close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nye signaler til jernbanen

146 artikler

Danmarkshistoriens største jernbaneprojekt

banedanmark signal signalprogrammet

Ingeniøren ser følger løbende den landsdækkende udskiftning af de gamle fysiske togsignaler med det nye digitale system ERTMS, som med en pris på 19,6 milliarder kroner udgør danmarkshistoriens største jernbaneprojekt. Til gengæld forventer Banedanmark, at de nye signaler vil fjerne 80 procent af de forsinkelser på fjernbanen, der skyldes signalfejl, mens tallet 50 procent for S-banen.

Banedanmark måtte i efteråret 2016 oplyse Folketinget om, at signaludskiftningen bliver to år forsinket, og at hele budgettet på 19,6 milliarder kroner er opbrugt. Der er derfor ikke tidsmæssigt eller økonomisk plads til flere problemer i det resterende arbejde med projektet frem til 2023. Rigsrevisionen kritiserede i en efterfølgende beretning om sagen både Banedanmark og Transportministeriet for deres håndtering af sagen. Rigsrevisionen påpegede samtidig, at der stadig er væsentlige risici forbundet med de nye tidsplaner,

Ingeniøren har blandt andet beskrevet, hvordan Danmark som det eneste land har valgt at udrulle det nye signalsystem, før det er færdigudviklet, og før EU’s krav til systemet ligger fast. Det kan ifølge eksperter føre til nødvendige fordyrelser i milliardklassen. Flere kilder kritiserer derfor Banedanmark for ikke at have oplyst Folketinget tilstrækkeligt om risikoen ved det ufærdige system forud for den politiske beslutning i 2009.

Begrundelsen for at være ‘first mover’ med det nye signalsystem var, at de gamle signaler havde nået enden af deres levetid. Men Banedanmark har efterfølgende konkluderet, at de danske tog godt kunne have kørt videre med de eksisterende signaler.

Ingeniøren sætter i en serie artikler i efteråret særlig fokus på de problemer og risici, der er forbundet med at installere nye signaler ved alle skinner og i samtlige tog. Artiklerne affødte i november, at formanden for statsrevisorerne meldte ud, at Rigsrevisionen skal gennemføre en ny kulegravning af det forsinkede og fordyrede signalprogram. Denne gang med fokus på, om Folketinget fik retvisende oplysninger i beslutningsgrundlaget for signaludskiftningen tilbage i 2009.

Seneste nyheder om Nye signaler til jernbanen

Artikler (146)

Minister: Fem måneder uden tog på ny bane er det bedste alternativ

Ole Birk Olesen lægger vægt på, at det giver en »mere robust plan« at udskyde åbningen af Ringstedbanen.

17. nov 2017 4

I Danmarks fodspor: Signalproblemer breder sig til Norge og Sverige

Danmarks udrulning af det nye digitale signalsystem er ramt af store startvanskeligheder. Nu melder problemerne sig i vores nabolande.

17. nov 2017 25

Spøgelsesbane: Signalkaos udsætter åbningen af Ringstedbanen

Jernbanen mellem København og Ringsted åbner med fem tog i timen i stedet for ét. Men det første halve år efter færdiggørelsen, vil sporene stå tomme.

16. nov 2017 27

Ny jernbaneskandale under udvikling: Signaludskiftning først færdig i 2030

Danmarks største jernbaneprojekt bliver forsinket med yderligere syv år og ramt af ekstraregning på yderligere 2,8 milliarder kroner.

15. nov 2017 39

VIDEO: Her giver trafikminister virkeligheden skylden for problemer med signalprogram

VIDEO: Folketingets transportudvalg har holdt møde om konsulentrapporten, der ventes at afdække nye forsinkelser og fordyrelser i Danmarks største jernbaneprojekt.

15. nov 2017 12

Politikernes møde om signalkaos trækker ud - konklusioner forsinket

Tv-kameraerne er sat op i et mødelokale i Transportministeriet, men politikernes møde om problemerne for Banedanmarks signalprojekt trækker foreløbig ud. Mødet skulle være slut kl. 13, men diskussionerne fortsætter. Transportministeriet holder konklusionerne tæt til kroppen, og det er endnu uklart, om transportminister Ole Birk Olesen (LA) selv vil præsentere konklusionerne fra den rapport, som konsulentfirmaet Deloitte har udarbejdet.

15. nov 2017

Togsignalernes skæbnedag: Transportminister har bestilt plan for at droppe dansk sololøb

Konsulentrapport ventes i dag at afsløre nye forsinkelser og fordyrelser i Danmarks største jernbaneprojekt. Samtidig har Banedanmark efter alt at dømme udarbejdet en plan for, hvordan signaludskiftningen kan lægges på is i flere år.

15. nov 2017 9

Konsulentregningen løb løbsk: Banedanmark bruger 4,4 milliarder på at styre signalprojektet

Politikerne blev præsenteret for en konsulentregning på 1,2 milliarder kroner til at give fjernbanen nye signaler. I praksis blev det mere end tre gange så dyrt, viser aktindsigt.

15. nov 2017 20

Aktindsigt: Dårligt håndværk plager installering af signalsystem i togene

En række mails og mødereferater afslører stor utilfredshed hos DSB over entreprenørens arbejde med at installere udstyr til det nye landsdækkende signalsystem i de danske tog .

14. nov 2017 11

DSB fik nej til selv at installere signalcomputere

DSB har sendt et tilbud om at hjælpe fransk-tyske Alstom med at indbygge signalcomputere i togene, men tilbuddet blev afslået. Nu er arbejdet forsinket, og samarbejdet mellem parterne slår knuder.

14. nov 2017 8