Sådan kan de rige flyve supersonisk

Fremtidens supersoniske fly bliver business jets. Her er en række eksempler på koncepter fra designere i USA og Rusland.

Emner : Fly
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Du mener du vil hellere kigge over skuldrene på to andre passagerer mod et lille ridset kohul end kigge på en 17" OLED skærm

Hvis vi taler om en luksus privatjet, så skal 17" OLED skærmen nok være der under alle omstændigheder. Faktisk hvis det er et luksusfly, så er den nok på 80". Men ellers så ja. Folk nu engang sådan indrettet, at de ikke bryder som om at være indelukket, og absolut helst vil se tingene med egne øjne. At ha' set noget via en fladskærm gælder lige som ikke rigtigt for at ha' set det.

Der er selvfølgelig også de få, der simplethen ikke kan forstå, hvad alle de idioter skal ud i naturen for, når der nu er så mange gode naturudsendelser i super-HD på fladskærmen.

  • 0
  • 0

Du mener du vil hellere kigge over skuldrene på to andre passagerer mod et lille ridset kohul end kigge på en 17" OLED skærm hvor du kan se frit i alle retninger omkring flyet inklusiv op og ned og endda skifte til termisk syn og synthetic aperture radar hvis der er skyet. Og se hvor flyet er nu på et kort og hastigheden, højden og ruten og ETA.

Hvis valget er enten eller, så foretrækker jeg også det rigtige vindue frem for en elektronisk løsning... Jeg vil selvfølgelig gerne have begge dele! Men vinduet er et mus-have! Jeg kan f.eks. ikke tage mit kamera frem og tage et bare nogenlunde billede af en fladskærm og det giver heller ikke meget mening at sidde med en kikkert foran en fladskærm!

  • 0
  • 0

Jeg er lige glad med hvilken metode der anvendes, for jeg er ikke så svinerig, at jeg ville kunne komme på tale som betalende passager :)

Dernæst er jeg så gammel, at de her fantasiprojekter næppe bliver til noget, i min levetid :) På den ande side, vil jeg da gerne leve så længe, at jeg kommer til at se dem:)

Til gengæld har jeg været indvendig i både i Concorden F_BVFB og concordskienTU 144 CCCP 77112. Begge nogle ganske imponerende apparater, med meget små vinduer til alle sæderækker.

  • 0
  • 0

I nødsituationer har vinduer også den fordel, at de virker selvom det elektriske system skulle være gået i stykker. Men kameraer og skærme er da et godt supplement (ligesom det iøvrigt er på biler som supplement til spejlene). Jeg har hørt om mindst et flystyrt, som kunne have haft et bedre udfald, hvis nogen i passagerkabinen havde haft nosser til at fortælle piloterne, at det var den højre motor, der var i brand, hvilket man nemt kunne se gennem vinduerne. De slukkede den venstre motor - den der virkede.

  • 0
  • 0

Rettelse: Jeg tænkte på http://en.wikipedia.org/wiki/Kegworth_air_.... Det var venstre motor, der var defekt, og højre de slukkede.

"Several cabin staff and passengers noticed that the left engine had a stream of unburnt fuel igniting in the jet exhaust, but this information was not passed to the pilots because cabin staff assumed the pilots were aware that the left engine was malfunctioning."

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten