Femern-forbindelsen

312 artikler

Verdens længste sænketunnel

Femern Bælt-forbindelsen mellem Danmark og Tyskland bliver med sine 18 kilometer verdens længste sænketunnel. Anlægsloven blev vedtaget i foråret 2015, og kontrakten med entreprenørerne blev indgået i foråret 2016.

Der er tale om et af danmarkshistoriens største anlægsprojekter med et budget på 62 milliarder kroner. Projektet er blevet voldsomt kritiseret, blandt andet for at benytte overoptimistiske trafikprognoser i beslutningsgrundlaget. Staten hænger på regningen, hvis ikke indtægter fra biler, lastbiler og tog kan betale.

Femern-projektet afventer nu den tyske miljøgodkendelse, og anlægsarbejdet kan sandsynligvis først gå i gang i 2020.

Multimedia

Seneste nyheder om Femern-forbindelsen

Artikler (312)

Femern-byggeri plages af vildfarne sejlere: Søværnet rykker ud mange gange dagligt

Søværnet rykker 10 til 15 gange i døgnet ud til lystsejlere der forvilder sig ind i afmærkede arbejdsområder ved Femern Bælt syd for Rødby, hvor byggeriet af Femern Forbindelsen er i fuld gang. Det sker bare få uger efter, at et nyt fælles dansk-tysk døgnbemandet kontrolcenter er åbnet i Travemünde i Tyskland.

29. jul 2021 17

Anlægschef på Femern: Projektets størrelse er den største udfordring

Efter flere år med kritik af trafikprognoser og juridiske slagsmål er det dyreste anlægsprojekt i danmarkshistorien officielt gået i gang.

25. jan 2021

Tysk domstol afviser miljøklage over Femern-tunnelen: Nu er juridiske forhindringer ryddet af vejen

Et fund af fredede rev er ikke tilstrækkeligt for at kræve en ny byggetilladelse af Femern-projektet, fremgår det af ny afgørelse fra tysk domstol.

3. nov 2020 39

Dommer undrer sig over oversete Femern-rev: De burde være undersøgt særligt nøje

Tysk domstol behandler flere klager over Femern-byggeriet. Et af punkterne handler om de nyopdagede fredede rev, der i yderste konsekvens kan betyde en genstart af byggetilladelsen.

2. okt 2020

Lækket tysk rapport viser tre rev direkte på Femern-tunnels linjeføring

Få kilometer syd og øst for Natura 2000-områder, ligger tre beskyttelsesværdige rev, som sænketunnelen sandsynligvis vil ødelægge.

9. aug 2020 7

Femern-tunnel tilbage til tegnebrættet: Oversete rev kan medføre stor forsinkelse

Slesvig-Holsten trækker i nødbremsen, efter at delstaten har bekræftet fredede rev ud for Puttgarden, som ikke fremgår af Femern A/S' tyske byggetilladelse.

22. jun 2020 26

Nykøbing får sin klapbro – men den skal være lukket 200 dage om året

Sund & Bælt og Banedanmark ville droppe den planlagte togklapbro over Guldborg Sund, men det er blevet afvist af forligskredsen bag aftalen om Femern-forbindelsen. Men den nye bro kommer til at være lukket fra 15. september til 1. april.

18. jun 2020 32

EU-rapport: Tysk Femern Bælt-bane kan blive så dyr, at den ikke må få offentlig støtte

Den tyske hastighedsopgradering fra Lübeck til Puttgarden kan blive mere end fire gange dyrere pr. km end Ringsted-Rødby. Med langt færre passagerer end beregnet.

17. jun 2020 2

Kronik: Femern-tunnel igangsat på oppustede prognoser og usikker økonomi

2. jun 2020 45

Togtunnel mellem Lolland og Falster vil koste over en mia. kroner

Ifølge anlægsloven om Femern-forbindelsen skal jernbanen føres over Guldborg Sund på en ny klapbro. Sund & Bælt foretrækker en fast bro, men lokale kræfter foretrækker en tunnel, der nu er skønnet til at koste over en milliard kroner. Småpenge, mener borgmester.

28. maj 2020 18