
1790-1860: En lang række forskere og ingeniører udvikler forskellige versioner af motorer baseret på princippet med en cylinder, hvori der foregår en forbrænding. I 1807 udvikler de franske brødre Claude og Nicéphore Niépce en motor, som forbrænder en blanding af kulstøv og harpiks.
(Foto: INPI Archives)

1860: Belgieren Jean Joseph Etienne Lenoir bygger en stempelmotor, som drives af gas. Dette er den første forbrændingsmotor, som produceres og sælges i flere eksemplarer.
(Foto: Library of Congress, Washington, D.C.)

1876: Tyskeren Nikolaus Otto tager patent på firetaktsmotoren. Princippet kendes i dag som en Otto-cyklus. Motoren er cirka dobbelt så effektiv som Lenoirs, og frem mod 1875 bliver der produceret 634 eksemplarer.
(Foto: Wikimedia / Vitold Muratov)

1885: Karl Benz tager patent på verdens første benzindrevne bil. Motoren er en encylindret totaktsmotor på 3 hk. I 1888 tager Karl Benz sin familie med på en 180 km lang køretur i en forbedret version af bilen.
(Foto: Daimler)

1888: Den første elektriske bil blev udviklet af Andreas Flocken i Tyskland.
(Foto: Wikimedia / Henrysirhenry)

1889: William H. Patton indsender et patent på et benzin-elektrisk køretøj. I 1900 udvikler Ferdinand Porsche et køretøj med hybridmotor. Næsten 100 år senere, i 1997, sender Toyota sin første hybridbil, Prius, på markedet.
(Foto: United States Patent Office)

1892: Rudolf Diesel tager patent på dieselmotoren.
(Foto: Privatfoto)

1905: Schweizeren Alfred Büchi tager patent på turboladeren.
(Foto: Wikimedia / Ariadacapo)

1914: Amerikanske Cadillac sender den første bil på markedet med en V8-motor. Den er vandkølet og yder 70 hk. Den amerikanske hær køber 2.000 eksemplarer.
(Foto: Wikimedia / Eddaido)

1929: Den tyske ingeniør Felix Wankel får patent på Wankelmotoren. Først i 1950'erne udvikler NSU en fungerende Wankelmotor. Princippet sælges på licens til flere bilproducenter, men kun Mazda får – begrænset – succes med motortypen.
(Foto: Wikimedia / Ralf Pfeifer)

1960'erne: Principperne bag commonrail-indsprøjtning i dieselmotorer udvikles i Schweiz. Teknologien videreudvikles af Fiat og overtages af Bosch. Første personbil med systemet er Alfa Romeo 156 2.4 JTD i 1997.
(Foto: Wikimedia / Olivier Cleynen)

2019: Mazda forventes at introducere en bil med en såkaldt HCCI-motor (Homogeneous Charge Compression Ignition). Det er en benzinmotor, der fungerer efter samme princip som en dieselmotor, hvilket vil sige, at brændstoffet selvantænder under højt tryk. Derved skulle det være muligt at sænke brændstofforbruget med 20-30 procent.
(Foto: Youtube / uw uw8888)
Sjovt nok at læse. Interessant med HCCI motoren - burde vel også være interessant i hybrid biler?