Supercomputere giver hurtige kræftdiagnoser til børn

High Performance Computing er ikke blot egnet til store beregninger på forskningsdata. De store computer-klynger bruges også, når der skal udarbejdes hurtige behandlingsplaner for kræftpatienter.

8. feb 2019

Danske forskere øger specialdesignede dræbercellers præcision

Forskere ved DTU Nanotech har udviklet screeningsværktøj, der kan skåne raske celler i forbindelse med eksperimentel immunterapi mod kræft.

20. nov 2018

Centerleder: »Nobelpris er den endegyldige blåstempling af immunterapi mod kræft«

James P. Allison og Tasuku Honjos forskning har revolutioneret kræftbehandlingen og gjort immunterapi mod kræft legitimt, fortæller Inge Marie Svane, der er professor og leder af Det Nationale Center for Immunterapi på Herlev Hospital.

3. okt 2018 1

Medicingennembrud vil ikke blive brugt i Danmark: Det er alt for dyrt

Et stort internationalt studie har fundet et stof, der kan reducere risikoen for blodpropper og lungekræft – og det er allerede på markedet. Selvom studiet er grundigt og viser tydelige gevinster for patienterne, så vil danske hospitaler dog ikke bruge behandlingen foreløbigt.

4. sep 2017

Nyt studie: Medicin og videnskab holder flere kræftramte i live end alternativ behandling

Forskere fra Yale har sammenlignet, hvor mange kræftramte der levede efter fem år, afhængigt af hvilken type behandling de har modtaget. Resultatet viser, at flere overlever, når der anvendes en traditionel medicinsk behandling.

15. aug 2017 23