Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Femern-forbindelsen

327 artikler

Verdens længste sænketunnel

Femern Bælt-forbindelsen mellem Danmark og Tyskland bliver med sine 18 kilometer verdens længste sænketunnel. Anlægsloven blev vedtaget i foråret 2015, og kontrakten med entreprenørerne blev indgået i foråret 2016.

Der er tale om et af danmarkshistoriens største anlægsprojekter med et budget på 62 milliarder kroner. Projektet er blevet voldsomt kritiseret, blandt andet for at benytte overoptimistiske trafikprognoser i beslutningsgrundlaget. Staten hænger på regningen, hvis ikke indtægter fra biler, lastbiler og tog kan betale.

Femern-projektet afventer nu den tyske miljøgodkendelse, og anlægsarbejdet kan sandsynligvis først gå i gang i 2020.

Multimedia

Seneste nyheder om Femern-forbindelsen

Artikler (327)

KRONIK: Femern-forbindelsen godkendt på usikkert trafikgrundlag

23. sep 2019 8

Femern-selskab tav om dårlig trafikprognose: Ikke et ord til tyske myndigheder

Selv om Femern A/S skulle give de tyske godkendelsesmyndigheder alle relevante oplysninger, oplyste selskabet det ikke, at en trafikprognose i april 2017 viste, at mindre trafik ville flytte fra Storebæltsforbindelsen end forventet.

23. sep 2019 4

Video fra tysk miljøorganisation: Femern-tunnelen ødelægger unikt stenrev fyldt med liv

Den magtfulde naturfredningsforening har sendt dykkere ned på bunden af Femern Bælt. Det danske projektselskabs beskrivelse af bunden som fyldt med sand og silt kunne ikke være mere forkert, konkluderer den.

6. sep 2019 29

Tyske miljøorganisationer vil stoppe Femern-godkendelse med 600 siders klage

Fugle, fisk og havbund risikerer at lide overlast, hvis den den tyske miljøgodkendelse af Femern-tunnelen ikke bliver ændret. Sådan lyder det i en 600 siders lang klage fra en lang række tyske miljøorganisationer til en forvaltningsdomstol.

15. jul 2019 51

Tysk rapport: Færger vil snuppe en fjerdedel Femern-indtægter hvert år

En rapport lavet for de tyske myndigheder af PwC anslår, at mange passagerer fortsat vil vælge færgen ved Rødby-Puttgarden efter Femern-tunnelen åbner, og at tunnelen derfor må vinke farvel til cirka 880 mio. kroner om året.

9. maj 2019 19

Kronik: Der kan mangle over 1 mio. personbiler i Femern-tunnelen

9. maj 2019 28

Svigtende færgetrafik truer Femern-tunnelens indtægtsgrundlag

730.000 færre personbiler vil vælge Femern-tunnelen, når den åbner, viser beregninger fra analytiker baseret på nye tal fra Scandlines’ færgetrafik.

9. maj 2019 47

Hemmeligholdt notat undergraver omstridt del af Femern-prognose

Der var ikke dokumentation for, at Femernforbindelsen ville overflytte 718.000 personbiler fra Storebæltsbroen. Det rigtige tal er cirka 44 procent lavere.

7. maj 2019 9

Femern beregner tunnel-brugere med mobildata: »Uldent,« mener professor

En ny analyse af trafikken på Femern vurderer, at op til 1644 biler hver dag vil vælge Femern frem for Storebælt. Men ifølge ekspert er beregningerne af antallet af internationale rejsende ikke til at gennemskue, og det gør analysen usikker.

1. apr 2019 23

Bro mellem Als og Fyn vil dagligt stjæle 1000 Femern-biler

En fast forbindelse mellem Fyn og Als vil få 1000 køretøjer i døgnet til at fravælge Femern-tunnelen. Det viser ny rapport fra Vejdirektoratet.

27. mar 2019 21