close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Sponseret indhold

Fysiker forfølger drengedrøm og lederambitioner på Forsvarets skibe

En kandidatgrad i fysik førte Carsten Gade til en uddannelse som våben- og elektronikteknisk officer og videre ud på verdenshavene.

Forsvarets skibe
Det er den våben- og elektroniktekniske officers opgave at forstå sammenhængen imellem skibets tekniske evne til at kæmpe og den taktiske beslutning om at angribe et mål. (Foto: Forsvaret)

Carsten Gade var lige blevet færdig som kandidat i fysik- og nanoteknologi. Han havde aldrig været ved Forsvaret og kendte intet til de nye officersuddannelser. Han blev derfor meget overrasket, da han opdagede, at man kan blive officer, hvis man har en bachelorgrad. Med en teknisk bachelor har man endda særlige muligheder for at bruge sin faglighed som våben- og elektronikteknisk officer i Søværnet.

Bred profil og oplevelser
”Jeg opsøgte al information om uddannelsen og var til ”Åbent Skib”. Det virkede meget spændende, så jeg valgte at søge. Alternativet havde måske været at læse en ph.d. på det tidspunkt. Men jeg havde lyst til nye oplevelser, og så ville jeg gerne have en bredere profil og blive leder”.

Nu er Carsten i gang med sidste år af uddannelsen, og det ser ud til, at alle ønskerne bliver indfriet: ”Vi får en grundig træning i ledelse – både i teori og praksis – og allerede i første stilling på en fregat, får man 10 mand under sig. Forsvaret er et unikt miljø, som tilbyder nogle oplevelser, man ikke får andre steder. Sidste efterår var vi i England og overvære et simuleret krigs-scenarie på en tysk fregat, hvor der bl.a. blev trænet indsats mod brand. Der er også en del oplevelser til den indre drengerøv – som når vi er på øvelse i Frederikshavn i en svømmehal, hvor man kan simulere uvejr. Her har vi hoppet i vandet i total mørke og høje bølger og hjulpet hinanden op i redningsbåde. Som en del af uddannelsen skal man også på røgdykkerkursus. Samlet set er det oplevelser, der udfordrer ens grænser – og det vokser man af."

Bygger videre på teknisk faglighed
Carsten Gade søgte i første omgang optagelse på uddannelsen som taktisk officer i Søværnet, da han var i tvivl, om hans kandidatgrad i fysik- og nanoteknologi var ”elektrisk” nok til våben- og elektronikteknisk officersuddannelsen, som er mere teknikfaglig. Men efter samtale med officersskolen, blev han overflyttet, og det er han glad for.

”Der er mange, som ikke kender den her mulighed, men det er jo ret smart, at man både kan bruge sin tekniske faglighed og få en lederuddannelse. Det passer godt i et karriereforløb. Jeg bygger videre på min teoretiske uddannelse og gør min profil mere bred”. Carsten synes, han har god brug for sin teoretiske baggrund fra DTU. ”Man forstår ret hurtigt, hvordan et missil eller en kanon fungerer med en kandidatgrad i fysik. Det er også fagligt udfordrende at skulle forstå den avancerede platform, som en fregat er. Der er mange komplekse systemer, der skal fungere sammen. Systemerne indvirker på hinanden på alle mulige måder. Der er altid et eller andet, der ikke fungerer, og så må man prioritere, hvad man tager fat på”.

Sammenhold og stejl læringskurve
Nu går han i en klasse med 8 personer, der alle har forskellig faglig baggrund inden for elektronik, it og fysik. ”Tilsammen har vi en enorm viden, og det er spændende at være en del af. Det lille hold giver meget nærvær og selvfølgelig et fantastisk sammenhold. Uddannelsen er tilrettelagt, så vi hele tiden udvikler os personligt. Der bliver virkelig taget hånd om vores læring, så vi er i konstant udvikling med en stejl læringskurve”.

Carsten glæder sig til at få sit første job, når han er færdig til sommer. ”Det kan være svært at forklare udenforstående – som fx mine gamle studiekammerater – hvad en våben- og elektronikteknisk officer laver. Men det er et meget alsidigt og spændende arbejde. Man kan være med til at træffe beslutninger om køb af udstyr eller være med til at udvikle og vedligeholde de komplicerede systemer i Søværnet. Under krigshandlinger skal man kunne være rådgiver i Operationsrummet og hjælpe den øverstkommanderende med at prioritere og forklare de tekniske muligheder og konsekvenserne af de valg, man foretager”. Og så ser han frem til en dag at blive officer: ”Det er officeren, som andre kigger på, og det betragter jeg som en tillidssag”.

Officerer er eftertragtede
Den brede profil, den solide ledererfaring og den stejle personlige læringskurve er med til at gøre officerer meget eftertragtede på arbejdsmarkedet – også hvis de en dag skulle få lyst til at trække ud af uniformen og gå i land i en civil virksomhed. Det bekræfter John M. Nielsen, næstkommanderende ved Søværnets officersskole:

”De får nogle fantastiske kvalifikationer, som kan bruges i mange sammenhænge. Officerer herfra er placeret overalt i verden i private og offentlige virksomheder. Men de fleste vælger at blive. For de finder et arbejdsliv, som er afvekslende og meningsfuldt. Ingen dage ligner hinanden. Men det er især den store sammenhæng, de indgår i, som folk er glade for. Det er ganske enkelt et meningsfyldt arbejde, hvor man føler, at ens indsats har værdi”.

John M. Nielsen mener desuden, at officerer bliver uddannet til at repræsentere nogle klassiske dyder: ”De har en stor menneskekundskab, de opfører sig ordentligt og tager ansvar. En officer er sådan en, der kan være toastmaster til en fest. Det er en, som har modet til at gå forrest, har respekt for andre, og som løfter en opgave. Det er eftertragtet alle steder”.

Ifølge John M. Nielsen er de personer, der søger ind som våben- og elektroniktekniske officerer ofte draget af de systemer, de får lov til at bruge: ”De arbejder med cutting edge teknologi, og det er fagligt udfordrende for mange. Der er lige så mange meter kabler ombord på en fregat, som der er i hele DR-byen. Det er en flydende elektronisk landsby, og vores officerer har en formidabel forståelse for sammenhængen. De ved, hvordan det hele fungerer, fordi de selv har haft fingrene i det. De prøver tidligt på uddannelsen at trykke på nogle knapper og finde ud af, hvad der så sker”.

Eventyr på de syv have
Der er også en god portion eventyrlyst i mange af dem, som søger uddannelsen. ”En del af arbejdet foregår til søs, og den livsstil skal man være glad for” siger John M. Nielsen: ”Er man det, er der mulighed for at komme på eventyr. ”Join the navy, see the world”, sagde man engang, og det er der stadig noget om”. For Carsten var det heller ikke kun den avancerede teknik, der lokkede: "Jeg har lige været på et togt over Atlanten med Søværnets sejlskib SVANEN som et led i uddannelsen. Det var en kæmpe oplevelse, og sådan en mulighed får man ikke på andre uddannelser".

Se mere om Forsvarets VEO-uddannelse