Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Femern-forbindelsen

319 artikler

Verdens længste sænketunnel

Femern Bælt-forbindelsen mellem Danmark og Tyskland bliver med sine 18 kilometer verdens længste sænketunnel. Anlægsloven blev vedtaget i foråret 2015, og kontrakten med entreprenørerne blev indgået i foråret 2016.

Der er tale om et af danmarkshistoriens største anlægsprojekter med et budget på 62 milliarder kroner. Projektet er blevet voldsomt kritiseret, blandt andet for at benytte overoptimistiske trafikprognoser i beslutningsgrundlaget. Staten hænger på regningen, hvis ikke indtægter fra biler, lastbiler og tog kan betale.

Femern-projektet afventer nu den tyske miljøgodkendelse, og anlægsarbejdet kan sandsynligvis først gå i gang i 2020.

Multimedia

Seneste nyheder om Femern-forbindelsen

Artikler (319)

Femern beregner tunnel-brugere med mobildata: »Uldent,« mener professor

En ny analyse af trafikken på Femern vurderer, at op til 1644 biler hver dag vil vælge Femern frem for Storebælt. Men ifølge ekspert er beregningerne af antallet af internationale rejsende ikke til at gennemskue, og det gør analysen usikker.

1. apr 2019 17

Bro mellem Als og Fyn vil dagligt stjæle 1000 Femern-biler

En fast forbindelse mellem Fyn og Als vil få 1000 køretøjer i døgnet til at fravælge Femern-tunnelen. Det viser ny rapport fra Vejdirektoratet.

27. mar 2019 21

Fabrik, havn og tunnelportal: Her er de første byggerier til Femern-forbindelsen

Folketinget har givet grønt lys til at starte Femern-byggeriet på dansk grund, og Femern A/S er allerede klar med flere større anlægsplaner.

26. mar 2019 14

Ny prognose: Femerntunnel kaprer op til 1.644 biler om dagen fra Storebælt

Trafikprognosen for den kommende sænketunnel under Femern Bælt er blevet opdateret, efter at konsulenter for fire år siden påpegede huller i beregningerne. Den nye prognose giver det enorme projekt bedre økonomiske udsigter end de hidtidige estimater.

19. mar 2019 28

Kronik: Sådan blev Rigsrevisionens Femern-undersøgelse lagt død

6. mar 2019 17

To statsrevisorer kræver svar: Hvorfor blev Femern-undersøgelse afbrudt?

Over syv måneder kulegravede Rigsrevisionen sidste år økonomien bag Femernforbindelsen, indtil undersøgelsen i juni pludselig blev sat i bero.

6. mar 2019 15

Efter fem års sagsbehandling: Tyske myndigheder blåstempler Femern-tunnel

I går skete det endelig: Den tyske miljøgodkendelse af Femern-tunnel blev formelt underskrevet af Slesvig-Holstens transportminister. Han føler sig godt rustet til den kommende retssag.

1. feb 2019 15

Derfor trækker det igen ud med den tyske godkendelse af Femern-tunnelen

En retssag om en motorvej og problemerne med at finansiere tunnelen gør, at der skal en ekstra kvalitetssikring af den tyske miljøgodkendelse til, inden de 1.200 sider kan trykkes og lægges frem for borgerne.

21. dec 2018 7

Arkæolog: »Det er et fint sted, hvis man kan lide at finde spor efter gamle dage«

Jobbet som projektleder for de arkæologiske udgravninger ved Femernforbindelsen er en drømmeopgave med unikke fund og helt nye arbejdsmetoder.

16. dec 2018

Lolland Kommune: »Vores strandpark bliver større end den på Amager«

Mængden af både lastbiler, skibe, tog, biler og borgere har bølget op og ned i Rødbyhavn i over 100 år. Femerntunnelen kan strande byen eller blive dens redning.

16. dec 2018