Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

B&W-professor: Om 20 år har vi atomdrevne handelsskibe

USA kom først med den atomdrevne ubåd ‘Nautilus’, men en række lande var i 1950’erne i gang med at udvikle atomdrevne tankskibe. I en villa i Hellerup havde B&W sin afdeling for reaktorforskning med seks ingeniører under professor Sven Werners ledelse.

16. feb 2019 105

Fugleflugtslinjen vil aflaste Storebæltsoverfarten

Et halvt århundrede før Femern-tunnellen blev projekteret, var det den nye tog- og færgeforbindelse mellem Danmark og Tyskland, der trak overskrifter i Ingeniøren. Blandt andet i dette temanummer om Fugleflugtslinjen.

5. jan 2019 9

Statsbanernes nye isbryder er også passagerdamper

Med sin maskinkraft på 6.000 HK gør isbryderen ‘Holger Danske’ det muligt at forcere selv de største istykkelser, vi kan komme ud for i de danske farvande.

17. nov 2018

Flettners rotorskib sejler på Magnus-effekten

De traditionelle sejl er erstattet af roterende cylindre på forsøgsskibet, der har opnået imponerende resultater på sine prøvesejladser.

27. okt 2018 1

Kig indenfor i salonerne på kongeskibet Dannebrog

Det danske kongeskib er en sejlende udstilling af det bedste, der kan ydes i dansk skibsbyggeri, industri og kunstindustri. Ingeniøren kom om bord i 1963 og beskrev detaljeret skibets konstruktion og udrustning.

1. jul 2018 4

Efter Titanic: Hvordan skal man forbedre sikkerheden til søs?

Kæmpedamperen Titanics forlis 14. april 1912 har rettet opmærksomheden på redningsmateriellet, og ikke mindst hvor mange redningsbåde der bør være om bord, og hvem der bør reddes først.

30. apr 2017