Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Jernbanens nye signalsystem

209 artikler

Danmarkshistoriens største jernbaneprojekt

Ingeniøren følger løbende den landsdækkende udskiftning af de gamle fysiske togsignaler med de digitale systemer ERTMS til fjernbanen og CBTC til S-togene, som med en samlet pris på 23 milliarder kroner udgør danmarkshistoriens største jernbaneprojekt. Til gengæld forventer myndighederne, at de nye signaler vil fjerne 80 procent af de forsinkelser på fjernbanen, der skyldes signalfejl, mens forventningen er 50 procent for S-banen.

Ingeniøren har i mere end 100 artikler sat fokus på de problemer og risici, der er forbundet med at installere det nye system i tog og langs skinner landet over. Herunder, hvordan Danmark som det eneste land har valgt at udrulle det nyeste version af ERTMS, før det er færdigudviklet.

Signaludskiftningen skulle oprindeligt være afsluttet på landsplan i 2021. Men den forventede afslutning er blevet udskudt flere gange, senest helt til 2030. Projektet er samtidig blevet fordyret med flere milliarder kroner. Rigsrevisionen har kritiseret både Banedanmark og Transportministeriet for deres håndtering af sagen. Politikere og eksperter har kritiseret Banedanmark for ikke at have oplyst Folketinget tilstrækkeligt om risikoen ved det ufærdige system forud for den politiske beslutning om at udskifte landets togsignaler.

Seneste nyheder om Jernbanens nye signalsystem

Artikler (209)

Signal-skandalens skrækeksempel: Nyt sikringsanlæg er blevet forsinket over 20 gange

Et nyt sikringsanlæg på Randers Station skulle være taget i brug i august 2018, men er fortsat ikke færdigt. Derfor bliver det højst benyttet fem år, inden det skal skrottes igen.

3. jan 2020 12

Banedanmark: »Ingeniørfirmaer leverer meget dårlig kvalitet«

De rådgivende ingeniører lover mere end de kan holde, og deres arbejde er for dårligt, lyder det fra Banedanmark. Brancheforening afviser.

30. dec 2019 20

Banedanmark lukker vigtig pendlerstrækning i otte måneder

I yderligere tre måneder næste år kommer der ingen tog mellem Ringsted og Næstved. Samtidig er den alternative strækning på grund af signalskandalen ikke klar, så pendlerne skal skifte til S-tog. Simpelthen for åndssvagt, siger ordfører.

27. dec 2019 36

IC3-togets elektriske lillesøster overlever og får nye signaler

Banedanmark har forsynet det første IR4-togsæt med det digitale signalsystem og anbefaler nu at opgradere hele flåden på 40 togsæt.

20. dec 2019 1

Millioner spildt: Ringsted-jernbane bliver stadig ombygget – og snart skal det ske igen

Endnu før Ringsted Station er færdigombygget for 730 millioner, sætter regeringen gang i en ny undersøgelse af, hvordan jernbanen i byen igen kan opgraderes, fordi kapaciteten er for lille.

20. dec 2019 5

Politikere sparker igen nye togsignaler til hjørne: »Et ekstraordinært svært projekt«

Først i det nye år beslutter et bredt flertal i Folketinget, om Banedanmark får lov til at droppe alternativerne til det 23 milliarder kr. dyre signalprogram.

19. dec 2019

Hver anden dag får ny signal-software et nordjysk sporskifte til at gå i sort

Den ellers roste nordjyske teststrækning med nye signaler har siden oktober været ramt af en alvorlig fejl, som med jævne mellemrum standser alle tog.

17. dec 2019 10

Skeptiske politikere har for første gang i signal-skandalen sat foden ned

Transportordførerne er bange for at blive fyldt med sniksnak i stedet for sandheden om problemerne for Danmarks nye togsignaler. Derfor har de krævet flere oplysninger, inden de skrotter alternativerne.

16. dec 2019 19

Signal-skandale blokerer for at udnytte milliard-ombygning af Næstved-bane

Jernbanen mellem Næstved og Køge blev opgraderet for en milliard kroner for at kunne køre tog direkte til København. Det kommer dog tidligst til at ske i 2023, og årsagen er det forsinkede signal-system.

16. dec 2019 1

Banedanmark skrotter sit sidste alternativ til nye signaler

Det går så godt med at bygge nye signalcomputere ind i IC3-togene, at der ikke er brug for et alternativ til det nye signalsystem, mener Banedanmark.

13. dec 2019 12