Enorme mængder vanddamp fra Tonga-vulkan kan påvirke ozonlaget

Tonga-vulkanen, der gik i udbrud tidligere i år, har tilføjet ti procent ekstra vanddamp til atmosfæren. Det kan have konsekvenser for ozonlaget.

6. aug 2022 21

Klimaforskere: Vi ved for lidt om risikoen for menneskets endeligt

Der er mange grunde til at frygte en ultimativ klimakatastrofe, mener en gruppe internationale forskere. Dansk IPCC-medlem mener dog ikke, man kan forudse dommedag med klimamodeller.

4. aug 2022 4

Milliarder får brug for aircondition - ikke som luksus, men for at redde liv

I Tyskland vil 92 procent af befolkningen have behov for et aircondition-anlæg i 2050, hvis varmerelaterede dødsfald skal undgås, konkluderer forskere bag nyt studie.

2. aug 2022 35

MIT-forskere med kuriøs klima-løsning: ‘Rumboble’-skjold skal afbøje solstråler

Et solskjold af oppustelige bobler på størrelse med Brasilien kan blive løsningen på klimakrisen, hvis den nuværende indsats fejler. Sådan lyder det fra et hold MIT-forskere, der står bag projektet 'Space Bubbles'.

31. jul 2022 9

Autonome målestationer gør det nu muligt at få klimadata fra Grønland om vinteren

Ved hjælp af solen og vinden kan nye autonome målestationer sende klimadata fra Grønland hjem til danske forskere året rundt.

11. jul 2022

Ekstremregn, hedebølger og tørke: Risici ved global opvarmning kan reduceres

Floder tørrer ud, temperaturer når rekordniveauer og ekstremregn truer byer. Flere af naturfænomenerne er farlige for mennesker, men vi kan reducere risici ved at holde den globale opvarmning på 1,5 grader C, viser ny forskning.

4. jul 2022

Offshoreudslip af metan tracket med satellitter for første gang

Forskere er for første gang lykkedes med at kortlægge et metanudslip under vand fra en offshore-boreplatform

13. jun 2022

'Nu står den på champagne': KU-forskere opdager ekstremt reaktive kemiske forbindelser under atmosfæriske forhold

»Det var der jo også i går, men der vidste vi det bare ikke,« siger dansk professor efter opdagelsen af hydrotrioxider i et miljø, der næsten er identisk med atmosfæren.

30. maj 2022

FN: Ozonlaget kan komme sig helt i 2060, men udfordres af naturbrande

En ny vurdering fra FN og Den Meteorologiske Verdensorganisation byder på noget så sjældent som en positiv klimanyhed.

24. mar 2022

Hedebølge over polerne: australsk varme blæser ind over Antarktis

Over de seneste syv dage har temperaturmålinger i Arktis og Antarktis vakt ekstraordinær bekymring i det globale polar- og klimaforskningsmiljø. Ekstreme begivenheder som polare hedebølger tyder på, at globale klimaforandringer kan være tættere på worst-case end tidligere antaget.

22. mar 2022 33