close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Her er IC4's fejlramte akselkasser

Trafikstyrelsen og DSB har selv dokumenteret fejlen på et af de togsæt, hvor der er konstateret brud på den skål, som sidder rundt om akselhjullejerne på IC4-togene. Se alle billederne her og giv din vurdering i kommentarfeltet.

De viste billeder viser ikke umiddelbart noget brud, men en afmonteret og nedtaget underste lejeskål.
Umiddelbart ser den ud til at være stærkt tæret og rustent, hvilket i sig selv må være årsag til en del bekymring.
Såfremt lejeskålen har risiko for at falde ned mister man befæstigelsen for lejet, og dermed en risiko for at lejet flytter sig f.eks. ved en nedbremsning.
Ligeledes må stabiliteten af hjulet mistes da støddæmper er fæstet til nederste lejeskål.
Det er mig ubegribeligt at man fortsat accepterer at drifte et togsæt med en så potentiel fejl.

  • 5
  • 0

De viste billeder viser ikke umiddelbart noget brud, men en afmonteret og nedtaget underste lejeskål.
Umiddelbart ser den ud til at være stærkt tæret og rustent, hvilket i sig selv må være årsag til en del bekymring.

For mig at se, så er det eneste der fastholder aksellejet den potentielt defekte lejeskål, der er fæstnet med 4 bolte til akselkasseophænget. Det er svært at udlede de faktiske dimensioner af billederne, men ser lejeskålen ikke rimelig spinkel ud, der skal jo overføres en del kræfter til støddæmperen og opbygningen fordrer jo til at vand samles i underparten med tærringer til følge - hvilket også billedet viser.

  • 0
  • 0