Jernbanens nye signalsystem

221 artikler

Danmarkshistoriens største jernbaneprojekt

Ingeniøren følger løbende den landsdækkende udskiftning af de gamle fysiske togsignaler med de digitale systemer ERTMS til fjernbanen og CBTC til S-togene, som med en samlet pris på 23 milliarder kroner udgør danmarkshistoriens største jernbaneprojekt. Til gengæld forventer myndighederne, at de nye signaler vil fjerne 80 procent af de forsinkelser på fjernbanen, der skyldes signalfejl, mens forventningen er 50 procent for S-banen.

Ingeniøren har i mere end 100 artikler sat fokus på de problemer og risici, der er forbundet med at installere det nye system i tog og langs skinner landet over. Herunder, hvordan Danmark som det eneste land har valgt at udrulle det nyeste version af ERTMS, før det er færdigudviklet.

Signaludskiftningen skulle oprindeligt være afsluttet på landsplan i 2021. Men den forventede afslutning er blevet udskudt flere gange, senest helt til 2030. Projektet er samtidig blevet fordyret med flere milliarder kroner. Rigsrevisionen har kritiseret både Banedanmark og Transportministeriet for deres håndtering af sagen. Politikere og eksperter har kritiseret Banedanmark for ikke at have oplyst Folketinget tilstrækkeligt om risikoen ved det ufærdige system forud for den politiske beslutning om at udskifte landets togsignaler.

Seneste nyheder om Jernbanens nye signalsystem

Artikler (221)

Banedanmark fejlhåndterede validatormangel: Ti projekter forsinket eller aflyst

Danmark har kun 16 tilbageværende validatorer, som har kompetencer i de gamle elektroniske og relæbaserede sikringsanlæg. De få fagfolk udgør nu en flaskehals, konkluderer Rigsrevisionen.

12. nov 2021 7

Test af Odense Letbane sat på pause: Nye køreledninger driller gamle signaler

Odense Letbane er under tidspres for at få letbanen testet og godkendt, inden den planlagte åbning ved årsskiftet.

9. nov 2021 20

Wi-Fi-udvidelse udløser dansk ekstraregning på 100 millioner kroner

S-togets signalsystem skal flytte sendefrekvens, da 480 MHz i nedre del af 6 GHz skal bruges til ulicenseret Wi-Fi i hele Europa. Det giver en dansk ekstraregning på 100 millioner kroner, fordi S-togets signalsystem bruger mere båndbredde end andre europæiske bybaner.

19. jul 2021 66

Fremtidens tog er fundet: Franske Alstom vinder kontrakten på IC4’s afløser

Intercitytoget Coradia Stream har en topfart på 200 km/t i timen. Det er rigeligt, mener transportminister, som fremhæver dobbelt så hurtigt acceleration som IC3

12. apr 2021 151

Stadler, Alstom, Bombardier eller Siemens? I dag offentliggør DSB fremtidens tog

Efter en årelang proces offentliggør togselskabet i eftermiddag en kæmpekontrakt på 100 elektriske togsæt, der skal erstatte IC4 og IC3

12. apr 2021

Ukendt ekstraregning truer signalprogrammet: Alt radioudstyr på S-toget skal ændres

Budgettet for S-togets nye signalsystem, CBTC, indeholder ikke en post til at tilpasse sendeområdet til nye krav fra EU, som er indført for at gøre plads til mere ulicenseret Wi-Fi . Prisen er ukendt, men ændringen er en omfattende opgave, som passagerne også kommer til at mærke.

22. feb 2021 27

Forsinket igen: Svendborgbanen får tidligst nye signaler i 2024

Den fynske banestrækning Odense-Svendborg bliver nedprioriteret for at sikre fremdrift i udrulningen af det nye signalsystem ERTMS på Sjælland.

6. jul 2020 2

Dieseltog kører videre to år ekstra på sjællandsk pendlerstrækning

Politikerne har lyttet til Banedanmarks appel og besluttet at droppe såkaldt immunisering af Roskilde-Holbæk-strækningen, hvilket ellers ville gøre det muligt at indsætte eltog flere år tidligere.

15. jun 2020 13

Banedanmark: Dyrt og besværligt at gøre plads til nye wifi-kanaler

Det vil både kræve nyt udstyr og omfattende integration, hvis Banedanmark bliver bedt om at flytte det sendeområde man i dag bruger til S-togsnettets signalsystem for at gøre plads til en større udvidelse af det tilladelsesfrie sendeområde til wifi.

11. jun 2020 14

Mangel på specialister forsinker opgradering af Aarhus-Langå

Rejsende med tog fra Aalborg til Aarhus må vente endnu et år på at få sat hastigheden op på strækningen. Banedanmark mangler valideringressoucer, skriver transportministeren i et brev til Folketingets Transportudvalg.

4. jun 2020 3