Femern-forbindelsen

310 artikler

Verdens længste sænketunnel

Femern Bælt-forbindelsen mellem Danmark og Tyskland bliver med sine 18 kilometer verdens længste sænketunnel. Anlægsloven blev vedtaget i foråret 2015, og kontrakten med entreprenørerne blev indgået i foråret 2016.

Der er tale om et af danmarkshistoriens største anlægsprojekter med et budget på 62 milliarder kroner. Projektet er blevet voldsomt kritiseret, blandt andet for at benytte overoptimistiske trafikprognoser i beslutningsgrundlaget. Staten hænger på regningen, hvis ikke indtægter fra biler, lastbiler og tog kan betale.

Femern-projektet afventer nu den tyske miljøgodkendelse, og anlægsarbejdet kan sandsynligvis først gå i gang i 2020.

Multimedia

Seneste nyheder om Femern-forbindelsen

Artikler (310)

Tysk domstol afviser miljøklage over Femern-tunnelen: Nu er juridiske forhindringer ryddet af vejen

Et fund af fredede rev er ikke tilstrækkeligt for at kræve en ny byggetilladelse af Femern-projektet, fremgår det af ny afgørelse fra tysk domstol.

3. nov 2020 39

Dommer undrer sig over oversete Femern-rev: De burde være undersøgt særligt nøje

Tysk domstol behandler flere klager over Femern-byggeriet. Et af punkterne handler om de nyopdagede fredede rev, der i yderste konsekvens kan betyde en genstart af byggetilladelsen.

2. okt 2020

Lækket tysk rapport viser tre rev direkte på Femern-tunnels linjeføring

Få kilometer syd og øst for Natura 2000-områder, ligger tre beskyttelsesværdige rev, som sænketunnelen sandsynligvis vil ødelægge.

9. aug 2020 7

Femern-tunnel tilbage til tegnebrættet: Oversete rev kan medføre stor forsinkelse

Slesvig-Holsten trækker i nødbremsen, efter at delstaten har bekræftet fredede rev ud for Puttgarden, som ikke fremgår af Femern A/S' tyske byggetilladelse.

22. jun 2020 26

Nykøbing får sin klapbro – men den skal være lukket 200 dage om året

Sund & Bælt og Banedanmark ville droppe den planlagte togklapbro over Guldborg Sund, men det er blevet afvist af forligskredsen bag aftalen om Femern-forbindelsen. Men den nye bro kommer til at være lukket fra 15. september til 1. april.

18. jun 2020 32

EU-rapport: Tysk Femern Bælt-bane kan blive så dyr, at den ikke må få offentlig støtte

Den tyske hastighedsopgradering fra Lübeck til Puttgarden kan blive mere end fire gange dyrere pr. km end Ringsted-Rødby. Med langt færre passagerer end beregnet.

17. jun 2020 2

Kronik: Femern-tunnel igangsat på oppustede prognoser og usikker økonomi

2. jun 2020 45

Togtunnel mellem Lolland og Falster vil koste over en mia. kroner

Ifølge anlægsloven om Femern-forbindelsen skal jernbanen føres over Guldborg Sund på en ny klapbro. Sund & Bælt foretrækker en fast bro, men lokale kræfter foretrækker en tunnel, der nu er skønnet til at koste over en milliard kroner. Småpenge, mener borgmester.

28. maj 2020 18

Politisk flertal vil sætte Femern-tunnelarbejde i gang fra nytår

Arbejdet starter med tunnelelementfabrik og tunnelportal på Lolland og rykker til tysk side midt i 2022. De første tunnelelementer ventes nedsænket i starten af 2024.

24. apr 2020 70

EU godkender lavere dansk statsstøtte til Femernforbindelsen

Scandlines og Stena Line havde klaget over EU-kommissionens godkendelse af Danmarks støtte til Femernforbindelsen. Men konkurrencekommissær Margrethe Vestager har nu godkendt en mindre omfattende støtte.

20. mar 2020 7