Femern-forbindelsen 283 artikler

Verdens længste sænketunnel

Femern Bælt-forbindelsen mellem Danmark og Tyskland bliver med sine 18 kilometer verdens længste sænketunnel. Anlægsloven blev vedtaget i foråret 2015, og kontrakten med entreprenørerne blev indgået i foråret 2016.

Der er tale om et af danmarkshistoriens største anlægsprojekter med et budget på 62 milliarder kroner. Projektet er blevet voldsomt kritiseret, blandt andet for at benytte overoptimistiske trafikprognoser i beslutningsgrundlaget. Staten hænger på regningen, hvis ikke indtægter fra biler, lastbiler og tog kan betale.

Femern-projektet afventer nu den tyske miljøgodkendelse, og anlægsarbejdet kan sandsynligvis først gå i gang i 2020.

Multimedia

Artikler (283)

Rambøll vinder 850 mio. kroners Femern-kontrakt

Konsortiet, der har designet tunnelen, skal også rådgive Femern A/S i byggefasen, hvis byggeriet ellers bliver til noget.

21. mar 2017 1

Ole Birks bøn til tysk kollega: Er der alternative måder at godkende Femern-tunnelen på?

Formår delstaten Slesvig-Holsten at vurdere en Femern-tunnel, spørger den danske transportminister i et utraditionelt brev til tysk forbundsminister.

28. feb 2017 36

Femern-selskab klar til den store tyskeksamen: 150 specialister bag 14.000 siders svar

15. februar afleverer Femern A/S’ 150 eksperter og specialister deres kommentarer til de 12.600 tyske høringssvar. Det er stadig usikkert, om byggeri kan komme i gang i 2020.

13. feb 2017 13

Tidsplanen skrider: Femern-tunnel bliver tidligst godkendt i 2018

Det er ‘meget ambitiøst’ at tro, at de tyske myndigheder som planlagt når at godkende tunnellen under Femer Bælt i 2017. Forsinkelsen øger risikoen for, at aftalen med entreprenørerne skal genforhandles.

24. nov 2016 11

Over 12.000 tyskere gør indsigelse mod Femern-tunnel

Protesterne mod det danske tunnelbyggeri i Femer Bælt vælter ind til de tyske myndigheder. Miljøorganisationer bebrejder dansk projektselskab for mangelfuldt materiale.

22. sep 2016 13

Tyske ingeniører: Boret tunnel under Femern Bælt er bedre og billigere

To veteraner inden for tysk tunnelbyggeri har indleveret et forslag om at bore Femern-tunnel med kun to tunnelrør i stedet for at sænke den ned i havbunden. Det er billigere og mere miljørigtigt, mener de.

9. sep 2016 25

Flere problemer for Femern-tunnelen: Over 5.000 nye tyske indsigelser

Tyske miljøforkæmpere fik ret, da de forudså flere protester i anden høringsrunde om miljøgodkendelsen af Femern-tunnelen i forhold til den første. Det lægger et kæmpe arbejdspres på dansk projektselskab.

26. aug 2016 30

Tyskland øremærker 11 milliarder kroner til Femern-tilslutning

Den tyske forbundsregering vil udbygge jernbane og motorvej til den tyske tilslutning til Femern-tunnelen i Puttgarden.

5. aug 2016 14

Så er anden tyske høringsrunde om Femern-tunnelen i gang

Efter 33 siders krads tysk myndighedskritik af ansøgningsmaterialet har Femern A/S opdateret det, og nu er den tyske høring i gang. Byggestart forventes tidligst i efteråret 2019.

27. jul 2016

2021 ... 2024 ... 2022 ... Storstrømsbroen skal alligevel være klar om seks år

Et politisk flertal har aftalt at fremskynde en ny storstrømsbro, så den står klar i 2022. Blå blok havde ellers udskudt broen til 2024.

4. jul 2016 1