Her er de bedste teknologier til at fjerne is og sne

Vi har haft glatte veje som følge af både tø og kulde og is og sne, men der findes ikke et enkelt middel, der egner sig bedst til de forskellige forhold. Se, hvad der egner sig bedst, når isen skal fjernes fra fortovet eller vejen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvad med CMA. Det er et tømiddel, som er miljøvenligt nok til at være Svanemærket, hvilket mig bekendt ikke er tilfældet for de andre tømidler.

  • 0
  • 0

Det bedste "husholdnings"middel mod is- og sneglat, er at strø aske på. Virkningen er formidabel. Friktionen minder om våd asfalt, når det er strøet på.

Tip: Hvis du skal holde dig gode venner med den, der skal gøre rent, bør du ikke bruge asken de sidste 5-10 meter fra hoveddøren....

MVH Jan - der har vinterdæk på støvlerne

  • 0
  • 0

Som jeg hører det er den vigtigste af alle antisnemetoder glemt.

CO2 forureningen giver angiveligt højere temperaturer i verden, og hvis temperaturen er høj nok vil jeg antage at al sneen vil antage en mere vandig tilstand, således at det ikke har samme glathedsfaktor.

Fordelen er endvidere at især ældre Dieselbiler ikke har samme mængde startproblemer ved den øgede temperatur.

  • 0
  • 1

Jan - der har vinterdæk på støvlerne

Kan også fåes som ad-on, f.eks. på apoteket, til træsko eller støvler, griberen ligner nærmest de samlere man i gamle dage brugte til fladremme

  • 0
  • 0

CO2 forureningen giver angiveligt højere temperaturer i verden, og hvis temperaturen er høj nok vil jeg antage at al sneen vil antage en mere vandig tilstand, således at det ikke har samme glathedsfaktor.

Det tror jeg ikke du skal regne med, Global Warming betyder nu koldere temperaturer og mere sne

George Monbiot:That snow outside is what global warming looks like Unusually cold winters may make you think scientists have got it all wrong. But the data reveal a chilling truth http://www.guardian.co.uk/commentisfree/20...

Scientists: Biting winters driven by global warming: http://www.google.com/hostednews/afp/artic...

Mere CO2 betyder mere varme eller kulde

  • 0
  • 0

Både urea, CaCl2 og MgCl2 bliver anvendt i stor stil herhjemme af private virksomheder. Jeg har et familiemedlem der sælger det i rå mængder lige for tiden. CaCl2 og MgCl2 har erstattet urea mange steder da urea er underlagt en miljøafgift på omkring 6 kr pr kg.

Men fælles for alle tre produkter er at de er væsentligt dyrere end salt at anvende og det er nok også en medvirkende faktor i at det ikke bliver brugt på veje.

  • 0
  • 0

Det både letter arbejdet og så sparer du / I også på saltet om så det er Urea / CaCl2 eller et andet salt, så bland 10-15 % sukker i saltet (jo.. jo gør det bare istedet for at spise det...det slanker !) bland 10-20 % salt i vand gerne varmt og så tryk på sprøjten..det er mere effektivt end håndstrøning og så virker det med det samme ! God JUL

  • 0
  • 0

... så bland 10-15 % sukker i saltet...

Sukker!? Er der en med lidt forstand på kemi der kan forklare mig hvad sukker kan gøre mod sne/is?

Findes der ikke andre salte hvor der ikke er klor i? Men så forsvinder evnen til at smelte sneen måske til gengæld?

Man må da kunne tjene en formue hvis man fandt et godt, billigt produkt, der hverken skadede dyrs poter, bilernes jern og virker som NaCl2. :-D

  • 0
  • 0

Hvad med det skum man lægger ud til at fjerner ukrudt med om sommeren, det udvikler vist en del varme..

  • 0
  • 0

G

[quote]... så bland 10-15 % sukker i saltet...

Sukker!? Er der en med lidt forstand på kemi der kan forklare mig hvad sukker kan gøre mod sne/is? [/quote] Uden at vide det med 100% sikkerheds så kunne sukkeret fungere som nærringsstof for de mikroorganismer der lever på vejene i forvejen, hvorved deres metabolisme udvikler varme. Måske var det noget som mikrobiologerne kunne kigge på såfremt jeg tager fejl her, for et biologisk værn mod glatte veje kunne da være interessant(?)

