FOTOS: Tyskland satser på brint

Brint kan bruges til at lagre vedvarende energi såsom vand og sol – og så udleder brint vand som det eneste restprodukt. I Tyskland blev 3,8 milliarder kroner øremærket til til udvikling og udbygning af brint- og brændselscelleteknologi mellem 2007-2016, og de næste to år bliver industrien tilført endnu 1,8 milliarder kroner. Klik dig gennem galleriet, og bliv klogere på Tysklands brinteventyr.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hej.

Jeg har lige fundet ud af, at jeg har sat dette indlæg i en forkert debat-tråd. Så nu har jeg sat det her, da dette er den rigtige debat-tråd .

I materialet fra Ingeniøren står der ordret : "I modsætning til den begrænsede rækkevidde i en normal elbil, har brændselscellebilen, der kører på brint, en rækkevidde på 500-600 km og tager kun syv minutter at tanke ".

Hvilke brintbiler tænker Ingeniøren her på ? Tænker Ingeniøren her på den teoretiske / officielle rækkevidde eller på rækkevidden ved realistisk og fornuftig kørsel i virkelighedens verden ?

Mig bekendt kan de 3 brintbiler af personbil-typen, som jeg mest kender, kun køre 400-550 km ved realistisk og fornuftig kørsel i virkelighedens verden. Toyota Mirai kan måske køre 550 km i virkelighedens verden. Men det er vel optimistisk at tro, at Toyota Mirai har en vejledende rækkevidde på op til 600 km ved realistisk og fornuftig rækkevidde.

Der er en ide til en brint-personbil, der har en rækkevidde på ca. 800 km. Men det er vel nok den officielle og teoretiske rækkevidde. Og den er vistnok ikke kommet på markedet endnu. Så hvilke brintbiler snakker Ingeniøren om, når de skriver, at brintbilen har en rækkevidde på 500-600 km ? Det er ihvertfald ikke alle brint-personbiler, der har en rækkevidde på 500-600 km.

Ingeniøren skriver, at brintbiler kan tankes op på kun 7 minutter. De 3 brint-personbiler, som jeg kender mest til, kan tankes på 3-5 minutter. Så hvad snakker Ingeniøren om ?

Der har været arbejdet med ideer til andre brintbiler end de 3, som jeg kender.

http://nordic.businessinsider.com/12-hydro...

Venlig hilsen Jan Hervig Nielsen Ideudvikler Projekt Trafiksikkerhed ( og Projekt Smørhul )

  • 0
  • 0

Hej

Er det virkeltigt rigtigt som artiklen skriver " Fra 2030 er det slut med at købe biler med forbrændingsmotorer i Tyskland – det vil kun være tilladt at købe emissionsfri køretøjer"?

Synes ikke jeg har hørt at det er vedtaget, men nok mig der ikke har været nærværende.

  • 0
  • 0

Synes ikke jeg har hørt at det er vedtaget, men nok mig der ikke har været nærværende.

Det er nok endnu længere fra at være vedtaget i Tyskland, end i andre lande.

Hvor branchefolk har dømt 0 efterspørgsel på fossilmotorer i 2030

Tyske bilfabrikanter/regering satser stadig "alt" på diesel:

"Volkswagen, Daimler and BMW have all adopted plans to boost electric and hybrid vehicles to between 15 and 25 percent of overall sales by 2030, but these are voluntary targets that they can change at any time."

https://global.handelsblatt.com/companies-...

  • 0
  • 0

Hej.

I materialet fra Ingeniøren står der ordret : " Regionen har en stor kemiindustri, der laver brint som et biprodukt, som derfor kan købes billigt. Faktisk er der 20 tons brint til rådighed dagligt, og det er nok til at forsyne 1.000 busser, som vil kunne dække hele regionen, vurderer HyCologne, som er offentligt-privat partnerskab, som står bag projektet.

Almindelige elbiler skulle være mere energi-effektive end brintbiler. Det er jeg med på. Men i en del tilfælde laver kemi-industri åbenbart brint som et biprodukt, som man måske kan kalde en slags "affald". Da den brint er et biprodukt, vil det her måske være meget energi-effektivt og billigt at komme brinten på brintbiler, som jo kan være personbiler. Jeg ved ikke, hvor meget brint, som man får som biprodukter fra kemi-industrien globalt set. Men en del vil vel kunne bruges meget energi-effektivt og billigt i brint-personbiler kloden rundt.

Jeg er godt klar over, at kemi-industrien ikke kan "mætte" alle brint-personbiler med brint, hvis der kommer utrolig mange brintbiler i fremtiden. Men kemi-industrien i regionen kan - ifølge vurderingen fra HyCologne - "mætte" 1.000 busser, som jo vil kunne omregnes til et vist antal personbiler.

Brint-stationer kan være relativ dyre. Selvom de måske falder i pris i fremtiden, vil de måske stadig være relativ dyre. Så selv hvis der kommer mange brintbiler, vil der måske være en relativ stor afstand mellem brint-stationer. Men for en del bilister vil de måske alligevel køre forbi området med brintstation, selvom de ikke skal tanke brint. De skal måske på arbejde eller købe ind i områder, der ligger relativ tæt på brintstation. Så selvom det måske kan lyde voldsomt med relativ store afstande mellem brintstationer i fremtiden, er afstandene ikke det store problem for disse mennesker. Det er ikke jo alle mennesker, der vil køre hjemmefra og til tankstation og tanke brint og så køre hjem igen lige bagefter. Det synes jeg er en meget vigtig pointe.

Der vil dog være en anden gruppe mennesker, der vil kunne blive irriteret over afstanden hen til en brintstation. Men måske kan de tanke brint hjemme. Det må fremtiden vise.

Kærlig hilsen Jan, Projekt S og T

  • 0
  • 0

Hej.

Jeg har været i kontakt med Margit Lundø Jensen, der har skrevet Ingeniørens 2 nye artikler om brint i Tyskland. Vi begge har sendt flere emails til hinanden. Selvom jeg stadig mener, at hun var for upræcis i nogle af hendes formuleringer, vil jeg trække en del af min kritik af hende tilbage. Jeg mener derfor ikke længere, at Ingeniøren har sjusket særlig meget med informationerne. Det var jo ellers det, som jeg mente i mit første indlæg. Nok om det.

Kærlig hilsen Jan, Projekt S og T

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten