close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nye signaler til jernbanen

196 artikler

Danmarkshistoriens største jernbaneprojekt

banedanmark signal signalprogrammet

Ingeniøren ser følger løbende den landsdækkende udskiftning af de gamle fysiske togsignaler med det nye digitale system ERTMS, som med en pris på 19,6 milliarder kroner udgør danmarkshistoriens største jernbaneprojekt. Til gengæld forventer Banedanmark, at de nye signaler vil fjerne 80 procent af de forsinkelser på fjernbanen, der skyldes signalfejl, mens tallet 50 procent for S-banen.

Banedanmark måtte i efteråret 2016 oplyse Folketinget om, at signaludskiftningen bliver to år forsinket, og at hele budgettet på 19,6 milliarder kroner er opbrugt. Der er derfor ikke tidsmæssigt eller økonomisk plads til flere problemer i det resterende arbejde med projektet frem til 2023. Rigsrevisionen kritiserede i en efterfølgende beretning om sagen både Banedanmark og Transportministeriet for deres håndtering af sagen. Rigsrevisionen påpegede samtidig, at der stadig er væsentlige risici forbundet med de nye tidsplaner,

Ingeniøren har blandt andet beskrevet, hvordan Danmark som det eneste land har valgt at udrulle det nye signalsystem, før det er færdigudviklet, og før EU’s krav til systemet ligger fast. Det kan ifølge eksperter føre til nødvendige fordyrelser i milliardklassen. Flere kilder kritiserer derfor Banedanmark for ikke at have oplyst Folketinget tilstrækkeligt om risikoen ved det ufærdige system forud for den politiske beslutning i 2009.

Begrundelsen for at være ‘first mover’ med det nye signalsystem var, at de gamle signaler havde nået enden af deres levetid. Men Banedanmark har efterfølgende konkluderet, at de danske tog godt kunne have kørt videre med de eksisterende signaler.

Ingeniøren sætter i en serie artikler i efteråret særlig fokus på de problemer og risici, der er forbundet med at installere nye signaler ved alle skinner og i samtlige tog. Artiklerne affødte i november, at formanden for statsrevisorerne meldte ud, at Rigsrevisionen skal gennemføre en ny kulegravning af det forsinkede og fordyrede signalprogram. Denne gang med fokus på, om Folketinget fik retvisende oplysninger i beslutningsgrundlaget for signaludskiftningen tilbage i 2009.

Seneste nyheder om Nye signaler til jernbanen

Artikler (196)

Næste strækning med S-togenes nye signalsystem bliver først klar i 2019

Den planlagte indvielse af det nye digitale signalsystem mellem Jægersborg, Klampenborg, Svanemøllen og Ryparken må udskydes til næste år.

12. okt 2018 8

Lokoførere om nye signaler: »Vores tillid til systemet hænger i en tynd tråd«

Efter næsten tre år med fejl i S-togenes nye signalsystem er lokomotivførerne ikke længere trygge ved det nye system.

12. okt 2018

Banedanmark: Problemer med S-togenes nye signalsystem fortsætter i 2019

Bremseproblemer og falske fejlmeldinger i S-togenes nye signalsystem når ikke at blive løst, inden systemet skal tages i brug på de næste strækninger om en måned.

12. okt 2018 2

S-tog kører med konstant sikkerhedsadvarsel

På første strækning med det nye signalsystem kører togene efter to år stadig med nedsat hastighed, og computere skal genstartes konstant. Senest er togene ramt af sikkerhedskritisk fejl.

12. okt 2018 3

»Den her sag lugter langt væk af, at man ikke vil have den ud til offentligheden«

Banedanmark mørklægger al dokumentation om sagen, hvor to tog var 177 meter fra at kollidere under en test af det nye signalsystem. De involverede medarbejdere må ikke tale med pressen, og Banedanmarks svar om signalsystemets præstation har vist sig at være ukorrekte.

2. sep 2018 28

Tidligere DSB-sikkerhedschef: »Enhver sikkerhedschefs mareridt«

Under en test af det nye ERTMS-signalsystem sendte Banedanmark ved en fejl to tog i retning mod hinanden. Lokomotivførerne nåede at bremse, og hvis ikke, ville ERTMS have bremset togene inden en kollision. Men hændelsen efterlod de to lokomotivførere rystede.

31. aug 2018 46

Nye togsignaler forhindrer ikke tog på kollisionskurs

Modsat det gamle system tillader jernbanens nye digitale signalsystem, at to tog bliver sendt i retning mod hinanden.

29. aug 2018 19

To tog var 177 meter fra at støde sammen under test af det nye signalsystem

Under en test af det nye ERTMS-signalsystem sendte Banedanmark ved en fejl to tog i retning mod hinanden. En fejl, som det gamle signalsystem ville have forhindret. Banedanmark holder kortene tæt til kroppen.

28. aug 2018 22

Banedanmark har udbetalt resultatbonus til direktører trods manglende resultater

Rigsrevisionen kritiserer Banedanmarks udbetaling af resultatløn til syv direktører uden de resultater, de bliver belønnet for. En kritik, som bør give røde ører, siger økonomiprofessor.

23. aug 2018 6

Banedanmark hemmeligholder konsulentbudget: Er steget med mindst fire milliarder

Det samlede konsulentbudget for signalprogrammet er senest vokset fra 1,6 milliarder kroner til 5,8 milliarder kroner. Banedanmark mørklægger nu konsulentbudgettet, som tidligere har været offentliggjort.

13. aug 2018 11