Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Centrifugen testet til sindsoprivende 18 g idag !

25. marts 2017 kl. 21:338
Artiklen er ældre end 30 dage

Kære læsere...

Foråret er kommet til Refshaleøen !

I dag sås årets første brombasse i luftrummet nær HAB. Det var en stor, blød, lodden, fire motors fætter som var ude og lige rekognoscere denne første forårsdag. Jeg er jo meget glad for de dejlige flyvende Fessor´ere vi gud ske lov har så mange af her på øen.

Men Hr. Brombasse var ikke den eneste der var glad i dag !

Artiklen fortsætter efter annoncen

Dette er ellers bare en lille hurtig opdatering fra dagens aktiviteter i Rumlaboratoriet...men jeg kan ikke holde glæden og spændingen inden for skjorten...!

Vi skulle idag have haft to bemandede kørsler med centrifugen, men vi er selvklart meget kritiske omkring motoren. Den gummigrain der blev støbt i ugen var en anelse blødere end materialet normalt er, så vi diskuterede først bare at tage et første forsigtigt 1 sekund burn, men endte med at definere at vi ikke ville køre bemandet selv med den rigeste tvivl om hvorvidt gummiet havde de normale egenskaber. Vi kender grunden nu og får ikke det problem en anden gang. PUR komponenterne skal nogen gange varmebehandles før brug, og gør man det, fås de kendte bildæk lignende egenskaber.

Men det betød vi i stedet kunne bruge testen til at give centrifugen en ekstra belastningsprøve til over dobbelt op dens normale område, som ellers stopper ved 8 g.

Remote video URL

Artiklen fortsætter efter annoncen

I virkeligheden kørte vi otte gange hurtigere end det vi ser her. Skru op for lyden ! Video: RML.

Vi fik to helt nominelle burns, og det gav to helt ekstreme afprøvninger med accelerationer over 18 g i begge tests. Faktisk nåede den anden test, som jo havde lidt mindre brændstof ombord ( det er samme grain til begge ) helt op på lige over 19 g.

Vi står tilbage bekræftet i vores valg af motorteknologi - for alt fungerede helt normalt, og motoren så perfekt ud ved inspektionen mellem de to burns. Dertil har vi fået bekræftet vores dimensionering af centrifugen, så vi ganske trygt kan køre inden for dens nominelle 0 - 8 g område.

Vi er utroligt glade for vores raketcentrifuge, og hvor er den en gevinst for holdet !

Remote video URL

Her er samme test i normal hastighed, bemærk "cockpit view" hvor man kan se accelerometeret live. Video: Ekstrabladets droneenhed m.f.

Centrifuge affyringer kræver ikke ret meget arbejde, fordi systemet er 100 % genanvendbart, og nu hvor der ikke rigtigt er nogen teknisk / udviklings baseret årsag til konventionelle statiske tests, men behov for at træne både jordpersonel og piloter, så er centrifugen et meget stort aktiv for Rumlaboratoriet. Den vil også blive affyret ved nogen af vores rundvisninger / foredrag hen over sommeren og bliver udstillet ved flere lejligheder.

Ellers bygger vi nu Flight Alpha, service / umbilical tårn, klargører ubåd, og får de sidste elementer på plads i vores opsendelses infrastruktur. Det gælder specifikt en meget brugbar professionel RIB båd, som vil give os effektiv støtte på vandet. Hvor flyet er øjenene, er RIBen handleorganet...

Illustration: Privatfoto.

RML båden kommer til at hedde RML Supporter, og hun ses her på sin trailer. Vi kan have flyet på samme trailer, i sammenfoldet og pakket tilstand. Foto: Leif Larsen Marine.

Det betyder at rumlaboratoriets trofaste Opel Vivaro varebil kan have både RML flyet, og RML RIBen på krogen, plus alt grej til begge i varerummet. Det kræver trailer kørekort, men det har vi også i projektet.

Det er en total løsning på "Search and Rescue" elementet i Sea Launch, og vi råder over begge fartøjet helt ubetinget, 24/7 365 dage om året.

Men nyd videoen, - det var to herlige runs idag.

Peter Madsen

8 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
9
27. marts 2017 kl. 10:24

Hvor skal vi have reserveskærmen, og hvad med seletøj for denne sammen med sædets seletøj ?</p>
<p>Hvor skal vi have en evt. dinghy ?</p>
<p>Hvordan med redningsvest, og hvad seletøj for denne, sammen med sædets seletøj ?</p>
<p>Har man tre sæt seletøj på ?!

Ja, det fungerer ikke vel?

Fortsæt Formel 1 strategien. Du har allerede en 6-punkts sele og et HANS device. Nu kommer turen til en særdeles stærk kulfiber monocoque i form af selve kapslen. Adskillige Formel 1 kørere har kun overlevet ekstremt volsomme crash med op til 300 km/t, fordi de blev i monocoquen og ikke stod af undervejs.

Gør nu den kapsel synkefri og giv den bådlignende egenskaber, så du ikke behøver en dinghy, og forsyn kapslen med en reserveskærm - ikke astronauten.

Du har allerede været i G-LOC, hvor du ikke kunne noget som helst, og i tilfælde af svigt på ballute eller bremsefaldskærm bliver terminalhastigheden ca. 400 - 750 km/t ved en rund kapsel, alt efter hvordan den ligger i luften. Det er håbløst at satse på, at astronauten er i stand til at hoppe ud med en personfaldskærm, hvis kapslens faldskærme svigter, og med al det seletøj, kommer fastspændingen og kropsstøtten aldrig til at fungere ordentligt.

Jeg vil gerne have en 1 atm N2/O2 79/21 atmosfære ( jordisk ) i kapslen, med ren oxygen maske som back up til brug ved tab af kabinetryk situationer.

Når du dykker i en ubåd, satser du dit liv på at trykskroget holder, og lugerne er tætte. På tilsvarende måde vil du kunne satse på, at en monocoquen med indadgående luge(r) og dimensioneret til f.eks. 3 bar trykdifferens er tæt og holder. Det er langt sikrere end at satse på en udadgående plexiglasdome, som skal limes fast og måske bliver blød af varmen, og så supplere med en oxygenmaske.

7
26. marts 2017 kl. 23:34

Det er klart for en stor del af det - men syntes nu stadig at videoerne efterlader et indtryk af at det er en del i luften i cirkelen efter at raketten har været der.

5
26. marts 2017 kl. 22:09

Tænker også det må være rart at være så langt bagefter udstødningen som muligt.

3
26. marts 2017 kl. 18:31

Hvad er grunden til at raketten er placeret lige bag "piloten"? Hvis du i stedet havde placeret den på kontravægten så var den længere væk fra piloten.

1
26. marts 2017 kl. 00:47

Hvad med at afprøve en faldskærm til at bremse centrifugen ned. Den er meget langsom til at tabe farten.