Cykler, svenskere og et hastighedslotteri - det kører
Nu skal det koste 700 kr. at køre på cykel uden hænder, som om det ikke er svært nok i forvejen at være cyklist i cykellandet Danmarks byer. De nye bødetakster virker urealistisk høje. Som Cyklistforbundets direktør, Jens Loft Rasmussen, siger: "Folketinget skyder gråspurve med kanoner i denne sag. Det kan ikke passe, at det skal koste en kvart cykel at tale i mobil på en øde cykelsti ved Holstebro. Det hænger jo ikke sammen".
Hvorfor ikke tænke mere positivt: Kan vi ikke motivere trafikanterne til at overholde spillereglerne?
Der var en gang, hvor man som cyklist kunne blive stoppet af politiet, og hvis man havde kørt rigtigt pænt, fik man måske en halvtredser af den rare politibetjent. Se, det er positiv trafikvane-regulering. Selv fik jeg aldrig halvtredseren, men jeg havde hørt om en, der kendte en, der havde hørt om en, der fik den. Det ku' vi godt bruge noget mere af, altså positiv særbehandling af lovlydige trafikanter.
Så faldt jeg over dette meget positive trafikvane-reguleringstiltag; et hastighedslotteri - så er det sagt - se det lige. Det er tilsyneladende et svensk-tysk-amerikansk samarbejdsprojekt. Er det ikke fremragende? Hvis man på en given strækning overholder hastighedsgrænserne, deltager man i lodtrækningen om en del af indtægterne fra bøderne til dem, der ikke overholder hastighedsgrænserne.
Alt her i livet kan man lave til et lotteri, vi elsker jo lotterier - tænk hvis du vandt! På onsdag måske ... der er 155 mio. i hatten.
- emailE-mail
- linkKopier link

- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
For nogle år siden mistede jeg fire fortænder i overmunden, fordi et cykelværksted havde monteret baghjulet forkert ... pris: 80.000,- puha.
Æv det har været en grim oplevelse - er selv kommet forbi en cykel med knækket forgaffel, blodpøl og 2 tænder på cykelstien, det så ikke godt ud - jeg kom faktisk lige fra skoletandlægen og var på vej tilbage til skolen
Men det har ikke noget med at kører uden hænder at gøre – uden hænder er ren afslapning og ned ad bakke – prøv det.
På motorcyklen gerne, men min citybike med stejl kronrør er rigelig styre villig, heller ikke meget gyro virkning i det lette forhjul, den falder nærmest ind i svingene bare jeg tænker på at svinge - styresystemet på min cykel har tilsyneladende en form for selvstyre og på dækket står der da også Linus/next, forskærm og bagskærm er altid i sort men den kører nu udemærket alligevel
For et par dage siden så jeg en meget stor dame på en alt for lille cykel med blå skærme, gad vide om hun kørte windows 95? - faktisk var der ikke meget cykel at se, så nærmest ud som om hun havde snøvset den op
For nogle år siden mistede jeg fire fortænder i overmunden, fordi et cykelværksted havde monteret baghjulet forkert ... pris: 80.000,- puha.
Men det har ikke noget med at kører uden hænder at gøre – uden hænder er ren afslapning og ned ad bakke – prøv det.
..at køre på cykel uden hænder"
Ja det er mange penge, men cykler man uden hænder kan det let ende med at man cykler uden tænder og det er endnu flere mange penge
Forøvrigt er den 3 wat LED stavlygte (Livarno Lux z30919) Lidl havde på bud til kr. 138 genial som cykellygte, med god spredning og centerkerne giver den både rækkevidde og overblik, vejer godt 800g incl. 3 x 1.5v af de store, så det kræver en rimelig solid adapter
Hvorfor SKAL man absolut køre så hurtigt som man må?
Sjovt nok, i news:dk.fritid.bil er der en tråd, hvor en for på puklen for at overhale med 110km/h i en 110km/h-zone.
Hvorfor SKAL man absolut køre så hurtigt som man må?
Der findes faktisk nogle få steder (i kbh) hvor grøn bølge er mulig at opnå hvis man overholder max hastighed.
Bortset fra det, så er der ikke noget i vejen med at køre langsommere end max tilladt. Der er dog den lille detalje at sådanne personer ofte ikke har fanget den lille detalje at man skal holde til højre - også selv om der er en lastvogn længere fremme som kører langsommere.
Der har været visse diskussioner vedr. bødeforhøjelser, men jeg må indrømme at det passende kunne koste nogle tusinde samt flere klip i kortet hvis man ikke trækker ind pr automatik.
M
De større bøder er en falliterklæring.
