Kom indenfor i DSB's IC4-værksted

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det forekommer mig at vær en helt utrolig mængde kabler der ligger på det tag og jeg har meget svært ved at gennemskue hvad pokker de skal bruges til, med mindre en eller anden idiot har trukket et separat signalkabel til hvert eneste ene plads-reservationsdisplay i hele toget ?

  • 1
  • 0

.. med mindre en eller anden idiot har trukket et separat signalkabel til hvert eneste ene plads-reservationsdisplay i hele toget ?

Det må fremgå af kabel-diagrammet, herunder de spændinger og strømme de skal kunne klare. Om det kan optimeres yderligere, skulle fremgå af konstruktionstegningerne under projekteringen.

  • 0
  • 0

Det forekommer mig at vær en helt utrolig mængde kabler der ligger på det tag og jeg har meget svært ved at gennemskue hvad pokker de skal bruges til, med mindre en eller anden idiot har trukket et separat signalkabel til hvert eneste ene plads-reservationsdisplay i hele toget ?

Ja, Italienerne er åbenbart elendige til at bruge feltbusser, hvilket understreges af deres valg af WTB, som i forbindelse med den uhensigtsmæssige opbygning (DSB's designproblem (2): http://ing.dk/artikel/124294-dsbs-designpr... ) gør noget så elementært som sammenkobling til en yderst kompliceret affære.

Iøvrigt nogle meget spændende fotos.

  • 1
  • 0

Man ved næsten ikke om man skal grine eller græde når man ser disse billeder af IC4 - ordet 'klamp' får jo en helt ny dimension med de løsninger man ser Ansaldo har indbygget i toget - det er sgu' utroligt !!

DSB har i en tidligere artikel -

http://ing.dk/artikel/120896-28-danske-ic4...

  • 'pralet' med, at de har 28 inspektører til at 'hjælpe' Ansaldo med at finde fejl, men når man ser disse billeder, så kan man ikke lade være med at tænke hvad de egentlig har 'inspiceret' i Italien !!!

Artiklen beskriver også hvordan man må flytte hele el-udrustningen i førerrummet fordi der ikke længere er plads - hvad har Ansaldo 'glemt' at bygge ind siden det pludselig fylder mere ??

  • 2
  • 0

Det er jo helt forfærdeligt at se / læse. Hvordan kan det nogensinde komme så vidt at der bliver leveret et tog, hvor kabler IKKE er fastmonteret og beskyttet mod mekanisk overbelastning. Hvordan kan der leveres et så dårlig stykke håndværk! Som elektriker med en god uddannelse og faglig stolthed krummer man virkelig tæer!

Virkelig gode billeder og artikel. Og i det hele taget kudos for ing's engagement i IC4 skandalen.

  • 1
  • 0

Er der nogen der kan forklare mig om der er støbefejl på det jeg formoder er en bremseskive? På kanten ser det ud til at der er flere "ribber" der er brækket af. Det må da i hvert fald give ubalance og dermed vibrationer. Er det en bremseskive med "integreret" centrifugalblæser for køling?? I øvrigt Godt Nytår til alle der kommer forbi. Jens L.

  • 0
  • 0

Er der nogen der kan forklare mig om der er støbefejl på det jeg formoder er en bremseskive? På kanten ser det ud til at der er flere "ribber" der er brækket af. Det må da i hvert fald give ubalance og dermed vibrationer.

Jeg tror det er for at give adgang til en bolt/møtrik

  • 0
  • 0

Er der nogen der kan forklare mig om der er støbefejl på det jeg formoder er en bremseskive? På kanten ser det ud til at der er flere "ribber" der er brækket af. Det må da i hvert fald give ubalance og dermed vibrationer .

