Svinghjul som energilager i biler

Emner : Biler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Når bilen bremser overføres der energi til svinghjulet fra elbilens batteri og omvendt overføres energi til bilens batteri når der er brug for ekstra kraft. I nogle typer af elbiler, kan svinghjulet også overføre energien direkte til elmotoren.

Svinghjulet skal betragtes som et effektlager, som i korte tidsrum (nogle få sekunder) kan levere store mængder energi til bilens fremdrift.

Når man læser dette skulle man tro datoen var omkring 1. april. Magen til teknisk sludder skal man vist lede i flere sekunder for at finde magen til.

Teksten forudsætter desuden en næsten tabsfri transmission, der kan overføre STORE energimængder. Det er jo meget nemt som tankeSPIN!

Og så undrer jeg mig en anelse over, hvordan det skal gøres i praksis. Selv slæberinge vil slide på energien, og et næsten tabsfrit hemisfærisk . kugleled har selv Citroên problemer med - og så ved de nødvendige omdrejninger.

Det er da også en interessant vinkling at enheden skal være et EFFEKTLAGER. Patentér det lynhurtigt. Det er en verdenssensation af format som DONG og ENS gerne vil have meget af. Vi andre nøjes gerne med et mindre energilager.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten