close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Den gode lærer 26 opdateringer

Den gode lærer

Langt de fleste kan nævne netop den lærer, der gjorde udslaget for, hvilket studie og karriere man har valgt. Det gælder også ingeniører. Stikord som fagligt stærk, engageret og inspirerende er typisk sådan ingeniører beskriver deres afgørende lærer. Men alt for få lærere, der underviser i natur og teknik er uddannet til det og manglen på linjefagslærere er stor, særligt i faget natur og teknologi, hvor hele fundamentet for arbejde med teknik og naturvidenskab lægges. I det fag havde under 55% af lærerne sidste skoleår undervisningskompetence i faget.

Engineer the future sætter fokus på linjefagslærere i natur og teknik og fortæller historierne om, hvor stor positiv effekt netop lærere med den rette uddannelsesmæssige baggrund kan have på deres elever.

Engineer the future har valgt at sætte fokus på første led i fødekæden, grundskoleeleverne fordi undersøgelser viser, at kimen til en ingeniørkarriere lægges tidligt; og at elever allerede som 12-årige begynder at forholde sig til fremtidig karriere. Der er uendelig mange mulige tilgange til at styrke første led i fødekæden af ingeniører.

Med en blanding af analyser, reportager, social medie aktiviteter og events sætter Engineer the future fokus på tre områder, som alle har positiv effekt på elevernes interesse for naturvidenskab og teknologi: 1. Den 'gode' lærer, 2. Engineering (ingeniørens arbejdsmetode) i undervisningen og 3. Skole/virksomhedssamarbejder.

På denne side kan du læse alle de historier, vi har skrevet om 'den gode lærer'.

Seneste nyheder om Den gode lærer

Artikler (26)

Dette gymnasium har fordoblet antallet af naturvidenskabelige elever

Jobfinder På Faaborg Gymnasium er antallet af elever, der vælger en naturvidenskabelig studieretning fordoblet på seks år takket være et omfattende samarbejde med lokalområdets grundskoler. Rektor vil have mere.

21. apr 2016

Se, hvor mange studenter dit lokale gymnasium sender videre til ingeniørstudiet

Jobfinder Kan gymnasiet i din hjemby vække elevernes lyst til at blive ingeniør? Klik ind og se, hvor mange procent af studenterne på hvert eneste dansk gymnasium, der har valgt en ingeniør- eller naturvidenskabelig uddannelse.

8. apr 2016

Ingeniør tilbød folkeskoler gratis kurser - ingen takkede ja

Jobfinder Folkeskolerne i Middelfart er alle blevet tilbudt gratis kurser om computerteknik til eleverne, men ingen af skolerne har reageret på tilbuddet. »Ærgeligt, eleverne ved jo ikke, hvad de tekniske fag går ud på,« mener kursusudbyder og ingeniør Jens Koch

6. apr 2016

Gymnasier sender alarmerende få elever videre til ingeniør- og naturvidenskabelige uddannelser

Jobfinder Hvert tredje almene gymnasium sender mindre end ti procent af sine studenter videre til en ingeniør- eller naturvidenskabelige uddannelse, og forskellen mellem gymnasierne er milevid, viser ny analyse. Problemet skal tackles allerede i folkeskolen, mener IDA.

3. apr 2016

Naturfagslærer: Virksomhedssamarbejde kræver ekstra indsats, men er det hele værd

Det giver ekstra arbejde til sciencelærer Hans Kristjan Vinther, når Flakkebjerg Efterskole samarbejder med Haldor Topsøe. Men tilfredsstillelsen ved at se elevernes engagement og udvikling, når de får lov at arbejde med projekter fra virkelighedens erhvervsliv, opvejer det i den grad.

5. feb 2016

Skoleleder: Hyr en Teach First-kandidat og få ekstra faglighed

Udfordringen med at rekruttere lærere til matematik og naturfag blev en kærkommen mulighed for at udvikle Skelgårdsskolens faglige profil: Ledelsen ansatte Teach First-kandidat og ingeniør-bachelor Olfert Holte.

18. jan 2016

Fra ingeniørstuderende til skolelærer: »Rollemodel - det er mig!«

Undervisning er en hjertesag for 25-årige Olfert Holte, der, indtil han fik ny lærer i 6.klasse, hverken kunne læse eller regne. Derfor har han byttet ingeniørstudierne på DTU ud med en læreruddannelse på graduate-programmet Teach First.

14. jan 2016

»Jeg elsker, når jeg kan se, at jeg har inspireret nogen«

Kan en ingeniør holde et inspirerende oplæg for grundskole- og gymnasieelever? Ja! Nøgleordene til succes er involvering og passion, lød det, da Engineer the future holdt det første af en række kurser for ingeniører, der vil lære at begejstre unge mennesker med deres fag.

12. jan 2016

»Olfert tager os seriøst, selvom vi kun går i 6.klasse«

Han er sjov, altid glad, god til at forklare, og så går han mere op i at hjælpe på skolen end at give lektier for. 6.A på Skelgårdsskolen er begejstrede for matematiklærer Olfert Holte, som er bachelor fra DTU, men har valgt at gå lærervejen med graduate-programmet Teach First.

7. jan 2016

»Jeg vil hellere ansætte en ikke-uddannet lærer end bruge en vikar«

En geolog som natur/teknologi-lærer og en finansmand som matematiklærer. På Skovlyskolen i Holte vil ledelsen hellere ansætte fagligt kompetente, ikke-uddannede lærere end at bruge vikarer.

3. dec 2015