Inderhavnsbroen – nu med klapper

De to brofag på hver 250 ton blev sejlet fra Polen til Langeliniekajen i København på en pram. I baggrunden ses den store flydekran Samson, der løftede elementerne på plads.
(Foto: Søren Rask Petersen)

Flydekranen Samson løftede broelementerne et ad gangen fra Langelinie til hhv. Nyhavn og Grønlandske Handelsplads på Christianhavnssiden.
(Foto: David Trier Mørch)

Tolerancen var +/- 2 millimeter ved næsehjulet, da skydefagene skulle sænkes ned på betonelementerne. Ikke nogen nem opgave for kranføreren, der fik hjælp af folk på ‘jorden’ til at skubbe brofagene helt præcist på plads.
(Foto: Søren Rask Petersen)

I hver side af betonfagene ses skinnerne, hvor skydefagets boogier skal køre, når broen åbner og lukker.
(Foto: Søren Rask Petersen)

Inderhavnsbroen på Nyhavnssiden efter montering af skydefaget, der ligger helt inde i betonfaget.
(Foto: Søren Rask Petersen)

Broen på Christianshavnssiden efter montering af skydefaget.
(Foto: Søren Rask Petersen)

Bageste boogie ses i skinnen tv.
(Foto: Søren Rask Petersen)

I de kommende dage får broen monteret wirer til ind- og udtræk i begge sider af hvert skydefag. De føres omkring to spil, der trækkes af to velvoksne elmotorer i teknikrummet, der nu også er sikret mod oversvømmelser, som den der skete under Bodil-stormen forrige vinter.
(Foto: Søren Rask Petersen)








Emner : Broer
sortSortér kommentarer
- Ældste først
- Nyeste først
- Bedste først
Følg kommentarer
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten
- Login med facebook
- Opret en brugerkonto på ing.dk
- Har du allerede en brugerkonto? Log ind!
andre skriver| også værd at læse