Nyt studie: Papirgenanvendelse er kun så grønt som energien bag

Forskere fra Yale og University College London konkluderer, at hvis alt affaldspapir blev genanvendt, så ville de globale CO2-emissioner ikke falde, men stige. DTU-professor fortæller dog, at billedet kan se anderledes ud i fremtiden.

25. nov 2020 7

Klimaforskning: Hockeystave, teknologioptimisme eller økonomisk realisme

Forhandlingerne om forskningsbevillingerne til næste år går nu i gang. De kommer til at dreje sig om grøn forskning og ikke meget andet. Til gengæld kan der puttes meget ind under denne overskrift.

9. okt 2020

Grønlands indlandsis vil sætte ny smelterekord i dette århundrede

Simulering viser, at afsmeltningen fra Indlandsisen i dette århundrede vil være markant større end nogensinde tidligere i en hundredårsperiode de seneste 12.000 år.

30. sep 2020 163

Forskning: Istidens klimaforandringer ramte flere verdensdele på en gang

Ved at analysere drypsten og iskerner har forskere fundet frem til, at fortidens klimaforandringer ramte store dele af kloden på en gang. Og de bratte klimaforandringer kan ske igen, advarer en af forskerne.

22. aug 2020 14

Amerikanske forskere vil bore gennem Indlandsisen for at bestemme stabiliteten

Til næste år begynder amerikanerne boringer fire steder i det nordlige Grønland for at bestemme indholdet af radioaktive isotoper i fundamentet under Indlandsisen med henblik på at afgøre, hvornår området sidst var isfrit.

3. aug 2020 5

Grønlandske isboringer kobler vulkanudbrud til den romerske republiks undergang

Forskere har længe mistænkt et vulkanudbrud i Alaska for stå bag en periode med ekstrem kulde for omkring 2000 år siden. Iskerneboringer fra Grønland afslører nu, hvor og hvornår vulkanudbruddet fandt set.

20. jul 2020

Norsk studie: Der går 30 år, inden vi ser effekten af en klimaindsats

Der kan gå flere årtier, inden reduktioner i udledningen af drivhusgasser kan måles på jordens temperatur, og det kan komplicere processen med at nå i mål med Parisaftalen, siger norsk forsker bag nyt studie.

10. jul 2020 16

Fundamentet vakler under Arktis: Permafrosten er vågnet

Infrastruktur og landskaber i Arktis påvirkes, når permafrosten tør. Konsekvensen for klimaet er mere kompliceret, for udviklingen øger både udledning og optag af drivhusgasser.

15. apr 2020 1

Mindre plankton i Atlanterhavet kan påvirke klimaet

Mængden af fytoplankton er faldet drastisk i det nordlige Atlanterhav, siden industrialiseringen satte ind.

4. feb 2020

Power-to-X og 'grøn' cement: Her er klimapanelets anbefalinger til investeringer

Med den kommende finanslov er der lagt op til, at Innovationsfonden får øremærket 800 millioner kroner til grønne udviklingsprojekter. Fondens klimapanel har derfor kastet lys over, hvilke klimaløsninger Danmark får mest ud af at investere i.

19. nov 2019 13