Se Banedanmarks billeder af stormskaderne

Mandagens storm gik hårdt ud over de danske banelegemer. Se Banedanmarks billeder fra oprydningen i dagene efter stormen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Sverige, Norge, Tyskland er ramt af de samme skader i samme omfang som i Danmark, det gælder på skinnerne, togene og vejene, hvis du følger med i pressen i de pågældene lande vil du kunne læse de tilsvarende raporter dom her.

  • 4
  • 0

Måske DE ikke synes det er af større betydning, Måske de er hurtige til at udbedre, men vi hører da aldrig om at det tager dagevis at reparere, men måske det er pressen som finder det uinteressant.

DSB har bevist at DSB ikke kan klare trafikken uden landevejene. Landevejene har vistnok ikke problemer den modsatte vej.

  • 1
  • 3

Hvis man læser på DSB's hjemmeside i dag, søndag, kan man se, at togene fra Jylland til Hamburg stadig ikke kører, "fordi der kører meget få tog i Nordtyskland, som også er blevet hårdt ramt af stormen." Det er samtidigt med, at stort set alle tog i Danmark (blandt andet undtaget togene til den jysk/tyske grænse) kører.

  • 2
  • 0

Danmark er åbenbart det eneste land hvor jernbanerne har problemer med stormskader og væltede træer på køreledninger og skinner.

Nej. Togdriften i Schleswig-Holstein mellem Padborg og Hamburg er ikke normal før i morgen. Strækningen mellem Flensburg og Rendsburg blev åbnet i går, men to togsæt stod åbenbart de forkerte steder, så i dag kører kun et direkte Eurocity fra Aarhus til Hamburg, og et direkte ICE-tog fra Hamburg til Aarhus. http://www.bahn.de/blitz/view/schholst/ueb... http://www.bahn.de/blitz/view/fernverkehr/... .

Danske nyhedsmedier fortæller bare ikke ret meget om andre landes togdrift.

  • 5
  • 0

Se bare her (søndag 2/11 2013 kl. 16.00):

http://www.bahn.de/blitz/view/fernverkehr/...

Først i fredags blev strækningen Padborg-Flensborg-Hamborg genåbnet trods strækningens vigtighed for godstog til/fra Skandinavien.

Og så tog det DB Netz ca. 5 måneder at få repareret ødelæggelserne på højhastighedsstrækningen Berlin - Hannover efter Elbens oversvømmelser. Så i Tyskland kan man også tage sig "god tid".

  • 6
  • 0

Som jævnligt bruger af den norske jernbane fik jeg tilmeldt mig deres mailservice på en enkelt strækning. Tro mig, der er ikke mangel på problemer med jernbanen i Norge…

Egentligt ærgeligt, for hvis der er et land der er skabt til togture så er det Norge: Lange strækninger, fantastisk natur og mulighed for at lægge jernbanen mere skånsomt midt i sceneriet end en landevej. Men når det gælder bare lidt længere ture, så foretrækker nordmændene øjensynligt at se det hele fra oven: Seriøst, det må være det land i verden med flest indenrigsture per indbygger i verden (Og samtidig er det så umuligt at opføre et gaskraftværk, at de overvejer at føre ELLEDNINGER ud til boreplatformene for at levere god ren strøm til aktiviteterne. Rimelig kraftig kognitiv dissonans…)

  • 0
  • 0

Kære Ejvind - hvis du nu tog på tur ude i det virkelige liv, fx en rejse til Norge ville du opdage at der usædvanlige mange træer langs jernbanen og vejene, det sker også at disse træer vælter i storm. Den aften hvor driften blev indstillet i Danmark syd for Aarhus pga. stormen, var driften også indstillet i dele af Sverige, Norge og Tyskland.

  • 0
  • 0

Men hvor lang tid skal der bruges på oprydningen. Norge er eksempelvis flere gange større end Danmark og endda med et lavere befolkningstal. Sverige har flere indbyggere, men er da også endnu større. DSB bruger ikke dage, men uger på oprydning. Bruger man i Norge og Sverige så måneder på oprydninger ?

  • 0
  • 1

Det er Banedanmark og ikke DSB der står for oprydning og reparation af jernbanenettet i Danmark. Det tog kun én uge at klare hele oprydningen af 2500 km jernbane, inkl. reparation af spor og køreledninger. Tidsforskellen du finderi forhold til fx andre nordiske lande, skyldes jo nok antallet af hænder som er nede og tage fat i tingene - det er jo økonomi der styrer hvor mange der kan hyres ind til opgaven. http://www.bane.dk/visTema.asp?artikelID=1...

  • 1
  • 0

Jeg arbejder som Lokomotivfører i Norge og tro mig her oppe har vi også vores udfordringer med afsporinger,væltede træer,spor der skylder væk på grund af meget nedbør, klippestykker der lander på sporet og her kan banen være spæret i flere uger så vi må finde andre baner at køre på for at få godset frem og der er som regel en god forklaring på at det tager tid, hvis banen og underlaget er skyllet bort, må man først lave tunneller under banen hvor vandet kan løbe i så det ikke sker igen. Hvis der har været et ras som nordmændene kalder det når klippestykker rutscher ned af fjeldet og lander på sporet, ja så kommer der folk ud som skal undersøge om det er sikkert at sende et hold ud for at rydde sporet, nogle gange sker det et sted hvor der ingen vej er og så skal der først laves en vej igennem en skov eller hvor det nu er.

Så ting tar den tid ting tar og der er som regel en forklaring på hvorfor det kan tá lang tid.

;-) Thomas.

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten