close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nye signaler til jernbanen 116 artikler

Den danske jernbane får nye signaler

ERTMS

De forældede signalsystemer på jernbanen og S-bane-nettet skal skiftes ud med nye frem mod 2021. De nye ERTMS-signaler kræver både nyt udstyr langs banen og i alle tog. Den samlede investering forventes at ende på 19 mia. kr. Til gengæld forventer Banedanmark, at de nye signaler vil fjerne omkring 80 pct. af de forsinkelser på fjernbanen, der skyldes signalfejl, mens tallet er ca. 50 pct. for S-banen. Udrulningen af systemet bliver en meget kompleks opgave, hvor nye og gamle systemer skal holdes i drift samtidig.

Seneste nyheder om Nye signaler til jernbanen

Artikler (116)

DSB: Problemer med signalprogrammet og elektrificeringen kan blokere for nye eltog

Statsbanerne regner med en sandsynlighed på op til 50 procent for, at nye problemer med den landsdækkende signaludskiftning og elektrificeringen kan ramme den planlagte udskiftning af landets tog.

16. jun 2017 5

Transportminister lover at beholde gamle togsignaler, hvis de nye fejler

Transportminister Ole Birk Olesen er 'moderat optimistisk' om det forsinkede signalprojekt til 20 milliarder kroner, og han vil arbejde på at udnytte det til førerløse S-tog.

15. jun 2017 9

Rapport: Førerløse S-tog kan give besparelser på 1,3 mia. kr.

Transportministeriet har igen fået lavet en rapport om fordelene ved at gøre den næste generation af S-tog førerløse. Trafikforskere har tidligere været kritiske over for ideen.

12. jun 2017 49

Transportministeriet afviste i seks uger at udlevere notat til Rigsrevisionen

Ministeriet har under Rigsrevisionens granskning af Signalprogrammet modsat sig at udlevere et notat til Rigsrevisionen, fordi notatet ikke var godkendt til at blive sendt til Folketinget. Klart ulovligt, siger lektor i forvaltningsret.

22. maj 2017 7

Transportministeriet forsøgte at ændre Rigsrevisionens kritik

Ministeriet forsøgte at påvirke konklusionerne i Rigsrevisionens stærkt kritiske granskning af Signalprogrammet, viser aktindsigt.

10. maj 2017 7

Nu er de sidste analoge togradioer slukket

Banedanmark har i weekenden slukket for jernbanens gamle analoge radiosystem, som nu er fuldt erstattet af det digitale radiosystem GSM-R. Men også det nye system kan være forældet om få år.

3. maj 2017

Venstre: Et »alvorligt svigt« fra Banedanmark

Banedanmark har ikke oplyst Folketinget tilstrækkeligt om risikoen ved den storstilede udskiftning af landets togsignaler, som nu er ramt af forsinkelser og fordyrelser, siger Venstres Kristian Pihl Lorentzen. Han er den seneste af en række politikere fra forligskredsen bag projektet, der kritiserer signalprogrammet.

5. apr 2017 11

Softwarefejl på nye signaler vil plage S-togene resten af året

Der er opstået så mange fejl på den software, der styrer S-togene til Hillerød, at det kommer til at tage i alt næsten to år at rette dem.

4. apr 2017 7

Samarbejdet i Signalprogrammet slår revner

Myndighedernes tillid til hovedleverandøren Alstoms tidsplaner halter, og tre togselskaber klager over dårligt samarbejde i Danmarks største jernbaneprojekt.

1. apr 2017 8

Danmarks største jernbane­projekt bygger på lappeløsninger

Danmarks udrulning af det ufærdige togsignalsystem ERTMS bygger allerede nu på fejlslagne gæt om EU-standarder og nye jernbaner, der midlertidigt udstyres med gamle signaler.

27. mar 2017 6