close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nye signaler til jernbanen

161 artikler

Danmarkshistoriens største jernbaneprojekt

banedanmark signal signalprogrammet

Ingeniøren ser følger løbende den landsdækkende udskiftning af de gamle fysiske togsignaler med det nye digitale system ERTMS, som med en pris på 19,6 milliarder kroner udgør danmarkshistoriens største jernbaneprojekt. Til gengæld forventer Banedanmark, at de nye signaler vil fjerne 80 procent af de forsinkelser på fjernbanen, der skyldes signalfejl, mens tallet 50 procent for S-banen.

Banedanmark måtte i efteråret 2016 oplyse Folketinget om, at signaludskiftningen bliver to år forsinket, og at hele budgettet på 19,6 milliarder kroner er opbrugt. Der er derfor ikke tidsmæssigt eller økonomisk plads til flere problemer i det resterende arbejde med projektet frem til 2023. Rigsrevisionen kritiserede i en efterfølgende beretning om sagen både Banedanmark og Transportministeriet for deres håndtering af sagen. Rigsrevisionen påpegede samtidig, at der stadig er væsentlige risici forbundet med de nye tidsplaner,

Ingeniøren har blandt andet beskrevet, hvordan Danmark som det eneste land har valgt at udrulle det nye signalsystem, før det er færdigudviklet, og før EU’s krav til systemet ligger fast. Det kan ifølge eksperter føre til nødvendige fordyrelser i milliardklassen. Flere kilder kritiserer derfor Banedanmark for ikke at have oplyst Folketinget tilstrækkeligt om risikoen ved det ufærdige system forud for den politiske beslutning i 2009.

Begrundelsen for at være ‘first mover’ med det nye signalsystem var, at de gamle signaler havde nået enden af deres levetid. Men Banedanmark har efterfølgende konkluderet, at de danske tog godt kunne have kørt videre med de eksisterende signaler.

Ingeniøren sætter i en serie artikler i efteråret særlig fokus på de problemer og risici, der er forbundet med at installere nye signaler ved alle skinner og i samtlige tog. Artiklerne affødte i november, at formanden for statsrevisorerne meldte ud, at Rigsrevisionen skal gennemføre en ny kulegravning af det forsinkede og fordyrede signalprogram. Denne gang med fokus på, om Folketinget fik retvisende oplysninger i beslutningsgrundlaget for signaludskiftningen tilbage i 2009.

Seneste nyheder om Nye signaler til jernbanen

Artikler (161)

Ikke engang politikerne må læse stor undersøgelse af signalprojektet

Delolitte har lavet en 350 siders rapport om det skandaleramte signalprojekt. Men kun 11 siders resume slipper udenfor ministeriet vægge.

8. dec 2017 9

Budget på 23 milliarder: Skal Danmark trække i nødbremsen til nye togsignaler?

Selv om projektet er fordyret to gange og er ni år forsinket, er udskiftning af de danske togsignaler stadig langt den bedste løsning, mener både Banedanmark, politikere og Transportministeriet. Men ikke alle er enige.

4. dec 2017 54

Video: Transportminister forklarer »virkelighedens« ansvar for signalproblemer

Transportministeren meddelte, at virkeligheden har ansvaret for syv års forsinkelser af togsignaler. Nu uddyber han i folketingssalen.

4. dec 2017 4

Her producerer danske ingeniører togsignaler til Norge

Kom med direktør Peter Sonne på rundtur hos Bombardier, som på Avedøre Holme i udkanten af København producerer signalanlæg og reservedele til jernbanen med eksisterende teknologi. En af de store ordrer går i disse år til Norge, som fornyer sine signaler med dansk teknologi, selv om også normændene skal skifte det den ERTMS-standard, som lige nu volder så mange kvaler i Danmark.

1. dec 2017 1

Som at pendle i en veteranbil: Minister afviser kritik af nye togsignaler

De nuværende signaler er usikre, forældede og forsinker togene, mener transportminister Ole Birk Olesen.

1. dec 2017 8

Nye akseltællere kan fjerne hver fjerde signalfejl

En del af signalprojektet er at udskifte den gamle teknologi med at sende strøm gennem skinner for at holde øje med togene med moderne akseltællere. Det behøver man imidlertid ikke at opgradere signaler for.

1. dec 2017 26

Banedanmark: »Udviklingen går kun én vej«

Styrelsen fastholder på trods af en uventet positiv fejlstatistik for de gamle togsignaler og kritik fra adskillige branchefolk, at det er nødvendigt at rulle et 23 milliarder kroner dyrt signalsystem ud på landsplan.

1. dec 2017 6

Nye signaler til 23 milliarder bygger på skrupforkert skrøne

De danske togsignaler har nået absolut sidste udløbsdato, og forsinkelserne kommer til at eksplodere, lød den officielle begrundelse for at investere i et nyt og uprøvet signalsystem. Men det afviser branchekilder, der bakkes op af statistikken.

1. dec 2017 35

DSB må skrotte velfungerende eltog: Dømt for komplekse til nye signaler

Mens IC3-togene død og pine skal have et nyt signalsystem bygget ind for at opfylde Banedanmarks plan, så indgår det yngre, elektriske søstertog IR4 ikke i planen og må skrottes, når de nye signaler tages brug. Den skal DSB lige tygge på.

28. nov 2017 100

Projektdirektør: Nu vender vi planen for jernbanen på hovedet

Planen om at lade signal­programmet gå forud for elektrificeringen af hele den danske togdrift har ganske enkelt ikke været realistisk, erkender Banedanmark efter syv års forsinkelse.

25. nov 2017 28