  • 0
  • 1

G[quote][quote]... så bland 10-15 % sukker i saltet...

Sukker!? Er der en med lidt forstand på kemi der kan forklare mig hvad sukker kan gøre mod sne/is? [/quote]

Uden at vide det med 100% sikkerheds så kunne sukkeret fungere som nærringsstof for de mikroorganismer der lever på vejene i forvejen, hvorved deres metabolisme udvikler varme. Måske var det noget som mikrobiologerne kunne kigge på såfremt jeg tager fejl her, for et biologisk værn mod glatte veje kunne da være interessant(?)[/quote]

Bidraget fra mikroorganismers metabolisme kan vist negligeres.

Der er tale om en effekt opløste stoffer har på deres opløsningsmidler som i dette tilfælde er vand, nemlig at de sænker frysepunktet og hæver kogepunktet. Størrelsen på effekten varier fra stof til stof.

Læs mere her: http://en.wikipedia.org/wiki/Freezing-poin...

  • 0
  • 0

Et andet fordel med salt er at det ødelægger folks kapital investeringer. Med bil afgiften som den er i Danmark er det en stor fordel for stateskassen at sylte vejene her i landet med salt så bilejerne er nød til at skifte deres biler ud på grund af rust, gennemtæring, og ikke mindst reparation af mekanisk og elektiske deler der er medtaget af salt. Selvom der har været spejlglat i krydsende i København de sidste dage og salt ingen virkning har, er der ingen tegn på vilje eller interesse for at sikre bilisternes sikkerhed ved at sprede sand. Nej, den danske state har ingen vilje eller interesse at lære alternativer som sand eller grus som man bruger i andre lande. Det vil koste mere i kommune budgetet at feje sandet op. Heller ødlægge planter, grundvandet, og lede saltvandet ud gennem kloaknettet.

  • 0
  • 0

Nej, den danske state har ingen vilje eller interesse at lære alternativer som sand eller grus som man bruger i andre lande. Det vil koste mere i kommune budgetet at feje sandet op. Heller ødlægge planter, grundvandet, og lede saltvandet ud gennem kloaknettet.

Er sand/grus mere eller mindre skadeligt for kloaknettet end NaCl? Hvordan ser cost/benefit ud for den ene løsning frem for den anden? Hvilke effekter er dominerende (vigtige) i en cost/benefit?

  • 0
  • 0

Jaaa - lad os få nogle konspirationsteorier ind i det her: Nuværende situation er en klar konspiration imellem kommunerne, staten, bilbranchen og saltbranchen. Ved at nægte at løfte den fælles opgave at rydde vejene sparer kommunerne en masse penge. Når så bilerne smadres tjener bilbranchen på reparationerne hvis de ikke totalskades (grænserne for genopbygning sænkes i 2011 iøvrigt). Ved totalskade får staten ny afgift af den nye bil der skal anskaffes og ved at der er sikret alt for lidt salt i beredskab tjener saltbranchen på de højere priser. :-)

  • 0
  • 0

Hvorfor ikke blande sand med salt? eller endnu vildere, blande granitskærver med salt. At anvende leca kan jeg overhovedet ikke se fordelen i, med mindre banedanmark kan få det leveret i knust tilstand, til en mindre pris end sand og grus.??? Desuden, vil jeg mene at kompakt ler ikke alene danner "Leca", det er nok nærmere brændingen, der er key-factor. og er der mon en eneste i verden der associaserer knasenende leca, med "Uuuuh, her er vel nok glat"?

  • 0
  • 0

Kan I huske "i gamle dage"? Der brugte man sneplove til de store mængder sne, efterfulgt af traktorer med roterende koste foran og så saltsprederen. Idag kører der kun en sneplov med en saltspreder på. Hvad blev der er fejemaskinen? Det er tydeligt at sneplovene efterlader et lag som kan fryse til is og som en traktor med kost vlle kunne fjerne.

Hvad skete der med fejekostene? Dem ser man aldrig mere?

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten