Femern kræver masser af plads

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er alt for dyrt. Det var et "brainchild" af tidligere tragik-minister, skotøjshandler, Flemming Sko. "Bliv ved din læst" ser ud til at være et udsagn, som er fuldstændig "lost" på ham. Dels så har han aldrig siddet ved en læst, men opkøbt sko, hovedsagelig produceret i sydøstasien, dels så synes det at være en besættelse for ham (måske for at sætte sig varigt minde) at Danmark skal overplastres med broer, selv om der ingen økonomisk fornuft er i dem.

Tyskerne ville ikke være med til at garantere noget som helst, hvorfor Danmark nu garanterer alene for alle lånene, (som optages i udlandet og efter planen betales tilbage efterhånden som folk passerer forbindelsen og betaler afgift - som det kendes fra storebælt- og Øresundsforbindelsen), hvis det nu skulle vise sig at broen ingen succes bliver. Enhver ved jo også at danske produktionserhverv er koncentreret Vest for Storebælt, og det kan derfor kun være for at tilgodese svenske interesser. Men disse vil nok fortsat vælge at sejle fra Trelleborg, fremfor at skulle betale afgifter ved to broer/tuneller.

  • 0
  • 0

...person taget så meget fejl så mange gange.(omskriv af Churchill citat)

Alle dine argumenter holder ikke Kenneth.

Hvad er for dyrt og hvem betaler?

Det kan være at Flemming Hansen har solgt sko, men han har præsteret en del, du mangler at vise du kan.

Og Tunnellen er ikke en bro :o)

Hvem er enhver? Hovedstaden ligger altså på Sjælland hvor halvdelen af befolkningen bor som du påstår intet laver ?

Lige nu betaler svenskerne for en bro og en færge. Hvori beror forskellen fra det og en bro og en tunnel?

  • 0
  • 0

Det var også for dyrt at bygge Øresundsforbindelsen, og tidspunktet for hvornår den er tilbagebetalt er flere gange blevet udskudt.

Når jeg siger at svensk eksportindustri vil vælge at tage færgemn fra Trelleborg, så er det fordi de har en effektiv togforbindelse ned til trelleborg, og at de i Sassnitz er en god del sydligere end Puttgarten, og at de dermed har sparet to bro/tunnel-afgifter.

Men det vil heller ikke være noe hyggelig med al den ekstra trafik fra Sverige ned gennem Sjælland, men som jeg nævnte ser det heldigvis ud til at de tager færgern fra Trelleborg i stedet.

Iøvrigt kan man sige meget om Arne Melchior - og guderne skal vide at der ER blevet sagt meget om ham i tidens løb. Men måske var det hans nedarvede fornemmelse for penge (det er ingen hemmelighed, ingen skam, og ikke for at genere ham at jeg siger det tværtimod, for det er en god egenskab at have) som alle dage har gjort at han var modstander af Øresundsforbindelsen, og derfor i sagens natur også vil være det for Femern-forbindelsen. (nu er han trådt ud af Folketinget, og jeg kender ikke hans mening om Femern-forbindelsen). Men den tyske regering har også et meget forsigtigt forhold til penge, og ville heller ikke være med til det. Men Flemming sko ville gerne. Kan man tænke sig at han gerne ser transporten gennem Trekantsområdet , hvor han var valgt og bor, aflastet?

Med hensyn til at skulle have "præsteret" for at "få lov" til at kritisere en af vore folkevalgte, så er det hel ude i hampen. Jeg har lov til at kritisere ham lige så tosset jeg vil, og at gøre grin med ham.

Der skal ingen tvivl være om at jeg ser op fra repræsentanter for det frioe næringsliv, og jeg er fuld af lovord overfor Jørgen Mads Clausen fra Danfoss for eksempel - og som jeg tidligere har nævnt, - Flemming Juncker - som jeg ser meget op til

Men fælles for dem er at de IKKE er gået ind i politik, og at sidstnævnte har formuleret nogle meget kloge betragtninger om væsentlige problem-stillinger i dansk økonomi. Men jeg kan ikke forestille mig at nogle af dem ville have arbejdet så energisk for en Femern-forbindelse.Flemming sko er helt galt på kareten over at have lagt så megen energi i det, og endda fortsætte efter at tyskerne var stået af.

  • 0
  • 0

....du har ret til die egne meninger men ikke dine egne fakta.

Flemming Junker var venstremand og var politisk aktiv under krigen som modstands mand og han var på banen igen som modstander af EU. Man kan godt være en del af det politiske univers uden at sidde på Christiansborg.

