close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nye signaler til jernbanen

187 artikler

Danmarkshistoriens største jernbaneprojekt

banedanmark signal signalprogrammet

Ingeniøren ser følger løbende den landsdækkende udskiftning af de gamle fysiske togsignaler med det nye digitale system ERTMS, som med en pris på 19,6 milliarder kroner udgør danmarkshistoriens største jernbaneprojekt. Til gengæld forventer Banedanmark, at de nye signaler vil fjerne 80 procent af de forsinkelser på fjernbanen, der skyldes signalfejl, mens tallet 50 procent for S-banen.

Banedanmark måtte i efteråret 2016 oplyse Folketinget om, at signaludskiftningen bliver to år forsinket, og at hele budgettet på 19,6 milliarder kroner er opbrugt. Der er derfor ikke tidsmæssigt eller økonomisk plads til flere problemer i det resterende arbejde med projektet frem til 2023. Rigsrevisionen kritiserede i en efterfølgende beretning om sagen både Banedanmark og Transportministeriet for deres håndtering af sagen. Rigsrevisionen påpegede samtidig, at der stadig er væsentlige risici forbundet med de nye tidsplaner,

Ingeniøren har blandt andet beskrevet, hvordan Danmark som det eneste land har valgt at udrulle det nye signalsystem, før det er færdigudviklet, og før EU’s krav til systemet ligger fast. Det kan ifølge eksperter føre til nødvendige fordyrelser i milliardklassen. Flere kilder kritiserer derfor Banedanmark for ikke at have oplyst Folketinget tilstrækkeligt om risikoen ved det ufærdige system forud for den politiske beslutning i 2009.

Begrundelsen for at være ‘first mover’ med det nye signalsystem var, at de gamle signaler havde nået enden af deres levetid. Men Banedanmark har efterfølgende konkluderet, at de danske tog godt kunne have kørt videre med de eksisterende signaler.

Ingeniøren sætter i en serie artikler i efteråret særlig fokus på de problemer og risici, der er forbundet med at installere nye signaler ved alle skinner og i samtlige tog. Artiklerne affødte i november, at formanden for statsrevisorerne meldte ud, at Rigsrevisionen skal gennemføre en ny kulegravning af det forsinkede og fordyrede signalprogram. Denne gang med fokus på, om Folketinget fik retvisende oplysninger i beslutningsgrundlaget for signaludskiftningen tilbage i 2009.

Seneste nyheder om Nye signaler til jernbanen

Artikler (187)

Banedanmark hemmeligholder konsulentbudget: Er steget med mindst fire milliarder

Det samlede konsulentbudget for signalprogrammet er senest vokset fra 1,6 milliarder kroner til 5,8 milliarder kroner. Banedanmark mørklægger nu konsulentbudgettet, som tidligere har været offentliggjort.

13. aug 2018 11

Overforbrug af konsulenter i signalprogrammet: Regningen er oppe på to milliarder kroner

Konsulenter tager beslutninger, der har konsekvenser mange år frem, hvor de ikke længere er ansat. Opgaver bør tages hjem, siger rapport.

13. aug 2018 27

Signalkaos rammer fremtidens eltog: Kommer først til Aarhus om otte år

DSB og Banedanmark har sammen besluttet, at der ikke skal køre nye eltog nord for Fredericia før ved indgangen til 2027. Årsag: Problemerne for de nye togsignaler breder sig som ringe i vandet.

3. aug 2018 32

Journalister bag signal-sagen: »En vred minister var drivkraft«

Overstregede dokumenter, stumme embedsmænd og en vred, vred minister hører med til historien om det skandaleramte signalprogram.

21. jun 2018 8

Ingeniøren vinder Bording prisen for dækning af signalprogrammet

Senere på måneden fortæller journalisterne om hele projektet.

8. jun 2018 1

Kom med Ingeniørens journalister bag om signalprojektet

Aktindsigter, milliardudgifter og evige forsinkelser. Sådan ser signalprogrammet ud, og sådan kom det frem.

8. jun 2018

Nye togsignaler til Aarhus må udskydes, så IC4 kan komme på værksted

To af den danske jernbanes største problemsager, IC4-togene og signalprogrammet, tørner sammen på strækningen mellem Fredericia og Aarhus.

4. jun 2018 7

Direktør: Signalprogrammet er planlagt med for stor optimisme

Projektet skulle efter de oprindelige planer gennemføres alt for hurtigt og alt for billigt, fortæller programmets direktør.

22. maj 2018 1

Efter to år: Første IC3 med nyt signalsystem er trillet fra værkstedet

Efter store forsinkelser er det første IC3-tog ombygget til det nye signalsystem. Nu er det ombygningen af dobbeltdækkervognene, som bekymrer Banedanmark.

18. maj 2018 66

Premieren på jernbanens nye signalsystem bliver udskudt

Problemerne i signalprogrammet har på under et halvt år ædt sig igennem store dele af programmets store tidsmæssige buffer, så den første ERTMS-strækning i Østdanmark indvies alligevel ikke i år.

14. maj 2018 10