Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Bilnøgle: meget elektronik i en lille fætter

13. juli 2009 kl. 10:0722
Artiklen er ældre end 30 dage

Jeg havde ikke lyst til at køre sydpå i Renault Megane'en uden en ekstra "nøgle". Og det oprindelige ekstra SmartCard eller bare startkort - for nogen nøgle var det ikke - havde jeg lagt et helt bestemt sted og det sted var væk. Efter to måneders ekstensiv leden besluttede jeg mig for at skaffe et nyt startkort hos Renault. "Du skal først komme ud forbi med indregistreringsattesten, så bestiller vi startkortet i Frankrig og når det er kommet, skal det og din anden nøgle omkodes" - ok, jeg savnede straks min gamle Mazda 121, der skulle man bare finde en bestemt nøglebar på HC Ørstedsvej, og hive en halvtredser op af muldvarpen.

Illustration: Refn.

Plastkortet kom og jeg drog gennem storbyens trafikkøer til det autoriserede Renault-værksted. Efter en venlig kop wienermelange fra automaten, måtte en brødebetynget værkfører meddele, at lige den morgen var der ingen forbindelse til hovedsædets computer, så kodningen af de to plader måtte udsættes.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Tilbage gennem mylderet, ny morgen i kø gennem hovedstadens trafikhelvede, og så gik kodningen fint. I venterummet holdt jeg mig til den velkendte caffé latte. Men så kom regningen - uak! 2592,71 - deraf arbejdsløn ca. 600,- og godt 500,- i moms, resten er selve SmartCardet, altså næsten 1500,- (x-moms) for sådan en lille plastik-plade - smart. "Det er godt nok dyrt" sagde jeg, og så kom svaret, som jo et eller andet sted ikke er til at stå for: "Der er også meget elektronik i sådan en". Hva' ska' jeg sige? Jeg havde lige set på en GPS med LCD, Autohjælp, Map Share, IQ Route, Bluetooth og meget mere til knap 1500,- med momsi, og "der er også meget elektronik i sådan en lille fætter" ... er der ikke? Eller er der en SmartCard-importør, der trænger til lidt højere moral eller lidt hårdere konkurrence?

PS: Min Megane har samme anderledes farve som den i denne crash-test, og det var bla. derfor jeg købte den - altså på grund af crash-test resultatet.

22 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
23
18. januar 2013 kl. 21:36

Jeg har bundet en ekstra nøgle (med plastik strips) fast under bilen. Sådan en til en 50´r vel og mærke.

22
18. januar 2013 kl. 19:51

Ekstra nøgler er jo glimere hvis man har dem på sig, problemet er jo bare, at det er de færeste af os der tager dem med på fx en biltur syd på. Så mener jeg bestemt det bedre kan betale sig at få et vejhjælp / autohjælp abonnement, da de fleste "glemmer" nøglet indvendigt. Jeg så på de nyeste priser på <a href="https://vejhjaelp.org">https://vejhjaelp.org</a&gt; og det koster ikke mere end ca 500kr om året.

Brug en magnetboks og sæt nøglen under bilen, så er det problem løsthttps://www.thansen.dk/product.asp?c=8288810921&n=1199130711&pn=1226674134

21
18. januar 2013 kl. 19:19

Kunne du ikke anskaffe en RFID læser/skriver og så kopiere en bunke kort selv? Det er nok ikke helt så simpelt som det lyder, men hvad er teknologien egentlig?

På H.C. Ørstedsvej kan de også det. De har alt RFID udstyr, som findes på markedet, og klarer standard RFID chipsene. Hvis de ikke kan, er kun mulighed for, at henvende sig til producenten. Så her var nok ikke anden udvej.

20
18. januar 2013 kl. 18:05

Ekstra nøgler er jo glimere hvis man har dem på sig, problemet er jo bare, at det er de færeste af os der tager dem med på fx en biltur syd på. Så mener jeg bestemt det bedre kan betale sig at få et vejhjælp / autohjælp abonnement, da de fleste "glemmer" nøglet indvendigt. Jeg så på de nyeste priser på https://vejhjaelp.org og det koster ikke mere end ca 500kr om året.

19
1. august 2009 kl. 15:27

De fejlstatistikker som FDM/ADAC/aviserne laver bliver troligt bragt år efter år, men jeg savner lidt at man også forholder sig til bilernes priser - det er vel ikke overraskende at en Renault Megane f.eks. har flere fejl end en BMW 325, når man kan købe to Megane for BMW'ens pris, så er der altid en at køre i når den anden holder på værksted ...

