Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Jernbanens nye signalsystem

181 artikler

Danmarkshistoriens største jernbaneprojekt

Ingeniøren følger løbende den landsdækkende udskiftning af de gamle fysiske togsignaler med de digitale systemer ERTMS til fjernbanen og CBTC til S-togene, som med en samlet pris på 23 milliarder kroner udgør danmarkshistoriens største jernbaneprojekt. Til gengæld forventer myndighederne, at de nye signaler vil fjerne 80 procent af de forsinkelser på fjernbanen, der skyldes signalfejl, mens forventningen er 50 procent for S-banen.

Ingeniøren har i mere end 100 artikler sat fokus på de problemer og risici, der er forbundet med at installere det nye system i tog og langs skinner landet over. Herunder, hvordan Danmark som det eneste land har valgt at udrulle det nyeste version af ERTMS, før det er færdigudviklet.

Signaludskiftningen skulle oprindeligt være afsluttet på landsplan i 2021. Men den forventede afslutning er blevet udskudt flere gange, senest helt til 2030. Projektet er samtidig blevet fordyret med flere milliarder kroner. Rigsrevisionen har kritiseret både Banedanmark og Transportministeriet for deres håndtering af sagen. Politikere og eksperter har kritiseret Banedanmark for ikke at have oplyst Folketinget tilstrækkeligt om risikoen ved det ufærdige system forud for den politiske beslutning om at udskifte landets togsignaler.

Seneste nyheder om Jernbanens nye signalsystem

Artikler (181)

Banedanmark opgiver erstatning for den mest forsinkede del af nye togsignaler

Banedanmark og politikerne har skældt voldsomt ud på leverandøren Alstom, som er stærkt forsinket med at bygge et nyt signalsystem ind i de danske tog. Alligevel får den danske stat netto ikke en eneste krone i erstatning.

5. feb 2019 5

Sikkerheds-fejl rammer alle tog, der er ombygget til nye signaler

Den fejl, som fik DSB til at tage sine Desiro-tog ud af drift, findes på samtlige tog, der er ombygget til nye signaler og benytter det eksisterende sikkerhedssystem ATC. Til gengæld er fejlen langtfra alvorlig.

23. jan 2019 10

Ny plan: S-togenes nye signalsystem bliver forsinket til 2022

Banedanmark har præsenteret politikerne for en ny plan, der bekræfter flere måneders frygt for, at det nye system ikke bliver færdiginstalleret i 2021. Den første strækning med CBTC-systemet er stadig ramt af problemer.

15. jan 2019 6

DSB-tog kørte forbi stoplys efter ombygning til nye signaler

DSB har taget de tog, som kører på strækningen mellem Roskilde og Køge, ud af drift.

15. jan 2019 10

Video: Togene venter på Danmarks nye signalsystem

Den landsdækkende udrulning af det digitale signalsystem ERTMS bliver forsinket med ni år. Ingeniøren har taget turen mellem Aarhus og Viborg, hvor togene er ombygget til det nye system, men må køre efter de gamle signaler i flere år endnu.

29. dec 2018 11

Danmark ignorerede alle røde lamper for at være først med ERTMS

Danmarkshistoriens største jernbaneprojekt har de seneste to år udviklet sig til en skandale, der får IC4 til at blegne. Nu venter 11 år uden råd til nye problemer. Nye læsere kan stå på her.

24. dec 2018 4

Kun to bud på signalsystemets plan B: Derfor steg prisen med 138 pct.

100 millioner kr. forventede Banedanmark, at det ville koste at beskytte de gamle signaler mellem Roskilde og Holbæk mod magnetfelter fra køreledninger. Men foreløbig laveste bud lyder 238 mio. kr.

28. nov 2018 14

Signal-skandalen: Så røg plan B i vasken

Den gode nyhed: Udbygningen af det nye signalsystem går næsten som ventet. Den dårlige: Immunisering af de eksisterende signaler er så dyrt og besværligt, at der ikke længere er noget alternativ for den danske jernbane.

23. nov 2018 29

GRAFIK: Sådan skal udrulningen af ERTMS forløbe

Som det første sted i Danmark kører togene mellem Frederikshavn og Lindholm nu på det digitale signalsystem ERTMS. Nu følger en række kritiske deadlines, som skal holde, hvis det skal lykkes at få systemet i drift over hele landet i 2030.

23. okt 2018

Jernbanens nye digitale signalsystem går i drift i Nordjylland

Banedanmark har sat Danmarks nye signalsystem ERTMS i drift på den første strækning mellem Frederikshavn og Lindholm.

22. okt 2018 7