Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
close
Får du vores nyhedsbreve?expand_lessmail_outline
Nej tak

Togulykke på Storebælt

29 artikler

Togulykke på Storebælt

Seneste nyheder om Togulykke på Storebælt

Artikler (29)

Tillidsmand fyret for at dække over kollega efter storebæltsulykke

Advokat fastholder, at tillidsmanden ikke ønskede at påvirke sagen med overstregningen.

22. maj 2019 3

Havarirapport: Stærk vind på Storebælt kunne vælte fejlramt lastvognstrailer

Ved vindhastigheder på 21,8 meter i sekundet eller derover vil vinden kunne vælte traileren af lommevognen, hvor kongetappen sidder løs, konkluderer en foreløbige havarirapport om togulykken på Storebælt.

15. mar 2019 20

Tre af fire testede togvogne fra ulykkestog kunne ikke holde fast på anhængere

Alligevel har flere selskaber fået dispensation for at køre med de fejlramte lommevogne igen.

14. mar 2019 6

Havarikommision: Fejl på yderligere to godsvogne ved storebæltsulykken

En ny rapport fra Havarikommisionen beskriver, hvordan det implicerede godstog led under flere fejl med låsemekanismerne til togvognene.

14. mar 2019 28

Tyske myndigheder vidste intet om Hamborg-ulykke før dødsulykken på Storebælt

Danmark fik intet at vide om tysk togulykke fra 2014, der lignede Storebæltsulykken. Måske fordi den tyske havarikommission aldrig informerede de øvrige tyske myndigheder.

12. feb 2019 6

Avis: Der var fejl i låsemekanisme på ulykkes-godsvogn

Ifølge Berlingske har Havarikomissionen fundet fejl på låsemekanismen på de involverede godsvogne i en efterfølgende test.

28. jan 2019

Danmark har droppet kontrol: Østrig og Schweiz sikrer stadig mod løsrevet gods

Danmark droppede i 2011 at kontrollere tog for løsrevet gods ved Storebælt og Øresund, fordi det sikkerhedsmæssige udbytte var for beskedent. Østrig og Schweiz har derimod beholdt kontrollen.

25. jan 2019 1

DTU-professor: Vindmålere på Storebælt viser ikke den reelle vindhastighed

Opsat på selve broen vil de to vindmålere på Vestbroen blive udsat for stor turbulens og vil derfor sandsynligvis vise for lave vindhastigheder, vurderer professor Jakob Mann fra DTU.

23. jan 2019 18

Kontrolanlæg stoppede fem tog med løsrevet gods, inden de blev nedlagt

Profilkontrollen af tog ved Storebælt og Øresund blev droppet i 2011, men inden da nåede anlæggene i fem tilfælde at slå alarm. Mindst 28 gange har godstog helt eller delvist tabt store genstande på den danske jernbane.

21. jan 2019 30

Ugens debat: Skal der sættes nødbremser på tog, der fragter sættevogne?

Efter togulykken på Storebæltsbroen foreslår en tidligere lokomotivfører og sikkerhedschef i et logistik­firma en selvudløsende analog bremse på godstog, der fragter sættevogne på de såkaldte lommevogne. Læserne på ing.dk diskuterede på den baggrund blandt andet alternativer – og om ekstra sikring er løsningen.

20. jan 2019 5