Seks oplagte eltog-hyldevarer

Ingeniøren præsenterer 6 af de mest oplagte hyldevarer, når DSB skal ud at investere i 15 elektriske intercitytog.

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Ja, lad os da endelig forspilde chancen for at gøre det billigere i vedligeholdelse... Jeg synes det vil være fuldstændig tåbeligt at satse på dieseldrift i togene - også selvom det også kan køre på el. Et tog der skal have to fremdriftssystemer bliver ikke ligefrem billigere i anskaffelse, fejlfinding og vedligehold.

  • 1
  • 0

Dette nyudviklede el/diesel hybridtog fra spanske Talgo kan bruges i hele landet og så sparer vi ovenikøbet 15 mia på elektrificering til Aalborg. Jeg ved dog ikke med passagerkapaciteten, men måske de også kan leveres med dobbeltdækkervogne. Se linksene nedenunder:

http://www.talgo.com/index.php/en/hibrido_...

http://www.talgo.com/pdf/t250_250H_en.pdf

2 ting som DSB nok ikke skal våge sig længere ud i: Nyudvikled og spare på deres kørenet (Som er noget gammelt noget). Det er lige netop gået så galt fordi man i danmark har gået efter den "lette/billige" løsning, istedet for at betale prisen, og til gengæld få noget som dur. Svenskerne griner jo ad os når de i deres 20 år gamle X2000 kører med 250 km/t med de har også betalt prisen. Nu har vi fjolderet rundt i 20 år og ikke taget fornuftige beslutninger, så det er på tide at gøre det rigtige. Og iøvrigt kommer vi til at have en del IC3 tog som er fine til regionaltog + en hulens masse IC2 og 4 tog som kan bruges til regional linjer - så tror bare vi skal komme videre med de elraketter....

  • 0
  • 0

Det Talgo-tog du linker til er da vist noget bras. Med en toglængde på 185 m er der 265-289 passagerer, eller ca. det samme som 2 IC3 på tilsammen under 120 m. Prisen er over 600.000 DKK pr siddeplads, vel det dyreste tog i Europa. (Kilde: Eisenbahn-Revue International 11/2011)

  • 0
  • 0

For alsidighedens skyld vil være klogest at vælge et el-lokomotiv - Det kan også trække gods o.a. Det skal selvfølgelig også være hyldevare.

  • 0
  • 0

Dette nyudviklede el/diesel hybridtog fra spanske Talgo kan bruges i

Spanien.. Og ikke i Danmark. Talgo toget slæber rundt med en dieselfabrik+fossile brændstoffer i en ekstra kasse for at kunne køre på rigtig lange strækninger og desuden er den alt for langt med en hulens masse små vogne - dette kan 2 dobbeltdækker vogne næsten rumme på 54 meter.

  • så duer desværre ikke. :)
  • 0
  • 0

For alsidighedens skyld vil være klogest at vælge et el-lokomotiv - Det kan også trække gods o.a. Det skal selvfølgelig også være hyldevare.

Hvis DSB skal til at trække gods, skal de godkendes som godsoperatør først. Den går ikke i dag.

Henrik

  • 0
  • 0

Få noget der kan tage svingene i en fart

Var det ikke noget med at få nogle tog med "Tilt", så vi kan få hævet farten lidt.

Desværre kan det ikke lade sig gøre i DK.

ICE-TD (br-605) køre i Dk, og kan det med tilt, men det er slået fra når der køres i Danmark, da det vil blive for bredt i toppen når det læner sig ind i et sving, hvorfor det vil være risiko for kollision med et modgående tog.

Den har også et andet problem, i det toget er bygget for smalt, for at have plads til at "tilt" i tyskland, og der for ikke passer til de danske lave parronger, og kun kan stoppe ved de høje. hvilket også kan ses på standsnings mønster af Århus-Hamborg der ikke stoppe i mellem Kolding og grænsen.

Hvorfor det i galleriet viste ICE tog sandsynligvis også vil være et dårlig valg til at køre i Danmark

  • 0
  • 0

Det kører allerede i DK, så man må da have fået erfaringer med det - og er det gode erfaringer er det vel bare at hugge til!

Den ICE der pt. bruges i DK er ICE-TD hvor TD står for Tilt Diesel. der for kan de erfaringer man har med dem IKKE bruges til indkøb af El-tog. og i øvrigt er de alt for dyre i drift.

  • 0
  • 0

kan kun være bedre en IC4

Tja, Hvis Transportministeriet ringer til AnsaldoBreda, siger de 2 år - men vi tror dem på deres ord og tillægger ordren 10 år så passer det næsten med at alle dem der bestilte dem er enten gået på pension eller er bortgået. ;)

Men Stadler og Alstrom er vidst nok rimelige hurtige producenter. Dog læste jeg engang noget med at, SNCF i Frankrig skulle have nogle ekstra togsæt hos Bombardier i Crispian i regionen Lille (Nord-Frankrig), der tog det 6 uger til det stod på skinnerne.

  • 0
  • 0

[quote] Få noget der kan tage svingene i en fart

Var det ikke noget med at få nogle tog med "Tilt", så vi kan få hævet farten lidt.

