close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Femern-forbindelsen

301 artikler

Verdens længste sænketunnel

Femern-forbindelse, Femern tunnel, infrastruktur

Femern Bælt-forbindelsen mellem Danmark og Tyskland bliver med sine 18 kilometer verdens længste sænketunnel. Anlægsloven blev vedtaget i foråret 2015, og kontrakten med entreprenørerne blev indgået i foråret 2016.

Der er tale om et af danmarkshistoriens største anlægsprojekter med et budget på 62 milliarder kroner. Projektet er blevet voldsomt kritiseret, blandt andet for at benytte overoptimistiske trafikprognoser i beslutningsgrundlaget. Staten hænger på regningen, hvis ikke indtægter fra biler, lastbiler og tog kan betale.

Femern-projektet afventer nu den tyske miljøgodkendelse, og anlægsarbejdet kan sandsynligvis først gå i gang i 2020.

Multimedia

Seneste nyheder om Femern-forbindelsen

Artikler (301)

Forsinket Femern-byggestart koster 45 millioner kroner

Femern-selskabet kan nu sætte beløb på en betydelig del af den ekstraregning, som bliver udløst af den forsinkede byggestart. Den bliver betydeligt mindre, end selskabet selv havde frygtet.

14. jun 2018 4

Politikere dropper Femern-høring med kritiske fagfolk

Folketingets transportudvalg skulle have inviteret kritiske røster til høring om Femern-forbindelsen for at 'undgå myter' om beslutningsgrundlaget. Men nu har et flertal i udvalget fortrudt. I stedet inviteres transportministeren til en lukket gennemgang af projektet.

6. jun 2018 36

Femerns tyske trafikeksperter bestilt til at lede efter tunnelens ‘dynamiske effekter’

Det statslige projektselskab Femern A/S har bestilt to forskellige analyser til at supplere sine trafikprognoser med. Selskabets tyske konsulenter skal lede efter mere trafik i form af dynamiske effekter, viser aktindsigt.

17. apr 2018 19

Omsider en høring om Femern: Får vi så de hemmelige trafikprognoser?

Enhedslistens transportordfører har til sin egen store overraskelse overtalt de øvrige partier til at holde en offentlig høring om Femern-tunnelens omdiskuterede trafikprognoser. Han håber, at det betyder et opgør med hemmelighedskræmmeriet.

10. apr 2018 11

Ny Femern-forsinkelse kan koste en halv milliard

Femern-selskabet vil ikke oplyse, hvad den nye forsinkelse af den tyske miljøgodkendelse ventes at koste. Men selskabets egne beregninger viser, at forsinkelsen kan fordyre tunnelprojektet med 500 millioner kroner.

23. mar 2018 3

Medie: Tysk godkendelse af Femern-forbindelsen udskudt endnu en gang

De danske myndigheder har længe forventet, at myndighederne i Slesvig-Holsten ville godkende Femern-forbindelsen til sommer. Men ifølge mediet Finans, har bygherreorganisationen Femern A/S afleveret de nødvendige dokumenter så sent, at godkendelsen nu først forventes i slutningen af året. Femern afviser at have afleveret dokumenter for sent.

22. mar 2018 11

Nu skal Femerns tyske trafikkonsulenter kvalitetssikre deres egne prognoser

Opdateret: Det statslige projektselskab Femern A/S har skrottet sin egen kvalitetssikring og bestilt det tyske konsulentfirma Intraplan til at regne på, hvor mange biler der vil køre gennem Femern-tunnelen i stedet for over Storebæltsbroen.

19. mar 2018 2

Baggrund: Usikkerhederne om Femern-forbindelsen

Beregningerne bag den kommende Femern-tunnel trækker i disse dage fornyet opmærksomhed i de danske medier. De samme beregninger er gennem længere tid blevet beskrevet i Ingeniøren, og vi har samlet de væsentligste artikler her.

15. mar 2018 2

Danmark haster videre med Femern-tunnel trods manglende godkendelse

Et bredt flertal i Folketinget har vedtaget at byggemodne et område i Rødby, inden Tyskland har miljøgodkendt byggeriet.

2. mar 2018 16

Femern-entreprenører får op til en milliard kroner for at vente

Interne dokumenter viser, at forsinkelsen af Femern-tunnelen koster op til en milliard kroner frem til 2019. Med byggestart i 2020 kan regningen blive endnu højere.

2. mar 2018 9