18
29. juli 2009 kl. 10:11

Fru Megane klarede turen fint. Og jeg kunne dog ikke dy mig for et besøg hos et autoriseret Renault værksted i udkanten af Michelins egen by Clermont-Ferrand. Et SmartCard koster her 163,50 € + kodning 30 € altså 1440,-. Der ku' jeg ha' fået finansieret en del af ferien. Nu vil jeg få lavet alle tjek og reparationer i Renaultland. Jeg ringer til dem og bestiller tid, og lægger vejen forbi, det er billigt end i Sverige og så er maden meget bedre. Og et forsinket ferie tip: Verdens største bilmuseum ... et fantastisk museum i Mulhouse, for alle på vej hjem fra syden, et must for fans af franske biler og især Bugatti-fans ...https://www.collection-schlumpf.com/fr/schlumpf/

16
14. juli 2009 kl. 14:41

Det er hvad det er!

Jeg tror næppe det nøglekort koster Renault mere en kr 50,- at fremstille, men de ved det kun er Renault der kan levere dem, og udnytter dermed deres kunder på det groveste på denne måde.

Det skal man bare huske til næste gang man køber bil!

15
14. juli 2009 kl. 12:21

Strengt taget kan man jo godt sige at det IKKE er elektronikken der koster - men glemsomhed!

Mvh Morten

14
14. juli 2009 kl. 08:58

Kunne du ikke anskaffe en RFID læser/skriver og så kopiere en bunke kort selv? Det er nok ikke helt så simpelt som det lyder, men hvad er teknologien egentlig?

13
14. juli 2009 kl. 08:34

Michael Eriksen:

Applus' undersøgelser kan man bruge til lige præcis ingenting.

Du har sikkert ret, Michael, men, det ér alligevel tankevækkende, at blandt de ti med dårligst score, er de seks 'franskmænd'!

12
14. juli 2009 kl. 08:30

Et godt eksempel ville være da Toyota kom galt af sted med en motorkonstruktion først i årtusindet (stort olieforbrug). Toyota erkendte deres bommert og skiftede motorer uden beregning på biler op til fem år - altså langt ud over garantien. Det kostede værkstedsdage og irritation, men ingen penge og var til ingen fare. Og det skal vægtes, når bilens kvalitet gøres op.

Det kunne lyde som om du synes godt om Toyota? Jeg har en lignende historie fra USA hvor de solgte en del pickups der havde en fejl i rammen, og der gik en historie om at efter 12 år var en ramme rustet igennem og blev repareret uden beregning af et toyota-værksted pga. den oprindelige fejl i rammekonstruktionen.

Personligt er jeg mere til Skoda - de er billigere i indkøb og bruger VWs gode mekaniske dele.

10
13. juli 2009 kl. 23:10

Men så kom regningen – uak! 2592,71

Har lige være igennem samme øvelse. Jeg slap med ca. 1.900 inkl. moms for ny nøgle til min Peugeot.

Stadig alt for dyrt..

9
13. juli 2009 kl. 22:38

En stor del af en Renaults passive sikkerhed kommer af at den holder på værksted og derfor ikke er indblandet i trafikulykker.

8
13. juli 2009 kl. 22:08

Der er kun en ting der er værre end en fransk bil, og det er en brugt fransk bil :)

7
13. juli 2009 kl. 19:30

Spændende der er så stor forskel på den samme bil, partner (29,1) og berlingo (49,0).

Det ku' være klientellet der behandler bilerne forskelligt.

6
13. juli 2009 kl. 19:28

Ja, åbenbart. Jeg var ude for det samme med min Berlingo. Jeg ønskede en ekstra fjernbetjent nøgle. Det var dyrt, det tog lang tid og mange opringninger til Belgien, før de kunne få programmeret låsesystemet, så de nye nøgler og bilen kunne sammen. Det er godt med sikkerhed, men det er som om dem der lavede det, glemte at tænke på at nye nøgler kan ønskes af og til.

5
Indsendt af Klaus Roed (ikke efterprøvet) den man, 07/13/2009 - 17:57
Ja man kunne jo overveje at blive så sur at man vil gå et andet sted hen... Hvor der er monopol bliver man ofte flået...
4
13. juli 2009 kl. 17:50

Franske biler har mange fejl: <a href="https://multimedia.pol.dk/archive/00361/synsstatistik_biler_361734a.pdf…;

Spændende der er så stor forskel på den samme bil, partner (29,1) og berlingo (49,0).

Og, når så en 'nøgle' koster som et sæt vinterdæk!!

Hvordan kan lidt gummi koste så meget?

2
13. juli 2009 kl. 13:08

Jeg havde ikke lyst til at køre sydpå i Renault Megane'en uden en ekstra "nøgle".

Så ku' jeg godtnok sagtens nøjes med én nøgle!

  • Og så passe lidt på den ikke bliver væk. ;-)
1
13. juli 2009 kl. 12:47

... næste gang jeg sætter mig ind i min Ford T og starter den og kører. :-) Den kan meget af det samme - bare lidt langsommere.