close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Femern-forbindelsen 289 artikler

Verdens længste sænketunnel

Femern-forbindelse, Femern tunnel, infrastruktur

Femern Bælt-forbindelsen mellem Danmark og Tyskland bliver med sine 18 kilometer verdens længste sænketunnel. Anlægsloven blev vedtaget i foråret 2015, og kontrakten med entreprenørerne blev indgået i foråret 2016.

Der er tale om et af danmarkshistoriens største anlægsprojekter med et budget på 62 milliarder kroner. Projektet er blevet voldsomt kritiseret, blandt andet for at benytte overoptimistiske trafikprognoser i beslutningsgrundlaget. Staten hænger på regningen, hvis ikke indtægter fra biler, lastbiler og tog kan betale.

Femern-projektet afventer nu den tyske miljøgodkendelse, og anlægsarbejdet kan sandsynligvis først gå i gang i 2020.

Multimedia

Seneste nyheder om Femern-forbindelsen

Artikler (289)

Hemmeligholdte beregninger: Prisfald på Storebælt koster Femern-tunnel to års ekstra tilbagebetalingstid

Ministerium vil ikke ud med beregningerne af, hvad lavere takster på Storebæltsbroen betyder for Femern-tunnelens økonomi. Det står dog klart, at den bliver reddet af lav rente.

2. okt 2017 8

Danske og tyske ministre i fælles løfte: Femern-tunnel bliver godkendt næste sommer

Den nye regering i delstaten Slesvig-Holsten forsikrer, at der er tilstrækkelige ressourcer hos myndighederne til at behandle den danske ansøgning om verdens længste sænketunnel.

28. sep 2017 11

Lavere takst over Storebælt vil koste Femerntunnel 70 millioner om året

Hvis prisen for at køre over Storebælt bliver sænket med 25 procent, vil det koste den kommende tunnel under Femern Bælt 500 køretøjer hver dag. Tilbagebetalingstiden må derfor forlænges med tre år.

24. aug 2017 29

Prognoserne for Femern-trafikken drejer rundt, rundt, rundt - rundt, rundt, rundt

Kritiker kalder det ét stort cirkus, når prognoserne for trafikken i Femern-tunnelen bliver sendt frem og tilbage mellem statens projektselskab og de samme konsulentfirmaer i en sløjfe af kvalitetssikring.

30. maj 2017 11

Forsinkelse på Femern-godkendelse begrænses til halvt år

De tyske myndigheder vil som lovet være færdige med at behandle Femernforbindelsens miljøgodkendelse næste sommer, lød det i dag fra den slesvig-holstenske transportminister Reinhard Meyer, da han besøgte København

18. apr 2017 3

Regeringen vil betale tyske myndigheder for hurtigere behandling af Femern-ansøgning

12.600 tyskere har klaget over Femernforbindelsen. For at fremskynde klagebehandlingen tilbyder den danske regering nu at give de slesvig-holstenske myndigheder penge til at ansætte flere sagsbehandlere.

18. apr 2017 12

Rambøll vinder 850 mio. kroners Femern-kontrakt

Konsortiet, der har designet tunnelen, skal også rådgive Femern A/S i byggefasen, hvis byggeriet ellers bliver til noget.

21. mar 2017 1

Ole Birks bøn til tysk kollega: Er der alternative måder at godkende Femern-tunnelen på?

Formår delstaten Slesvig-Holsten at vurdere en Femern-tunnel, spørger den danske transportminister i et utraditionelt brev til tysk forbundsminister.

28. feb 2017 36

Femern-selskab klar til den store tyskeksamen: 150 specialister bag 14.000 siders svar

15. februar afleverer Femern A/S’ 150 eksperter og specialister deres kommentarer til de 12.600 tyske høringssvar. Det er stadig usikkert, om byggeri kan komme i gang i 2020.

13. feb 2017 13

Tidsplanen skrider: Femern-tunnel bliver tidligst godkendt i 2018

Det er ‘meget ambitiøst’ at tro, at de tyske myndigheder som planlagt når at godkende tunnellen under Femer Bælt i 2017. Forsinkelsen øger risikoen for, at aftalen med entreprenørerne skal genforhandles.

24. nov 2016 11