close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Galleri: Radikalt cykelkoncept giver tørre cykelture

Forestil dig, at du kan sætte dig på cyklen, allerede inden du er trådt ud af døren derhjemme, og først stå af, når du er vel inde på kontoret.

Overstående ideer må i de fleste tilfælde betegnes som meget radikale, og vil kræve et opgør med privatbilismen.
En smuk tanke sikkert, men nok osse temmelig urealistisk inden for nærmeste fremtid.

  • 0
  • 2

Der er et par ting der bliver ved med at irritere mig, ved hele denne cykelmafia.
Når jeg kigger på privatbillismen i fx København vil jeg skyde på at 80% af bilerne er beboere.
Dvs, folk som bor indenfor grænsen af hvor der eksisterer offentlig transport og hvor tingene ligger indenfor cykelafstand.

Alligevel bliver problemet ved privatbillisme ved med at blive fremhævet som folk der kommer "udefra", dvs, folk som komme fra et sted hvor der ikke er offentlig transport (eller meget ringe).

Jeg kører dagligt til Bagsværd i bil. Kommer sydfra og bil vil være eneste måde at komme til et sted, hvor det reelt vil være muligt at tage offentlig transport.

Problemet med privatbillisme er ikke at folk bruger bilen til at komme ind til byen, men at folk i byen bruger bilen til at transportere sig i byen.

Så længe vi kun har politikere der gør alt for at lefle for vælgerene og ikke tør tage fat i problemet kommer der ikke til at ske noget.....

  • 7
  • 3

Hvad du skriver passer meget gode med hvad jeg skriver.
Du henviser til en statistik der viser at Københavnerene (Kobenhavnes kommune, lidt mindre end 600000 indbyggere) cykler. Jeg skrev faktisk ikke noget om København, men om befolkning der bor indenfor grænsen af hvor offentlig transport er eksisterende og hvor det vil være praktisk muligt at cykle.

Jeg holder stadig fat i min påstand om at 80% af bilerne i København kommer fra dette område, men du skal være velkommen til at komme med beviser på der modsatte.

  • 2
  • 2

Du skrev københavn og "beboere". Folk der bor i Lyngby, Hillerød eller Roskilde er ikke beboere i københavn. Jeg er opmærksom på at nogle mennesker mener at alt på ven den anden side af storebæltsbroen bare er en flok københavnere, men sådan er det ikke.
Jeg ved godt du tilføjede det med cykling og offentlig transport, men det er i min optik lidt uklart hvor langt du mener man bor væk før man ikke længere er beboer.
Umiddelbart er jeg dog på ingen måde enig i at det bør være sådan at folk fra Hillerød skal have mindre ret til at køre i bil i Region Hovedstanden end folk fra slagelse. Snarere tværtimod.
Men når det så er sagt, så skal man overveje at gøre det dyrere at bevæge sig rundt i bil i de områder der er voldsomt belastet af trafik.

Og hvis man kommer sydfra, så bør man overveje at kommunerne så som køge og sydpå at gå sammen om at anlægge parkeringspladser ved større stationer hvor det er muligt.

  • 0
  • 0

Jeg har ikke forholdt mig til hvem der skal "have lov" til at køre ind til København. Blot forholdt mig til hvem jeg mener det reelt er der tager bilen.

Artiklen henviser til nogle dyrt betalte arkitekter der mener at alle bør cykle.
Jeg antyder så at problemet med at der er mange biler i centrum af København nok reelt skal findes hos dem, som allerede nu har mulighed for at tage cykel og offentlig transport.

Dette falder meget godt i tråd med den seneste måneds lovprisen af elcykler her på ind.dk hvor det antydes at alle bare kan tage cykel.

  • 3
  • 2

Overstående ideer må i de fleste tilfælde betegnes som meget radikale, og vil kræve et opgør med privatbilismen.
En smuk tanke sikkert, men nok osse temmelig urealistisk inden for nærmeste fremtid.

Ja det vil være et radikalt træk at kunne parkere sin cykel indendøre på henholdsvis arbejde eller bopæl, der er smart tænkning og rimeligt nemt at gå til. Det vil gøre at man kan købe og eje/bruge en intet mindre end fantastisk cykel i forhold til den cykel som 99.9% af cykel brugere kender i dag.
Det vil overflødiggøre brug af bil og offentligt transport ganske kraftigt for rigtigt mange af byens beboere som ellers er vant til at 4 km er en pyha lang tur og ganske ukomfortabel tur på den dårligt vedligeholdte cykel med hårdt oppumpede smalle dæk.

Det vil spare en familie med mulighed for at udnytte denne moderne teknologi for RIGTIGT mange penge, så mon ikke sådanne lejligheder vil poppe op som paddehatte. Bygherren har nu heller ikke brug for at købe en grund til opbevaring af blik, og dette kan i stedet blive til grønt område/legeplads.

Og alt dette bare på grund af den nedsatte tyveri risiko.........suk!