Jørgen Mads Clausen har jo lige været til møde med den sydkoreanske president, men det er ifølge din optik ikke politik :o)

Og mine lovord om samme person der meddeler at samarbejdet med Sydkorea vil blive med produkter produceret i Kina til hører ikke noget jeg vil sætte på print. Men jeg kan da godt forstå at du ser op til ham...han er da i det mindste så ærlig at han fortæller at det kineserne der får noget ud af hans møde med presidenten her i Danmark

Arne Melchior er også modstander af Fehmarn forbindelsen, men det har han redegjort for inden for det sidste år i et læserbrev Berlingske Tidende.

Trelleborg Sassnitz koster 900 kr. Øresundbroen, Rødby Puttgarten 740 kr.

Sassnitz vælges når man er svensker når man skal til Berlin Tjekkiet Østrig og Italien og Rødby vælges når man skal til Hamburg Holland Belgien,Frankrig og Spanien.

Tyskerne herunder specielt sosserne dernede har planer der ligner de danske sossers, men det medfører at deres muligheder for at give garantier for disse projekter, ville forsvinde hvis de lovede mere end vejforbindelserne til broen. Dette er helt klart udtrykt dernede fra.

Og lige en detalje der skal med, jeg forsvarer ikke tunnellen af egen interesse, da jeg næppe når at se den færdig som aktiv billist, men skulle jeg nå det ja så vil det være den rene svir :o)

  • 0
  • 0

Undlader at skrive noget slemt om Femern Bælt denne gang. Vil nødig være skyld i, at Flemming R's blodtryk ryger op i det røde felt.

  • 0
  • 0

@Bjarke - Ville du cykle ca. 18 km i en tunnel med længdeventilation, med udsigt til ....? Personlig håber jeg, at Scandlines fortsætter med at sejle, for så er jeg fast kunde når jeg skal over med cyklen.

  • 0
  • 0

Da storebæltsbroen/og øresundsbroen blev konstrueret, går jeg ud fra var et lignende anlæg der leverede dele til byggeriet. Kunne den ikke ligeså fungere til dette projekt?

Jovist skal der medregnes transporttid med skibe for fragten af alle komponenter, men så er det foregående gravearbejde ved kysterne da sikkert overstået og klar til videre brug.

Det måtte jo ikke gøre noget at spare hvor der kan på et allerede så dyrt men langtidsholdbart formål. :)

  • 0
  • 0

http://se.oresundsbron.com/page/1048

Tunnelelementerne til Øresundstunnelen er blevet støbt på fabrikken i Københavns Nordhavn, som blev bygget specielt til formålet af entreprenøren, Øresund Tunnel Contractors (ØTC). Opbygningen af fabrikken begyndte i oktober 1995, og støbningen af det første tunnelelement blev sat i gang i december 1996.

Måske kan andre debatdeltagere svare på hvad der nu ligger på grunden i Kbh. Nordhavn. Det er en attraktiv grund, og sandsynligvis er der boliger nu.

Jeg så netop i forgårs på DRHD første afsnit af denne engelske serie

[b]Mega broer[/b] http://www.dr.dk/HD/programmer/Fakta/20110... Engelsk dokumentarserie fra 2009. Hverdage, første gang: 25. maj 2011 kl. 17:35 på DR HD

Vi rejser verden rundt for at få et indblik i de udfordringer som konstruktører og ingeniører har stået overfor, når de har skullet bygge nogle af de mest imponerende broer i verden.

  1. afsnit: Øresundsforbindelsen Her ser vi nærmere på Øresundsforbindelsen, der forbinder Malmø og København. Her har en af de største udfordringer været at skabe den kunstige ø, Peberholm, der forbinder Øresundstunnellen med Øresundsbroen

[Femern-tunnelsektionerne bliver så endnu mere Mega - og sandsynligvis igen verdens længste og tungeste, ligesom de var til Ørerundsbroen, som også holder rekorden som den største skråstagsbro med 4 fritstående tårne]

Og man fik indtryk af at det var en meget hasarderet sejlads at bugsere de lange og tunge tunnel-sektioner, som var midlertidig lukket i enderne af gigantiske stålporte som i sig selv vejede flere hundrede tons. Og en gang gik det galt, og der kom vand ind i en af portene og tunnel-sektionen sank.

Så givet det ville være endnu mere hasarderet at bugsere det helt ned i Femern Bælt.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten