close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

IC4

392 artikler

Skandalen om DSB's indkøb af IC4-tog

IC4 Libyen

IC4-sagen er den største politiske jernbaneskaldale herhjemme og står i dag som ikonet på problematiske offentlige materielinvesteringer. Sagen strækker sig over leveringsvanskeligheder efter kontrakten mellem Ansaldobreda og DSB i 2000 over en lang række tekniske problemer, dårligt ingeniørarbejde og utilstrækkelige lappeløsninger til haltende driftsstabilitet, som stadig hjemsøger toget.

Det schweiziske ingeniørfirma Prose konkluderede i den såkaldte endelige IC4-eksamen i 2014, at det er realistisk at opnå tilstrækkelig driftsstabilitet med det problemplagede IC4-tog frem til 2019. DSB konkluderede kort tid efter, at der ingen alternativer er til IC4 og IC2.

Tidligere transportminister Magnus Heunicke (S) har meldt ud, at en IC4-skandale ikke må gentage sig, og revisionsfirmaet Deloitte skal derfor fremover kvalitetssikre DSB's arbejde i forbindelse med togindkøb. Deloitte har også kvalitetssikret samme IC4-tidsplan som ingeniørfirmaet Prose, og revisionsfirmaet er mere forbeholdent over for planen. Deloitte konstaterer blandt andet, at indsættelsesplanen for IC4 mangler opdatering, selv om der siden er opstået flere problemer med toget, og at DSB baserer IC4-planen på underbyggede antagelser.

IC4 har da også efter Proses ekspertundersøgelse været hjemsøgt af gammelkendte problemer, herunder bremseproblemer og nye revner i aksellejerne.

Transportministeriet offentliggjorde i 2015 en aftale mellem den tidligere regering, SF og Enhedslisten om DSB's kontrakt nye med staten, som bygger på IC4 og det problemplagede togs driftsstabilitet. IC4 og IC2 skal ifølge aftalen anvendes i intercitytrafikken i togenes fulde økonomiske levetid, også efter elektrificeringen af jernbanens hovedstrækninger.

DSB nåede i sommeren 2015 frem til, at det alligevel ikke bliver muligt at gennemføre den hidtidige plan, og har nu droppet planen til fordel for en revideret version med mere lempelige delmål. DSB skal i 2016 præsentere en anbefaling om den videre færdiggørelse af IC4 og IC2.

Multimedia

Seneste nyheder om IC4

Artikler (392)

ANALYSE: IC4-skandale og signalkaos - en ekstremt giftig cocktail

Ingen taler højt om det - endnu: Der er gode argumenter for, at IC4-togene ikke bliver udstyret med nye signalcomputere.

10. nov 2017 41

Analyse: Efter 17 år lapper DSB stadig IC4 efter 'forhåndenværende søms princip'

IC4-mareridtet er blevet så meget hverdag, at det dårligt fører til et løftet øjenbryn, når Rigsrevisionen igen tager DSB i at blæse på løfterne om at forbedre toget. Nu er det for sent at ændre, selv om endnu et problem banker på.

12. okt 2017 18

Rigsrevision: DSB og Banedanmark er skyld i alt for mange forsinkede tog

To års togforsinkelser har kostet samfundet over én mia. kr. Statsrevisorerne langer ud efter såvel DSB som Banedanmark.

12. okt 2017 12

Ny beretning om IC4-mareridtet: DSB ansatte alt for få på værkstederne

Rigsrevisionen fastslår, at DSB's indsats for at bygge de fejlramte IC-tog færdige har været utilfredsstillende. Statsrevisorerne giver den mangelfulde indsats skylden for, at DSB nu hænger på gamle tog og har svært ved at skaffe siddepladser til passagererne.

11. okt 2017 10

Trods oprustning på værkstedet: IC4 er stadig DSB’s ustabile bundskraber

DSB droppede sidste år alle overflødige forbedringer af IC4 og satte alt ind på at forbedre togets driftsstabilitet, men udviklingen er gået den modsatte vej. IC4 er stadig hjemsøgt af de samme problemer med døre og motorer, som det var ved leveringen i 2009.

10. aug 2017 7

Løsrevne IC4-pumper skaber stadig problemer for DSB

Arbejdet med at forhindre hydraulikpumperne på IC4 i igen at rive sig løs og falde ned på skinnerne under kørslen betyder, at DSB ikke kan sende nok IC4-tog i drift. DSB har fundet en løsning, men problemet er først endeligt løst i 2019.

9. aug 2017 27

DSB sælger IC2 - uden garanti

DSB slipper nu af med IC4-togets problemplagede lillesøster. En udenlandsk køber aftager i første omgang tre togsæt og køber yderligere 12, hvis de første tre kommer til at køre. Syv andre IC2-togsæt bliver skrællet og ophugget.

23. jun 2017 10

‘Amatørfejl’ pumpede smøreolie ind i IC4-motorer, der brændte varme

DSB har været tvunget til at afmontere de pumper, som automatisk har fyldt smøreolie på IC4-togenes motorer. En banal fejl på anlægget har ført til, at motorerne kørte med alt for høje omdrejninger og var med til at rive hydraulikpumper løs.

3. apr 2017 22

DSB udskyder fejlsøgning: IC4-pumper skal hænge i ny wire

DSB tør ikke blot spænde hydraulikpumperne bedre fast på IC4-togene, af frygt for hvor svingningerne forplanter sig. I stedet skal en ny wire forhindre pumperne i at dumpe ned på skinnerne.

20. mar 2017 45

ANALYSE: Problemerne for IC4 er uændrede, men DSB fortæller en ny historie

Den vigtigste lære af problemerne med IC4-togenes hydraulikpumper handler ikke om slidt teknologi, men om en ny måde at kommunikere på. Nu skal der lægges afstand til fortidens synder.

9. mar 2017 25