Jernbanens nye signalsystem

233 artikler

Danmarkshistoriens største jernbaneprojekt

Ingeniøren følger løbende den landsdækkende udskiftning af de gamle fysiske togsignaler med de digitale systemer ERTMS til fjernbanen og CBTC til S-togene, som med en samlet pris på 23 milliarder kroner udgør danmarkshistoriens største jernbaneprojekt. Til gengæld forventer myndighederne, at de nye signaler vil fjerne 80 procent af de forsinkelser på fjernbanen, der skyldes signalfejl, mens forventningen er 50 procent for S-banen.

Ingeniøren har i mere end 100 artikler sat fokus på de problemer og risici, der er forbundet med at installere det nye system i tog og langs skinner landet over. Herunder, hvordan Danmark som det eneste land har valgt at udrulle det nyeste version af ERTMS, før det er færdigudviklet.

Signaludskiftningen skulle oprindeligt være afsluttet på landsplan i 2021. Men den forventede afslutning er blevet udskudt flere gange, senest helt til 2030. Projektet er samtidig blevet fordyret med flere milliarder kroner. Rigsrevisionen har kritiseret både Banedanmark og Transportministeriet for deres håndtering af sagen. Politikere og eksperter har kritiseret Banedanmark for ikke at have oplyst Folketinget tilstrækkeligt om risikoen ved det ufærdige system forud for den politiske beslutning om at udskifte landets togsignaler.

Seneste nyheder om Jernbanens nye signalsystem

Artikler (233)

Tog og gravko en meter fra kollision: Maskinfører springer for livet i strømpesokker

Det var tæt på en alvorlig kollision mellem et tog og en gravemaskine på Lollandsbanen i forbindelse med udrulning af det nye signalsystem.

8. dec 2022

Tysk togtrafik lammet i tre timer: Tyder på et avanceret angreb på fiberinfrastruktur

Fiberkabler blev beskadiget to forskellige steder med 550 kilometers afstand.

11. okt 2022

Skybrud rydder skærver og dæmning: To tog kørte over frit svævende skinner

Store mængder regn har fritlagt en togstrækning mellem Herning og Skjern, og tog nåede at passere det underminerede spor, før Banedanmark stoppede al trafik på banen.

29. aug 2022 1

Banedanmark underviser lokoførere i signaler, de ikke selv vil vise

Selvom Banedanmark uddanner lokomotivfører i, at ugyldige og udgåede signaler tildækkes, er det ifølge styrelsen for dyrt og omkostningsfuldt at installere det på strækninger, der er overgået til det nye signalsystem.

27. jun 2022 10

Trods advarsel fra Havarikommissionen: Jernbanen stadig fuld af forvirrende signaler

Fire gange skifter betydningen af et slukket signal på strækningen mellem Roskilde og Rødby.

10. jun 2022 8

Se Ingeniørens billeder, der dokumenterer de gamle udækkede signaler på Sjælland

Selvom de gamle signaler blev taget ned i Vendsyssel som følge af ulykken, står de stadig på store dele af Sjælland, kan Ingeniøren dokumentere.

9. jun 2022

Signalforvirring medskyldig i alvorlig togulykke i Vendsyssel

Slukkede signaler betyder to forskellige ting, når lokomotivførerne møder dem, afhængigt af, hvilken strækning toget kører på.

3. jun 2022 3

Leverandør af Signalprogrammet får skarp kritik af Banedanmark

Banedanmark kalder fremdriften i Signalprogrammet »ringe« og Alstoms planer urealistiske.

11. maj 2022 7

Nyt signalsystem spænder ben for dansk godstransport

Udrulningen af det digitale signalsystem ERTMS på de danske jernbaner og stadig flere sporarbejder indskrænker godstransport på skinner.

19. apr 2022 10

Infrastruktur: De 5 største bro- og tunnelprojekter i Danmark netop nu

Danmarks infrastruktur er under konstant ­udvikling, og med de løbende frem- og ­tilbageskridt i anlægsprocesserne kan det være svært at holde overblik over, hvor langt de egentlig er nået. Derfor har vi udvalgt fem projekter, som du her kan få en kort opdatering på.

27. mar 2022 3