close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. Newsletters and emails from Mediehuset Ingeniøren may contain marketing from marketing partners.

IC4 385 artikler

Skandalen om DSB's indkøb af IC4-tog

IC4-sagen er den største politiske jernbaneskaldale herhjemme og står i dag som ikonet på problematiske offentlige materielinvesteringer. Sagen strækker sig over leveringsvanskeligheder efter kontrakten mellem Ansaldobreda og DSB i 2000 over en lang række tekniske problemer, dårligt ingeniørarbejde og utilstrækkelige lappeløsninger til haltende driftsstabilitet, som stadig hjemsøger toget.

Det schweiziske ingeniørfirma Prose konkluderede i den såkaldte endelige IC4-eksamen i 2014, at det er realistisk at opnå tilstrækkelig driftsstabilitet med det problemplagede IC4-tog frem til 2019. DSB konkluderede kort tid efter, at der ingen alternativer er til IC4 og IC2.

Tidligere transportminister Magnus Heunicke (S) har meldt ud, at en IC4-skandale ikke må gentage sig, og revisionsfirmaet Deloitte skal derfor fremover kvalitetssikre DSB's arbejde i forbindelse med togindkøb. Deloitte har også kvalitetssikret samme IC4-tidsplan som ingeniørfirmaet Prose, og revisionsfirmaet er mere forbeholdent over for planen. Deloitte konstaterer blandt andet, at indsættelsesplanen for IC4 mangler opdatering, selv om der siden er opstået flere problemer med toget, og at DSB baserer IC4-planen på underbyggede antagelser.

IC4 har da også efter Proses ekspertundersøgelse været hjemsøgt af gammelkendte problemer, herunder bremseproblemer og nye revner i aksellejerne.

Transportministeriet offentliggjorde i 2015 en aftale mellem den tidligere regering, SF og Enhedslisten om DSB's kontrakt nye med staten, som bygger på IC4 og det problemplagede togs driftsstabilitet. IC4 og IC2 skal ifølge aftalen anvendes i intercitytrafikken i togenes fulde økonomiske levetid, også efter elektrificeringen af jernbanens hovedstrækninger.

DSB nåede i sommeren 2015 frem til, at det alligevel ikke bliver muligt at gennemføre den hidtidige plan, og har nu droppet planen til fordel for en revideret version med mere lempelige delmål. DSB skal i 2016 præsentere en anbefaling om den videre færdiggørelse af IC4 og IC2.

Multimedia

Artikler (385)

‘Amatørfejl’ pumpede smøreolie ind i IC4-motorer, der brændte varme

DSB har været tvunget til at afmontere de pumper, som automatisk har fyldt smøreolie på IC4-togenes motorer. En banal fejl på anlægget har ført til, at motorerne kørte med alt for høje omdrejninger og var med til at rive hydraulikpumper løs.

3. apr 2017 22

DSB udskyder fejlsøgning: IC4-pumper skal hænge i ny wire

DSB tør ikke blot spænde hydraulikpumperne bedre fast på IC4-togene, af frygt for hvor svingningerne forplanter sig. I stedet skal en ny wire forhindre pumperne i at dumpe ned på skinnerne.

20. mar 2017 45

ANALYSE: Problemerne for IC4 er uændrede, men DSB fortæller en ny historie

Den vigtigste lære af problemerne med IC4-togenes hydraulikpumper handler ikke om slidt teknologi, men om en ny måde at kommunikere på. Nu skal der lægges afstand til fortidens synder.

9. mar 2017 25

Sådan ser skaderne på IC4 ud

Ikke mindre end 12 gange siden 2011 har hydraulikpumpen i IC4-togets motor revet sig løs. I de sidste to tilfælde er pumpen faldet igennem togets bundplade, så plade og motordele er faldet på skinnerne. Ing.dk har været på besøg på DSB Klargøringscenter i Kastrup og set nærmere på skaderne.

8. mar 2017 1

Fotos fra IC4-stop: ​Løsrevne pumper efterlader vragdele på skinnerne

Nedbrud på en hydraulikpumpe har i to tilfælde været årsag til, at togdele er faldet ned på skinnerne. Alle IC4-tog kan have den samme fejl og er nu taget ud af drift.

8. mar 2017 36

DSB tager IC4 ud af drift indtil videre

To løsrevne hydraulikpumper på to uger får nu DSB til at tage samtlige IC4-tog ud af drift med øjeblikkelig virkning, indtil problemet er løst.

7. mar 2017 27

Forsinket signaludstyr redder DSB fra pladsmangel og aflysninger

Mangel på IC4-tog betyder pladsmangel og aflysninger i 2017. Men den elektronik til nye signaler, der skal installeres på alle DSB-tog, er sideløbende blevet forsinket - og det redder paradoksalt nok situationen.

10. jan 2017 9

DSB: Manglende viden forhindrer os i at redde IC4

DSB ved ikke, hvilke af selskabets egne forbedringer af IC4, der rent faktisk har haft en effekt. Den manglende indsigt forhindrer i dag selskabet i at gøre IC4 til et driftsstabilt tog, konkluderer DSB selv.

28. dec 2016 25

DSB: Ingen garanti for, at ny IC4-plan holder

DSB’s nye IC4-plan er den tredje IC4-plan på bare to år. Og denne gang advarer DSB selv om risiko for skuffende driftsstabilitet og flere uforudsete problemer, som kan skabe pladsmangel og aflysninger i togtrafikken.

21. dec 2016 3

Her er DSB’s top-10 over fejl på IC4

Det er gammelkendte problemer, der topper listen over de hyppigste fejl på problemtoget IC4, som med DSB’s nye exitplan forlader de danske skinner i 2024.

20. dec 2016 13