Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Femern-forbindelsen

337 artikler

Verdens længste sænketunnel

Femern Bælt-forbindelsen mellem Danmark og Tyskland bliver med sine 18 kilometer verdens længste sænketunnel. Anlægsloven blev vedtaget i foråret 2015, og kontrakten med entreprenørerne blev indgået i foråret 2016.

Der er tale om et af danmarkshistoriens største anlægsprojekter med et budget på 62 milliarder kroner. Projektet er blevet voldsomt kritiseret, blandt andet for at benytte overoptimistiske trafikprognoser i beslutningsgrundlaget. Staten hænger på regningen, hvis ikke indtægter fra biler, lastbiler og tog kan betale.

Femern-projektet afventer nu den tyske miljøgodkendelse, og anlægsarbejdet kan sandsynligvis først gå i gang i 2020.

Multimedia

Seneste nyheder om Femern-forbindelsen

Artikler (337)

Kronik: Femern-tunnel igangsat på oppustede prognoser og usikker økonomi

2. jun 2020 30

Togtunnel mellem Lolland og Falster vil koste over en mia. kroner

Ifølge anlægsloven om Femern-forbindelsen skal jernbanen føres over Guldborg Sund på en ny klapbro. Sund & Bælt foretrækker en fast bro, men lokale kræfter foretrækker en tunnel, der nu er skønnet til at koste over en milliard kroner. Småpenge, mener borgmester.

28. maj 2020 18

Politisk flertal vil sætte Femern-tunnelarbejde i gang fra nytår

Arbejdet starter med tunnelelementfabrik og tunnelportal på Lolland og rykker til tysk side midt i 2022. De første tunnelelementer ventes nedsænket i starten af 2024.

24. apr 2020 70

EU godkender lavere dansk statsstøtte til Femernforbindelsen

Scandlines og Stena Line havde klaget over EU-kommissionens godkendelse af Danmarks støtte til Femernforbindelsen. Men konkurrencekommissær Margrethe Vestager har nu godkendt en mindre omfattende støtte.

20. mar 2020 7

Tyskland vil bygge sænketunnel mellem Femern og fastlandet

Den nuværende bro mellem Femern og det tyske fastland har ikke kapacitet til den trafikmængde, der vil komme, når Femerntunnellen åbner. Derfor har de tyske myndigheder besluttet at bygge en sænketunnel med både vej og bane.

4. mar 2020 14

Femern-bygherre og lystsejlere i åben strid: Besværlig bro sparer kun 50 mio.

Sund & Bælt og Banedanmark overvejer at spare klappen væk på jernbanebroen over Guldborg Sund. Manøvren vil højst spare 50 mio. kr., men vil være til stor gene for områdets lystsejlere.

11. feb 2020 11

Sund & Bælt ændrer argument: På grund af lommesmerter må vi svejse Frederik IX's bro fast

En budgetoverskridelse for Ringsted-Femern Banen har medført en økonomisk analyse af anlægget. Det har mundet ud i et spareforslag, der vil svejse broklappen på Frederik IX's bro ved Nykøbing Falster fast.

7. feb 2020 47

Banedanmark lukker vigtig pendlerstrækning i otte måneder

I yderligere tre måneder næste år kommer der ingen tog mellem Ringsted og Næstved. Samtidig er den alternative strækning på grund af signalskandalen ikke klar, så pendlerne skal skifte til S-tog. Simpelthen for åndssvagt, siger ordfører.

27. dec 2019 36

»Solid« eller »Fatamorgana«? Debatten raser om Femerns trafikprognoser

En rapport om trafikprognoserne for Femern-forbindelsen blev holdt tilbage, og tallenes gyldighed er til diskussion. Her er parternes indlæg.

2. dec 2019

Femern-selskab forsøgte at hemmeligholde trafik-rapport

En rapport om såkaldt dynamiske trafikeffekter i den kommende Femern-tunnel er kommet frem, efter at en kritiker klagede over hemmeligholdelsen. Projektselskab mener, at offentliggørelse ville skade Danmark i en tysk retssag.

2. dec 2019 7