Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Hvis Danmark fortsat skal være et produktionsland, er det afgørende, at små og mellemstore virksomheder begynder at investere og dygtiggøre sig inden for brugen af robotter, data og automation. Det er et stort arbejde, der kræver nytænkning på såvel direktionsgangene som produktionsgulvet. Det vil kræve nye kompetencer, nye uddannelser, nye vaner. Som et led i at styrke automatiseringen hos de små og mellemstore virksomheder har GTS-foreningen og IDA valgt at indlede et samarbejde med Ingeniøren om et redaktionelt fokus på Industri 4.0. Vi kalder det ’Vejen til Industri 4.0’. Her sætter vi spot på mulighederne i den digitale omstilling. ’Vejen til Industri 4.0’ er en del af Erhvervspartnerskabet for Avanceret Produktion, der er støttet økonomisk af Erhvervsstyrelsen. De enkelte artikler er produceret af Ingeniøren under fuld redaktionel frihed og er således ikke et udtryk for en politisk holdning fra hverken GTS-foreningen eller IDA.

Erhversstyrelsen, Innovationsfonden og GTS-institutterne har ordninger til at støtte automations-indsatsen.
Læs mere om projektet

LÆR AF DE ANDRE

INDUSTRI 4.0

Seneste nyt om produktion

Blogs

Seneste artikler om automation (348)

Historien er næsten for god til at være sand. En fattig ufaglært dansker emigrerer til USA i 1900. 20 år senere bliver han bilproducenten Henry Fords højre hånd. Ti år senere er han præsident for verdens største virksomhed, General Motors, o...
0 Kommentarer
Fremtidens robotter kan få kunstige muskler ved hjælp af en teknologi afluret fra edderkopper. Sådan lyder det fra et internationalt hold af forskere. »Mine kolleger og jeg ville undersøge, hvordan fugtighed påvirker den type edderkoppesilk...
4 Kommentarer
Bare en halv procent sparet brændstof i døgnet batter rigtig meget, hvis din motor sluger 200 ton brændstof i døgnet. Ligesom én dag for meget i repara­tionsdokken er rigtig dyr, når man som reder helst skal have sine containerskibe ude på h...
0 Kommentarer
Den lille sensor registrerer, at et leje i en Siemens-­motor opfører sig underligt og anderledes end vanligt. Men teknikeren, der får beskeden op på skærmen, ved ikke nødvendigvis, hvordan lejets opførsel skal fortolkes, og hvordan han bedst r...
0 Kommentarer
Afbarkede træstammer af rødgran hviler nøgne under presenninger på Troldtekts 220.000 m2 store ­produktionsareal i vestjyske Troldhede. Efter seks måneders lagring skæres stammerne til træuld, der blandes sammen med cement og forarbejdes til ...
0 Kommentarer
En af de helt store udfordringer ved at bruge kollaborative robotter er, at det kan være svært at flytte dem rundt i produktionen. Ganske vist vejer en robotarm fra eksempelvis Universal Robots (UR) ikke særlig meget, men det tager ofte tid både ...
0 Kommentarer
Når du skal finde vej til et universitet, et sygehus eller til rådhuset i din kommune, så er det nemt at slå navigationen i bilen eller på din mobiltelefon til. Men det er straks mere besværligt, når du skal finde vej indendørs i jagten p...
6 Kommentarer
Lidarsensorer er af mange anset som en af de teknologiske grundsten for selvkørende biler. Men jagten nye på generationer af lidarsensorer med lang rækkevidde kan vise sig at være mere besværlig, fordi nye kraftige laserstråler risikerer at ød...
15 Kommentarer