  • 0
  • 0

Vi kan også bare hver i sær indbetale KR 10 om året til en Task Force der får skovlen under den professionelle del af cykeltyveri industrien. Så kan vi komme igang om en uge.
Meget billigt.

  • 0
  • 0

....når jeg en gang imellem, slår et smut igennem de overdækkede cykelstativer, her ved Allerød station, er der påfaldende mange cykler, der henstår med flade dæk i ugevis. Så der må også være en del cykler, der bliver efterladt og meldt stjålet ...tror jeg.

Når vi nu er inde på cykelkomfort, samtidigt med at nationen skal være "grønnere", var det så ikke en ide, at overdække "supercykelstierne" med elpaneler. Ren Win Win både strøm og tørvejr :

  • 0
  • 2

Hvis Jeg husker ret, er det Seoul Korea, en CykelRute, i midten af en motorvej med delvist overdækning af solpaneler.
Udover en modernisering af cykelinfrastrukturen generelt, Er Cykel logisk Institut's 'Kronjuvel' en klimatilpasset infrastruktur for cykler.
Da Bondam ved et borgermøde 2006. blev præsenteret for CLI's model af en 'hel-års-cykel-gade' eller klimatilpasset cykelvej, (ganske smuk iøvrigt) var bemærkningen; Der er ikke forkert vejr, kun forkerte klæ'r. - (meget radikalt)
Dette at se to artikler, over hinanden, begge med 'klimatilpasset' cykel-tænkning,
er lige noget for CLI.
Voldparken Skole, i 60'erne, er min første og bedste inspirationskilde til klimatilpasning, en fin kombination af 'Hel-tage', Halv-tage, og uden-tage, i en hensigtsmæssig struktur.
En Cykelbro i Calgary Can. er et fint eksempel på ly og læ, lys og luft.
Et foto fra Sri Lanka, - høj solskin, og en 'flod af paraplyer', typisk er halvtage i troperne, ikke transparente, i modsætning til temperarede egne.

  • 1
  • 0

....når jeg en gang imellem, slår et smut igennem de overdækkede cykelstativer, her ved Allerød station, er der påfaldende mange cykler, der henstår med flade dæk i ugevis. Så der må også være en del cykler, der bliver efterladt og meldt stjålet ...tror jeg.

1:Der er masser af elendige cykler der bliver henstillet overalt. Specielt efter vinteren står de med rustne kæder, flade dæk, revnede sadler. De er købt for under 1000 kr og derfor vil man ikke investere i service.
2:man vil ikke give mere for en cykel fordi chancen for at den bliver stjålet er for stor.
3: gå tilbage til 1

jeg tror ikke der er nogen der gider melde dem stjålet og man får næppe noget fra forsikringen med en selvrisiko på 1000 kr. Det er klart at de cykler er den rene elendighed at køre på.

  • 1
  • 0

Man skal passe på med at udtale sig om noget man ikke har forstand på.
Jeg bor i byen og bruger aldrig bilen til at komme rundt, det vil være fuldstændigt hul i hovedet.
Jeg kan jo kun tale for mig selv, fordi jeg ikke har en undersøgelse til at bakke mig op, så derfor må følgende kommentar være et gæt, ligesom din påstand.
Jeg gætter på at andre Københavnere, lige som mig, vælger et alternativ til bilen når vi bevæger os rundt i byen. For det første er det alt for besværligt at finde et sted at parkere, og for det andet er det alt for dyrt.

Måske er jeg bare en del af undtagelsen på 9%, hvor det tal så ellers kommer fra. Jeg deltager i de fleste bruger undersøgelser, men er aldrig blevet spurt om, hvorfor jeg tager bilen til og fra arbejdet. Og jeg kan love jer for at det er der en god grund til, selv om jeg bor i en rimlig afstand fra mit arbejde, skal jeg skulle bruge 2 timer på offentlig transport, dagligt og det er kun blevet værre med årende. Selv om der er kommet en metro jeg kan benytte og selv om det er ikke en omvej, så vil lægger det yderligere 10 minutter til den daglige transporttid.
Så mit andet gæt må være, at andre lige som mig, mener at den offentlige transport ikke fungere.
To timer om dagen er bare ikke ok, hvis man ikke kan få en siddeplads, og nu taler jeg om noget jeg har erfaring med.
Jeg var også lige ved at glemme at tale om alle forsinkelserne, det er heller ikke noget der frister.
Men det vil nok være en god idé at lave en forbrugerundersøgelse og spørge hvorfra og hvortil de rejsende skal, således at man vil kunne planlægge et transport system der fungerer. Så ville en metro med en ruteføring som den vi har i dag, til jeg ved ikke hvor mange milliarder, aldrig være blevet bevilget. Jeg er desværre også bange for at når den nye metroring bliver færdig, vil den heller ikke reducere transporttiden.

Men jeg ville ønske at det offentlige transport fungerede, og på en måde, så man vil kunne læse en avis, eller klare noget at sit arbejde, på vej frem og tilbage til arbejdspladsen, sådan som man ser i reklamerne.

  • 1
  • 0