Når havet stiger, opstår spøgelsesskove af døde træer

Saltvand i jordbunden har været med til at slå skovområder langs den amerikanske østkyst ihjel, konkluderer et ph.d.-projekt. En skov fra undersøgelsen er skrumpet med ti procent.

7. apr 2021 11

Skovrydninger og skovbrande steg kraftigt i 2020

Særligt tropiske skove i Amazonas, Congo og Sydøstasien er blevet ramt af rydning og brand i 2020, viser en global overvågning af skovenes tilstand.

31. mar 2021 8

Havplan peger på beskyttet hav – men Danmark er stadig langt fra EU-mål

Mens en netop lanceret havplan udpeger store områder med naturbeskyttelse til søs, er der stadig langt til EU’s mål om ti pct. urørt hav.

29. mar 2021 10

Forskere gør op med urørt klimaskov: »Gammel skov suger ikke CO2«

Upræcise målemetoder og forkert analyse har fået mange skovforskere til at mene, at selv gammel urørt skov optager CO2 nok til at have en klimaeffekt. Men det er forkert, argumenterer forskere fra Københavns Universitet.

25. mar 2021 37

Gudenåens gordiske knude: Danmarks største kunstige sø skal reduceres markant

Der skal tages mere hensyn til laks, lampret og andre fisk ved Gudenåens forløb ved Tangeværket og Tange Sø, understreger et flertal i en lokal arbejdsgruppe over for miljøministeren. Men det er op til ministeren at afveje hensynene mellem EU-miljøjura, biodiversitet, natur og rekreative interesser - og hurtigt vælge mellem de 15 løsninger, der nu er på bordet.

15. mar 2021 14

Nyt projekt skal undersøge stenrev som kystsikring

Undersøiske stenrev er bedre for havmiljøet end sandfodring – men beskytter de kysterne lige så godt? Strid i Nordsjælland og ny forskning skal give svaret, og sagen er rejst politisk.

14. mar 2021

Ugens debat: Hvor naturlig skal en skov egentligt være?

På Ingeniørens forside i sidste uge kritiserede fagfolk statens skovdrift for at skade biodiversiteten og være i strid med lovgivningen. Mange læsere var ikke helt med på tanken om, at skov ikke nødvendigvis er natur.

13. mar 2021 18

Kaløskovene er »dødens pølse«

Mens en faldende biodiversitet i de danske skove ikke truer den menneskelige eksistens, så risikerer vi med de forsvindende dyr og planter at glemme festen i livet, lyder det fra biolog.

7. mar 2021 5

Ny opdagelse: Primater opstod kort efter dinosaurernes død

Dyrene dateres til at have levet på jorden for omkring 65,9 millioner år siden - kort tid efter udryddelsen af dinosaurerne.

2. mar 2021 16

Videnskabens Top-5: Globalisering ensretter naturen – på godt og ondt

Indførte dyr og planter gør økosystemerne verden over mere og mere ens, men de kan også være med til at rette op på artsnedgang.

24. dec 2020