Det gik ikke som ønsket: Dansk senfølgeprojekt gav ingen kur

En gruppe aarhusianske forskere har forsøgt at behandle covid-senfølger med præparatet Q10.

11. okt 2022 1

Elgko til crashtest vinder skør nobelpris sammen med hjerter i takt

Hjerter i harmoni og sex-dyrkende anus-frie skorpioner var blandt årets Ig Nobel-priser, der også indeholdt en no-shit-Sherlock opdagelse.

16. sep 2022 3

DNA afslører: Dobbeltgængere har mere til fælles end ansigtet

Forskere har undersøgt 32 sæt 'virtuelle tvillinger', der ikke er i familie, og resultatet overrasker.

24. aug 2022

Elektronisk plaster kan måle sundhedsdata uden chip eller batterier

Forskere fra MIT har udviklet et stykke 'elektronisk hud', der trådløst kan sende målinger til en modtager i nærheden.

22. aug 2022 1

Vaccine mod udbredt småbørns-virus er godt på vej

SSI er godt på vej med en vaccine mod RS-virus, der ramte danske børn i et stort udbrud sidste år. Vaccinen har haft succes i nyfødte mus og celler fra nyfødte børn og benytter sig netop af stoffer, der er særligt effektive i nyfødte.

5. aug 2022

Sensorer: Dansk optimeringsløsning sikrer antibiotika-produktion i hjertet af København

Ingeniøren har besøgt Xellia, der jagter små optimeringer på sin antibiotikafabrik på Amager med sensorer og tablets.

29. maj 2022 1

Jagten på insulinpennens afløser: Novo tester medicinkapsel med mikrokanyle i mavesækken

Novo Nordisk er gået i gang med det første Fase 1-forsøg af en mekanisk insulinpille, der er opfundet på MIT og nu klar til afprøvning på mennesker .

9. maj 2022

Forskellige gener giver forskellige typer af migræne

Et stort internationalt studie har identificeret 86 hidtil ukendte gener for migræne og gjort det muligt at kategorisere migræne efter genetisk profil.

18. feb 2022

Aldringsforskeren: Vi bliver ældre, men det går langsommere

Forskerne kigger fremad: Vi bliver ved at se en stigning i middellevetiden i befolkningen, men det vil fremover gå langsommere - og vi opfinder ikke en kur mod aldring, lyder forudsigelsen fra professor i epidemiologi, Kaare Christensen, i Ingeniørens serie om videnskabens vigtigste trends.

15. jan 2022 2

Nuklearmedicineren: Vi får en digital tvilling på sundhedskortet

Forskerne kigger fremad: Nye superscannere og radioaktive lægemidler er ved at revolutionere både behandlingen af patienter og vores grundlæggende viden om menneskekroppen, lyder det fra ledende overlæge Liselotte Højgaard i Ingeniørens serie om videnskabens vigtigste trends.

15. jan 2022