Fotos: Få et smugkig på Metrocityringen

Inden Metrocityringen åbner på søndag kan du her få en rundvisning i billeder på metrostationen ved København H. Her var håndværkerne stadig i gang med de afsluttende arbejder, da Ingeniøren kiggede indenfor.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg håber ikke informationstavlerne har "endestation på" for en ringbane har naturligvis ingen endestation (der står Frederiksberg på tavlen på billedet og det er et dejligt sted men ikke endestationen). I stedet burde en ene linje hedde "med uret" og den anden "mod uret". Det virker forståelsesmæssigt både på dansk og engelsk.

  • 2
  • 0

Jeg håber ikke informationstavlerne har "endestation på" for en ringbane har naturligvis ingen endestation (der står Frederiksberg på tavlen på billedet og det er et dejligt sted men ikke endestationen). I stedet burde en ene linje hedde "med uret" og den anden "mod uret". Det virker forståelsesmæssigt både på dansk og engelsk.

I Cityringen skiltes kun med stationerne: København H, Kongens Nytorv, Østerport, Nørrebro og Frederiksberg.

Et tog på Marmorkirken station skilter altså med enten Østerport eller Kongens Nytorv, afhængigt af retningen. Det er så Marmorkirkens nabostationer i hver sin retning. Ikke et problem hvis man ved der er tale om en ringmetro, og ved hvor man er. Men turister må tage til takke med linien nedenunder, som viser alle stop. Det betyder givetvis, at nogle kommer til at tage metro i den forkerte retning. Så kommer de frem til den rette station alligevel, men det vil så tage længere tid.

En lille skønhedsfejl ved det nye megaprojekt er, at når et tog mod Østerport når frem tid Østerport, skiltes der fortsat med Østerport inde i toget. Det bør naturligvis skifte til "Kongens Nytorv" senest mellem Trianglen og Østerport. Det bliver nok rettet ved en opdatering senere hen.

Nu har jeg efterhånden prøvet Cityringen en 20 gange vil jeg tro, dels som pendler, dels i fritiden. Selv som københavner med meget god stedsans og kender byen ind og ud, kan jeg afsløre jeg stadig engang imellem bliver forvirret af retningen på stationerne. Det skyldes for eksempel, at på Gammel Strand skifter man retning flere gange inden man forlader stationen. Ved Marmorkirken er det helt vildt som man skifter retning, specielt fra gadeplan til den nederste perron med rulletrapperne. Det er derfor min vurdering, at en "med uret" eller "mod uret" ikke vil hjælpe. Men lidt er der faktisk tænkt på konceptet, fordi på alle stationer gælder: Spor 1 = ydre ring = mod uret Spor 2 = indre ring = med uret Det hjælper i hver fald mig, når jeg lige er forvirret af retningen.

  • 1
  • 0

En lille skønhedsfejl ved det nye megaprojekt er, at når et tog mod Østerport når frem tid Østerport, skiltes der fortsat med Østerport inde i toget.

Det er ikke en skønhedsfejl, men naturligt at skilte med stationen man er på. (Det samme ses i busser)

Men lidt er der faktisk tænkt på konceptet, fordi på alle stationer gælder: Spor 1 = ydre ring = mod uret Spor 2 = indre ring = med uret Det hjælper i hver fald mig, når jeg lige er forvirret af retningen.

Ja, den er god, bruger den selv. Det er så også blevet lidt tydeligere, hvilket spor der er 1 hhv. 2. Diminutiv tekst øverst til venstre på informationstavlen og metalplade udformet som 1 eller 2 på gulvet. Det har altid undret mig med den ringe markering af spornummer, da den altid indgår annoncering via højttaler.

  • 0
  • 0

Det har altid undret mig med den ringe markering af spornummer, da den altid indgår annoncering via højttaler.

Ja, og der er så en anden lille skønhedsfejl man kan undre sig over ingen har opdaget.

Der er kommet nye og ens udkald på dansk og engelsk i forbindelse med Metrocityringen åbnede (et par uger før i den gamle metro). På dansk henvises der til "spor" som på engelsk bliver til "platform". Platform betyder jo perron, og dem har næsten alle metrostationerne altså kun en af.

Ja, det er lidt ingeniør-agtigt, men meget sjovt at betragte :-)

  • 1
  • 0

Det er ikke en skønhedsfejl, men naturligt at skilte med stationen man er på. (Det samme ses i busser)

Der er jeg så ikke helt enig.

Hvis man står på Østerport og skal til Kongens Nytorv, og der står "via Kongens Nytorv" ude på stationen, bliver man så ikke lidt forvirret af at stige ind i et tog på Østerport hvor der står "via Østerport". Det er jo på ingen måde en hjælp, da der står det samme i toget som kører den anden vej, og man er jo fuldt ud klar over et tog som holder på Østerport kører via Østerport.

For mig ville det være naturligt der ude på perronen på Østerport står "via Kongens Nytorv" og det budskab gentages inde i toget.

  • 0
  • 0

stige ind i et tog på Østerport hvor der står "via Østerport".

På vej mod Østerport står der "Via Østerport" og dernæst "Næste Station - Østerport". Jeg mener, det sidste er først "Næste Station", der glider over i stationens navn, her "Østerport". Informationskiltet skifter så til næste strækningsinformation ved afgang. (efter hukommelse)

For mig ville det være naturligt der ude på perronen på Østerport står "via Kongens Nytorv" og det budskab gentages inde i toget.

Budskabet inde i metroen er for dem, der er der, da det ikke er helt nemt at se stationsnavnet inde fra metroen.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten