Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Den dag vi besluttede at prale

27. august 2014 kl. 12:005
Artiklen er ældre end 30 dage

Kan du prale? Er I gode til at prale i din virksomhed?

Må man overhovedet prale?

Vi ingeniører skal være bedre til at fortælle de gode historier om vores ekspertise. Ingeniører er en mangelvare og hvis vi skal have flere til at uddanne sig som ingeniør, skal vi sprede mere stolthed omkring vores fag.
Det lyder banalt, og det er jo også banalt. Men som det ofte er tilfældet med selvindlysende udsagn, er det nemmere sagt end gjort. Så hvordan kan man sætte gang i den proces?

Pralekompetencerne

På min arbejdsplads, Geo, tog vi fat i pralekompetencerne helt konkret.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Vi samlede Geos ledelse og eksperter og bad dem svare på spørgsmålet: ”Hvordan bliver vi mere markante i markedet?” Opgaven var at sætte ord på hvad der gør os unikke, og formålet var at inspirere hinanden til at skabe mere stolthed omkring vores ydelser, i første omgang internt i virksomheden.

Jeg vidste, at nogle ville føle sig lidt pressede i denne gruppe af eksperter, ledere og direktøren, for det var ikke et hold vi plejede at samle på denne måde. For at det kunne blive en succes var jeg meget bevidst om, at jeg måtte skabe et rum, hvor barriererne ville blive brudt ned. Jeg ville også gerne arbejde med emnet på en måde, hvor alle havde lyst til at byde ind og hvor der blev skabt energi om emnet.

Legen

Vi må lege os frem til det her, tænkte jeg. Inderst inde ved vi godt, at vi kan en masse, men vi skal have sat ord på og sagt det højt. Det er først, når vi har sagt det højt, at vi rigtigt kan se det, før ordene er det bare fornemmelser. Translokutionaritet, som vores danske ledelsesfilosof Ole Fogh Kirkeby kalder det. Når vi har sat ord på det og sagt det højt, så har vi et afsæt til at danne stolthed og energi omkring det.

Hvordan leger man ordene frem, uden at holde øje med rigtigt og forkert, uden filter? Hvordan kommer man bare i flow?

Artiklen fortsætter efter annoncen

Jeg tænkte på, da jeg som barn sad med mit Lego. Der løb timerne afsted, og mine hænder satte ord på og byggede det, mine tanker førte mig til. Jeg tænkte aldrig på, om det jeg byggede var rigtigt eller forkert.

Lego blev min hjælper

Vi startede med at alle byggede et tårn i Lego. Nogle havde bygget små tykke tårne og andre havde bygget høje tårne. Nogle havde valgt farverne bevidst og andre havde mere skelet til klodsernes form. Efter et stykke tid var der bygget 18 forskellige tårne.
Herefter interviewede vi hinanden i grupper om tårnene. Hvad skal den røde brik der? Hvorfor er dit tårn så lille og tykt? Og dit så højt og gult? Alle brikkerne havde en betydning og der var en fortælling om hvert eneste tårn.

Derefter skulle alle bygge det, vi er gode til i Geo. Det vi kan og gør.

Igen interviewede vi hinanden i grupperne. Hvad er vigtigt her?

Hvordan ser du Geo markere sig i markedet i dag? Hvad er vi kendt for? Byg videre på dit tårn, så det viser hvordan Geo markerer sig.

Diskussionerne handlede nu om, hvorfor der var forskel på det tårn, der viste hvad Geo er gode til og måden vi markerer os på i markedet.

Det blev nogle meget interessante diskussioner, og vi måtte putte låg på Legokasserne under diskussionerne, for det var svært at holde fingrene fra Legoen, da kasserne først blev åbent og legen kom i gang.

Illustration: Privatfoto.

Tilbagemeldingerne

Vi har jo nogle roller, som vi alle sammen har defineret hinanden i. Med Legoen kom tungen på gled, var en af tilbagemeldingerne.
Vi fik skabt en smeltedigel af gode ideer, var en anden tilbagemelding.
Vi skal bare prale, sagde en tredje.

JA! For pokker, vi skal prale!

Pralebarometeret

Jeg tog hjem og byggede et pralebarometer. I pralebarometeret puttede vi pralekugler med initialer på dem der havde pralet. Vi lavede nogle sjove regler omkring pralekuglerne. Man kunne for eksempel kun tildele andre pralekugler og ikke lægge kugler i barometeret med sit eget navn. Vi gik faktisk og lyttede efter pral og gode historier.

Det har været en sjov måde at sætte fokus på alle de gode historier og jeg tror, vi fik grint hver gang der kom en kugle i pralebarometeret, sagde en kollega, da vi fejrede, at pralebarometeret var fyldt.

Hvordan arbejder I med pral?

Og kan vores tiltag inspirere dig?

Har du en ide til, hvordan vi kommer derhen, hvor vi kan fortælle højt og stolt om det vi laver, uden at føle, at vi praler? Hvor det at prale f.eks. mere handler om at være stolt af det man kan og det man tilfører virksomheden, og ikke mindst det man tilfører kunderne og samfundet.

Og endelig: hvor det fører til konkrete ændringer både bredt i organisationen og i ledelsen.

5 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
5
27. november 2014 kl. 10:04

Fra mit perspektiv er Jantelov meget negativ og var sandsynligvis en fornærmelse mod danskere, da det var skrevet, men danskerne vedtog det som deres identitet. En udlænding beskrev danskere som uhøfligt og arrogante.

Dansker mener, at det er ikke høfligt at prale, så hvor er linjen? Hvad anses der for ok eller for meget?

Jeg kommer fra Australien, og det er helt normalt at prale. Så frøene og vente for dem at vokse! Hvordan ellers kan din chef, kolleger eller samarbejdspartnere forstå, hvordan I kan skabe noget sammen?

Bare komme ud med det!

4
27. november 2014 kl. 10:03

Fra mit perspektiv er Jantelov meget negativ og var sandsynligvis en fornærmelse mod danskere, da det var skrevet, men danskerne vedtog det som deres identitet. En udlænding beskrev danskere som uhøfligt og arrogante.

Dansker mener, at det er ikke høfligt at prale, så hvor er linjen? Hvad anses der for ok eller for meget?

Jeg kommer fra Australien, og det er helt normalt at prale. Så frøene og vente for dem at vokse! Hvordan ellers kan din chef, kolleger eller samarbejdspartnere forstå, hvordan I kan skabe noget sammen?

Bare komme ud med det!

3
27. august 2014 kl. 21:01

Jeg har det ligesom Carsten - det er historie i min hverdag - intet andet. Det er altså ingen skam at være klogere end andre :-)

2
27. august 2014 kl. 17:04

Sandemose skrev i "En flygtning krydser sit spor" om Janteloven: 1.Du skal ikke tro, du er noget. 2.Du skal ikke tro, at du er lige så meget som os. 3.Du skal ikke tro, at du er klogere end os. 4.Du skal ikke bilde dig ind, at du er bedre end os. 5.Du skal ikke tro, at du ved mere end os. 6.Du skal ikke tro, at du er mere end os. 7.Du skal ikke tro, at du dur til noget. 8.Du skal ikke le ad os. 9.Du skal ikke tro, at nogen bryder sig om dig. 10.Du skal ikke tro, at du kan lære os noget. Og hvor har vi dog hængt i dette "dyn". Det du jo gør, er den omvendte Jantelov. Du skal virkelig tor, at du er noget. Selvfølgelig er du/jeg/vi noget ekseptionelt. Det skal bare ud - pral - promover dig/dit firma. ud med hvad "katten" du er god til.

1
27. august 2014 kl. 16:28

Jeg har været hos Amerikanske virksomheder de sidste 15 år og kan slet ikke kende problemet..........