen, der vil ofre deres liv på en langvarig uddannelse i at varetage repræsentative pligter til en personlig løn, som ingen provinsbank direktør ville lade sig nøje med, og i tilgift have så begrænset en indflydelse og manglende personlig (valg)frihed, at det ikke vil kunne friste nogen toppolitiker eller erhvervsmand.

Jeg ofrer mig nu også gerne - skulle der mangle en konge :o))

2
6. januar 2013 kl. 18:04

. De skaffer Danmark en goodwill og en branding, der overstiger den samlede apanage mange gange, både når de besøger andre lande eller når vi har statsbesøg her.

Bare en myte. Det er aldrig dokumenteret og bliver det aldrig. Tom påstand!

Store dele af apanagen går i øvrigt til at afholde udgifter til drift af slotte

Ja så! Det er nu Slots- og Ejendomsstyrelsen der betaler med danskerne skattekroner.

[/quote]

1
6. januar 2013 kl. 17:43

Det er i hvert fald ikke viden om markedsføring, der præger kritikken af kongehuset. De skaffer Danmark en goodwill og en branding, der overstiger den samlede apanage mange gange, både når de besøger andre lande eller når vi har statsbesøg her. Det er stærkt begrænset, hvad udenlandske aviser og tv stationer gider bringe om statsministre fra små lande.

Store dele af apanagen går i øvrigt til at afholde udgifter til drift af slotte og ceremonielle middage for udenlandske gæster og corps diplomatique, så dem ville vi ikke slippe for, hvis vi måtte nøjes med en Helle Thorning eller Lars Løkke.

Det danske kongehus er et af verdens billigste, og vi er heldige med at have nogen, der vil ofre deres liv på en langvarig uddannelse i at varetage repræsentative pligter til en personlig løn, som ingen provinsbank direktør ville lade sig nøje med, og i tilgift have så begrænset en indflydelse og manglende personlig (valg)frihed, at det ikke vil kunne friste nogen toppolitiker eller erhvervsmand.

Men vi lever jo i jantelovens fædreland, så det er jo ikke så underligt, at der er miljøer, hvor misundelse og moralsk forargelse vejer tungere end fornuft.

Ole Bjørn :o)

12
3. januar 2013 kl. 11:16

ligestilling og demokrati stadig har et monarki og oven i købet et hvor embedet går i arv

Det er billigt sluppet, sammenlignet med f.ex. Anders Fogh, Uffe Ellemann eller Magrethe Vestager som præsident!!

12
3. januar 2013 kl. 11:01

[quote]Hvad er det nu lige Tysklands, europas mægtigste stats præsident hedder? Og han er heller ikke billig i drift.

Du skal nok lige skifte køn. Hun hedder Merkel. Og hun er ikke præsident, men forbundskansler. Hvis det er vidensniveauet i DK ser det slemt ud.

Bent. [/quote]

Uha da da, Bent. Der fik du vist dummet dig ret så gevaldigt. Dit vidensniveau ser ret slemt ud.

Måske du skulle læse om den tyske Bundespresident her.

https://www.bundespraesident.de/DE/Home/home_node.html

Merkel er statsminister, ikke præsident.

12
3. januar 2013 kl. 10:55

[
Dermed ikke sagt at kongehuset skal nedlægges. Alternativet er heller ikke rart. Hvad er det nu lige Tysklands, europas mægtigste stats præsident hedder? Og han er heller ikke billig i drift.
.

Men dog en hel del billigere end et kongehus, hvor skatteyderne - ud over selve hovedpersonen - også skal betale for alverdens familiemedlemmer, svigerbørn og al deres tyende. Kongehuset er også fritaget for moms, afgifter og skat, hvad en præsident ikke er.

Giv dronningen en passende hyre for jobbet - lad os sige på linje med en stor bankdirektør - og lad hende så betale betale moms, skat og husleje som alle andre. Én embedsbolig, der langt fra behøver være et palads. En konto til repræsentation og rejser på linje med udenrigsministerens er naturligvis ok. Resten må familieformuen betale for.

12
3. januar 2013 kl. 10:31

Hrmm....host, host

Hvordan er det nu lige den er, den der med stenen og glashuset?

https://da.wikipedia.org/wiki/Tyskland

Tysklands statsoverhoved er ikke kansleren, men forbundspræsidenten. T.o. hedder han p.t. Joachim Gauck.

12
3. januar 2013 kl. 10:18

Det lyder som en vigtig gruppe af funktioner, - et hjælpemiddel til at forstå andre grupper af funktioner, der ellers ikke giver mening? Kan det være sådan en LR har fundet?

12
3. januar 2013 kl. 09:26

[quote]Hvad er det nu lige Tysklands, europas mægtigste stats præsident hedder? Og han er heller ikke billig i drift.

Du skal nok lige skifte køn. Hun hedder Merkel. Og hun er ikke præsident, men forbundskansler. Hvis det er vidensniveauet i DK ser det slemt ud.

Bent. [/quote] Fantastisk!

On topic, så er det efter min mening temmelig hyklerisk at man i et land der hylder ligestilling og demokrati stadig har et monarki og oven i købet et hvor embedet går i arv. Og så vidt jeg kan bedømme af nostalgiske grunde? Det syntes jeg egentlig er et bedre argument for at nedlægge kongehuset end at man kan spare 40-50 kr per dansker om året i appanage.

12
3. januar 2013 kl. 09:00

Hvad er det nu lige Tysklands, europas mægtigste stats præsident hedder? Og han er heller ikke billig i drift.

Du skal nok lige skifte køn. Hun hedder Merkel. Og hun er ikke præsident, men forbundskansler. Hvis det er vidensniveauet i DK ser det slemt ud.

Bent.

12
3. januar 2013 kl. 08:38

Kongehuset er ikke rollemodeller for nogen - andre end sladderpressen.</p>
<p>Dermed ikke sagt at kongehuset skal nedlægges.

Jo. Netop derfor skal det nedlægges. Eller i hvert fald ud af Grundloven. Så kan man udlicitere driften til Aller og/eller Bonnier.

12
2. januar 2013 kl. 21:55

Der er flere der lever i et kunstigt univers.....bladtegnere feks.:o)

12
2. januar 2013 kl. 17:46
  • jeg kan slet ikke følge dig i at vort statsoverhoved holder en kunstig facade udover hvad funktionen kræver.