Jernbanens nye signalsystem

215 artikler

Danmarkshistoriens største jernbaneprojekt

Ingeniøren følger løbende den landsdækkende udskiftning af de gamle fysiske togsignaler med de digitale systemer ERTMS til fjernbanen og CBTC til S-togene, som med en samlet pris på 23 milliarder kroner udgør danmarkshistoriens største jernbaneprojekt. Til gengæld forventer myndighederne, at de nye signaler vil fjerne 80 procent af de forsinkelser på fjernbanen, der skyldes signalfejl, mens forventningen er 50 procent for S-banen.

Ingeniøren har i mere end 100 artikler sat fokus på de problemer og risici, der er forbundet med at installere det nye system i tog og langs skinner landet over. Herunder, hvordan Danmark som det eneste land har valgt at udrulle det nyeste version af ERTMS, før det er færdigudviklet.

Signaludskiftningen skulle oprindeligt være afsluttet på landsplan i 2021. Men den forventede afslutning er blevet udskudt flere gange, senest helt til 2030. Projektet er samtidig blevet fordyret med flere milliarder kroner. Rigsrevisionen har kritiseret både Banedanmark og Transportministeriet for deres håndtering af sagen. Politikere og eksperter har kritiseret Banedanmark for ikke at have oplyst Folketinget tilstrækkeligt om risikoen ved det ufærdige system forud for den politiske beslutning om at udskifte landets togsignaler.

Seneste nyheder om Jernbanens nye signalsystem

Artikler (215)

Forsinket igen: Svendborgbanen får tidligst nye signaler i 2024

Den fynske banestrækning Odense-Svendborg bliver nedprioriteret for at sikre fremdrift i udrulningen af det nye signalsystem ERTMS på Sjælland.

6. jul 2020 2

Dieseltog kører videre to år ekstra på sjællandsk pendlerstrækning

Politikerne har lyttet til Banedanmarks appel og besluttet at droppe såkaldt immunisering af Roskilde-Holbæk-strækningen, hvilket ellers ville gøre det muligt at indsætte eltog flere år tidligere.

15. jun 2020 13

Banedanmark: Dyrt og besværligt at gøre plads til nye wifi-kanaler

Det vil både kræve nyt udstyr og omfattende integration, hvis Banedanmark bliver bedt om at flytte det sendeområde man i dag bruger til S-togsnettets signalsystem for at gøre plads til en større udvidelse af det tilladelsesfrie sendeområde til wifi.

11. jun 2020 14

Mangel på specialister forsinker opgradering af Aarhus-Langå

Rejsende med tog fra Aalborg til Aarhus må vente endnu et år på at få sat hastigheden op på strækningen. Banedanmark mangler valideringressoucer, skriver transportministeren i et brev til Folketingets Transportudvalg.

4. jun 2020 3

Serviceeftersyn: Fortidens synder har gjort jernbanen »nedslidt, umoderne og udfordret«

Udrulningen af signalprogram og andre moderniseringer er nu i en god gænge, konstaterer Transportministeriet. Men efterslæbet er stort, og bilerne er et billigere og hurtigere alternativ.

3. jun 2020 14

Banedanmark sikrer genbrugsguld for millioner

Når det nye signalsystem udrulles på landets jernbaner, så fortæller en prognosemodel, præcis hvilke komponenter der kan bruges som reservedele og i hvilke mængder. Det nye system har hjulpet Banedanmark med at gemme udstyr for en værdi af 35 millioner kroner.

6. maj 2020

Ombygning af Slagelse Station bliver udskudt

Årsagen er ifølge Banedanmark, at der mangler validatorer til at sikkerhedsgodkende nye installationer på jernbanen.

23. mar 2020 3

Kronik: På høje tid at prioritere togkundernes behov

26. feb 2020 21

Signal-skandalens skrækeksempel: Nyt sikringsanlæg er blevet forsinket over 20 gange

Et nyt sikringsanlæg på Randers Station skulle være taget i brug i august 2018, men er fortsat ikke færdigt. Derfor bliver det højst benyttet fem år, inden det skal skrottes igen.

3. jan 2020 12

Banedanmark: »Ingeniørfirmaer leverer meget dårlig kvalitet«

De rådgivende ingeniører lover mere end de kan holde, og deres arbejde er for dårligt, lyder det fra Banedanmark. Brancheforening afviser.

30. dec 2019 21