En trafikbøde eller anden straf er en påmindelse om at der er regler for alle, og at de skal overholdes, hvis samfærdselen skal fungere ordentligt.
Der er bare ingen til at håndhæve dem. Om det er på grund af for mange citronmåner, for mange topmøder med tilhørende afspadsering eller for få aktive betjente ved jeg ikke. Men risikoen for at blive taget er forsvindende lille. Hvis man blev "knaldet" ved hvert lyskryds hvor man kørte frem for rødt, så ville en bøde på 50 kr. være fuldt tilstrækkeligt.
Men der er ingen der kontrollerer, det er åbenbart meget sjovere at drøne op og ned ad H.C. Andersens Boulevard med McCloud-hornet på.
Derfor kommer de store bøder: nul respekt for håndhævelsen, og når man endelig bliver taget er bødestørrelsen så uproportional til forseelsen at enhver føler sig forkert behandlet.
For en politker går regningen op: 1: man kan spare på politiet. 2: man får alligevel penge i kassen, selvom forseelserne sjældnere bliver påtalt. 3: man er en "tough guy" som bevæger sig mod dødsstraf, hvis endelig det skulle blive nødvendigt (her er sarkasme i spil).
Mit ønske er: Politiet ud på fortove/veje/blandt mennesker. Bøder/påtaler som bliver udstedt i direkte forbindelse med forseelsen. Bøder/straffe som står i forhold til forseelsen og ikke er defineret af ikke-bilejere på "nationen".
Mine betragtninger gælder bilister, fodgængere cyklister, kort sagt alle i trafikken. Vi skal kunne være her alle sammen.
MvH,
Bent.
Cyklisten har samme ansvar for trafikkens sikre afvikling som alle andre trafikanter.
Meget vel - naturligvis i et perspektiv, hvor farligt-gods-chaufføren og ham med efteruddannelse i udrykningskørsel (med stor vogn) har samme ansvar som fodgængeren - måske endda som det legende barn.
Cyklisten har samme ansvar for trafikkens sikre afvikling som alle andre trafikanter. Men bødetaksterne [b]er[/b] differentierede, se https://www.politi.dk/NR/rdonlyres/C9FC7B95-779E-49C8-9C27-5C7BEF71D348/0/B%C3%B8detakster_115789_P669_1011.pdfJeg tænker mig så videre, at hvis helt den samme forseelse begås af en cyklist, så må bøden naturligt være mindre på grund af cyklistens mindre ansvar for trafikkens sikre afvikling end en bilists.
§ 3. Trafikanter skal optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed, så at der ikke opstår fare eller forvoldes skade eller ulempe for andre, og således at færdslen ikke unødigt hindres eller forstyrres. Der skal også vises hensyn over for dem, der bor eller opholder sig ved vejen.
... og hvornår har du sidst set en cyklist få en bøde for at køre på fortorvet? (jeg ser posten køre på fortorvet hver dag)Jeg synes f.eks. aldrig jeg ser en bilist få en bøde for at parkere på cykelstien.
Det har naturligvis noget at gøre med, om trafikanten har informeret sig passende om sit speedometers fejlvisning, eller i øvrigt har installeret GPS på tidspunktet. Men jeg er ikke bekendt med at dette skulle være en pligt. Er det bare mig der er dårligt informeret - eller har jeg måske endda glemt noget?
Men selv i tilfældet hvor alle trafikanter ved, hvor hurtigt de selv kører, vil der være forskel på deres fornemmelse for det passende. Nogle vil maksimalt køre 77, nogle 83 (og så er der alle de andre). Og det vil tilsvarende være forskelligt, hvornår trafikanter ikke længere synes det er forsvarligt bare at køre det skiltede.
Vi skal alle sammen prøve at opføre os ordentligt i trafikken. Det gælder også pendlere, der er lidt trætte af at der er så mange lyskurve på deres daglige rute eller af at vejvæsenet ikke lige har haft tid eller råd til på anden måde at tilgodese dem. De har ikke en udvidet ret til at tilrettevise trafikanter, der måske ikke er lige så erfarne eller på anden måde lige så klar som dem selv.
I øvrigt, når det drejer sig om cykler gælder der vel i trafikretten en vis form for proportionalitet. Tilsvarende tillægges vel også en chauffør af farligt gods et øget ansvar, og hvis han forbryder sig imod dette vil bøden også være større, end hvis en fører af en almindelig lastbil begik den samme forseelse. Hvis en fører af personvogn begår forseelsen bør bøden vel så igen være mindre, end den føreren af almindelig lastbil får. Jeg tænker mig så videre, at hvis helt den samme forseelse begås af en cyklist, så må bøden naturligt være mindre på grund af cyklistens mindre ansvar for trafikkens sikre afvikling end en bilists.
