Sponseret indhold

Gratis digitaliserings-kursus på DTU giver virksomheder synlige resultater

DTU har tilbudt kurset KomDigital gratis til virksomheder i snart et år. På kurset er der fokus på at komme i mål med en eller flere digitale dagsordner, som virksomheden selv sætter, og kurset giver resultater.

Af TECH RELATIONS for KomDigital
Sofie Rasmussen er ansvarlig for KomDigitals gratis, digitale kompetenceforløb hos DTU i Lyngby Illustration: Jeppe Carlsen

”Som resultat af vores igangværende KomDigital forløb har vi allerede lavet om i vores userflow” siger Rikke Stær fra Coinify, der er en helt ung virksomhed, som tilbyder handel med kryptovaluta. Coinify er netop nu er ved at tage de sidste dele af kurset KomDigital hos DTU Compute, mens de implementerer nye tiltag.

KomDigital er et projekt (støttet af EU socialfond) forankret på DTU og et gratis tilbud til erhvervslivet, om at få et kompetenceløft af de digitale snitflader. DTU erklærer selv på hjemmesiden www.komdigital.dk, at målet er, at Digitale kompetencer skal styrkes i samspil med virkeligheden. Så ved at matche virksomheder med DTU’s eksperter, kan virksomheder nå et højere niveau af indsigt.

”Vi tilbyder vores kursister et målrettet forløb i forhold til deres egen intention og behov. Vi går i dybden med dem individuelt, og i samarbejde med vores eksperter finder vi en vej frem. Kurset giver virksomheden en retning at arbejde videre i. ” siger Sofie Rasmussen, der er ansvarlig for KomDigital forløbene hos DTU i Lyngby.

Håndgribelige resultater over tre workshops

Virksomheden Planday tilbyder software til vagtplanlægning. Deres kunder har et sted mellem få og mange tusinde ansatte. Planday har netop gennemført et KomDigital forløb.

”Vi var 6 stykker fra virksomheden, der var af sted, og det var folk både fra backend og frontend. Vi kom ind med en ide om, at vi skulle bruge virksomhedens massive datamængde til at optimere vores produkt. På vores KomDigital dialogmøde fik vi skærpet vores ambitioner om forløbet og fandt en retning på vores forløb med KomDigital, ” siger Andreas Jerup Justesen, der er Senior Product Designer hos Planday.

KomDigital-kurset på DTU fokuserer på at kompetenceløfte og styrke deltagerne i deres egne teknologier, for at give dem mulighed for selv at gå videre med den operative del. Kurset taler til alle medarbejder på alle niveauer i virksomheden, og DTU’s specialister kan svare på både de mest komplekse spørgsmål og på de mest grundlæggende, og kurset afsluttes med konkrete tiltag til virksomheden.

”Planday har mange brugere fra hotelbranchen, der anvender os til vagtplanlægning og aflønning. Vi fik lavet en logik, der udfyldte en masse overenskomstfastlagte værdier ind i vores system, så både nye og eksisterende brugere slap for en masse tastearbejde med risiko for menneskelige fejl,” Siger Andreas Jerup Justesen.

Men målsætningen fra Plandays side var ikke bare udfyldte værdier. De store mængder anonymiserede data, som systemet indeholder, skulle også sættes i spil for at optimere på processer, flows og i grænsefladen.

”Vores workshop om machine learning gav os indblik i, hvordan vi kan bruge vores data bedre. Vi kiggede sammen med vores onboarding konsulenter på, hvor vi spildte meget tid, og der satte vi ind og ændrede vores flows, ” siger Andreas Jerup Justesen.

Coinify fandt ud af, at de smed kunder væk

Tilbage til Coinify, der er en relativ ung kryptobetalingsvirksomhed med god trafik på hjemmesiden. Men ikke nok besøgende konverterer til køb. De fem kursusdeltagere fra Coinify arbejder alle indenfor onboarding og operations. Dermed var blikket rettet mod de nye kunder i deres KomDigital-proces.

”Vi vidste, at vi ikke konverterede nok i vores flow. For mange sprang fra inden handlen blev foretaget, og det ville vi ændre på,” siger Rikke Stær, der er Chief Commercial Officer i Coinify. Hun fortsætter:

”Det viste sig at vores antisvindel AI-kontrolpunkter skulle modificeres. Efter en analyse af vores flow, kunne vi se, at vi ikke havde opdateret vores tjek-procedure i takt med, vi blev klogere. Ofte sorterede det også rigtige kunder fra i forløbet. Vi fik derfor lejlighed til at opdatere både logikken bag vores AI, og samtidigt kiggede vi på den måde, vi kommunikerer på via hjemmesiden, ” siger Rikke Stær fra Coinify.

Gør plads til udvikling og nye tiltag

KomDigital har fokus på individuelle opsamlinger, der giver et tydeligt next step for kursisten.

”Det var især de konkrete Action Learning Sessions, der kun handlede om Coinify, som gav os resultater at bygge videre på. Det resulterede i et nyt flow, for at konvertere flere af vores besøgende til betalende kunder, ” siger Rikke Stær.

Rikke Stær mener at denne slags udvikling er noget, nye virksomheder desværre har tendens til at nedprioritere, da der er så travlt i andre steder af forretningen. KomDigital stiller naturligvis krav til kursisterne, men kan passes ind i en travl hverdag.

”Det her kursus lå ikke på vores roadmap, så vi tog det sideløbende med vi passede forretningen. Kurset har gjort, at vi tænker anderledes fremadrettet og ser med andre øjne på vores data. Udvikling og design arbejder tæt sammen hos Planday og kurset øgede dette samarbejde, bl.a. tog vi en udvikler med til at se hvordan vi bygger designs op og havde en session hvor vi kodede sammen” smiler Andreas Jerup Justesen.