close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Metro Cityringen

167 artikler

Metro Cityringen er Københavns største anlægsprojekt

Metrolinjer, Metro, Cityringen

Fire 100 meter lange tunnelboremaskiner er begyndt at bore sig igennem den københavnske undergrund 20-40 meter under byens travle liv. I alt skal de grave 33 km tunnel i en undergrund, der hovedsagelig består af stabil københavnerkalk, men også rummer blødere og mere opsprækkede materialer, der er vandførende og har lommer af grus og silt. Det er et krævende og spændende projekt, der også omfatter 18 stationer.

Multimedia

Seneste nyheder om Metro Cityringen

Artikler (167)

Projektchef: Sådan vil vi undgå at gentage fejlene fra Cityringen

Byggeriet af Cityringen i København er både blevet forsinket og fordyret. Nu skal lærepengene veksles til gevinster på byggeriet af den nye metrostrækning mod Sydhavn.

29. nov 2017 2

Tysk-fransk konsortium skal bygge Sydhavnsmetro til 9,1 mia. kr

Den kommende metrolinje til det sydlige København skal bygges af tyske Hochtief og franske Vinci. Italienske Ansaldo STS skal levere tog som resten af metrosystemet.

27. nov 2017 21

Metroselskabet: Derfor sætter vi ikke ’bare’ en ekstra vogn på metroen

Hver dag efterlades hundredvis af metropassagerer på perronen. Metroselskabet kigger på flere løsninger - men vil først have plan klar senere på efteråret.

28. sep 2017 48

CMT fortsætter selv stationsbyggeri på metrocityringen efter strid med entreprenør

Metro-anlæggerne i CMT må nu selv færdiggøre metrocityringens stationer, efter at selskabet har annulleret en kontrakt med MT Højgaard om at lave arbejdet, som har stået stille siden efteråret.

23. jun 2017

Efter dyrt metroforlig: Den kritiske del af byggeriet står stadig stille

Selvom Metroselskabet efter langstrakte forhandlinger har betalt Cityringens entreprenør CMT 850 millioner kroner, står arbejdet med at færdiggøre stationerne stadig stille. Striden kan ende med, at MT Højgaard ryger ud af byggeriet.

7. apr 2017

Efter forlig: Metroselskab risikerer stadig krav på to mia. kr.

Forliget mellem entreprenøren CMT og Metroselskabet betyder, at CMT får 850 mio. kr. og accepterer, at øvrige krav højst kan løbe op i to mia. kr.

6. apr 2017 3

Aftale afsløret: Cityringen bliver 850 mio. kr dyrere

Cityringen bliver dyrere, men ikke forsinket. Entreprenør kræver stadig 3,75 mia. kr. men har sagt ja til et loft over, hvor store krav der kan stilles fremover.

6. apr 2017 1

Avis: Metroselskab tilbyder forlig, der gør Cityringen 850 millioner kr. dyrere

Metroselskabet har tilbudt den italienske entreprenør Salini 850 millioner kroner ekstra for at bygge Cityringen i København. Til gengæld skal italienerne frafalde deres krav om 7 milliarder kroner, skriver Berlingske.

21. mar 2017 11

Metroselskab betaler rekordhøj erstatning for støj

Naboerne til metrobyggeriet i København har foreløbig modtaget næsten 350 mio. kr. i erstatning, og den sidste regning er endnu ikke betalt.

6. mar 2017

Metroselskab forlænger milliardlån til entreprenør: Stationsarbejde stadig stoppet

Forhandlingerne om de milliardkrav, som entreprenørkonsortiet CMT har rejst mod Metroselskabet trækker ud. Imens ligger arbejdet med at indrette stationerne stille.

3. mar 2017 2