GALLERI: Svensk elvej gøres klar

PLUS.
Illustration: Bjørn Godske

Dan Zethraeus er idemanden bag det svenske projekt Elonroad. Ideen til en elvej, hvor lastbiler, busser og personbiler kan oplade mens de kører, kom fra den type legetøjsracerbaner, hvor en lille metalnet rammer en strømførende skinne i midten af banen. Det førte til udviklingen af en skinne der i version 2 (det er den, som ses på billederne), fungerer ved, 1 meter lange stykker hhv. er plus og minus. To metalnet monteret med samme afstand på bussen, kan så aftage energien mens den kører. Et omfattende digitalt system sikre, at kun det stykke skinne der er lige under bussen er strømførende. Indtil videre er der installeret 800 meter vej med strømskinnerne, men hos Elonroad håber man, at systemet stille og roligt kan udbygges - først i byer som Lund, hvor elbusser kan benytte det, og sener til at forbinde større byer og industriområder, så den tunge trafik kan overgå til eldrift. Også personbiler vil kunne oplades via systemet, da omkostningen til at få systemet installeret er langt mindre end besparelse ved at nøjes med et batteri der er halvt så stort som vi ser i dag.

Få adgang til PLUS-indhold og e-avisen

Læs videre med et digitalt abonnement på Ingeniøren PLUS.
Prøveabonnement kræver ikke kreditkort, og abonnementet udløber automatisk.
Dit medlemsskab giver dig adgang
Som medlem af IDA er Ingeniøren PLUS en del af dit medlemskab. Log ind med Mit IDA for at aktivere adgangen til PLUS-indhold.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk.