Astronomer præsenterer det hidtil mest præcise 3D-altas over Mælkevejen

Det Europæiske Rumagentur (ESA) har udgivet nye og mere præcise data over Mælkevejen i tre dimensioner. De nye data har allerede givet astronomer nye indsigter, mens flere opdagelser forventes at være på vej.

13. dec 2020 5

Wire knækker: Se videoen af kæmpeteleskopets voldsomme kollaps

Efter næsten 60 år kollapsede det indtil for nyligt største radioteleskop i verden. Arecibo-teleskopet hjalp med at observere en binær pulsar, som førte Nobelprisen i fysik i 1993.

5. dec 2020 15

Berømt rumteleskop kollapset

Det næsten 60 år gamle Arecibo-teleskop i den puertoricanske jungle kollapsede katastrofalt tirsdag. Årsagen til det uventede kollaps undersøges fortsat.

2. dec 2020 4

USA lukker berømt rumteleskop efter to ulykker

Arecibo-observatoriet i den puertoricanske jungle lukker ned, da ingeniører dropper alle planer om at redde det efter anden ulykke på blot to måneder.

25. nov 2020 14

Jagten på intelligent liv i universet bliver intensiveret

SETI Institute, der leder efter ekstraterrestrisk liv, får nu direkte adgang til samtlige rådata fra 27 store radioteleskoper i New Mexico.

17. feb 2020 28

Kina åbner for gigantisk radioteleskop

Det store kinesiske Fast-teleskop kan opfange selv ekstremt svage radiobølger fra rummet. Det skal hjælpe astronomer verden over med at forklare de mystiske fast radio bursts, finde nye exoplaneter og bidrage med ny viden om Mælkevejens dannelse.

3. okt 2019 30

Over Danmarks største stjernekikkert er selv nattemørket fredet

I 45 år var Brorfelde centrum for astronomisk forskning. I dag er det et oplevelsescenter, hvor ikke bare naturen og bygningerne, men selv nattemørket er fredet.

12. feb 2019 2

Fast radio bursts er svære at få fat på

Fast radio bursts blev opdaget med de store gamle radio­teleskoper. Nu sættes en ny type radioteleskop ind.

20. jan 2018

Techtopia #10: Hallo hallo – er der nogen hjemme i verdensrummet?

Podcast: Techtopia har mødt en af de førende astronomer fra SETI Institute i Californien, der også fortæller historien om dengang, han fik kontakt med aliens – troede han.

24. jul 2017

Mælkevejen vinder ikke galaksernes skønhedskonkurrence

Nogle galakser er flotte med to eller fire tydelige spiralarme. Mælkevejen er mere rodet, viser de nyeste målinger.

28. sep 2016