Om cyklisterne får færre bøder ved jeg ikke. Måske prioriterer politiet de farligste forseelser. Jeg synes f.eks. aldrig jeg ser en bilist få en bøde for at parkere på cykelstien.
Problemet er jo, at man ikke er enig om, hvad 80km/h er med de unøjagtigheder speedometre er 'befængt' med. De burde 'skubberne' (dem der presser sig forbi) måske lige tænke over.Det reducerer manges trang til at overhale, hvis der ikke køres urimeligt langsomt af den forankørende. Det går bedre, hvis alle kører 80km/h, når vejen og vejret er til det.
Her kunne man argumentere for, at alle så skulle have GPS til både mere præsis hastighedsangivelse og road pricing. Men stadig er hastighedsgrænsen ikke en man [b]skal[/b] holde sig på men under.
Sjovt du lige nævner baneløberen, for hans erstatningskrav var jo lige præcis afhængig af de udgifter han havde været skyld i.
Hvorfor SKAL man absolut køre så hurtigt som man må?
Du kører ikke så meget på to-sporede landeveje?
Det reducerer manges trang til at overhale, hvis der ikke køres urimeligt langsomt af den forankørende. Det går bedre, hvis alle kører 80km/h, når vejen og vejret er til det.
Det virker som om den bagvedliggende tanke er: Hvis bøderne fordobles kan vi nøjes med den halve overvågning og alligevel få det samme ind. Det kan jo ekstrapoleres til enorme bøder som blot udtrækkes af og til i et slags lotteri. Så kan vi helt spare færdselspolitiet. De fleste trafikanter har sikkert alligevel overtrådt en eller anden regel på et tidspunkt. Den stakkels baneløber har jo vist vejen. Tag en enkelt af og til og giv ham en bøde eller erstatningsbetaling helt ude af proportioner. Så kan de lære det! Tænk også hvad det sparer af arbejde for latterlige småpenge.
Egentligt synes jeg de nye bøde takster er meget passende, jeg kan ikke se hvorfor det er vigtigt hvad bøde størrelsen er i forhold til en cykels pris. Argumentet om den øde cykelsti i Holstebro er også lidt søgt, det er hold heller ikke lovligt at køre 120km/t i sin bil i et villakvarter, bare fordi der ikke lige er andre på vejen.
Det er lidt sørgeligt når vi skal til at opfinde ideer der kan lokke folk til at overholde reglerne. Hvis man synes 700kr er for dyrt for at lave et ulovligt højresving på cykel, så kan man enten stoppe og vente på grønt, eller måske tage bussen.
så det er en op ad til begrænsning, hvor det i øvrigt er forholdene og hensynet til andre, der sætter begrænsningen.
Og nej de nye bødetakster for cyklister er ikke for høje, da de jo næsten altid 'vinder' i bødelotteriet ved [b]ikke[/b] at blive taget i overtrædelser. Politiet har jo en forkærlighed for 'de nemme' kontrollerbare forseelser.
Linken til DCF.dk er kun nogle af bødetaksterne, de rigtige findes her:https://www.politi.dk/NR/rdonlyres/C9FC7B95-779E-49C8-9C27-5C7BEF71D348/0/B%C3%B8detakster_115789_P669_1011.pdf
Hvorfor SKAL man absolut køre så hurtigt som man må?
SKAL man også skynde sig hen og holde for rødt? Jeg bemærker dagligt irriterede blikke fra folk, som skynder sig at overhale mig og derpå bremser foran det røde lyssignal.
Det kommer vel an på, om man reelt forsinker de andre, som har travlt.
- Søren
Hvis man på en given strækning overholder hastighedsgrænserne, deltager man i lodtrækningen om en del af indtægterne fra bøderne til dem, der ikke overholder hastighedsgrænserne.
Under forudsætning af at vejr og lysforhold ikke fordrer andet:
Kun de, der holder sig indenfor (+?)/- 2km af hastighedsgrænsen deltager i lotteriet.
Ellers får man samme effekt som "tag 10km af toppen" får nogle til at køre f.ex. 80km/h på speedometret = 73km/h ægte målt pr gps... Eller tilsyneladende tager 10km/h af for hvert skilt de ser.
Der kunne let laves det samme lotteri over Storebælt; det må være muligt at aflæse brobissen med en rimelig sikkerhed i Nyborg-enden; det behøver ikke være med 99.99% som ved bommen i Korsør. Overstiges den tilladte hastighed, reduceres brobizz-rabatten...