Hvis du zoomer ind, kan du tydeligt se bolten og på bremsefladen ses en "streg" der hvor de 2 halvdele af bremseskiven er samlet. Så længe det er på begge sider og ens, giver det jo ingen vibrationer. Bolten, og flangen hvor bolten går igennem, vejer nok osse det samme som de manglende ribber

  • 0
  • 0

Gad vide hvilken PÅLIDELIGHED, som alle disse kabler og stik efterlader, taget omgivelserne i betragtning: mange års drift, vibrationer, varme, kulde og fugt etc. Er der nogen form for REDUNDANS og korrotionsbeskyttelse, mon? Gad vide hvilken GARANTI og servicaftale DSB ender med over de næste 30+++ år på dansk fremtidstog numer 1?

  • 0
  • 0

Kan se at der sidder den samme type oliefyr i IC4 , som i vores Leopard 2 kampvogne. Der vel at mærke er produceret mellem 1981-85.

IC4's interiørdesign stammer tydeligvis også fra firserne, det er ren Star Trek, Next Generation. ( ligesom IC3 )

Topmoderne tog må man nok sige :-)

  • 1
  • 0

Kan se at der sidder den samme type oliefyr i IC4 , som i vores Leopard 2 kampvogne. Der vel at mærke er produceret mellem 1981-85.

Virker de?

  • 0
  • 0

[quote]Tunnelen i Borups Alle ved Bellahøj er ca. 300m lang og der er brugt over 300km. kabler

Det handler ikke om længden af kablerne, men om de bliver brugt (til noget) fornuftigt.[/quote]

Du har da ganske ret i at de ikke bliver brugt til noget fornuftigt - designeren har naturligvis haft en onkel der leverede kabler til projektet og de skulle jo puttes ind et sted.

Spøg til side. jeg kan sagtens forestille mig at hver enkelt sæde har seperat ledningsføring da det giver høj pålidelighed.

Jeg tror at mange af jer der har "smarte kommentarer" glemmer at det ikke er en installation til brug i en almindelig husholdning, men derimod et temmelig brutalt industrimiljø med store temperaturvariationer samt mekaniske påvirkninger.

Det ville være rart hvis andre end lænestolsgeneraler ville kommentere det viste.

M

  • 1
  • 0

Ja hold da helt op hvor er der mange ledninger. Det virker meget underligt. Samling og tætninger mm. virker også dårligt udført.

Hvis bare dem der tog beslutningen om at købe IC4 havde haft en piaggio scooter, så havde de aldrig skrevet under. Os der har haft en piaggio, ved godt hvad vi snakker om. Havde min scooter været lavet lidt dårligere, så havde det hele været elektronikaffald og jernskrot. mvh, Erik.

  • 0
  • 0

[quote] Kan se at der sidder den samme type oliefyr i IC4 , som i vores Leopard 2 kampvogne. Der vel at mærke er produceret mellem 1981-85.

Virker de?[/quote]

Ja , for det meste virker de ganske upåklageligt. Men da de jo har ca 30 år på bagen , er de nok ikke helt så brændstoføkonomiske (og miljøvenlige) som moderne oliefyr.

Eller sagt på en anden måde : de bruger RIGTIGT meget diesel :-)

Fyret som sådan fejler ikke noget, undrer mig bare over at man vælger gammel teknologi til et helt nyt tog.

  • 0
  • 0

Er der noget på toget der ikke skal repareres?

Billed 13: "Et eksempel på noget af de el-arbejde, som bliver foretaget på de 14 NT++-togsæt. Et stik har været adskilt for at gøre installationen vandtæt. Dette indebærer, at samtlige stifter/bøsninger har været demonteret og skal monteres igen."

Det bekymre når de ikke engang kan lave et vandtæt stik!

  • 0
  • 0

""Ja , for det meste virker de ganske upåklageligt. Men da de jo har ca 30 år på bagen , er de nok ikke helt så brændstoføkonomiske (og miljøvenlige) som moderne oliefyr.

Eller sagt på en anden måde : de bruger RIGTIGT meget diesel :-)

Fyret som sådan fejler ikke noget, undrer mig bare over at man vælger gammel teknologi til et helt nyt tog.[/quote]""

De er vel billige og brændstof økonomien er vel specificeret som forbrug pr. km uden brug af fyr. Hvorfor skulle italienerne så bruge penge på noget bedre?

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten