Foto: Amager Bakke åbner endelig – Her er de tekniske detaljer, du skal lægge mærke til

Amager Bakke, der officielt åbner i dag, er blevet forsinket og fordyret og afhængigt af affaldsimport og politisk hjælp for at løbe rundt. Men det er også en teknisk kraftpræstation. Se nogle af de spændende detaljer her.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Amager Bakke er et interessant eksempel på natur uden at være det. Her kan "Østerbor-segmentet" boltre sig i naturen uden at risikere at genere hareunger eller træde for nær en svalerede endsige at beskadige en anemone. Og træer der gror i gartnerens muldtillæg og fastholdes på rette plads af ingeniørens netværk er svaret på Dansk Naturfredningsforenings krav om at lade alt naturligt være i fred. Så tak for Bakken - nu kan vi andre så måske få fred for dette utålelige hovstadssegments evindelige brokken sig over hvad de ser når de engang imellem vover sig vest for Valby Bakke.

  • 2
  • 9

Tak til BIG. alt hvad i rør ved gør verdenen smukkere og samspillet teknik/menneske smartere. Hvem ved en dag kan vi måske fyre med indebrændthed kørt ind i store vognlæs nord for valby bakke.

  • 7
  • 1

Samfundsøkonomiske analyser benyttes til at veje for og imod især teknologiske løsninger.

Havde Amager bakke været udsat for det, så var den aldrig blevet en realitet!

Men - hvordan identificerer man det ekstra, som netop gør, at her er der noget helt unikt, som trækker folk til - også fra hele verden?

Et andet "lorteprojekt" er cityringen. Samfundsøkonomien er elendig - men hvad er det lige, som alligevel får København til at vokse, selvom det er en elendig økonomi?

Så er der selvfølgelig også "letbanerne" - jeg plejer at skrive letJERNbanerne, for det er jo bare aflukkede jernbaner, som i hvert kryds generer alle andre og iøvrigt pga. svellerne forhindrer anden kollektiv trafik - lad det være busser, taxier, autonome busser - you name it - i at benytte samme bane.

Amager bakke er et forefront projekt, cityringen er bevares - bare en metro - men den rykker noget - bl.a. fordi den også var et forefront projekt med førerløs drift.

LetJERNbaner rykker intet - og har ligesom de andre en elendig samfundsøkonomi. Der er bare det ved det, at på transportområdet i "jordhøjde" - der sker der noget - læs bare rapporten fra kommissionen "Mobilitet for fremtiden".

Jeg ønsker, at vores nye transportminister ser dybt ind i fremtiden og sikrer, at vi får letBRTbaner, som sikrer løsninger med gummihjul under, hvor semi- og fuldt autonome kollektive transportmidler (hhv level 4 og level 5) virkelig kan være med til at ændre transportbilledet - igen jf. "Mobilitet for fremtiden"

Glem letbanerne - de har også dårlig samfundsøkonomi - men de giver intet!

  • 1
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten