close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

IC4

396 artikler

Skandalen om DSB's indkøb af IC4-tog

IC4 Libyen

IC4-sagen er den største politiske jernbaneskaldale herhjemme og står i dag som ikonet på problematiske offentlige materielinvesteringer. Sagen strækker sig over leveringsvanskeligheder efter kontrakten mellem Ansaldobreda og DSB i 2000 over en lang række tekniske problemer, dårligt ingeniørarbejde og utilstrækkelige lappeløsninger til haltende driftsstabilitet, som stadig hjemsøger toget.

Det schweiziske ingeniørfirma Prose konkluderede i den såkaldte endelige IC4-eksamen i 2014, at det er realistisk at opnå tilstrækkelig driftsstabilitet med det problemplagede IC4-tog frem til 2019. DSB konkluderede kort tid efter, at der ingen alternativer er til IC4 og IC2.

Tidligere transportminister Magnus Heunicke (S) har meldt ud, at en IC4-skandale ikke må gentage sig, og revisionsfirmaet Deloitte skal derfor fremover kvalitetssikre DSB's arbejde i forbindelse med togindkøb. Deloitte har også kvalitetssikret samme IC4-tidsplan som ingeniørfirmaet Prose, og revisionsfirmaet er mere forbeholdent over for planen. Deloitte konstaterer blandt andet, at indsættelsesplanen for IC4 mangler opdatering, selv om der siden er opstået flere problemer med toget, og at DSB baserer IC4-planen på underbyggede antagelser.

IC4 har da også efter Proses ekspertundersøgelse været hjemsøgt af gammelkendte problemer, herunder bremseproblemer og nye revner i aksellejerne.

Transportministeriet offentliggjorde i 2015 en aftale mellem den tidligere regering, SF og Enhedslisten om DSB's kontrakt nye med staten, som bygger på IC4 og det problemplagede togs driftsstabilitet. IC4 og IC2 skal ifølge aftalen anvendes i intercitytrafikken i togenes fulde økonomiske levetid, også efter elektrificeringen af jernbanens hovedstrækninger.

DSB nåede i sommeren 2015 frem til, at det alligevel ikke bliver muligt at gennemføre den hidtidige plan, og har nu droppet planen til fordel for en revideret version med mere lempelige delmål. DSB skal i 2016 præsentere en anbefaling om den videre færdiggørelse af IC4 og IC2.

Multimedia

Seneste nyheder om IC4

Artikler (396)

Signalkaos rammer fremtidens eltog: Kommer først til Aarhus om otte år

DSB og Banedanmark har sammen besluttet, at der ikke skal køre nye eltog nord for Fredericia før ved indgangen til 2027. Årsag: Problemerne for de nye togsignaler breder sig som ringe i vandet.

3. aug 2018 32

Ole Birk Olesen kaldt i samråd om ulovligt svar i IC4-sagen

Dansk Folkeparti har nu indkaldt transportministeren til samråd, efter at han har undladt at gøre rede for, hvordan han vil reagere på Rigsrevisionens afdækning af nye problemer i IC4-sagen. Det er et brud på loven, siger både statsrevisorer og professor i forvaltningsret.

9. feb 2018 3

Transportminister bryder loven og ignorerer statsrevisorers kritik i IC4-sagen

Transportministeren gør ikke rede for, hvad han vil gøre som konsekvens af Rigsrevisionens afdækning af nye problemer i IC4-sagen. Det er klart ulovligt, siger professor i forvaltningsret. Han bakkes op af statsrevisorerne.

9. feb 2018 22

DSB forsøgte at ændre Rigsrevisionens kritik af IC4-arbejdet

DSB forsøgte flere gange at påvirke konklusionen i Rigsrevisionens beretning om forløbet med IC4, viser aktindsigt.

15. jan 2018 16

Rigsrevisionen undrer sig: Ministeriet svarer ikke på, hvordan det går med IC4

Transportminister Ole Birk Olesen skulle oplyse Rigsrevisionen om status på arbejdet med de problemplagede IC4-tog. Og orientere om budgettet. Men det er ikke sket.

10. jan 2018 11

ANALYSE: IC4-skandale og signalkaos - en ekstremt giftig cocktail

Ingen taler højt om det - endnu: Der er gode argumenter for, at IC4-togene ikke bliver udstyret med nye signalcomputere.

10. nov 2017 41

Analyse: Efter 17 år lapper DSB stadig IC4 efter 'forhåndenværende søms princip'

IC4-mareridtet er blevet så meget hverdag, at det dårligt fører til et løftet øjenbryn, når Rigsrevisionen igen tager DSB i at blæse på løfterne om at forbedre toget. Nu er det for sent at ændre, selv om endnu et problem banker på.

12. okt 2017 18

Rigsrevision: DSB og Banedanmark er skyld i alt for mange forsinkede tog

To års togforsinkelser har kostet samfundet over én mia. kr. Statsrevisorerne langer ud efter såvel DSB som Banedanmark.

12. okt 2017 11

Ny beretning om IC4-mareridtet: DSB ansatte alt for få på værkstederne

Rigsrevisionen fastslår, at DSB's indsats for at bygge de fejlramte IC-tog færdige har været utilfredsstillende. Statsrevisorerne giver den mangelfulde indsats skylden for, at DSB nu hænger på gamle tog og har svært ved at skaffe siddepladser til passagererne.

11. okt 2017 11

Trods oprustning på værkstedet: IC4 er stadig DSB’s ustabile bundskraber

DSB droppede sidste år alle overflødige forbedringer af IC4 og satte alt ind på at forbedre togets driftsstabilitet, men udviklingen er gået den modsatte vej. IC4 er stadig hjemsøgt af de samme problemer med døre og motorer, som det var ved leveringen i 2009.

10. aug 2017 7