close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig vore nyhedsbreve, accepterer du også vores brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-koncernen lejlighedsvis må kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud med videre via telefon, sms og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Femern-forbindelsen 285 artikler

Verdens længste sænketunnel

Femern Bælt-forbindelsen mellem Danmark og Tyskland bliver med sine 18 kilometer verdens længste sænketunnel. Anlægsloven blev vedtaget i foråret 2015, og kontrakten med entreprenørerne blev indgået i foråret 2016.

Der er tale om et af danmarkshistoriens største anlægsprojekter med et budget på 62 milliarder kroner. Projektet er blevet voldsomt kritiseret, blandt andet for at benytte overoptimistiske trafikprognoser i beslutningsgrundlaget. Staten hænger på regningen, hvis ikke indtægter fra biler, lastbiler og tog kan betale.

Femern-projektet afventer nu den tyske miljøgodkendelse, og anlægsarbejdet kan sandsynligvis først gå i gang i 2020.

Multimedia

Artikler (285)

Forsinkelse på Femern-godkendelse begrænses til halvt år

De tyske myndigheder vil som lovet være færdige med at behandle Femernforbindelsens miljøgodkendelse næste sommer, lød det i dag fra den slesvig-holstenske transportminister Reinhard Meyer, da han besøgte København

18. apr 2017 3

Regeringen vil betale tyske myndigheder for hurtigere behandling af Femern-ansøgning

12.600 tyskere har klaget over Femernforbindelsen. For at fremskynde klagebehandlingen tilbyder den danske regering nu at give de slesvig-holstenske myndigheder penge til at ansætte flere sagsbehandlere.

18. apr 2017 12

Rambøll vinder 850 mio. kroners Femern-kontrakt

Konsortiet, der har designet tunnelen, skal også rådgive Femern A/S i byggefasen, hvis byggeriet ellers bliver til noget.

21. mar 2017 1

Ole Birks bøn til tysk kollega: Er der alternative måder at godkende Femern-tunnelen på?

Formår delstaten Slesvig-Holsten at vurdere en Femern-tunnel, spørger den danske transportminister i et utraditionelt brev til tysk forbundsminister.

28. feb 2017 36

Femern-selskab klar til den store tyskeksamen: 150 specialister bag 14.000 siders svar

15. februar afleverer Femern A/S’ 150 eksperter og specialister deres kommentarer til de 12.600 tyske høringssvar. Det er stadig usikkert, om byggeri kan komme i gang i 2020.

13. feb 2017 13

Tidsplanen skrider: Femern-tunnel bliver tidligst godkendt i 2018

Det er ‘meget ambitiøst’ at tro, at de tyske myndigheder som planlagt når at godkende tunnellen under Femer Bælt i 2017. Forsinkelsen øger risikoen for, at aftalen med entreprenørerne skal genforhandles.

24. nov 2016 11

Over 12.000 tyskere gør indsigelse mod Femern-tunnel

Protesterne mod det danske tunnelbyggeri i Femer Bælt vælter ind til de tyske myndigheder. Miljøorganisationer bebrejder dansk projektselskab for mangelfuldt materiale.

22. sep 2016 13

Tyske ingeniører: Boret tunnel under Femern Bælt er bedre og billigere

To veteraner inden for tysk tunnelbyggeri har indleveret et forslag om at bore Femern-tunnel med kun to tunnelrør i stedet for at sænke den ned i havbunden. Det er billigere og mere miljørigtigt, mener de.

9. sep 2016 25

Flere problemer for Femern-tunnelen: Over 5.000 nye tyske indsigelser

Tyske miljøforkæmpere fik ret, da de forudså flere protester i anden høringsrunde om miljøgodkendelsen af Femern-tunnelen i forhold til den første. Det lægger et kæmpe arbejdspres på dansk projektselskab.

26. aug 2016 30

Tyskland øremærker 11 milliarder kroner til Femern-tilslutning

Den tyske forbundsregering vil udbygge jernbane og motorvej til den tyske tilslutning til Femern-tunnelen i Puttgarden.

5. aug 2016 14