Jernbanens nye signalsystem

226 artikler

Danmarkshistoriens største jernbaneprojekt

Ingeniøren følger løbende den landsdækkende udskiftning af de gamle fysiske togsignaler med de digitale systemer ERTMS til fjernbanen og CBTC til S-togene, som med en samlet pris på 23 milliarder kroner udgør danmarkshistoriens største jernbaneprojekt. Til gengæld forventer myndighederne, at de nye signaler vil fjerne 80 procent af de forsinkelser på fjernbanen, der skyldes signalfejl, mens forventningen er 50 procent for S-banen.

Ingeniøren har i mere end 100 artikler sat fokus på de problemer og risici, der er forbundet med at installere det nye system i tog og langs skinner landet over. Herunder, hvordan Danmark som det eneste land har valgt at udrulle det nyeste version af ERTMS, før det er færdigudviklet.

Signaludskiftningen skulle oprindeligt være afsluttet på landsplan i 2021. Men den forventede afslutning er blevet udskudt flere gange, senest helt til 2030. Projektet er samtidig blevet fordyret med flere milliarder kroner. Rigsrevisionen har kritiseret både Banedanmark og Transportministeriet for deres håndtering af sagen. Politikere og eksperter har kritiseret Banedanmark for ikke at have oplyst Folketinget tilstrækkeligt om risikoen ved det ufærdige system forud for den politiske beslutning om at udskifte landets togsignaler.

Seneste nyheder om Jernbanens nye signalsystem

Artikler (226)

Leverandør af Signalprogrammet får skarp kritik af Banedanmark

Banedanmark kalder fremdriften i Signalprogrammet »ringe« og Alstoms planer urealistiske.

11. maj 2022 7

Nyt signalsystem spænder ben for dansk godstransport

Udrulningen af det digitale signalsystem ERTMS på de danske jernbaner og stadig flere sporarbejder indskrænker godstransport på skinner.

19. apr 2022 10

Infrastruktur: De 5 største bro- og tunnelprojekter i Danmark netop nu

Danmarks infrastruktur er under konstant ­udvikling, og med de løbende frem- og ­tilbageskridt i anlægsprocesserne kan det være svært at holde overblik over, hvor langt de egentlig er nået. Derfor har vi udvalgt fem projekter, som du her kan få en kort opdatering på.

27. mar 2022 3

S-togets signalsystem skal vælge ny radio: Valget står mellem wifi eller 5G

Banedanmark skal snart beslutte om S-togets signalsystem fortsat skal sende over wifi eller om man skal skifte til LTE/5G.

21. mar 2022 10

S-tog i Indre By kører nu på nye signaler: »Massiv teknologisk opgradering«

På central strækning i indre København er det analoge HKT-system fra 70'erne pillet ned til fordel for det nye CBTC-signalsystem.

18. jan 2022 5

Banedanmark fejlhåndterede validatormangel: Ti projekter forsinket eller aflyst

Danmark har kun 16 tilbageværende validatorer, som har kompetencer i de gamle elektroniske og relæbaserede sikringsanlæg. De få fagfolk udgør nu en flaskehals, konkluderer Rigsrevisionen.

12. nov 2021 7

Test af Odense Letbane sat på pause: Nye køreledninger driller gamle signaler

Odense Letbane er under tidspres for at få letbanen testet og godkendt, inden den planlagte åbning ved årsskiftet.

9. nov 2021 20

Wi-Fi-udvidelse udløser dansk ekstraregning på 100 millioner kroner

S-togets signalsystem skal flytte sendefrekvens, da 480 MHz i nedre del af 6 GHz skal bruges til ulicenseret Wi-Fi i hele Europa. Det giver en dansk ekstraregning på 100 millioner kroner, fordi S-togets signalsystem bruger mere båndbredde end andre europæiske bybaner.

19. jul 2021 66

Fremtidens tog er fundet: Franske Alstom vinder kontrakten på IC4’s afløser

Intercitytoget Coradia Stream har en topfart på 200 km/t i timen. Det er rigeligt, mener transportminister, som fremhæver dobbelt så hurtigt acceleration som IC3

12. apr 2021 151

Stadler, Alstom, Bombardier eller Siemens? I dag offentliggør DSB fremtidens tog

Efter en årelang proces offentliggør togselskabet i eftermiddag en kæmpekontrakt på 100 elektriske togsæt, der skal erstatte IC4 og IC3

12. apr 2021