1958: Propeller med vendbare blade klarer selv den sværeste grønlandsis

Propellen skal holdes i stadig rotation, så isen ikke pakker om ishavsskibet ‘M/S Kista Dan’ i farvandene ved Grønland eller Antarktis. Uden den særlige propel med de vendbare blade havde sejladsen ifølge kaptajnen slet ikke været mulig.

20. nov 2021

1935: Det nye Georg Stage skal uddanne unge i sømandskab og styrmandskunst

Skoleskibet, der afløser sin forgænger med samme navn fra 1882, er bygget på Frederikshavn Værft og Flydedok med udstrakt brug af elektrisk svejsning. Det er rigget som fuldskib, men i modsætning til forgængeren med dobbelte mærssejl.

22. aug 2021 4

1965: Hovercrafts bliver fremtidens transportmiddel

Takket være de nye hydrofoilbåde og luftpudefartøjer er det lykkedes at nå hastigheder, der på signifikant måde bryder med, hvad man tidligere anså for muligt til søs, skrev Ingeniøren i 1965 i en artikel, der redegjorde for de fundamentale principper i disse fartøjer.

12. jun 2021

1967: Statens to nye isbrydere klarer snildt to meter istykkelse

De to nye statsisbrydere, Danbjørn og Isbjørn, er afprøvet med stor succes i Østersøen, men ifølge Istjenestens chef mangler man stadig en mindre isbryder, der kan sættes ind i fjorde med lavere vanddybde.

13. feb 2021

1951: M/F Dronning Ingrid repræsenterer det sidste nye inden for skibsbygning

Den nye storebæltsfærge er forsynet med dobbeltbund fra for til agter, stirridset med to elektriske kaffemaskiner, og vogndækket har plads til 30 godsvogne eller to fire-vogns lyntog plus et tre-vognstog.

28. nov 2020 3

1931: M/F Heimdal har vundet alle automobilisters udelte tilfredshed

I utilfredshed med de trange forhold, høje priser og uregelmæssige afgange på Storebælt fik FDM i 1929 bygget en ren bilfærge. Den blev dog overtaget af DSB inden indsættelsen. Læs om den i Ingeniørens artikel fra 1931 om statsbanernes nyere skibsmateriel.

24. okt 2020 1

2001: Sådan skal Kursk hæves et år efter atomubådens forlis

Efter at de første 20 meter af den atomdrevne ubåd var skåret af, kunne resten hæves af bugseringsprammens 26 kraner, hvis wirer blev fastgjort i hver sit hul i ubådens skrog.

12. aug 2020 2

Færgeruten Halsskov-Knudshoved giver store fordele for de motorkørende

Den store stigning i jernbane- og biltrafikken på Nyborg-Korsør-overfarten har skabt behov for den nye sejlrute, der formindsker overfartstiden med 25 minutter.

26. okt 2019 1

Moderne navigationsmidler vinder frem i danske havne

Radar, radioledefyr og hyperbelnavigationssystemer som Loran, Decca og Gee har afgørende forbedret sikkerheden til søs og ved anduvning af havne. Civilingeniør Gredal fra Fyrvæsenets Tekniske Tjeneste gennemgik i 1959 de nye navigationshjælpemidler.

27. jul 2019 4

B&W-professor: Om 20 år har vi atomdrevne handelsskibe

USA kom først med den atomdrevne ubåd ‘Nautilus’, men en række lande var i 1950’erne i gang med at udvikle atomdrevne tankskibe. I en villa i Hellerup havde B&W sin afdeling for reaktorforskning med seks ingeniører under professor Sven Werners ledelse.

16. feb 2019 106