Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Femern-forbindelsen

311 artikler

Verdens længste sænketunnel

Femern-forbindelse, Femern tunnel, infrastruktur

Femern Bælt-forbindelsen mellem Danmark og Tyskland bliver med sine 18 kilometer verdens længste sænketunnel. Anlægsloven blev vedtaget i foråret 2015, og kontrakten med entreprenørerne blev indgået i foråret 2016.

Der er tale om et af danmarkshistoriens største anlægsprojekter med et budget på 62 milliarder kroner. Projektet er blevet voldsomt kritiseret, blandt andet for at benytte overoptimistiske trafikprognoser i beslutningsgrundlaget. Staten hænger på regningen, hvis ikke indtægter fra biler, lastbiler og tog kan betale.

Femern-projektet afventer nu den tyske miljøgodkendelse, og anlægsarbejdet kan sandsynligvis først gå i gang i 2020.

Multimedia

Seneste nyheder om Femern-forbindelsen

Artikler (311)

Iværksætter om Femern-feber: »Vi er så klar til at gå i gang, at vi dirrer«

Konferencecenter, konsolideringscenter og et netværk af leverandører. Det er blot nogle af Martin Skibsteds initiativer, der er klar til Femernbyggeriet.

16. dec 2018

Lolland Kommune: »Vores strandpark bliver større end den på Amager«

Mængden af både lastbiler, skibe, tog, biler og borgere har bølget op og ned i Rødbyhavn i over 100 år. Femerntunnelen kan strande byen eller blive dens redning.

16. dec 2018

Arkæolog: »Det er et fint sted, hvis man kan lide at finde spor efter gamle dage«

Jobbet som projektleder for de arkæologiske udgravninger ved Femernforbindelsen er en drømmeopgave med unikke fund og helt nye arbejdsmetoder.

16. dec 2018

Mens vi venter på tyskerne gør Femern klar til start

Byggestarten på Femer­n­tunnelen er blevet udskudt igen og igen. Men i Rødby­havn er ingeniører, entreprenører og ­arkæologer allerede i gang med at give det 52,6 mia. kr. dyre byggeprojekt en flyvende start.

16. dec 2018

EU-Domstolen underkender dansk statsstøtte til Femern

Danmarks statsgaranti for lånene, der skal finansiere tunnellen mellem Danmark og Tyskland, er blevet underkendt af EU-Domstolen. Kommissionen må nu genbehandle Danmarks anmodning om at give statsgarantier.

13. dec 2018 13

Tysk regning for Femern eksploderer: Nu koster hele forbindelsen 92 milliarder

Den tyske rigsrevision advarer om, at der skal investeres mindst 30 milliarder kroner i Tyskland for at udbygge jernbanen og erstatte Femernsund-broen. Dermed er den rentable investering i en fast forbindelse for længst forduftet.

12. dec 2018 45

Femern skrevet ud af tysk lov: Tunnel-godkendelse kan trække ud i årevis

Transportudvalget i den tyske Forbundsdag afviste at skrive Femern-forbindelsen direkte ind i bemærkningerne til en ny udgave af planloven. Nu siger regeringskoordinator, at Danmark må vente på udfaldet af retssag, inden tunnelbyggeriet kan starte.

9. nov 2018 36

Tysk lovændring baner vej for at bygge Femern-tunnelen allerede fra næste år

En ny udgave af den tyske planlov skal forhindre miljøorganisationer i at forhale byggetilladelsen til Femern-tunnelen ved at gå til domstolene. Konsekvensen kan være, at byggeriet går i gang allerede næste år og står færdig før ventet.

16. okt 2018 60

På jagt med sneglebor og spunsede kasser

Arkæologerne måtte ty til helt nye metoder under udgravningerne ved Femern Bælt. Metoder, som allerede anvendes ved anlægs­arbejde i kystnære områder.

4. okt 2018

Kronik: Femern-prognoser overdriver trafikspring

5. sep 2018 47