close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig vore nyhedsbreve, accepterer du også vores brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-koncernen lejlighedsvis må kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud med videre via telefon, sms og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nye signaler til jernbanen 113 artikler

Den danske jernbane får nye signaler

De forældede signalsystemer på jernbanen og S-bane-nettet skal skiftes ud med nye frem mod 2021. De nye ERTMS-signaler kræver både nyt udstyr langs banen og i alle tog. Den samlede investering forventes at ende på 19 mia. kr. Til gengæld forventer Banedanmark, at de nye signaler vil fjerne omkring 80 pct. af de forsinkelser på fjernbanen, der skyldes signalfejl, mens tallet er ca. 50 pct. for S-banen. Udrulningen af systemet bliver en meget kompleks opgave, hvor nye og gamle systemer skal holdes i drift samtidig.

Artikler (113)

Transportministeriet afviste i seks uger at udlevere notat til Rigsrevisionen

Ministeriet har under Rigsrevisionens granskning af Signalprogrammet modsat sig at udlevere et notat til Rigsrevisionen, fordi notatet ikke var godkendt til at blive sendt til Folketinget. Klart ulovligt, siger lektor i forvaltningsret.

22. maj 2017 6

Transportministeriet forsøgte at ændre Rigsrevisionens kritik

Ministeriet forsøgte at påvirke konklusionerne i Rigsrevisionens stærkt kritiske granskning af Signalprogrammet, viser aktindsigt.

10. maj 2017 7

Nu er de sidste analoge togradioer slukket

Banedanmark har i weekenden slukket for jernbanens gamle analoge radiosystem, som nu er fuldt erstattet af det digitale radiosystem GSM-R. Men også det nye system kan være forældet om få år.

3. maj 2017

Venstre: Et »alvorligt svigt« fra Banedanmark

Banedanmark har ikke oplyst Folketinget tilstrækkeligt om risikoen ved den storstilede udskiftning af landets togsignaler, som nu er ramt af forsinkelser og fordyrelser, siger Venstres Kristian Pihl Lorentzen. Han er den seneste af en række politikere fra forligskredsen bag projektet, der kritiserer signalprogrammet.

5. apr 2017 11

Softwarefejl på nye signaler vil plage S-togene resten af året

Der er opstået så mange fejl på den software, der styrer S-togene til Hillerød, at det kommer til at tage i alt næsten to år at rette dem.

4. apr 2017 7

Samarbejdet i Signalprogrammet slår revner

Myndighedernes tillid til hovedleverandøren Alstoms tidsplaner halter, og tre togselskaber klager over dårligt samarbejde i Danmarks største jernbaneprojekt.

1. apr 2017 8

Danmarks største jernbane­projekt bygger på lappeløsninger

Danmarks udrulning af det ufærdige togsignalsystem ERTMS bygger allerede nu på fejlslagne gæt om EU-standarder og nye jernbaner, der midlertidigt udstyres med gamle signaler.

27. mar 2017 6

Minister bestiller kulegravning af Danmarks nye togsignaler

Transportminister Ole Birk Olesen vil have eksterne konsulenter til at gennemgå signalprojektet til 20 milliarder kr., som han ser bekymrende risici ved.

20. mar 2017 19

Transportministeriet advaret om milliardrisiko ved nye signaler siden 2011

Flere gange i løbet af de seneste seks år er Transportministeriet blevet advaret om risikoen ved at udrulle et endnu ikke færdig­udviklet signalsystem på den danske jernbane. Ministeriet har ikke oplyst forligskredsen bag signaludskiftningen om advarslerne.

18. mar 2017 16

Banedanmark afviser risiko ved at installere ufærdigt signalsystem

Danmark udruller som det eneste land i Europa et nyt togsignalsystem over hele landet, før EU’s krav til systemet er kendt. Det har allerede skabt fordyrelser. Men Banedanmark afviser, at der kan opstå yderligere problemer.

17. mar 2017 6