Sponseret indhold

Esbjerg-Fanø færgen er blevet el-drevet - DEIF sikrer klimavenlig løsning

Den el-drevne fanøfærge er blot et af mange eksempler på den globale udvikling mod produktion og forbrug af bæredygtig energi. DEIF ligger forrest i feltet i denne udvikling, og vil med en ny styringsplatform sætte turbo på klimavenlig energistyring til det globale marked.

Af TECH RELATIONS for Deif
Kim Søndergaard, Senior Software Designer (v) og Martin S. Mallan, Vice President for R&D Platform hos DEIF (h) er specialister i optimering af energiproduktion og er med til at sikre en grøn fremtid hos DEIF. Illustration: Kåre Viemose

Fanø-færgen Grotte er en af verdens første batteridrevne færger, og det er den danske virksomhed DEIF der sørger for, at færgen kan genoplade batterierne på kort tid. DEIF har udviklet skibets energistyringssystem, der medvirker til at styre og kontrollere el-distribution og energilagring ombord - fx. ud til de el-drevne skibspropeller og forbindelsen til land. DEIF-løsningen sikrer, at den klimavenlige færge optimerer energiforbruget, og bæredygtige løsninger er da også fremtiden for virksomheden.

DEIF er en af verdens førende virksomheder indenfor grønne, sikre og pålidelige styringsløsninger til decentral elproduktion. Man udvikler produkter og løsninger til det globale energi- og marinemarked - med fokus på optimering af elproduktionen.

»Vi leverer intelligente energistyringer og er specialister i optimering af energiproduktion og brændstofforbrug. Vores styringsløsninger kan optimere elproduktionen på tværs af forskellige energikilder såsom sol, vind og traditionelle dieselgeneratorer i kombination med batterisystemer, og vi kan fx. koble op til 1000 energikilder sammen til et kraftværk og sikre en klimavenlig og bæredygtig elproduktionen«, siger Martin S. Mallan, der er Vice President for R&D Platform hos DEIF.

Fælles softwareplatform frigør grøn energi

Virksomheden har søsat et stort og gennemgribende udviklingsprojekt, der skal sætte turbo på udviklingen af nye og bæredygtige løsninger. Man er i gang med at strømline software og hardware i virksomhedens mange forskellige styringer, så de smeltes sammen til én fælles state-of-the-art styringsplatform, og det er disse aktiviteter, der nu får et ekstra skub fremad.

Illustration: Kåre Viemose

»Vi er i gang med at skabe en fælles softwareplatform, der kan køre på alle vores hardware-serier. Samtidig skal vi have udviklet et nyt web-baseret koncept, der skal drive vores forskellige brugerinterfaces«, siger Martin S. Mallan.

Baggrunden for det store projekt er DEIFs ønske om at sætte turbo på indsatsen mod klimaforandringer. Virksomheden har netop lanceret sin 2030-strategi, der skruer op for de grønne ambitioner med fokus på energieffektive løsninger.

»Vi ønsker at strømline vores set-up, så vi nemt kan dele gode bæredygtige løsninger mellem vores produkter og kan frigøre udviklingsressourcer til innovation«, siger Martin S. Mallan.

Slut med Adam og Eva

I dag har DEIF flere forskellige styringsplatforme og -produkter, til hver deres formål og forretningssegment, og man kører ofte med 2-3 kodespor. Ved at skabe én softwarebase vil virksomheden undgå redundans og optimere sine arbejdsprocesser. Man vil bruge kræfterne dér, hvor de gør en forskel og dele løsninger og udviklere på tværs af produkter, platforme og markedssegmenter. Endelig vil man sætte fart på produktudviklingen og sikre, at ny funktionalitet hurtigere kommer på markedet.

Kim Søndergaard er Senior Software Designer og ansvarlig for udviklingen af den nye kodebase:
»Vores værktøjskasse af komponenter skal være anvendelige alle steder. Det skal være samme kodebase og samme hardware uanset om styringen sidder på et skib eller en vindmølle. Så kan vi komme hurtigere ud med flere bæredygtige løsninger til nye industrier - og skal ikke starte med Adam og Eva, hver gang vi laver en ny løsning«, siger han.

Illustration: Kåre Viemose

DEIF vil også forbedre brugeroplevelsen. I dag tilgår brugerne DEIFs styringsplatforme via et klassisk pc tool. I fremtiden skal de kunne tilgås fra alle typer af enheder via et webbaseret brugerinterface. Det betyder bl.a., at der skal udvikles et nyt brugervenligt UX koncept, der tilpasser sig den enhed, som brugeren benytter.

Software Center, Chalmers University of Technology

Inspirationen til de nye tiltag i forhold til softwarearkitekturen og måden man arbejder på hos DEIF kommer bl.a. fra samarbejdet med Software Center ved Chalmers University of Technology og professor Jan Bosch. Her arbejder DEIF sammen med en række universiteter og internationale virksomheder som Volvo, Ericsson og Grundfos om hvordan man mest effektivt griber moderne softwareudvikling an. Det var gennem dette samarbejde, at DEIF fandt frem til, at den nye platform skulle køre på en microservice-baseret arkitektur på indlejret Linux, så det bliver nemmere at til- og fravælge nye løsninger, bl.a via open source komponenter.

I dag arbejder op mod hver fjerde medarbejder i virksomheden i udviklingsorganisationen, hvor man udvikler løsninger, der øger energieffektivitet, reducerer serviceintervaller og brændstofforbrug − og forlænger levetiden for kundernes anlæg.

»Vi skal modernisere hele vores software-arkitektur og sideløbende drive udvikling og vedligehold af vores eksisterende produkter. Vi får nye teknologier i spil, vi gør mere brug af open source komponenter og vi har en meget mere effektiv og nytænkende udviklingsorganisation. Det er en spændende tid, vi går i møde. Fremtiden ser grøn ud hos DEIF«, slutter Kim Søndergaard