Desværre kan det ikke lade sig gøre i DK.

ICE-TD (br-605) køre i Dk, og kan det med tilt, men det er slået fra når der køres i Danmark, da det vil blive for bredt i toppen når det læner sig ind i et sving, hvorfor det vil være risiko for kollision med et modgående tog.

Den har også et andet problem, i det toget er bygget for smalt, for at have plads til at "tilt" i tyskland, og der for ikke passer til de danske lave parronger, og kun kan stoppe ved de høje. hvilket også kan ses på standsnings mønster af Århus-Hamborg der ikke stoppe i mellem Kolding og grænsen.

Hvorfor det i galleriet viste ICE tog sandsynligvis også vil være et dårlig valg til at køre i Danmark [/quote]mon ikke en platform som kan skydes ud fra bunden af dørene kan løse problemet med for lav perronhøjde? eller også kan togførerne stille en lille skammel ud for hver dør når toget standser ;-)

  • 0
  • 0

Fordi lønomkostninger er lavere i Tjekkiet.

Hvis der skulle bruges beløb til budget, må det vel være pris pr. passagerplads. Andet som vinter- og sommerkørselsklar må vel også tælle med.

Men den ser noget enklere ud, ligner i stil mere en volvo end en ferrari. Måske mere det vi har brug for end overflødige "overlyds"-lyntog. Der er mindre pral-effekt, hvilket IC4 har "lidt" under.

  • 0
  • 0

Den har også et andet problem, i det toget er bygget for smalt, for at have plads til at "tilt" i tyskland, og der for ikke passer til de danske lave parronger, og kun kan stoppe ved de høje.

hvilket også kan ses på standsnings mønster af Århus-Hamborg der ikke stoppe i mellem Kolding og grænsen.

Det lyder som om at du ved mere om det end jeg - men kunne standsnings mønstret ikke også skyldes at et IC tog helst kun skulle stoppe ved lidt større byer?

Mvh Morten

  • 0
  • 0

[/quote]

Det lyder som om at du ved mere om det end jeg - men kunne standsnings mønstret ikke også skyldes at et IC tog helst kun skulle stoppe ved lidt større byer?

Mvh Morten[/quote]

Danske IC-tog standser ved alle stationer mellem Kolding og Padborg.

  • 0
  • 0

Det lyder som om at du ved mere om det end jeg - men kunne standsnings mønstret ikke også skyldes at et IC tog helst kun skulle stoppe ved lidt større byer?

Ja, jeg ved muligvis mere end de fleste om netop dette :) er Lokomotivføre og har snakket med de folk der var med til at godkende ICE-TD til godkendelse.

og selv om den har et trin neders på trappen der vipper ud, lige som Litra MF (IC3) så blive afstanden mellem trinnet og parrong kanten for stort så der er for stor risiko for at folk træder ned i mellem tog og parrong ved ind og udstigning

  • 0
  • 0

[quote] Få noget der kan tage svingene i en fart

Var det ikke noget med at få nogle tog med "Tilt", så vi kan få hævet farten lidt.

Desværre kan det ikke lade sig gøre i DK.

ICE-TD (br-605) køre i Dk, og kan det med tilt, men det er slået fra når der køres i Danmark, da det vil blive for bredt i toppen når det læner sig ind i et sving, hvorfor det vil være risiko for kollision med et modgående tog.

Den har også et andet problem, i det toget er bygget for smalt, for at have plads til at "tilt" i tyskland, og der for ikke passer til de danske lave parronger, og kun kan stoppe ved de høje. hvilket også kan ses på standsnings mønster af Århus-Hamborg der ikke stoppe i mellem Kolding og grænsen.

Hvorfor det i galleriet viste ICE tog sandsynligvis også vil være et dårlig valg til at køre i Danmark [/quote]

DB har i vinterens løb pillet alle tilt-funktioner ud af ICE TD. Hvorfor vides ikke / men m[ske for at spare v;gt eller vedligeholdelse. Kilden er Dansk Jernbaneklubs medlemblad @Jernbanen@ m.m.

  • 0
  • 0

Var det ikke noget med at få nogle tog med "Tilt", så vi kan få hævet farten lidt.

SJ har tilt på deres X2000. De går væk fra det med deres nye tog. Der er en hel del der bliver køresyge af det. Det er ikke rart nå man skal køre i et tilt-tog og det ikke virker. Jeg har prøvet det på vej fra Malmö til Stockholm.

  • 0
  • 0

Det er fint, at der snakkes om at køre hurtigere, men det er mange af vores strækninger slet ikke bygget til. Desuden kræver det meget mere vedligeholdelse af skinnerne når man skal køre stærkt. Kort efter at Storebæltsbroen var åbnet kørte IC3 som Lyntog 180 km flere steder. Her varede det ikke længe før det blev ganske ubehageligt at være i toget, ved de hastigheder. Det gav, så vidt jeg husker, en hel del mindre personskader på togstewardesserne. Derefter satte de køretiden til Århus op.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten