1914: Sådan sikres togdriften mod afsporing og sammenstød

Jernbanedrift er et vovespil, ifølge ingeniør J. Falck, som i et foredrag i Ingeniørforeningen i 1914 gav »et rids af de tekniske vilkår for driften og de særlige tekniske anlæg, der vedrører toggangens sikring«.

11. apr 2020

Sådan beregnes den optimale bladfjeder til jernbanevogne

Afkæringen af fjederbladenes ender er afgørende for, hvor stor belastning de kan optage, viser Ingeniørens beregninger anno 1921.

1. feb 2020 3

Moderne damplokomotiver løber 12-13 mil i timen

Hvor personvognene tidligere var snævre og ubekvemme, er waggonerne nu blevet større og for de første klasser udstyret med mere luksus. Vi er gået i arkivet og har fundet en artikel fra 1878.

23. nov 2019

Statsbanerne bestiller ny type vogne med sidegang

Med den gennemgående gang slipper togpersonalet for den farefulde vandring langs løbebrædder og trin udvendigt på kupevognen, som trods al forsigtighed kræver sine ofre år efter år, kunne man læse i 1896.

19. okt 2019 1

Frederiksberg Sporveje går sine egne veje

De første frederiksbergske sporvogne var ombyggede omnibusser og kunne kun køre i den ene retning, derefter måtte de vendes i en vendesløjfe eller på en drejeskive. Men denne konstruktion gav mulighed for nogle eftertragtede siddepladser i læ på det åbne øverste dæk.

1. jun 2019 2

Fejlagtigt klarsignal førte til togulykke i Vigerslev

Det var en aften, hvor alt gik galt. Kalundborgtoget var forsinket, et barn faldt af toget, et brandslukningstog skulle afsted til Køge, og eksprestoget fra Korsør var hastigt på vej. Da begik en overportør på Vigerslev station en fatal fejl. Ingeniøren bragte i 1920 et uddrag af dommen, hvori hændelsesforløbet oprulles.

9. feb 2019

Forureningsapostle bør tage toget

Sådan konkluderede Ingeniøren i 1970, da vi på baggrund af oliekrisen og den gryende opmærksomhed på forurening undersøgte, hvor stort energiforbrug og luftforurening der fulgte af rejser med tog, bil, skib samt jet- og propelfly.

22. sep 2018 15

Engelske jernbaneingeniører grundlagde Scandia i Randers

I en årrække blev alle danske jernbanevogne bygget på Scandia-fabrikken i Randers. Det var anlægget af baneanlæggene i Nørrejylland og Fyn, der førte til den danske vognproduktion.

15. sep 2018