Atomaffald i honning fra amerikanske atomprøvesprængninger

Niveauerne for det radioaktive cæsium er så lavt, at det ikke betragtes som sundhedsskadeligt, lyder det fra forskere bag ny undersøgelse.

21. apr 2021 17

Trods uran-debat: Grønland satser stadig stort på mineeventyret

Urandebatten raser op til det grønlandske valg, men der er ingen uenighed om råstofambitionerne. En accelereret godkendelsesproces skal hjælpe.

29. mar 2021 5

Gammel vulkan giver ny viden: Overraskende data fra Solnedgangskrateret

6. mar 2021 9

Ny opdagelse: Primater opstod kort efter dinosaurernes død

Dyrene dateres til at have levet på jorden for omkring 65,9 millioner år siden - kort tid efter udryddelsen af dinosaurerne.

2. mar 2021 16

Satellitter observerer aktivitet i afrikanske vulkaner

Ved hjælp af satellit-teknologien InSAR har en gruppe forskere påvist, at vulkaner, der hidtil er blevet betragtet som sovende, fortsat er aktive.

26. feb 2021

Videnskabens Top-5: Globalisering ensretter naturen – på godt og ondt

Indførte dyr og planter gør økosystemerne verden over mere og mere ens, men de kan også være med til at rette op på artsnedgang.

24. dec 2020

Videnskabens Top-5: Bjerge giver livet mangfoldighed

Uden bjerge ville Jordens liv rumme meget mindre biodiversitet, forklarer danske forskere, der påpeger det afgørende samspil mellem geologi og biologi. Deres resultater var blandt de nominerede til årets bedste forskningsresultat.

18. dec 2019 2

Livsfarlige revlehuller udstiller dilemma mellem psyke og fysik

Bliver du fanget i strømmen fra et revlehul, råder danske livredningstjenester dig til at svømme til siden. Forskning viser dog, at revlehuller fungerer markant anderledes end antaget, hvorfor det i de fleste tilfælde er mest fordelagtigt at lade sig drive med strømmen.

9. aug 2018 10