Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Metro Cityringen

191 artikler

Metro Cityringen er Københavns største anlægsprojekt

Fire 100 meter lange tunnelboremaskiner er begyndt at bore sig igennem den københavnske undergrund 20-40 meter under byens travle liv. I alt skal de grave 33 km tunnel i en undergrund, der hovedsagelig består af stabil københavnerkalk, men også rummer blødere og mere opsprækkede materialer, der er vandførende og har lommer af grus og silt. Det er et krævende og spændende projekt, der også omfatter 18 stationer.

Multimedia

Seneste nyheder om Metro Cityringen

Artikler (191)

Forsker om metrostøj: Miljøstyrelsens regnemetode giver ingen mening

Det er uhensigtsmæssigt at regne med et gennemsnit, når 10 sekunders støj flere gange i timen vækker folk, siger forsker ved Aalborg Universitet.

14. okt 2019 5

110 naboer har klaget: Københavns nye metro larmer og ryster

Allerede inden metroen åbnede søndag, klagede naboer over støj og vibrationer fra testkørslerne. Ifølge Metroselskabet skyldes det, at der ikke var tid til at slibe skinnerne. Det sker først ved årsskiftet.

1. okt 2019 18

Metroens prisstigning giver takstsystem ridser i lakken

Med metroens prisstigning bliver det ikke blot dyrere, men også mere besværligt at benytte kollektiv trafik i hovedstaden, lyder det samstemmende fra Rejsekort, trafikselskab og transportforsker.

30. sep 2019 2

Genoplev metrobyggeriet – 2017: Boringerne afsluttes i åbent slagsmål

Metrocityringens problemer drejede sig om penge og forsinkelser, da borearbejdet nærmede sig sin afslutning i 2017.

29. sep 2019 1

Genoplev metrobyggeriet – 2012: Danmarkshistoriens mest overvågede anlægsarbejde

Med intensiv overvågning af grundvand og bygninger både før, under og efter byggeriet af metrocityringen har Metroselskabet og entreprenørkonsortiet sikret sig mod synkende fundamenter og revnede huse.

29. sep 2019

Genoplev metrobyggeriet – 2009: Sådan sikres Marmorkirken mod at styrte i grus

Metertykke sekantpæle og et grundvandsvarslingssystem skal sikre Marmorkirken mens ny metrostation opføres.

29. sep 2019

Genoplev metrobyggeriet – 2016: Cityringen har klaret sit dybeste dyk

Ingeniørerne holdt vejret, da de knap seks meter store tunnelboremaskiner, der banede vej for Metro Cityringen, skulle sniges over den eksisterende metro og under Magasins fundamenter uden at ryste de gamle bygninger. Kom med os under jorden og tilbage til 2016.

28. sep 2019 1

Genoplev metrobyggeriet – 2015: Mød tunnelboremaskinen Eva

Kom med om bord på tunnelboremaskinen Eva, inden den i 2015 brød igennem betonvæggen ind til Hovedbanegården.

28. sep 2019

Genoplev metrobyggeriet – 2015: Sandet er den største udfordring for metroboringerne under København

Vi skruer tiden tilbage til 2015, hvor den næste fase af boringen af Københavns kommende metrocityring skulle igennem sand – en undergrundstype, der aldrig før var boret igennem i så stor skala i Danmark.

27. sep 2019

Genoplev metrobyggeriet – 2013: Sådan graver man ud til en metrostation

Mikkel Mikkelsen fra Metroselskabet forklarede i 2013, hvordan man med sekantpæle ville bygge den 28 meter dybe betonkasse, som stationen ved Hovedbanegården skulle indrettes i.

27. sep 2019