Bilnøgle: meget elektronik i en lille fætter
Jeg havde ikke lyst til at køre sydpå i Renault Megane'en uden en ekstra "nøgle". Og det oprindelige ekstra SmartCard eller bare startkort - for nogen nøgle var det ikke - havde jeg lagt et helt bestemt sted og det sted var væk. Efter to måneders ekstensiv leden besluttede jeg mig for at skaffe et nyt startkort hos Renault. "Du skal først komme ud forbi med indregistreringsattesten, så bestiller vi startkortet i Frankrig og når det er kommet, skal det og din anden nøgle omkodes" - ok, jeg savnede straks min gamle Mazda 121, der skulle man bare finde en bestemt nøglebar på HC Ørstedsvej, og hive en halvtredser op af muldvarpen.
Plastkortet kom og jeg drog gennem storbyens trafikkøer til det autoriserede Renault-værksted. Efter en venlig kop wienermelange fra automaten, måtte en brødebetynget værkfører meddele, at lige den morgen var der ingen forbindelse til hovedsædets computer, så kodningen af de to plader måtte udsættes.
Tilbage gennem mylderet, ny morgen i kø gennem hovedstadens trafikhelvede, og så gik kodningen fint. I venterummet holdt jeg mig til den velkendte caffé latte. Men så kom regningen - uak! 2592,71 - deraf arbejdsløn ca. 600,- og godt 500,- i moms, resten er selve SmartCardet, altså næsten 1500,- (x-moms) for sådan en lille plastik-plade - smart. "Det er godt nok dyrt" sagde jeg, og så kom svaret, som jo et eller andet sted ikke er til at stå for: "Der er også meget elektronik i sådan en". Hva' ska' jeg sige? Jeg havde lige set på en GPS med LCD, Autohjælp, Map Share, IQ Route, Bluetooth og meget mere til knap 1500,- med momsi, og "der er også meget elektronik i sådan en lille fætter" ... er der ikke? Eller er der en SmartCard-importør, der trænger til lidt højere moral eller lidt hårdere konkurrence?
PS: Min Megane har samme anderledes farve som den i denne crash-test, og det var bla. derfor jeg købte den - altså på grund af crash-test resultatet.
